Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony Vaio XL-201 & XL-202

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 mars 2007 - 02:04

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har svårt och bestämma mig när det gäller HTPC-lösning. Kravet är en färdigbyggd HTPC som verkligen fungerar tillsammans med HD-material. Jag har nu börjat tröttna på att vänta på att Fujitsu Scaleo EVi skall släppas i Sverige. Ett osäkert kort är också Intels grafikkrets X3000 (G965) (fast den är integrerad :angry: ). Drivrutinerna är ännu efter ett halvår! omogna. En drivrutin verkar vara på gång som utnyttjar hårvaruacceleration både när det gäller Intels ClearVideo filtrering/videodeinterlacing (dock bara standardupplösning) och spelgrafik http://www.tgdaily.c...gratedgraphics/
Intel har dock nyligen meddelat att en beta-version av denna kommer först inom 3 månader och en uttestad version ännu senare!! Dessutom verkar det inte som X3000 kommer att stödja mpeg4 (H.264) acceleration.

Istället har jag sneglat på Sonys media center XL-201 och XL-202 (den senare med inbyggd BlueRay-spelare) som har samma Core Duo processorer som Scaleon men med nVidias GeForce 7600GTL som grafikkort. GeForce 7600GT är ju ett beprövat grafikkort i mellanklassen (inkl full PureVideo) och förhoppningsvis är skillnaden mellan GT och GTL endast att den senare har lägre effektförbrukning. Priset på XL-201 och XL-202 har sänkts rejält de senaste veckorna. Modellerna säljs inte i Sverige men i Frankrike och UK finns XL-201 nu att köpa för 900-1000 Euro! ;)

XL-201 och XL-202 har fått bra kritik i tester och recensioner:
http://mathiaspohl.d...-201-first-look
http://www.netzwelt....01-im-test.html
http://se.alatest.co...02/pro-reviews/

Enda nackdelarna med Sonyn jämfört med Scaleon som jag hittat är
Levereras med XP MC istället för Vista Home Premium (nya Sony XL-301/XL-302 kommer att ha Vista men verkar bli betydligt dyrare)
Saknar VGA anslutning (endast HDMI)
Saknar SCART-utgång och ingång
Endast en inbyggd TV-tuner (den dyrare Scaleo EVi har två)

Sammantaget talar pris/prestanda i nuläget för Sonyn. Tacksam för råd och kommentarer! Någon som funderar i liknande banor?

Redigerat av Unregistered8c1ee1c7, 11 mars 2007 - 08:00.

Postad 12 mars 2007 - 01:45

molmol
  • molmol
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har tittat på samma modeller men även Sony Vaio TP1. Ännu inte hittat några utförligare tester.

Postad 21 mars 2007 - 22:19

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag beställde till slut en Sony Vaio XL201 från Micro Anvika i England (£599 inkl Vista-uppgradering innan 15 jan) och nu efter några dagar tänkte jag sammanfatta mina erfarenheter. Datorn är f.n. utrustad med Windows XP + MCE 2005 och jag tänker vänta innan jag installerar Vista-uppgraderingen tills alla Vista-drivrutiner för hårdvaran fungerar lika bra som nu.

Positivt: :wub:
Allt verkar fungera som det är tänkt! Känns som det är en väldesignad och mogen produkt.

Lätt att uppgradera med fri PCI-plats och möjlighet till fler hårddiskar och mer minne.

Apparaten känns solid och exklusiv. Mycket av delarna t.ex front och framlucka är i aluminium. Även plastdelarna är av mycket hög kvalitet och är svåra att skilja från metall. Inga störande starkt lysande displayer och lysdioder på fronten och en enkel design förstärker intrycket.

Mycket tyst! Fläktarna har jämn hastighet och hörs ej om man sitter längre ifrån än en meter. Temperaturen utanpå är inte ens ljummen på varmaste stället!

Kraftfull hårdvara för att vara en tyst HTPC. Allt löper i högsta HD-upplösning utan några som helst problem. Snygg och fin bild på digitala TV-kanalerna utan några deinterlacingproblem eller större kompressionsartefakter. TVns egna signalprocessning (TrueD i Sharp 52XD1E) är dock strået vassare och har mer valmöjligheter. Uppspelade HDTV-filer (1920*1080) pixelmappade på 52-tums LCD-skärm ger en upplösning som på 3 m tittavstånd nästan är synbegränsad. Bara tredje dimensionen saknas för att TV-bilden skulle kunna misstas för ett fönster.

Helt HDCP-kompatibel och möjlighet att byta ut inbyggda DVDn mot BlueRay/HD-DVD spelare. Grafikkortet stöder mpeg4 i full HD-upplösning.

Windows media center är trevligt och lättanvänt. Med fria plugins kan man med fjärrkontrollen enkelt titta på YouTube eller TV4All med tusentals websända TV-kanaler från precis hela världen. Internets begrännsningar idag gör tyvärr att kvaliteten är under all kritik men om några år...

Negativt: :D
Bara en digital TV-tuner

Ingen TV-out (S-video eller komposit) i standardupplösning. Har analog komponentutgång (YUV/YPrPb) men den fungerar inte samtidigt med HDMI-utgången. Om man har standardupplösning ut från grafikkortet kan man använda komponentutgångens Y för att få svartvit bild genom komposit eller S-video. Det är i princip enkelt (några OP-förstärkare) att omvandla YUV i standardupplösning till S-video men jag har inte hittat en produkt som gör det till ett billigt pris. Borttagning av S-video ut har Sony uppenbart gjort för att förhindra kopiering men man tycker att man åtminstone kunde fått ut standardvideo från icke skyddat material.

S-videoingångarna och Text-TVn fungerar bara när TV-kortet är inställt för analog TV! Jag har inte hittat en genväg att växla mellan analog och digital-TV i Windows mediacenter. Borde vara enkelt att fixa detta för Sony.

Både nVidia 7600GTL och TV-kortet AVerMedia Hybrid A16C är ickestandard. Man är med andra ord låst till Sonys drivrutiner. Tänker så småningom byta ut TV-kortet mot dubbelt digitalt HDTV-kort med fungerande S-video in när de finns till billgt pris.

Trots dessa begränsningar är jag nöjd med Sonyn, ett prisvärt väl fungerande mediacenter för full HD.

Redigerat av Unregistered8c1ee1c7, 21 mars 2007 - 22:21.

Postad 23 mars 2007 - 23:50

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Vad betalade du i frakt från Micro Anvika då? Eller du bor i England kanske.

Postad 25 mars 2007 - 20:04

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det var ganska dyrt, £135, men då hade jag datorn inom två vardagar.

Postad 26 mars 2007 - 15:43

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
hehe, ganska dyrt ?
När man kan flyga dit, köpa den och flyga hem billigare så är det riktigt dyrt :)

Postad 26 mars 2007 - 19:28

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Inte om man räknar in arbetstiden :)

...men jag håller med om att transportföretagen tjänar lite väl mycket på internethandeln. Ändå så är jag nöjd med totalpriset.

Postad 02 april 2007 - 22:15

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Det var ganska dyrt, £135, men då hade jag datorn inom två vardagar.

<{POST_SNAPBACK}>

Är mycket intresserad av denna maskin och såg nu att MIcro Anvika sänkt priset ner till 549 pund. Men har några funderingar som jag hoppas du kan ta dig tid att svara på :)

Hur smidigt skedde betalningen? Betalade du i förskott? Kan man lita på dem?

Är dvd-spelaren regionsfri?

Hur blir garantin när man köper från utlandet?

Behöver man tulla varan?

Ser att den har DVB-T tuner. Vad menas med det? Är det inte samma sak som DVB-B? Jag vill kunna se via det digitala marknätet...

Hur blir bilden via HDMI? Jag har själv en 37" LCD med HDMI och stöd för 720p/1080i, tror du att det kommer funka bra?

Tacksam för svar!

Redigerat av shapic, 02 april 2007 - 22:37.

Postad 02 april 2007 - 23:20

UTBMF
  • UTBMF
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
Det är en dator egentligen ju så du kan nog fixa att den blir regionsfri utan större bekymmer om den nu inte är det.

Ingen tull inom EU.

DVB-B vad menar du med det? Vad jag vet så finns det DVB-C(cable typ Com Hem), DVB-T(antenn typ Boxer) och DVB-S (parabol typ Canal Digital).

Postad 02 april 2007 - 23:26

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

DVB-B vad menar du med det? Vad jag vet så finns det DVB-C(cable typ Com Hem), DVB-T(antenn typ Boxer) och DVB-S (parabol typ Canal Digital).

<{POST_SNAPBACK}>

Jävligt sant ;D Vet inte vad jag tänkte på...

Postad 03 april 2007 - 06:56

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
"Hur smidigt skedde betalningen? Betalade du i förskott? Kan man lita på dem?"

Jag betalade i förskott. Det var inga problem. Micro Anvika är en känd engelsk kedja med flera butiker som blivit utvald av Sony att sälja ut dessa äldre modeller

"Är dvd-spelaren regionsfri?"

Nej, man kan ändra på regionen max fyra gånger tror jag. Har ej undersökt det närmare

"Hur blir garantin när man köper från utlandet?"

Sonys fabriksgaranti ska gälla även i Sverige.

"Ser att den har DVB-T tuner. Vad menas med det? Är det inte samma sak som DVB-B? Jag vill kunna se via det digitala marknätet..."

Utmärkt bild från fria kanaler och full PVR-funktion. Dock ingen möjlighet att titta på kodade Boxer-kanaler utan extern box

"Hur blir bilden via HDMI? Jag har själv en 37" LCD med HDMI och stöd för 720p/1080i, tror du att det kommer funka bra?"

Bilden blir kanon på med 1080i om man har en full-HD TV och bör bli bra även med en HD-ready. 37 tum är ändå för litet för att använda 1080i vid surfning om man har mer än 2 meter till TVn. TVn ska helst ha möjlighet att koppla bort overscan även om detta kan fixas med grafikkortets (nVidias) drivrutiner. Bilden blir i detta fall något sämre (ej pixelmappad).

Vaion stödjer kopieringsskyddet HDCP så att man ska kunna sätta in en BlueRay spelare och titta på skyddat material. Nackdelen är att det inte finns TV-out och den verkar byggd för att förhindra kopierande av alla slag. Förvånande är att även de analoga S-video-ingångarna är svåra att få att fungera samtidigt som DVB-T tunern används och inte stöds av någon medlevererad mjukvara. Ibland fungerar det med Microsofts Moviemaker men kvaliten blir usel. Jag har nu hittat efter MYCKET sökande en lösning: freeware programmet DScaler. Kan nu (efter många timmars trixande med DScalers inställningar) spela in med bra kvalitet i DivX-format från S-videoportarna. Förutom dessa svårigheter är jag mycket nöjd med datorn och 549 pund är ett utmärkt pris. Vista ingår inte längre men jag tror att det är smart att vänta med uppgradering några år i alla fall.

Redigerat av Unregistered8c1ee1c7, 03 april 2007 - 08:32.

Postad 03 april 2007 - 13:21

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

"Hur smidigt skedde betalningen? Betalade du i förskott? Kan man lita på dem?"

Jag betalade i förskott. Det var inga problem. Micro Anvika är en känd engelsk kedja med flera butiker som blivit utvald av Sony att sälja ut dessa äldre modeller

"Är dvd-spelaren regionsfri?"

Nej, man kan ändra på regionen max fyra gånger tror jag. Har ej undersökt det närmare

"Hur blir garantin när man köper från utlandet?"

Sonys fabriksgaranti ska gälla även i Sverige.

"Ser att den har DVB-T tuner. Vad menas med det? Är det inte samma sak som DVB-B? Jag vill kunna se via det digitala marknätet..."

Utmärkt bild från fria kanaler och full PVR-funktion. Dock ingen möjlighet att titta på kodade Boxer-kanaler utan extern box

"Hur blir bilden via HDMI? Jag har själv en 37" LCD med HDMI och stöd för 720p/1080i, tror du att det kommer funka bra?"

Bilden blir kanon på med 1080i om man har en full-HD TV och bör bli bra även med en HD-ready. 37 tum är ändå för litet för att använda 1080i vid surfning om man har mer än 2 meter till TVn. TVn ska helst ha möjlighet att koppla bort overscan även om detta kan fixas med grafikkortets (nVidias) drivrutiner. Bilden blir i detta fall något sämre (ej pixelmappad).

Vaion stödjer kopieringsskyddet HDCP så att man ska kunna sätta in en BlueRay spelare och titta på skyddat material. Nackdelen är att det inte finns TV-out och den verkar byggd för att förhindra kopierande av alla slag. Förvånande är att även de analoga S-video-ingångarna är svåra att få att fungera samtidigt som DVB-T tunern används och inte stöds av någon medlevererad mjukvara. Ibland fungerar det med Microsofts Moviemaker men kvaliten blir usel. Jag har nu hittat efter MYCKET sökande en lösning: freeware programmet DScaler. Kan nu (efter många timmars trixande med DScalers inställningar) spela in med bra kvalitet i DivX-format från S-videoportarna. Förutom dessa svårigheter är jag mycket nöjd med datorn och 549 pund är ett utmärkt pris. Vista ingår inte längre men jag tror att det är smart att vänta med uppgradering några år i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för utmärkta svar, men vad menar du med "Kan nu spela in med bra kvalitet i DivX-format från S-videoportarna."? Vad spelar du in från s-video? Dvs vad har du kopplat in i S-videoingången?

Postad 03 april 2007 - 17:44

Unregistered8c1ee1c7
  • Unregistered8c1ee1c7
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag vill använda de analoga video och S-videoingångarna för att t.ex. koppla in min externa boxerbox för att spela in betalkanalerna och för att koppla in min VHS för att överföra gamla VHS-videos till DVD. Men trots att jag fått de att fungera hyfsat kommer jag nog att använda min externa hårdvarubaserade mpeg2-kodare för dessa ändamål.

Postad 10 april 2007 - 23:26

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
TYPISKT!

När jag äntligen fixat cash och bestämt mig för att köpa en xl-201 så är dom så klart slut.....arrrrghh!! Hoppas verkligen det kommer in mera...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.