Ny Mp3: Iriver Clix eller Iaudio U3
12 svar till detta ämne
Postad 28 mars 2007 - 18:28
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej,
det har blivit dags för mig att köpa en ny mp3-spelare, min gamla iaudio 4 128 mb är bra men rymmer så fruktansvärt lite musik.
Nu har jag tittat runt lite på nätet i några dagar och hittat två favoriter: Iaudio U3 och Iriver Clix. De är av lite olika typ kanske, men de uppfyller mina krav på bra ljud, equalizer, skärm utseende mm.
Iaudio har jag ju haft sedan tidigare och har varit nöjd med den på de flesta vis, det enda besvärliga var väl att navigera mellan låtar men det var inga problem med så litet utrymme. Jag har fått uppfattningen att U3 är något bättre här, och har dessutom lite små nyheter i funktionsväg.
Clix verkar vara hur bra som helst när det gäller användning. touchscreen utan att riskera repor och kladd på skärmen, det är verkligen smart  Kopplingen till media player har jag inget emot, även om jag tidigare endast använt utforskaren.
Det enda jag tvekar lite på är att det ser ut som att Clix kapar låtnamn ect när de blir för långa. Stämmer det, eller kan man undvika det? men så är det nog med de flesta spelare och det är nog ingen stor nackdel.
Jag har sett att en ny modell av Clix är på väg... vad jag förstått är en mer avlång och smalare till utseendet och har möjlighet att använda utforskaren för att flytta musik emellan. Finns det några fler skillnader? Annars kanske jag inte väntar till version två kommer.
En sak som jag skulle vilja ha är möjligheten att ansluta en extern mikrofon och spela in. U3 har den funktionen men kan endast spela in i sämre kvalitet, jag vill ha wave-format. Eftersom det inte är huvudsyftet med spelaren kommer dock inspelningsmöjligheterna i andra hand, vill inte ha någon hårddiskspelare.
Vad tror ni andra här på forumet? Är öppen för förslag, även andra modeller än de jag nämnt.
Postad 30 mars 2007 - 12:51
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Eftersom jag inte fått några svar så tänkte jag att det kanske går bättre om jag är lite mer konkret  vet ju att det finns iriver-personer här på forumet iaf som borde kunna svara på funderingarna om clix. 1. Vid långa artist-. album- och låtnamn, kapas de av eller scrollas de i sidled? kan man ställa in textstorleken? 2. Vilka nyheter kommer med Clix andra generation? Har sett att den till formen är mer avlång och smal. Jag har hört att skärmen ska vara av en annan ny typ, stämmer det och hur stor blir skillnaden? Fler förändringar? 3. Kan man flytta låtar från clix till en dator, första resp. andra generationen?
Postad 30 mars 2007 - 13:14
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej! Ja, jag ville inte vara så pushig, men nu när du ställer konkreta frågor så tänker jag svara dig. 1. Låtarna scrollas på Clix från vänster till höger om namnet är för långt. Du kan också välja hastighet på hur snabbt/långsamt den ska scrolla mellan x1, x2, x4. 2. Jag har redan postat de här länkarna i en annan tråd, men tar dem här igen. Skärmjämförelse mellan Clix och Cowon D2: http://www.betanews.net/article/363021irivers officiella hemsida: http://product.irive.../p_clix_cnd.aspSpecifikationer: http://product.irive...p_clix_spec.aspYtterligare lite jämförelser mot andra spelare: http://www.clixhere....x2-compare.htmlAmoled, (skärmen i iriver Clix är av typen AMOLED som ger dig en betraktningsvinkel på i princip 180 grader samt skärpa och färg som är svår att slå: http://amoled.samsungsdi.com/3. Ja!  Drag n' drop går fungerar utmärkt. Enda skillnaden mellan en MTP-enhet (som Clix är) och en UMS-enhet är att Clixen i det här fallet endast vill vara med och leka tillsammans med Windows XP eller Windows Vista. I Clix2 (andra generationens Clix som dyker upp nu under början av april), kan man däremot skifta mellan MTP/MSC (UMS) under inställningarna i spelaren. Oavsett vad, använder du Windows XP eller Vista, så är det ingen som helst problem. Fler frågor?
Postad 30 mars 2007 - 13:55
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Fler frågor? 
Det gick undan^^ Mjo, jag kom på en till: 4. Organiserar sig låtarna efter id3-taggarna eller efter hur de är sorterade i mappar? Eftersom man kan använda media player som "överförare" så antar jag att clix går efter taggarna, men jag får det gärna bekräftat. Förövrigt ser det ut som att det blir en Clix 2nd edition, skärmen verkar otrolig. Iaudio U3 finns inte med 4 gb och när Clix dessutom ebjuder en vettig filmuppspelning och flashspel känns den extra kostnaden befogad. Något nytt om när nya Clix kommer? Jag fyller i maj  (men jag får nog köpa den för egna pengar) Edit: 4gb-versionen av Clix 2nd edition, kommer den med svart eller vit baksida? Inte avgörande på något sett, men jag vill ha svart om det är möjligt  Edit 2: En fråga till: Kan man bara spela flashspel anpassade för Clix (och U10?) eller kan man också använda flashspel som finns på internet?
Redigerat av Unregistereddb8508e9, 30 mars 2007 - 14:01.
Postad 30 mars 2007 - 14:51
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
"När Sean skriver, står forumen stilla", ett gammalt djungelordspråk.
4. Japp, om du kör Clix (enbart MTP) eller satsar på en Clix2 (som den kommer att heta/kallas) och kör den som en MTP-enhet, så sorteras musiken oavsett efter ID3-taggen när du lägger in musiken.
Vill du sedan för skojs skull ändå försäkra dig om att all musik synkas i spelaren så kan du i Clix2 välja "Rebuild library" under "Settings" och så sorteras musiken i en databas i spelaren.
Oavsett om du har en Clix eller Clix2 eller om du vill att det ska sorteras på ID3-taggen eller inte - så kan du alltid se filerna som de ser ut i Windows, alltså efter filnamnet. Istället för att gå in under "Music" direkt i huvudmenyn så väljer du istället "Extras", "Browse Device" och sedan "Music" och vips så ser du alla mappar och filer precis som de ser ut i Windows. Enkelt.
Clix2 närmar sig med stormsteg. Det ser ut som att vi eventuellt får in dem i lager redan nästa vecka, men jag låter det vara osagt. Andra veckan i april skulle jag i alla fall nästan med säkerhet kunna svära på att de går att få tag på.
Färg på Clix2: Helsvart. Enbart.
Spel: Det måste vara Adobe Flash 2.0, vilket är anpassat för bland annat just MP3-spelare och mobiltelefoner. Du kan alltid prova att dra in en flashfil, men det svåraste blir nog att få knapparna att fungera som de ska. Sen finns det konverteringsprogram för olika flashfilsformat/typer. Du får Googla på det, men det finns om det till exempel är någon Flash-film du desperat vill ha i spelaren.
Postad 01 april 2007 - 10:59
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Tack så mycket för all hjälp Sean! Jag har ännu en fråga: Jag har läst att clix (1) inte stänger av sig helt, för att kunna startas upp snabbare. Nackdelen är ju att det drar lite batteri. Vet du hur Clix2 gör, stänger den av sig helt eller "hibernatar" den? Jag kan dock redan ha hittat svaret: http://www.clixhere....oseup-look.html (3.e klippet) I slutet av filmen visar man menyn "Power Off Type", med valen "Sleep" eller "Power Off". Kan man tolka det som att den verkligen stänger av sig helt eller är det ett annat sorts viloläge? Jag har dock bestämt mig: Det blir en Clix2!  (inget aprilskämt)
Redigerat av Unregistereddb8508e9, 01 april 2007 - 15:30.
Postad 01 april 2007 - 20:22
Joni-
-
Joni-
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Har haft en hel del mp3 spelare genom åren, iriver, iaudio, creative och tyvärr även ipods :/
Innan jag bytte till en iriver e10 hade jag en U3a och jag tycker den fungerade väldigt bra, bra ljud och enkla menyer, UMS är alltid fint, helt ok batteritid.
Kan inte tala för Clixen eftersom jag varken sett den, kännt på eller hört i värkligheten.
Kan bara säga att du kommer inte bli besviken på U3an om du väljer denna.
Lycka till och hoppas det gjorde dig något klokare =)
*edit* whoops, ibland skriver man lite fortare än vad man läser inläggen =) *edit*
Redigerat av Joni-, 01 april 2007 - 20:23.
Postad 01 april 2007 - 21:33
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
*edit* whoops, ibland skriver man lite fortare än vad man läser inläggen =) *edit*
Ingen fara, även om jag nu är ganska klar om att det blir en clix2 så lyssnar jag gärna på erfarenheter om iaudio U3. När jag började leta efter en ny mp3 var det logiskt att börja med iaudio eftersom jag varit så nöjd med min iaudio 4, och U3 verkar vara en kanonmodell även den. Dock så tror jag att jag kommer att utnyttja film- och spelmöjligheterna hos Clix, så det blir nog den trots allt.
Postad 02 april 2007 - 07:36
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Tack så mycket för all hjälp Sean!
Jag har ännu en fråga:
Jag har läst att clix (1) inte stänger av sig helt, för att kunna startas upp snabbare. Nackdelen är ju att det drar lite batteri. Vet du hur Clix2 gör, stänger den av sig helt eller "hibernatar" den?
Jag kan dock redan ha hittat svaret: http://www.clixhere....oseup-look.html (3.e klippet) I slutet av filmen visar man menyn "Power Off Type", med valen "Sleep" eller "Power Off". Kan man tolka det som att den verkligen stänger av sig helt eller är det ett annat sorts viloläge?
Jag har dock bestämt mig: Det blir en Clix2! (inget aprilskämt)
<{POST_SNAPBACK}>
Tack själv.  Du har helt rätt vilket gör att du kan välja att ha sleepmode, "Sleep", vilket gör spelaren snabbare i uppstarten (endast några få sekunder) eller att maximera bateritiden genom att välja "Power Off". Ville bara klargöra det.
Postad 02 april 2007 - 15:11
Unregistereddb8508e9
-
Unregistereddb8508e9
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Du har helt rätt vilket gör att du kan välja att ha sleepmode, "Sleep", vilket gör spelaren snabbare i uppstarten (endast några få sekunder) eller att maximera bateritiden genom att välja "Power Off".
Ville bara klargöra det. 
<{POST_SNAPBACK}>
Perfekt. Tycker det känns onödigt att förlora batterikapacitet bara för att spelaren ska starta snabbare. Då får man se till att vara på alerten nu i veckan och nästa, så man kan beställa clix2. någon aning om hur många ni får in under första leveransen, och kommer man att kunna förhandsboka? Du kanske till och med kan avslöja priset på directman.com?
Postad 02 april 2007 - 15:55
jack93
-
jack93
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
.
Redigerat av jack93, 10 oktober 2010 - 12:50.
Postad 16 april 2007 - 19:38
almegran
-
almegran
-
Rookie
-
1 inlägg
Måste bara fråga en av mina dumma frågor för jag hänger inte med riktigt här. Vad är skillnaden mellan MTP/MSC (UMS) som alla snackar om, verkar vara något viktigt som jag missat
/
Postad 16 april 2007 - 20:50
sean.wiklund
-
sean.wiklund
-
Veteran
-
-
2 179 inlägg
Hej almegran!
MTP står för Media Transfer Protocol. Enkelt beskrivet innebär det att du när du kopierar in till exempel en MP3-fil i din "musikmapp" på MP3-spelaren, att spelaren direkt kategoriserar musiken efter låtens ID3-tag, så Du i sin tur kan välja att spela upp musiken i MP3-spelaren efter till exempel genre, artist, album osv.
Genom detta accepterar heller spelaren inga andra filer i respektive mapp. Endast musikfiler i de format som spelaren stöder kan ligga i musikmappen. Därutöver är Windows Media Player (gärna version 11 idag) tänkt att använda för överföring av musik osv i detta protokoll då det är Microsoft som står bakom det.
Det innebär också att du "låser" spelaren vid användning endast på en dator som har Windows XP eller Windows Vista. Därför kan det vara smidigt med en funktion som kan byta överföringsprotokollet i MP3-spelaren, som till exempel Clix2. Då kan du istället välja UMS, eller MSC som det heter idag (det har bytt namn).
Med MSC finns inga krav på drivrutiner av något slag, utan MP3-spelaren fungerar som ett rent USB-minne. När du ansluter den till datorn, så kommer den således att dyka upp som en "Flyttbar disk". Om du har MTP-läget så kommer Windows istället själv ge den sin rättmätiga beskrivning, i det här fallet "Clix2" som en egen enhet.
Enkelt uttryckt och med reservation för att det kan fungera lite lite annorlunda på andra varumärken osv.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|