Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponent splitter

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 juni 2007 - 21:29

kun
  • kun
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Läste några trådar om komponent splitters men ingen som kom fram till en lösning.

Jag behöver en komponent splitter dvs från förstärkaren till både proj och lcd.

Tyvärr har jag en Denon 2805 med enbart en enda ynklig komponent utgång.

Tips på komponent splitter och var de finns att köpa..!!

Det skall vara riktigt billigt..!!

Postad 26 juni 2007 - 07:16

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1 825 inlägg
  • 0
Definiera riktigt billigt.
Här är en bra komponentsplitter 1445:-
Här är en enklare komponentsplitter 994 :-

Kabelgigantens komponentväxel 249:-

Cals Ohlsons RCA växel 219:- (använd komposit (gul) och ljud (röd + vit) som komponentin- och utgångar)

NetonNet A/V switch 3-vägs stereo 129:-
Som ovan, använd kontakterna som komponentkontakter, samt använd ingångarna som utgångar, och utgång som ingång så får du en till tre switch :P

Superbilligt alt.
köp 3 st 1xRCA hane till 2xRCA honor 3 x 35:- och plugga in i de tre komponentutgångarna, från varje kontakt drar du en till TV:n och en till projjen. Ger visserligen signalförluster men fungerar det så fungerar det. Annars lämna tillbaks ;)

P.S. Kvalitet på de olika förslagen låter jag vara osagt, men i regel får man vad man betalar för :D

Redigerat av mikeett, 26 juni 2007 - 07:34.

Postad 27 juni 2007 - 11:49

kun
  • kun
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tackar för svaret!!

Löste det på ett annat sätt, kopplade xbox till tvn och dvdn till projectorn. Blir en del begränsingar men de kan jag leva med.

Postad 27 juni 2007 - 14:54

Garrett
  • Garrett
  • Guru

• 6 980 inlägg
  • 0
Tack för tipset mikeet :)
Har samma problem koppla från förstärkarn till Plasma/Projektor samtidigt... har beställt en sån här splitter nu, plus 10m komponentkabel, antennkabel och ett fäste för projktorn från kabelgiganten.se :)
Btw, brukar dom vara snabba på att leverera, nån som vet? :(

Postad 28 juni 2007 - 08:30

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1 825 inlägg
  • 0
Inte en aning på hur snabba kabelgiganten är.
Komponentväxeln får du nog vänta en stund på.
stod något längst ned där som

Tillfälligt slut.
Beräknad att komma in i slutet av Juli.

Postad 10 juli 2007 - 13:48

WebMaximus
  • WebMaximus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Superbilligt alt.
köp 3 st 1xRCA hane till 2xRCA honor 3 x 35:- och plugga in i de tre komponentutgångarna, från varje kontakt drar du en till TV:n och en till projjen. Ger visserligen signalförluster men fungerar det så fungerar det. Annars lämna tillbaks  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Funderar på en liknande lösning för att koppla in både ett mediacenter (Showcenter 200) och en Samsung HDD/DVD till min Samsung-TV som bara har en komponent-ingång - blir det signalförluster även när man bara kör en av de anslutna prylarna åt gången?

Postad 10 juli 2007 - 15:53

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1 825 inlägg
  • 0
Jag skulle aldrig rekommendera en sådan lösning i ditt fall, du borde sikta på en komponentswitch (komponent växel) så att du med säkerhet vet att endast en apparat kan skicka komponentvideo till TV:n i taget.

Annars finns risken att båda källorna råkar kopplas på samtidigt och det kommer ingen apparat att gilla, kan t.o.m. gå sönder när det kommer videosignaler till videoutgångarna.

Redigerat av mikeett, 10 juli 2007 - 15:55.

Postad 10 juli 2007 - 16:08

WebMaximus
  • WebMaximus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
OK, tack för ditt snabba svar!

Postad 16 augusti 2007 - 16:17

CharlesWood
  • CharlesWood
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Om man köper tre vanliga RCA-splitters för typ 20 kr styck och sätter på komponentkablarna så har man löst problemet. Eftersom du förmodligen inte använder plasma samtidigt som t.ex. projektor så finns ingen spänning i kabeln som leder till den avstängda apparaten. Mao ingen signalförlust.

Postad 16 augusti 2007 - 16:23

WebMaximus
  • WebMaximus
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar men den lösningen var ju den jag redan tänkt på men som mikeett ovanför svarade kan det vara lite farligt ifall man av misstag eller utan att tänka sig för råkar slå på båda apparaterna samtidigt.

Har hur som helst löst det nu genom att jag köpte en SCART-kabel av bättre kvalitet som jag använder för att koppla DVDn till TVn och måste säga att jag är mycket nöjd med kvaliteten - blev bättre än jag hade förväntat mig med en schysst SCART-kabel jämfört med de billiga SCART-kablar jag använt tidigare.

//Richard

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.