Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ATI Avivo?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2007 - 21:47

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett grafikkort från ATI X1300 Xpress tror jag det heter, och det följde med AVIVO codec pack på cd'n. Jag antog att man kunde spela upp dvdskivor med detta codec, men XP media center vill inte kännas vid att det finns någon mpeg2 codec installerad :P Har jag missuppfattat det hela? Jag trodde att avivo var likvärdigt med nvidias mpeg2 decoder" purevideo"? Eller har jag konfigurerat den fel?

Kan tillägga att jag inte äger något dvduppspelningsprogram... och då inte heler någon kommersiell dvd decoder..

MVH
Henrik

Postad 13 July 2007 - 07:47

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
Tyvärr kan jag inte svara på hur det funkar i MCE, men visst skall du få med en MPEG-decoder? Jag kör Mediaportal och i config under vilken codec jag vill ha för DVD har jag valt "ATI MPEG Video Decoder".

Har du provat att dra på de senaste drivrutinerna från ATI? Jag installerade iofs i samma veva även ATI Avivo Video Converter 6.4.

Postad 13 July 2007 - 09:29

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Japp jag har senaste drivisarna! Mitt grafikkort är ett inbyggt ATI Adeon XPRESS 1350 (tror jag)

Hur kan jag kontrollera/styra vilken codec som XP Media center skall använda för dvd uppspelning? För så som jag tolkar det hela så hjälper avivo bara till vid avkodning, den tekniken gör inte själva avkodningen i sig...

Jag kanske är lite trög men vad är det som gör just mpeg 2 så speciellt? De codec packs jag har provat vekar ha stöd för det mesta... mpeg 4, div x xvid etc... men aldrig för mpeg 2.

Det lutar åt att jag måste köpa typ powerdvd eller windvd? För spela dvd i min htpc är ett måste...

Hur gör ni andra som kör xp media center?

/Henrik

Redigerat av MrNorth27, 13 July 2007 - 11:45.

Postad 13 July 2007 - 13:40

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Hej igen!

Vid en ominstallation av ffdshow tryouts upptäckte jag att man kunde kryssa i att ffdshow skall hantera mpeg1 och mpeg 2. Sedan om man valde mpeg 2 så fanns det en check box "use for dvd playback (not implemented). Jag testade att kryssa i den och vips så kunde jag spela dvdfilmer i xp media center.
Dock är det några småsaker jag stör mig på, som inte verkade finnas i media player 11 vid uppspelning av samma film.

1) Klickar man på att spola framåt nere till vänster på mediakontrollen så spolar den inte i en jämn takt utan hackar och fastnar.... Är detta pga media center eller ffdshow?

2) Det finns längst till vänster nåt som heter ch med en + och - knapp. Vid tryck på dessa händer absolut ingenting. Varför? Om de finns där så tycker jag att det borde funka att bläddra i kapitel, eller är detta endast för de med fjärrkontrollen?

MVH
Henrik - som för en diskussion med sig själv på detta forum :)

Postad 14 July 2007 - 08:24

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1160 inlägg
  • 0
I Mediaportal är det smidigt då man för varje format kan välja codec separat, MCE kan jag inte mycket om men det finns ju en del fria mpeg decoders att testa. För att se/ändra vilken som Windows använder så tror jag att du kan använda.

för XP
http://www.microsoft...&displaylang=en
för Vista
http://mediacenterex...er-utility.html

Postad 16 July 2007 - 21:37

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Nu httade jag en skiva med PowerDVD och jag kör dess avkodare (det fanns en hel del buggar i ffdshow avkodaren). Dock vet man ju inte om avivo hjälper till vid avkodningen. Dock hackar det inget och det flyter på bra. Så jag klagar inte...

I Powerdvd configuration fanns det en checkruta "use hardware acceleration", fast det är oklart om detta gäller när man använder cyberlinks mpeg2-decoer eller endast när man använder cyberlinks dvduppspelare. Jag använder ju MCE...

/Henrik

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.