Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plantronics Pulsar 590/260

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 oktober 2007 - 20:50

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Saknar en tråd som handlar om Plantronics Pulsar bluetooth-headset så jag får skapa en själv :-)

Plantronics Pulsar 260:

Plantronics Pulsar 590A:

Plantronics Pulsar 590E:

Jag införskaffade en 590A häromdagen på Netonnet och tänkte dela med mig av mina erfarenheter:

Efter att ofrivilligt förstört ett antal kontakter på mobiltelefoner och dessa sladdhärvor som alltid tycks infinna sig när man stoppar ner sladdar i väskor, fickor eller annat… så har jag försökt att ta åt mig, och utnyttja trådlösa metoder. I detta fall var det dags för ett vettigt par stereohörlurar med A2DP-funktion (för att kunna streama musik via bluetooth från telefonen till hörlurarna)

Jag har provat ett stort antal Bluetooth-headset och de har varit av olika kvalitet. Ärligt talat är det bästa BT-handsfreen jag använt hittils varit Clas Ohlson-inköpta Exibel för låga 299kr. Den funkar helt enkelt bäst med min/mina telefoner. Dock saknar det A2DP-funktion och är alltså inget att lyssna på musik med (sen var ju det aldrig tanken heller).
Själv har jag ingen tidigare erfarenhet av Bluetooth stereoheadset utan detta är mitt första inköp inom området.

För närvarande har jag en SonyEricsson P1i som jobbtelefon och en W810i för mitt privata abonnemang. Jag har också använt W810 som min musikspelare och då använt de medföljande stereohörlurarna som är av märkbart bra kvalitet… men, då finns det ju sladdar också.

Så efter en del pluggande på internetforum (främst Prisjakt och Pricerunners forum) så bestämde jag mig för att investera 990 kronor i ett bluetooth-headset som jag främst kan använda för musiklyssnande,men också för att kunna använda som hörlurar i IP-telefonen på jobbet, och även i datorn hemma… ja, ett headset som är lite mer än bara ett headset.

Plantronics Pulsar 590 blev det, dels för att jag inte hittade så mycket annat på marknaden, dels för att Plantronics har ett gott rykte och enligt vad kollegor och kompisar säger, en bra support om det skulle uppstå problem. Jag hoppas att jag aldrig behöver utnyttja det

Vad kom då med i förpackningen? Ja, direkta känslan är “WOW” vad prylar!

Bluetooth handsfree/hörlur
En solid “dockningsstation” där du kan ladda hörlurarna
En USB-kabel som gör det möjligt att ladda hörlurarna via datorn (för att slippa släpa omkring på dockningsvaggan hela tiden)
En omkopplare som gör att du kan använda hörlurarna med en vanlig MP3-spelare som saknar bluetoothfunktionalitet (en liten dosa som skickar signalerna via bluetooth via hörlursutgången)
En rejäl skyddsväska
Extra mic utifall en olycka skulle inträffa och den som är inbyggd skulle gå sönder (den är byggd i glas av någon anledning, så det kan vara vettigt)
En 3,5 kabel för att koppla upp hörlurarna “analogt” så man kan använda dessa som vilka hörlurar som helst, även om batteriet tagit slut.
Det gick snabbt och enkelt att komma igång med min SonyEricsson P1i. Det tog inte många sekunder att paira enheterna, och vips skickade den omgående multimedialjudet till hörlurarna! Tyvärr fungerar inte musiklyssnande på min W810i, men det beror på att telefonen inte stödjer A2DP-protokollet som används för att streama ljud via Bluetooth, så se till att din telefon stödjer A2DP innan du investerar i dessa lurar!!! Dock fungerar det utmärkt att använda som vanligt bluetooth-headset även med äldre telefoner.. det är bara multimedia som inte fungerar.

Jag provade att ringa en kompis och hon hade ingen aning om att jag pratade i ett BT-headset. Det lät som “med vilken telefon som helst” vilket torde vara ett bra betyg!

Så, nu har jag ett par hörlurar som jag kan använda till mobilen, men även som trådlösa lurar till min hemmabioanläggning för att inte störa grannarna när jag ska titta på en film sent på natten. Den medföljande adaptern fungerar utmärkt för ändamålet och jag märker inga störningar alls. Det som är den mest positiva överraskningen är att räckvidden som ska vara ca 10 meter, faktiskt är i närheten av verkligheten! Ofta brukar signalerna bli dåliga redan vid två meters avstånd, men här är det klockrent.

En annan sak som jag inte var vetande om, men som är riktigt bra, är att headsetet klarar av dubbla anslutningar. Jag kan alltså lyssna på musik från mobiltelefonen och om det kommer in ett ip-telefonisamtal på min dator, så märker headsetet detta och tystar ner musiken, sen kan jag välja att svara genom att trycka på headsetknappen, och vips är samtalet igång. Dock verkar maxgränsen vara på just två enheter, men jag får återkomma efter vidare tester.

Det som stör mig mest är den blinkande lampan. När jag lyssnar på musik ser det nästan ut som en polisutryckning när jag vandrar omkring. Varför envisas alla med att ha jätteblinkande blå lampor på sina headsets? Jag hade hellre haft några minuters längre batteritid, eller åtminstonde möjligheten att kunna stänga av blinkandet…

Efter några dagars användande kan jag konstatera att jag gjort ett bra köp och hoppas kunna dela med mig av vidare erfarenheter här :-)

Postad 03 oktober 2007 - 22:31

Unregistered657ba2bc
  • Unregistered657ba2bc
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack för en utförlig beskrivning.

Postad 05 oktober 2007 - 00:45

Unregistered7ba7fb83
  • Unregistered7ba7fb83
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack Hobbis! Ovärdelig information för mig, just nu.
Två frågor bara: vi har ju lite problem med ljudvolymen på P1an. Faktum är att jag knappt hör ljudet alls i tunnelbanan eller på bussen. Jag ANTAR att den här hörluren förstärker till mer än väl, aight? Sen undrar jag hur länge batterierna håller om man lyssnar på musik. Längre än P1ans batteri?

STORT TACK BRODER!

<_<

Redigerat av Unregistered7ba7fb83, 05 oktober 2007 - 00:45.

Postad 05 oktober 2007 - 20:50

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Det är förstärkning av ljudet och det är inga problem att höra i vare sig tunnelbana eller i bråkiga miljöer. Hörlurarna täcker bra över öronen så du kan få en känsla av att stänga ut världen. Du har för övrigt både ljudkontroll och möjlighet att växla låt genom ett tryck på lurens högra sida. Det finns fyra knappar i en cirkel, och i mitten finns en knapp för att svara och avsluta samtal och en knapp för att muta micken/starta micken.

Vad gäller batteritiden, jag har som mest lyssnat oavbrutet i fem timmar (långpromenad) och det var inga problem för lurarna med den tiden. Musiken var på i princip oavbrutet. Batteriet på P1an var då på ca 30% kvar (nyladdad på morgonen). Har ingen uppfattning om hur mycket batteritid det var kvar på hörlurarna men jag ger de fem timmarna klart godkänt.

----
Lite fler erfarenheter då:

Jag har upptäckt problem ibland när jag tar ut avståndet såpass mellan hörlurarna och P1i så att de tappar kontakt med varandra. När jag sedan vill börja lyssna på låtar (tillbaka inom range) så har telefonen en tendens att vilja spela upp i högtalaren på telefonen och inte i headsetet. När jag sedan försöker överföra ljudet så säger telefonen att det inte lyckades. Efter ett par försök så funkar det dock, någon gång har jag varit tvungen att starta om telefonen (fast det beror nog mest på att jag inte hittat snabbfunktionen att överföra ljud). Kan ej avgöra om det har med telefonen eller med headsetet att göra eftersom jag inte har någon annan a2dp telefon att testa med.

Ibland när jag tar emot samtal så vägrar det gå ut i lurarna utan jag måste ta samtalet i telefonen, dock inte alltid. Även här kan jag inte avgöra om det beror på telefonen eller hörlurarna.

edit: stavfel

Redigerat av hobbis, 05 oktober 2007 - 20:52.

Postad 08 oktober 2007 - 22:19

Unregistered7ba7fb83
  • Unregistered7ba7fb83
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Okej, jag tänker testa. Tack igen!

Postad 08 oktober 2007 - 22:24

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Tänkte berätta lite mer om problemet jag har med att ljudet inte går att överföra till min P1i när hörlurarna och telefonen varit utanför range från varandra.
Problemet uppstår endast när jag medvetet går iväg med lurarna över 10m från telefonen och får en disconnect. Då vill inte ljudet flyttas över från telefonen till headsetet när de väl är tillbaka inom range och jag stoppar/startar musiken och försöker överföra ljudet.

Problemet uppstår inte om jag t.ex pausar musiken och sedan stänger av headsetet. När jag sedan startar det igen och börjar spela musik går det direkt över till headsetet utan problem, trots disconnect...

Så jag får tänka till lite... jag kan leva med det problemet. Jag ska definitivt prova med en annan A2DP-telefon när tillfälle ges!

Postad 09 januari 2008 - 22:46

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Så jag får tänka till lite... jag kan leva med det problemet. Jag ska definitivt prova med en annan A2DP-telefon när tillfälle ges!

Har du hunnit prova med en annan telefon? Ny mjukvara på P1:an? Kan du fortfarande rekomendera 590?

Kom du fram till om det var maximalt två ihop-parningar som gäller? Jag skulle vilja kunna använda det till P1:an, jobbdatorn, datorn hemma och så PS3:an nämligen. ;)

//H

Postad 11 januari 2008 - 20:40

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Den har faktiskt legat på bordet ett tag. Inte för att jag gett upp den, utan för att min P1is bluetoothfunktion har lagt av helt. Ska förhoppningsvis få tillbaka den från reparation i nästa vecka (efter 1 månads väntan typ...)

Jag får återkomma i frågan!

Postad 11 januari 2008 - 23:05

henel321
  • henel321
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Den har faktiskt legat på bordet ett tag. Inte för att jag gett upp den, utan för att min P1is bluetoothfunktion har lagt av helt. Ska förhoppningsvis få tillbaka den från reparation i nästa vecka (efter 1 månads väntan typ...)

Jag får återkomma i frågan!

Jag fick hem både min P1:a och 590A, så vi får väl se imorgon när jag laddat båda. =)

//H

Postad 24 oktober 2008 - 13:18

kibabb
  • kibabb
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man får Plantronics Pulsar 260 att fungera till HTC Touch Diamond ? kan inte ens hitta enheten när jag söker

Postad 24 oktober 2008 - 17:55

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
så klämmer du in lite bilder :(

Postad 07 januari 2009 - 17:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0
Har aldrig lyckats få mina att spela musik från min P1i. Provar några månader men, nej.

Postad 07 januari 2009 - 17:24

hobbis
  • hobbis
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har aldrig lyckats få mina att spela musik från min P1i. Provar några månader men, nej.

Prova detta

1. Kolla att du har pairat headsetet med telefonen och verifiera att det fungerar att använda headsetet som handsfree
2. Stäng av Bluetoothfunktionen på telefonen
3. Stäng av hörlurarna
4. Kicka igång hörlurarna
5. Kicka igång bluetoothfunktionen på telefonen
6. verifiera att headsetet och telefonen har kontakt med varandra
7. Starta mediaspelaren med valfri låt
8. När musiken startat, klicka på "överför ljud" och välj headsetet

Så fick jag göra för att få det att funka första gången. När det var gjort strulade det inte för mig mer.
Nu har jag sålt headsetet så jag kan inte göra hands-on tester längre. Men ovan fungerade för mig efter lite frustration...

Postad 19 mars 2009 - 15:11

Unregisteredfc576a0b
  • Unregisteredfc576a0b
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej
jag tänkte också dela av mig med mina erfarenheter ang dessa lurar...

Jag har haft dessa i 1½ år ung tills de för ett tag sen har gick sönder (mer om detta strax) men har haft mycket glädje av och med dessa lurar. Helt fantastiskt skönt att slippa sladdar....!

Till att börja med håller jag med Hobbis om det han skriver. Lurarna har mycket bra räckvidd och batteritid. Ljudkvaliten är kanon (vilket kanske är det allra viktigaste i en sån här diskussion) och fungerar alldeles utmärkt med min SE810K, både att prata i och lyssna med. :D

Jag håller också med Hobbis om det lite störiga blinkandet, det hade varit gött att kunna stänga av det men men...

Problemet med tappad blåtandssynkning vid tappad signal känner jag igen exakt. Min lösning var att stänga av och slå på blåtandsfunktionen på mobilen så hittar enheterna tillbaks till varandra... Vet dock inte om detta är en bugg i A2DP-protokollet eller i någon av enheterna.

Efter närmare 1½ års användande gick då lurarna till slut sönder. Och detta på två sätt nästan samtidigt. dels sprack hötlursbågen precis vid skruvinfästningarna till själva hörlurarna. Detta beror helt enkelt på en dålig konstruktion och kommer förmodligen att hända för de flesta efter en tids användande. Kanske går det att förekomma om man förstärker hörlurarna på något sätt just där...

Det andra problemet som uppstod var att det till slut inte gick att ladda hörlurarna, varken via hörlursstället eller via kabel. Bägge dessa fel inträdde för mig inom garanti-tiden men slarvig som jag är så hade jag tappat kvittot (dessutom hade butiken jag köpte dom i gått i konkurs ;) )

+ Bra batteritid, ljudkvalitet, räckvidd och tillbehör.
- Dålig konstruktionskvalitet, strul med tappad synkning (vet dock inte om det är Plantronics fel)

Tips! Spara kvittot och handla hos stabil handlare så spelar minusen mindre roll....

Prisvärd vid 500-600 :- anser jag.... (för det billigare paketet)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.