Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hög CPU-belastning

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 October 2007 - 21:38

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Det här var svårare än jag trodde, men skam den som ger sig!
Jag har följande uppsättning:
Dator: Fujitsu Siemens Scaleo M
Processor: AMD Athlon 2200+ 1,8GHz
Grafikkort: ATI Radeon 9700PRO
TV-kort: Hauppauge WinTV Nova-T 500
Program: DVBViewer
Problemet är att när jag har installerat drivrutinen (Catalyst 7.9) till grafikkortet går CPU-belastningen upp till runt 80%, utan att jag gör någonting på datorn. Är detta rimligt? Jag kan inte använda moderkortets grafikkort, eftersom det bara har VGA-utgång. Jag vill bara kunna titta på TV (och spela in) via datorn, inte spela, eller något annat. Är konfigurationen för klen, eller finns det någon lösning?

Postad 08 October 2007 - 10:14

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag ger upp kortet, och funderar på att köpa detta. Det har förhoppningsvis bättre drivrutiner, och dessutom hårdvaruavkodning. Alla åsikter mottages tacksamt!
En annan ska: i bios kan jag välja om jag vill prioritera AGPgrafikkort. Gör jag det, hittar programmen inte mitt TVkort, som är PCI. Skall jag ändå satsa på ett AGPgrafikkort, eller välja PCI. Mitt befintliga kort är AGP, och TVkortet fungerar om jag väljer PCI i bios.

Postad 08 October 2007 - 10:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Jag ger upp kortet, och funderar på att köpa detta. Det har förhoppningsvis bättre drivrutiner, och dessutom hårdvaruavkodning. Alla åsikter mottages tacksamt!

hårdvaruavkodning lär det inte ha.

En annan ska: i bios kan jag välja om jag vill prioritera AGPgrafikkort. Gör jag det, hittar programmen inte mitt TVkort, som är PCI. Skall jag ändå satsa på ett AGPgrafikkort, eller välja PCI. Mitt befintliga kort är AGP, och TVkortet fungerar om jag väljer PCI i bios.

testa att flytta tv-kortet till en annan PCI-slot.

tråd flyttad.

Postad 08 October 2007 - 11:07

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

hårdvaruavkodning lär det inte ha.

testa att flytta tv-kortet till en annan PCI-slot.

Vad betyder i så fall "hårdvarustöd för DVD/HDTV"? Min kunskapsbrist är enorm...
EDIT
Kopierat från NVIDIAs hemsida
MPEG video encode and decode
High-definition MPEG-2 hardware acceleration
High-quality video scaling and filtering
DVD and HDTV-ready MPEG-2 decoding up to 1920x1080i resolutions

Jag har provat i andra PCI-slots, utan framgång. Frågan är om jag förlorar något på att ha ett AGPkort. Det verkar finnas mer att välja på av den sorten.

Redigerat av Lasse-hatten, 08 October 2007 - 14:52.

Postad 08 October 2007 - 23:21

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Problemet är att när jag har installerat drivrutinen (Catalyst 7.9) till grafikkortet går CPU-belastningen upp till runt 80%, utan att jag gör någonting på datorn. Är detta rimligt?

<{POST_SNAPBACK}>

Testa med äldre version av Catalyst, själv ligger jag kvar på version 5.5 p.g.a. av diverse problem med 5.6 och nyare.

Frågan är om jag förlorar något på att ha ett AGPkort. Det verkar finnas mer att välja på av den sorten.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du jämför AGP med PCI så förlorar du absolut ingenting på att ha AGP-kort.

Postad 09 October 2007 - 12:12

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Testa med äldre version av Catalyst, själv ligger jag kvar på version 5.5 p.g.a. av diverse problem med 5.6 och nyare.

Nu verkar det fungera. Jag avinstallerade grafikkortet, gick tillbaka till ATIkortet, och installerade drivrutinen via Microsoft Update. Jag vill gärna ha med ControlCentret också, men jag vet inte vilken version jag skall prova med. Jag har lyckats få igång det så här en gång tidigare, men när jag la till den senaste CCCn var jag tillbaka på 80%. Versionsnumret på drivrutinen är 8.231.??? eller möjligen 8.321.???. Någon som vet vilken version av CCC jag vågar prova med. Om inget annat fungerar, får jag väl avinstallera allt igen, och installera version 5.5.

Om du jämför AGP med PCI så förlorar du absolut ingenting på att ha AGP-kort.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror inte jag heller, jag undrade mest om inställningen i bios, där man kan välja om man vill prioritera AGP eller PCI. AGP fungerar ju inte, eftersom datorn då inte hittar TVkortet.

En helt annan sak: varför uppdateras inte "senaste aktivitet" i flyttade trådar? Man kan ju inte se om någon har svarat.

Postad 09 October 2007 - 14:51

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

En helt annan sak: varför uppdateras inte "senaste aktivitet" i flyttade trådar? Man kan ju inte se om någon har svarat.

Det gör den, men i det forumet tråden blivit flyttad till, du kollar mao på fel ställe.

Din "nya" tråd i HTPC-forumet med samma innehåll som denna, har blivit borttagen.

Redigerat av frollic, 09 October 2007 - 14:52.

Postad 09 October 2007 - 18:30

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Frollic
Jag förstår, tack. Jag trodde inte man kunde fortsätta läsa i den gamla tråden.

Postad 10 October 2007 - 23:46

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Nu har jag installerat Catalyst 5.5, och jag kan titta på TV, och spela in. Då kommer nästa problem. Jag kan inte spela upp det inspelade, eller DVDfilmer. Ljudet går fram, men bilden fryser. Jag använder DVBViewer och Hauppauges decoder (till Nova-t 500), och jag har provat VLC och Winows Mediaplayer, med samma resultat. Är datorn (processorn) för klen? Jag funderade på det här grafikkortet, men jag vet inte om "Hårdvarustöd för DVD/HDTV" innebär att kortet har hårdvarudecoder. Jag har provat ett enklare GeForcekort, det här, utan "Hårdvarustöd för DVD/HDTV", men då frös t.o.m. musen, utan att jag tittade på något, så jag är tveksam till GeForce. Är det någon inställning någonstans? Någon som kan förbarma sig över mig, och komma med goda råd?! Om nytt grafikkort kan hjälpa skall det vara "billigt", och gå att köpa över disk, så jag slipper vänta på postgången (därav Kjell&Co). Det måste dessutom ha S-videoutgång, och om det är AGP får det inte vara "tjockt", eftersom TV-kortet måste sitta i den närmaste PCI-sloten. Jag har fortfarande runt 30% CPUbelastning utan att göra något, och 50-60% när DVBViewer är igång.

Postad 11 October 2007 - 07:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Jag funderade på det här grafikkortet, men jag vet inte om "Hårdvarustöd för DVD/HDTV" innebär att kortet har hårdvarudecoder. Jag har provat ett enklare GeForcekort, det här, utan "Hårdvarustöd för DVD/HDTV", men då frös t.o.m. musen, utan att jag tittade på något, så jag är tveksam till GeForce.

De enda AGP-korten Kjell & Co har som hjälper till att koda av video är Radeon HD2400PRO och GeForce 7600GS.

Postad 11 October 2007 - 09:22

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack, men en del frågor kvarstår:

Är det rimligt med 30% CPUbelastning utan att man gör något på datorn? Kan det vara något fel på datorn?

Kan jag anta att ett kort med hårdvarudecoder kommer att hjälpa mig att spela upp inspelade program/DVDskivor? Är datorn kraftfull nog? Jag har 768MB RAM.

Vad betyder "Hårdvarustöd för DVD/HDTV"? Vad skall man leta efter för att veta att kortet kan koda av video?

För min del behöver det inte vara AGP, det är väldigt trångt, eftersom TVkortet måste sitta i PCIsloten bredvid AGPporten.

Det behöver inte heller finnas på Kjell&Co, det ligger nära jobbet, så det är praktiskt, men är kortet någorlunda allmänt förekommande kan jag leta i andra butiker (om nu ett nytt kort är lösningen?).

Jag ber om överseende för mina "dumma" frågor, men det här med bild och ljud är ett mörker...

Postad 11 October 2007 - 09:27

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Är det rimligt med 30% CPUbelastning utan att man gör något på datorn? Kan det vara något fel på datorn?

Nej, det är det inte .... belastningen brukar ligga på 0-1% när datorn står och gör ingenting.

Kan jag anta att ett kort med hårdvarudecoder kommer att hjälpa mig att spela upp inspelade program/DVDskivor? Är datorn kraftfull nog? Jag har 768MB RAM.

Datorn klarar det utan hjälp av grafikkortet, men vill du ha ett som hjälper till, så är det alltså dessa du ska titta på.

Vad betyder "Hårdvarustöd för DVD/HDTV"? Vad skall man leta efter för att veta att kortet kan koda av video?

Bra fråga, låter som ett buzzword, för det har alla grafikkort, men det kan alltså var hjälp med avkodning de menar.

För min del behöver det inte vara AGP, det är väldigt trångt, eftersom TVkortet måste sitta i PCIsloten bredvid AGPporten.

Fast några nyare grafikkort med PCI-bus lär du inte hitta.

Postad 11 October 2007 - 11:09

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag tackar för svaren, men de gör mig inte mycket klokare.

Nej, det är det inte .... belastningen brukar ligga på 0-1% när datorn står och gör ingenting.?

Låter rimligt, men vad kan min dator tänkas syssla med?

Datorn klarar det utan hjälp av grafikkortet, men vill du ha ett som hjälper till, så är det alltså dessa du ska titta på.

Det gör alltså inte min dator, kanske som en föjd av ovanstående problem. Då är det ju inte säkert att ett nytt kort löser problemet.

Bra fråga, låter som ett buzzword, för det har alla grafikkort, men det kan alltså var hjälp med avkodning de menar.

Nedanstående är kopierat från Nvidias hemsida:

Betyder inte det att det har hårdvarudecoding?

I och för sig har det väl ingen betydelse, eftersom grundproblemet verkar vara att min dator är fullt upptagen med att göra ingenting!

Postad 11 October 2007 - 11:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Nej, det är det inte .... belastningen brukar ligga på 0-1% när datorn står och gör ingenting.?

Låter rimligt, men vad kan min dator tänkas syssla med?

Latjar med virus, trojaner, skickar ut SPAM .... vem vet ....

Det gör alltså inte min dator, kanske som en föjd av ovanstående problem. Då är det ju inte säkert att ett nytt kort löser problemet.

Helt riktigt

Nedanstående är kopierat från Nvidias hemsida:

Betyder inte det att det har hårdvarudecoding?

Jo, men bara MPEG och MPEG2, du har ju även MPEG4, WMV, osv ....

Postad 11 October 2007 - 12:52

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tyck inte att jag är tjatig, jag tycker det är en väldigt intressant och lärorik diskussion.

Latjar med virus, trojaner, skickar ut SPAM .... vem vet ....

Nej, vem vet, men då skulle den väl arbeta även utan grafikkort, eller? Eller åtminstone utan drivrutinen, för med kortet och Windows drivrutiner ligger det på 0-2%. Jag har dessutom provat olika versioner av drivrutinen, ett GeForcekort, allt med samma resultat. Vid närmare eftertanke undrar jag om inte drivrutinen från Windows Update fungerade (uppspelning provade jag inte, men jag vill minnas att belastningen var låg), men eftersom jag vill ha Catalyst Control Center för att kunna styra vad som visas på respektive skärm, installerade jag ver. 5.5 efter rekomendation från qahwa. Jag kanske skall gå tillbaka till Update, men kan jag då få till klonade skärmar, och Theater Mode, tror jag det heter? I Windows bildskärmsintällningar finns bara utökat skrivbord.

Jo, men bara MPEG och MPEG2, du har ju även MPEG4, WMV, osv ....

Hm, tänkte inte på det... Nu kommer jag bara att spela upp inspelade TVprogram, antingen från hårddisken, eller utbrända på DVD, och köpta DVDfilmer, så det räcker väl?

Postad 11 October 2007 - 20:14

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag blir lite förvånad att ingen har föreslagit det här i och med att det är ganska självklart , men OK här kommer det i alla fall;

Om du tittar i aktivitetshanteraren så kan du se vilken process det är som tar CPU. Sortera listan på CPU-förbrukning. Sen brukar det vara en smal sak att Googla efter den processen och kontrollera vad den gör för något.

Om det verkar som den inte är nödvändig för att operativet ska rulla så är det sen bara vara att prova att stänga ned den och se om allt rullar ändå. Är det en tjänst (service) så kan du sen senare ändra uppstartsalternativ för den och sätta den till manuell uppstart.

Postad 11 October 2007 - 22:23

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Tack för tipset, men det har jag kontrollerat, med följande intressanta resultat.
Systemets vänteprocess tar 99%, men längst ner i aktivitetshanteraren står CPU-användn: följt av de siffror jag nämnt.

Postad 12 October 2007 - 07:10

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Tack för tipset, men det har jag kontrollerat, med följande intressanta resultat.
Systemets vänteprocess tar 99%, men längst ner i aktivitetshanteraren står CPU-användn: följt av de siffror jag nämnt.

Det ska den göra, 99% i vänteprocess innebär att burken inte gör ett skit.
Om texten i botten däremot säger annat än grafen och cpu-hisoriksgrafen, skulle jag gissa på virus eller trojan.

Postad 12 October 2007 - 13:52

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Det ska den göra, 99% i vänteprocess innebär att burken inte gör ett skit.
Om texten i botten däremot säger annat än grafen och cpu-hisoriksgrafen, skulle jag gissa på virus eller trojan.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet att vänteprocessen visar hur mycket, eller lite, datorn gör, det är den andra siffran som oroar mig.

Nu har jag installerat om datorn från början. Windows, alla uppdateringar, drivrutiner till ljudkort, nätverk och något som heter NVIDIA nforce PCI System Management. Dessutom Norton Internet Security, för säkerhets skull. Efter detta ser allt OK ut. Sen installerar jag mitt TVkort och dess drivrutiner, och plötsligt har jag CPU-användn: 30-40% (med 99% i vänteprocess) utan att Norton reagerar.

Postad 12 October 2007 - 16:56

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det var ju faktiskt väldigt skumt! Jag förstår att du reagerar.

Postad 13 October 2007 - 22:46

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Norton Internet Security - höll på att skylla på det... ;)

Kolla med det här programmet, lite bättre och mer möjligheter:
http://www.microsoft...ssExplorer.mspx

Postad 14 October 2007 - 17:17

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Ja, Norton skulle kunna vara skurken, men jag hade samma problem utan det, så jag tror nog man kan avskriva det.

Microsoftprogrammet var intressant. Inte för att jag förstod så mycket, men det talade i alla fall om att min dolda förbrukning beror på Hardware Interrupts. Jag fick inte fram mer information än så.

Postad 14 October 2007 - 20:54

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Ja, Norton skulle kunna vara skurken, men jag hade samma problem utan det, så jag tror nog man kan avskriva det.

Microsoftprogrammet var intressant. Inte för att jag förstod så mycket, men det talade i alla fall om att min dolda förbrukning beror på Hardware Interrupts. Jag fick inte fram mer information än så.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter inte bra, låter som någon konflikt som uppstår p.g.a. drivrutinerna.

Hur ser det ut i enhetshanteraren? Några röda eller gula markeringar?

Postad 15 October 2007 - 07:48

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte mer än det inbyggda näverkskortet, som jag själv inaktiverat.

Postad 18 October 2007 - 21:49

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Inte mer än det inbyggda näverkskortet, som jag själv inaktiverat.

<{POST_SNAPBACK}>

Blir det bättre om du väljer att prioritera AGP-kort?

Om du tar ut TV-kortet?

Har du senaste firmware till moderkortet?

Har du senaste chipset-drivrutinerna?

Postad 19 October 2007 - 10:43

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Om jag väljer "Primary Video=AGP" i BIOS, så fungerar uppspelningen klockrent. Tyvärr försvinner TVkortet då ur systemet, så det är ingen bra lösning...

Om du tar ut TV-kortet?

Fungerar utmärkt, men ger samma bieffekt som ovanstående...

Så vitt jag kan se, ja.

Vet ej, hur kan jag se det?

Läs gärna mina inlägg i tråden DVBViewer Pro för att följa intrigen i detta spännande samtidsdrama!

Postad 20 October 2007 - 22:53

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Om jag väljer "Primary Video=AGP" i BIOS, så fungerar uppspelningen klockrent. Tyvärr försvinner TVkortet då ur systemet, så det är ingen bra lösning...

Om du tar ut TV-kortet?

Fungerar utmärkt, men ger samma bieffekt som ovanstående...

Så vitt jag kan se, ja.

Vet ej, hur kan jag se det?

Läs gärna mina inlägg i tråden DVBViewer Pro för att följa intrigen i detta spännande samtidsdrama!

<{POST_SNAPBACK}>

Låter dessvärre som en konflikt mellan grafikkort och TV-kortet.

Om du kollar i Enhetshanteraren under Systemenheter så har du de olika chipset-enehterna, där kan du kolla version.

Postad 29 October 2007 - 16:07

Lasse-hatten
  • Lasse-hatten
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
En "kort" lägesrapport, om någon skulle vara intresserad!
Datorn började pipa vid uppstart. Det kan den ha gjort hela tiden, utan att jag reagerat, men ändå. Efter diverse letande, trixande med minnnen mm, bestämde jag mig för att en minneshållare var sönder, så nu kör jag med 512MB.
Installerade om Windows - OK.
Update, inkl. Microsofts drivrutiner till grafikkortet - OK.
Drivrutiner till moderkort, ljudkort mm - OK.
TVkort - Hardware Interrupts.
DVBViewer - likadant.
Drivrutiner till grafikkort (Catalyst 5.5) - går inte att spela upp.
Av- och ominstallerade drivrutiner, diverse trixande med olika skärminställningar; theater mode kan bara ge TVbild på en skärm (så är det, enligt ATIs hjälptexter) - uppspelning fungerar.
Någonstans under resans gång försvann Hardware Interrupts, men de kom tillbaka igen.
Pipen kommer och går, mest går.
Nu fungerar det alltså som det är tänkt, TVtittande, inspelning och uppspelning. Efter att ha installerat AC3filter får jag t.o.m. ljud på alla SVTs program. DVDuppspelning fungerar inte, men det beror nog på DVDspelaren, den verkar väldigt ointresserad när man stoppar i en skiva.
Tack för hjälpen, så långt. Jag återkommer säkert när det blir dags för steg två, en tystare, snyggare och, förhoppningsvis, felfri TVdator.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.