Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är Samsungs S86 "bättre" än R72?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 October 2007 - 09:49

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag sitter i en lite knepig situation just nu och skulle behöva lite hjälp.
Jag köpte för ungefär ett år sedan en Samsung LE32R72 från Fyndbörsen. Efter ett tag så upptäckte jag en klart lysande lila pixel som jag efter det störde mig på. Eftersom Samsung har 100%ig pixelgaranti så bestämde jag mig för att få problemet åtgärdat. Efter mycket strul fram och tillbaka så fick jag igår äntligen en ny TV från Fyndbörsen, en S86a.

Efter att ha läst om båda på Samsungs hemsida så har jag kommit fram till följande:

- S86an har tydligen lite bättre kontrast, 1 extra HDMI-ingång, inbyggd digitalbox samt en optisk ljudutgång.
- S86an är större och allmänt fulare.

Bättre kontrast och en extra HDMI är inte helt fel, men inbyggd digitalbox och optisk ljudutgång ser jag ingen större mening med. En stor anledning till att jag från början köpte just R72an var att jag tycker att det är en väldigt snygg TV. Nu har jag visserligen bara sett S86an på bild, men den ser väldigt stor och kantig ut i jämförelse med R72an. Dessutom tycker jag inte det är särskilt snyggt med stora högtalare på båda sidor av skärmen.

Det jag nu undrar är:
- Är S86an såpass mycket bättre än R72an att jag bör strunta helt i designen?
- Vad har jag egentligen för alternativ i en sådan här situation?

Postad 24 October 2007 - 11:08

andja260
  • andja260
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag är ingen expert men lagen säger någonting om att du bör få en "likvärdig" produkt.
Sen vad det innebär är naturligtvis svårtolkat. I detta fallet är nog en s86 likvärdig.
Den är ju visserligen nyare och ser lite bättre ut specs mässigt och så men hur man bedömmer design i "likvärdig" produkt vete fan.

Postad 24 October 2007 - 11:55

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2031 inlägg
  • 0
Nej, den är inte bättre.

S, R, M går ordningen, där M har bäst prestanda (jag har inte koll på de nya F-modellerna). S86 har en extra HDMI-port och DVB-mottagare pga att det är version 8 och inte 7, som R-serien är. Avgör själv om det är värt det att gå ner i design för de funktionerna. ;)

Postad 24 October 2007 - 17:14

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Nej, den är inte bättre

Det tolkar jag som att det någonting som är sämre med S86an. Att R-serien ska vara bättre än S vet jag, men hur det skiljer mellan olika "generationer" (R7X vs. S8X) vet jag inte. Är bilden på något vis sämre på S86an än på R72an?

Av de extra utgångar m.m. som S86an har så är det som sagt bara den extra HDMIn samt den, enligt Samsungs hemsida, högre kontrasten som jag anser tillför något och att byta ner sig så kraftigt i design bara för detta känns inte så kul.

Jag vet dock inte alls hur mycket jag har att säga till om i frågan.

hur man bedömmer design i "likvärdig" produkt vete fan.

Att dom inte ens meddelade mig att jag skulle få en annan TV när dom ändå ringde mig enbart för att meddela ATT jag skulle få en ny TV känns lite konstigt. Det känns på något sätt som att dom ändå borde behöva kolla med mig om dom tänker skicka mig en annan vara än den jag från början köpt.

Postad 24 October 2007 - 20:03

kanii
  • kanii
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej! Kan säga att S86 har bättre bild, även om det är marginellt. Du har fått den produkt som motsvarar mest den du har köpt. Sen kan du ju alltid kolla om du kan få lägga till lite pengar för att få en R eller M modell. Borde bli runt 1000:- emellan till en R.

Postad 24 October 2007 - 23:05

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
absolut - du borde kollat om du kan köpa upp dej, så du får det du vill :(

Postad 26 October 2007 - 17:49

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
R8-serien är ju ganska lik R7 så en sådan vore inte helt fel. Fyndbörsen säljer R87an och den verkar ha silverfärgad ram i nederkant, precis som "min gamla" R72a. Fyndbörsen har svarat att jag får byta modell om jag vill (och betala mellanskillnaden om jag byter till en dyrare) vilket jag tycker är väldigt bra, då R87an ligger ungefär tusenlappen över S86an. Dock anser dom att jag ska stå för all frakt och det tycker jag inte känns riktigt rätt, då det trots allt är deras fel att jag sitter här med en TV jag inte vill ha.

Postad 26 October 2007 - 23:50

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
det är ditt fel för att du inte fråga vilken tv. FB borde visserligen informerat dig; men det är inte lag på detta. Nu har ni båda förlorat på detta. Tyvärr så är det - var vaksam

Postad 27 October 2007 - 11:17

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

det är ditt fel för att du inte fråga vilken tv. FB borde visserligen informerat dig; men det är inte lag på detta

Det var ungefär vad dom sa till mig. MEN, dom sa även detta:

dessutom har vi nämnt just denna modell innan såunderfärstått trodde vi att du visste det

Och här anser jag att det når en skrattretande nivå, för det stämmer att dom nämnt TVn tidigare under diskussionen, och gissa vad jag svarade:

Då S86 är betydligt fulare så är den inte ens intressant

Ändå väljer dom alltså att skicka denna TV till mig...
Förhoppningsvis så är det någon som förstår att jag blir lite lätt irriterad.

Postad 27 October 2007 - 20:37

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

det är ditt fel för att du inte fråga vilken tv. FB borde visserligen informerat dig; men det är inte lag på detta

Det var ungefär vad dom sa till mig. MEN, dom sa även detta:

dessutom har vi nämnt just denna modell innan såunderfärstått trodde vi att du visste det

Och här anser jag att det når en skrattretande nivå, för det stämmer att dom nämnt TVn tidigare under diskussionen, och gissa vad jag svarade:

Då S86 är betydligt fulare så är den inte ens intressant

Ändå väljer dom alltså att skicka denna TV till mig...
Förhoppningsvis så är det någon som förstår att jag blir lite lätt irriterad.

Visst det är dåligt, men nu säger du att S86 vart uppe som alternativ eftersom de antagligen sagt att de inte har r72. Detta nämner du först nu. En normal person hade då frågat efter alternativ, och bett att få återkomma för beslut. Du måste berätta allt. Jag tror du vart konflikträdd. Inte bra av fyndbörden förståss, de förlorar på sånt agerande. vad vet jag

Postad 28 October 2007 - 10:56

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

nu säger du att S86 vart uppe som alternativ

Jo, det hade kommit upp för ganska länge sedan. Jag rapporterade pixelfelet i april och sedan dess har det varit en del strul. Dom nämnde S86an som ett alternativ långt innan dom gått med på att öht ge mig en ny TV.

Detta nämner du först nu.

Att skriva ner hela historien skulle ta lite för mycket tid, som sagt så har det varit strul i ett halvår ungefär. Jag har skrivit det som känns relevant, dvs det som hänt efter att dom tillslut beslutat att ge mig en ny TV.

Jag tror du vart konflikträdd.

Jo, jag har hållit på och bråkat med dom både över telefon och mail i ett halvår, men nu när dom äntligen skulle skicka mig en ny TV, då blev jag konflikträdd.

Om du anser att något av det jag skrivit är otydligt så är det bättre att du säger det än att du gör felaktiga antaganden och häver ur dig mindre genomtänkta kommentarer i stil med:

En normal person hade då frågat efter alternativ

Postad 28 October 2007 - 20:16

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

nu säger du att S86 vart uppe som alternativ

Jo, det hade kommit upp för ganska länge sedan. Jag rapporterade pixelfelet i april och sedan dess har det varit en del strul. Dom nämnde S86an som ett alternativ långt innan dom gått med på att öht ge mig en ny TV.

Detta nämner du först nu.

Att skriva ner hela historien skulle ta lite för mycket tid, som sagt så har det varit strul i ett halvår ungefär. Jag har skrivit det som känns relevant, dvs det som hänt efter att dom tillslut beslutat att ge mig en ny TV.

Jag tror du vart konflikträdd.

Jo, jag har hållit på och bråkat med dom både över telefon och mail i ett halvår, men nu när dom äntligen skulle skicka mig en ny TV, då blev jag konflikträdd.

Om du anser att något av det jag skrivit är otydligt så är det bättre att du säger det än att du gör felaktiga antaganden och häver ur dig mindre genomtänkta kommentarer i stil med:

En normal person hade då frågat efter alternativ

Du skrev: "Att dom inte ens meddelade mig att jag skulle få en annan TV när dom ändå ringde mig enbart för att meddela ATT jag skulle få en ny TV känns lite konstigt. Det känns på något sätt som att dom ändå borde behöva kolla med mig om dom tänker skicka mig en annan vara än den jag från början köpt."

Det är detta som är huvudproblemet och ni gjort båda fel. Jag beklagar du drabbats. Tycket att du och FB bodrde dela på frakten.
När jag saknar fakta så har jag rätt att spekulera, det får du tåla. Man viist ska jag tänka på att fråga mer. Det är jobbigt att vänta dock.

Postad 29 October 2007 - 09:57

UJN
  • UJN
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag borde givetvis ha frågat vad för TV dom tänkt skicka mig när dom ringde, men jag skulle just gå till bussen så jag var lite stressad och tänkte inte på det då.

När jag saknar fakta så har jag rätt att spekulera, det får du tåla

Givetvis, och jag borde ha skrivit ur vilket sammanhang kommentarerna kom så hade detta missförstånd aldrig uppstått, men en kommentar i stil med:

En normal person hade då...

kan ganska lätt uppfattas som nedvärderande, så det kanske hur som helst inte är så lämpligt att skriva så, oavsett sammanhang.
Det här kommer lösa sig på ett eller annat sätt och jag har egentligen redan fått dom svar jag sökte så i nuläget vill jag egentligen bara meddela hur det går, så att alla som varit vänliga nog att svara kan få reda på hur det slutar.

Postad 29 October 2007 - 10:23

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
nu väntar vi på lösningen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.