Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny kategori: Hårdvarukalibratorer

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2007 - 17:23

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Prisjakt jämför priser på hårdvarukalibratorer. Det finns modeller för TV, monitorer, projektorer och skrivare.
Läs mer här

Postad 28 November 2007 - 18:59

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Oh, trevligt, men vilken ska man välja om man ska lägga ut ca:2000sek.. ;)

Postad 28 November 2007 - 19:17

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0

Någon av dessa två hade jag valt i den prisklassen. Den första använder ett mätdon som är erkänt bra, det är samma modell som finns i Eye-One Display 2, endast mjukvaran skiljer. Spyder 3 är en helt ny modell som ser ut att vara mycket prisvärd. Ännu finns inga tester mellan de här två, men det kommer att blir en spännande match när de här två möts i ett test! Vilken man än väljer kommer man som amatör att blir väldigt nöjd, de presterar fullt dugligt även för proffs.

Postad 28 November 2007 - 19:34

piraya01
  • piraya01
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Någon av dessa två hade jag valt i den prisklassen. Den första använder ett mätdon som är erkänt bra, det är samma modell som finns i Eye-One Display 2, endast mjukvaran skiljer. Spyder 3 är en helt ny modell som ser ut att vara mycket prisvärd. Ännu finns inga tester mellan de här två, men det kommer att blir en spännande match när de här två möts i ett test! Vilken man än väljer kommer man som amatör att blir väldigt nöjd, de presterar fullt dugligt även för proffs.

det låter(ser) ju toppen! med tanke på hur många LCD/plasma-skärmar som sålts de senaste åren så kanske det tom. blir årets julklapp B) Köper man en ny tv för 20.000kr+ så är ser det ut att vara en väldigt liten investering för bättre bild ;) skulle vara fint med fler tester :wub:

Redigerat av piraya01, 28 November 2007 - 19:35.

Postad 28 November 2007 - 19:44

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
En varning gällande plasma dock. Alla kalibratorer har mig veterligen IR-filter, men alla är inte riktigt lika effektiva. Och ett IR-filter är särskilt viktigt när det gäller plasma eftersom att de ger ifrån sig mer IR-ljus vilket med ett undermåligt filter kan ge fel beräkning av färgerna. Det finns lite knep för att ta sig förbi/lindra detta problem, men det alltså inte bara att tuta och köra om man har tänkt kalibrera en plasma.

Postad 28 November 2007 - 19:59

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1668 inlägg
  • 0
Vad bra med denna nya rubrik på Prisjakt! Undrar bara vilken av dem som fungerar bäst på plasma? ;)

Postad 28 November 2007 - 21:12

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Intressant, hur lätta är det att använda dessa? Hur är det med instruktionerna som medföljer klarar man sig bra på dom eller behöver man ta en kurs med kurt? ;)

Postad 28 November 2007 - 22:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Till datorer är det generellt sett busenkelt. Programvaran är lätt att förstå, det är bara att följa steg för steg. Externa bildenheter är dock lite svårare eftersom att det kan kräva manuellt pysslande vilket i vissa fall kräver en del kunskaper.

Postad 29 November 2007 - 07:10

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hmm, undras vad som skiljer spyder 2 och 3 ;)

Postad 29 November 2007 - 09:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Här samt här finns info om vad som skiljer. Vad dessa skillnader i hårdvaran gör i praktiken är inte så lätt att säga dock, mätdonets precision har inte alltid varit så bra som siffrorna gjort sken av. Återstår att se i en jämförelse!

Postad 29 November 2007 - 11:00

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Hejsan!
Eftersom jag är amatörfotograf så har jag sneglat lite på kalibreringsverktyg, men har inte få nån vidare kläm på det hela. Så jag har några frågor!

1. Är det ett kort man stoppar i datorn som man måste ha i jämt eller kan man kalibrera alla monitorer med exempelvis ett styck spyder 3?

2. Är detta ett bra alternativ att kalibrera sin projektor med?

Redigerat av no_brakes, 29 November 2007 - 11:02.

Postad 29 November 2007 - 13:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Det hela är ganska enkelt. Man installerar mjukvaran och följer sedan instruktionerna steg för steg. Det kan finnas flera alternativ beroende på mjukvarans omfattning, en enkel guide och en mer avancerad, eller ett läge i slutet som man kan använda om man vill göra manuella finjusteringar. Under gången kan man behöva justera inställningarna i skärmen om sådana finns, exempelvis ställa ned ljusnivån och konstrast eller ändra tillbaka till produktens fabriksinställningar. Detta ska inte vara något problem att ta sig igenom, det är som regel väldigt simpla justeringar det handlar om som man dessutom guidas genom steg för steg.

När kalibreringen har utförts (brukar snitta kring 5min) så skapar programmet en färgprofil i datorn som kommer att börja användas vid omstart. Det är allt den behöver, sedan är det klart! Kalibratorn kan nu användas på andra bildenheter. Har man flera skärmar av olika modeller så kan man, om mjukvaran stödjer det, skapa flera separata profiler till varje skärm för att de ska återge färgerna så lika som möjligt.

Här är två bra recensioner på Spyder 3 som visar upp hur det går till i praktiken och hur mjukvaran ser ut: Länk

Vad gäller kalibrering av projektor så fungerar de olika bra. De är ju främst avsedda för skärmar, men fungerar ofta tillfredsställande på projektorer också, av de som stödjer det. Använder man datorn som bildkälla så utförs kalibreringen enkelt. Men använder man något annat som bildkälla så blir det genast lite krångligare eftersom att inställningarna måste göras manuellt i projektorn. Det kan i vissa fall kräva kunskaper, likväl som det ibland förekommer att man måste låsa upp projektorns servicemenyer för att få tillgång till alla inställningar. Åtminstone om man vill ha ett så bra resultat som möjligt.

Det är antagligen p.g.a. detta som kalibrering av projektorer och teve säljs som en tjänst, just eftersom att det är krångligare och kan kräva en del kunskaper.

Postad 29 November 2007 - 18:40

henula
  • henula
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ser bra ut ! :) :) ;)

Postad 03 December 2007 - 14:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vad gäller kalibrering av projektor så fungerar de olika bra. De är ju främst avsedda för skärmar, men fungerar ofta tillfredsställande på projektorer också, av de som stödjer det. Använder man datorn som bildkälla så utförs kalibreringen enkelt. Men använder man något annat som bildkälla så blir det genast lite krångligare eftersom att inställningarna måste göras manuellt i projektorn. Det kan i vissa fall kräva kunskaper, likväl som det ibland förekommer att man måste låsa upp projektorns servicemenyer för att få tillgång till alla inställningar. Åtminstone om man vill ha ett så bra resultat som möjligt.

Det är antagligen p.g.a. detta som kalibrering av projektorer och teve säljs som en tjänst, just eftersom att det är krångligare och kan kräva en del kunskaper.

Kan kräva kunskap. :D Det kräver garanterat kunskap.

Att koppla in en mätare och få den att spotta ur sig lite siffor brukar i regel vara lätt, det är vad du ska göra siffrorna som är det svåra. Jag vill absolut inte avråda nån från att prova, tvärtom, vill bara flagga för att man ska vara beredd på att det krävs en del för att det ska bli riktigt bra. Dessutom gör det ju inget om man missar lite ibörjan (det gör man, bara det att man inte då har kunskap nog att inse det), allt går ju att göra om en gång till och det är när man lär sig mer och mer allteftersom som det är roligt. :(

(nu pratar jag alltså om att kalibrera displayer med externa källor (som tex dvd-spelare) för visning av video - hur bra och effektivit det är att få ens grafikkort att lira med ens datorskärm har jag ingen åsikt om - har aldrig provat. gissar att det är lättre, tom om man skulle göra det manuellt, eftersom jag gissar att pc-världen inte är samma kaos som konsument bildteknik-sidan är...)

Postad 03 December 2007 - 16:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3956 inlägg
  • 0
Vad som definieras som "kunskap" för någon kanske definieras som "nyfikenhet" hos någon annan. Här på sajten har vi ju väldigt många teknikintresserade och kunniga människor. Men visst har du rätt, generellt sett krävs det garanterat särskilda kunskaper och erfarenheter för att få en lyckad kalibrering av bildenheter med externa bildkällor. Datorer däremot är enkelt då programmet oftast sköter det mesta.

Postad 04 December 2007 - 10:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
...och är man nyfiken (och vetgirig) erhåller man kunskap. ;)

Och det är väl det bästa råd man kan ge den som vill kalibrera på egen hand, var vetgirig och tro aldrig "nu kan jag tillräckligt". För det kan du inte. :blush: Tyckte jag hade en del koll för två år sen (kunde mkt mer då än sen två år tidigare). Idag inser jag att jag hade rätt lite koll för två år sen och inser att jag kommer säga samma sak om ytterliggare två år. ;)

Postad 12 December 2007 - 14:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Kan bara intyga i det pacman skriver.

Att skaffa sig en mätare och mjukvara för att börja labba med kalibrering är PERFEKT för den som hela tiden vill lära sig liiite liiite mer och som älskar att tweaka, tweaka, tweaka... :)
Det är dock inget för den som bara vill "få det gjort". Då är det bättre att lägga pengarna på att låta någon som redan har lärt sig göra jobbet istället. ;)

Möjligtvis bortsett från PC-kalibrering då.
Har inte provat Spyder 3-paketet, men har "autokalibrerat" en hel del PC:ar med Spyder2Pro-paketet och vid manuell mätning efteråt så visar det sig att resultatet är bra, men sällan perfekt. Fast det beror säkerligen på vilken setup man har. :lol:

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 12 December 2007 - 14:51.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.