Bladman: Tack, du är en kung av guld :-)
Jag förstod inte allt men det känns tryggt att iriver var den som klarade vista, då den är snyggast och verkar ha bäst skärm!
Förresten, hur var det med stöd för låtar som jag laddat hem med itunes, går det att ladda över på denna spelare?
Tack igen!
Det är inte spelaren som behöver klara Vista, alla vettiga spelare bör fungera som USB Mass Storage devices och således fungera med alla operativsystem som stödjer USB. Vilket Windows gör from win 98 och upp. iAudio D2 och 7 fungerar därmed också med Vista, såklart, eller rättare sagt, Vista kan använda alla vettigare musikspelare.
Vilken som har bäst skärm eller är snyggast vet jag inget om. Själv äger jag ingen mp3-spelare men har läst mycket om många och var väl inne på en IFP-799 ett tag, men sedan kom T20 och T10 eller vilka det var med sämre chip och sämre ljud och det fick mig väl att föredra iAudio istället. Clix2 skall ju vara en helt ok modell dock så det är nog skitsamma vilken man tar, men jag överväger emellan 7 eller D2 ändå. Nuförtiden äger jag en macbook pro så jag kör ändå iTunes fast det suger lite (speciellt vad gäller format det stödjer) så en iPod hade väl inte haft riktigt lika många nackdelar, men det är inget jag tänker köpa hur som helst.
iAudio D2 stödjer visst:
MP3, OGG, WMA, FLAC, WAV, APE* , Moving Picture Playback,
iAudio 7:
MP3, OGG, WMA, ASF, FLAC, WAV, MPEG4(video) playback,
Jag hade för mig att de hade stöd för AAC men så verkar det ju inte vara då, de har nog haft det i någon firmwareversion iaf. AAC är på inget vis Apples eget format som många verkar tro, det är Frauhoffers uppföljare till MP3-formatet och således antagligen bättre (de skapade ju mp3 med så de har nog en anledning till det nyare formatet), största skillnaden är väl dock på låtar med lägre bitrate.
Vad Apple däremot har gjort är ju att lägga på DRM på den mesta av musiken, dvs kopieringsskydd, och därför är nog chansen liten att du kan spela låtarna ifrån itunesstore (iaf de du har köpt innan de började sälja utan kopieringsskydd) ens på en spelare med stöd för AAC. Jag tror visserligen att det finns program som knäcker och tar bort kopieringsskyddet.
Hur som helst synd och det får väl ses som en anledning till att ge fan i att köpa musik, men det går nog att lösa som sagt.
Sonys nyaste spelare (A818 eller vad den heter) har äntligen gjort sig av med SonicStage och fungerar även den med WTP (tror inte den fungerar med UMS tyvärr, dvs du behöver ha en Windowsmaskin med mediaplayer för att kunna föra över musiken.) den kan eventuellt ha stöd för AAC, huruvida den har det får du kolla upp själv.
Jag skriver detta inlägg bara för att ge en lite mer rättvis bild på marknaden istället för svar ifrån människor som tjänar något på att du gör det ena valet, även om det naturligtvis är positivt att representanter finns tillgängliga och hjälper till och svarar på frågor.
Edit:
Googlade lite och NWZ-A818 (tror det gäller den med, orkar inte läsa så noga) har stöd för DRM-fri AAC:
http://www.advancedm...lkman.2619.htmlhttp://crave.cnet.co...49293115,00.htm"The A815 supports MP3, unprotected AAC (yes, those iTunes Plus purchases work), unprotected and protected WMA and WAV audio files -- that's right, no ATRAC, Sony's proprietary audio format offspring."
Den har dock lägre utgångseffekt, sämre batteritid, stödjer inte UMS, osv, skall vara bra ljud på den dock, som vanligt på spelare ifrån Sony.
Jag tror Apple låter en uppgradera sina iTuneslåtar till Plusversionen utan kopieringsskydd om den finns tillgänglig, men jag ser inte varför du skulle betala ännu mer när de har gett dig begränsade låtar till en början. Ladda ner dem själv i ickeskyddat format eller knäck skiten.
Edit 2:
Om du av någon anledning vill vara laglig men är beredd att offra lite mer tid och ljudkvalite så kan du i iTunes bränna ut dina AAC-filer (köpt musik) till en musikcd, sedan stoppa in den i datorn igen och rippa låtarna till MP3-format. Konversationen kommer leda till en liten kvalitetsförlust och det går ju åt en CD för det hela men ..
Redigerat av aliquis, 25 december 2007 - 15:28.