Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

S.A.T Amplifix

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 December 2007 - 19:57

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Hej tänkte kolla om de är någon som har koll på hur S.A.T amplifix står sig mot dagens tvåkanalsförstärkare i prisklassen strax över 10 000:-

Om man kollar på hur länge en modell kan finnas kvar, så brukar en bra tvåkanalare finnas i ganska många år innan den byts ut mot en ny modell.

Så min fundering är om en gammal Amplifix fortfarande ger konkurenterna en match.

eller är en ny H/k 970 ett lika bra alternativ

Postad 06 December 2007 - 13:37

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Nu är jag inte helt objektiv, men jag bytte ut min Rotel RA-02 mot en Amplifix och det blev en rejäl skillnad för min del. Kanske beror det mer på att mina Dynaudio 72:er gillar mycket ström. Så enligt mig spelar Amplifixen i en högre liga än vad RA-02 gör, som brukar få lovord för att vara en kraftfull/prisvärd förstärkare.

Postad 06 December 2007 - 14:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Hej tänkte kolla om de är någon som har koll på hur S.A.T amplifix står sig mot dagens tvåkanalsförstärkare i prisklassen strax över 10 000:-

Om man kollar på hur länge en modell kan finnas kvar, så brukar en bra tvåkanalare finnas i ganska många år innan den byts ut mot en ny modell.

Så min fundering är om en gammal Amplifix fortfarande ger konkurenterna en match.

eller är en ny H/k 970 ett lika bra alternativ

Blir lite ställd på frågan.

Jag har inte järnkoll på hur den står sig mot förstärkare kring 10' (även om jag är övertygad om att den står sig grymt bra). Hur den däremot står sig mot 970 kan jag säga. Det är slakt, men den är å andra sidan inte i 10' kr klassen. Jag har kört tex 970 mot bl.a. nämnda RA02 och jag tyckte det var klar skillnad till Rotels fördel. Ännu större skillnad till RA06. Därefter ett klart steg till Primares I21 och först då är man i 10'kr klassen.

Alltså - funderar du på om 970 kan ge Amplifixen en god match så är min åsikt NEJ!

Postad 06 December 2007 - 16:44

magi
  • magi
  • Forumräv

• 681 inlägg
  • 0
Kan ha utryckt mig lite klumpigt, jag vet att 970 kostar kring 4000:-, tänkte snarare på om amplifixen blivit så till åren att den inte är att räkna med över huvud taget och får svårt att hävda sig mot en riktigt bra men billig H/K.

De jag undrar är hur den står sig mot tvåkanalare kring 10000:- tex ovan nämda Primare.

Postad 06 December 2007 - 19:31

thurner
  • thurner
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
Det händer inte så mycket på två-kanals fronten. Eller det händer saker men mycket mycket långsamare än på hembio-apparaterna. Kostade en förstärkare 10000 för fem år sedan är det fortfarande en mycket potent förstärkare. Det har som inte varit någon revolution på 2-kanals transistor hållet.

Postad 02 February 2011 - 23:18

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Lånar den här tråden å ser om jag får med mig någon;) Jag har lyssnat på amplifixen ett antal gånger och blir förvånad varje gång hur bra den låter, framförallt med tanke på att den har några år på nacken. Det skulle som trådskaparen är inne på vara riktigt intressant att höra hur väl den står sig i konkurrensen mot exempelvis Primare i21/i30 och Hegels h70. Har själv en h/k 970 som jag driver ett par Quad 11L2 med. Skulle vara kul att höra om en en amplifix fortfarande "duger" eller hur mycket man isf "vinner" på att uppgradera till någon av ovanstående försärkare istället och hur stor skillnaden egentligen är?

Postad 03 February 2011 - 09:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
En förstärkare blir inte sämre bara för att det kommer nya modeller. Det är ju hembio vi snackar om, där förstärkarna heller inte blir sämre, men formaten byts ut varje år för att tillverkarna ska tjäna pengar. :)

Amplifix är en mycket bra förstärkare.

Postad 03 February 2011 - 17:26

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

En förstärkare blir inte sämre bara för att det kommer nya modeller. Det är ju hembio vi snackar om, där förstärkarna heller inte blir sämre, men formaten byts ut varje år för att tillverkarna ska tjäna pengar. :D

Amplifix är en mycket bra förstärkare.

hehe, ja det gäller att hitta nya sätt att tjäna mer pengar på:blush: Men om vi sätter hembio åt sidan och endast diskuterar förstärkaren ur ett stereoperspektiv, vad är din åsikt om hur väl amplifixen klarar sig mot primare och hegel försärkarna? Vad vinner man på att köpa en beg amplifix vs. ny Primare/ hegel ljudmässigt och vice versa?

Postad 03 February 2011 - 22:22

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
som förre detta amplifix ägare kan jag bara skriva...det är en grym förstärkare som är rätt oslagbar för beg priserna de betingar.

primare i21 har inte mkt att komma med kraftmässigt ialf.

Postad 03 February 2011 - 22:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
De är väldigt lika. När det gäller just Primare i21 och Primare i30 har ju till och med Bladelius varit konsult/konstruktör.

Primare i30, Hegel H100 och Bladelius Tyr (eller äldre som Amplifix) är bra. Det är ingen större skillnad. Det kan finnas en viss klangskillnad vid en del frekvenser och så vidare, men det mesta maskeras av vanliga vardagsrum i så fall.

Titta mer på hur mycket kraft du behöver och köp "så billigt som möjligt" efter plånbok och krav. Mitt tips!

Redigerat av Unregistered1254, 03 February 2011 - 22:28.

Postad 12 February 2011 - 15:24

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

De är väldigt lika. När det gäller just Primare i21 och Primare i30 har ju till och med Bladelius varit konsult/konstruktör.

Primare i30, Hegel H100 och Bladelius Tyr (eller äldre som Amplifix) är bra. Det är ingen större skillnad. Det kan finnas en viss klangskillnad vid en del frekvenser och så vidare, men det mesta maskeras av vanliga vardagsrum i så fall.

Titta mer på hur mycket kraft du behöver och köp "så billigt som möjligt" efter plånbok och krav. Mitt tips!

Oki, ja då kan det vara väl värt att spara några tusenlappar på att inhandla en beg Amplifix och lägga dom extra pengarna på en ny cd-spelare isf;)

Är en klar förespråkare för strömstarka förstärkare, men behöver dock inget kärnkraftverk:P Annars ser jag gärna att stärkaren är mångsidig (passar olika musikstilar och elektronik) och "framtidssäker" ifall jag ska uppgradera högtalare i framtiden (ex. Totem Arro/Rainmaker/model nr.1, XTZ 99.25/26, Vienna acoustics beethoven baby grand). Så kan tänka mig att amplifixen borde räcka till för detta. (!?)

Postad 12 February 2011 - 16:02

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
min amplifix drev mina "små" qln artec 1600mk3 till väldigt starka nivåer innan den komprimerade ljudet o lät ansträngt, så ett par totem är rena barnleken för den ;)

Postad 13 February 2011 - 12:16

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

min amplifix drev mina "små" qln artec 1600mk3 till väldigt starka nivåer innan den komprimerade ljudet o lät ansträngt, så ett par totem är rena barnleken för den :P

Tack för svaret!=)

Hehe, ja det var ett par rediga högtalare du hade!;) Kan amplifixen driva dom utan större problem så lär det vara lugnt att driva totem/vienna acoustics högtalare också:blink:

Postad 13 February 2011 - 14:52

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
sen får du pre-out/hemmabio ingång/ställbar känslighet på ingångarna på köpet.

Postad 16 February 2011 - 09:46

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0

sen får du pre-out/hemmabio ingång/ställbar känslighet på ingångarna på köpet.

Nice!:)

Postad 28 September 2012 - 07:41

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

• 1687 inlägg
  • 0
Vad är en S.A.T Amplifix värd idag på Beg marknaden ?? hur är den om man jämför mot tex Hegel i ljudet ?

Postad 28 September 2012 - 09:02

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Runt 6000:- skulle JAG gladligen betala för en Amplifix. Den är värd varenda krona (enligt mig).

Har bara hört denna maskin 1 gång och då imponerade den massvis på mig. Tänker dock inte göra några jämförelser med den & min nuvarande Hegel H100. Detta pga att det inte var samtidigt, inte samma högtalare & inte samma rum.

Amplifixen är en superb stärkare iaf.

Obs, en grej jag tog med mig från Amplifix-lyssningen var att den kom till sin rätta när vi kopplade den balancerat. Jösses vad den "sjöng ut" då. Så kör den balancerat om du kommer över en :)

Postad 04 June 2013 - 12:31

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Hur är det med PRE-out på amplifixen? Tänkte som så att jag kopplar från pre-out till en MiniDSP som sköter filter och sådant och sedan tillbaka in i Amplifix och även från MiniDSP till subbarna. Sköter då Amplifixen volymkontrollen?

Alltså. Amplifix pre out till MiniDSP. Sedan från MiniDSP tillbaka in till Amplifix samt från MiniDSP till två basar (aktiva).

Edit: Är det en bra idé att gå från en Harman Kardon HK3490 till en Amplifix? Jag behöver minst 150w i 4ohm, men det klarar väl amplifixen?

Redigerat av Ala_95, 04 June 2013 - 12:49.

Postad 11 July 2013 - 00:34

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Någon som har bruxen för Amplifix?
Hör gärna av sig via PM.

Postad 11 July 2013 - 02:41

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

• 1106 inlägg
  • 0
Skicka frågan till Hifi Consult. Enligt prisjakt skall det ha funnits en PDF tidigare som låg uppe i egenskaperna för den på prisjakt. Denna PDF lär finnas någonstans är jag nästan övertygad om. Hifi Consult lär nog ha någon liggandes i någon burk. Det var ju dom som hade agenturen innan. Eller så kan du säkert vända dig till Bladelius själva eller Hifi-Agenten som har agenturen idag :)

Någon som har bruxen för Amplifix?
Hör gärna av sig via PM.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.