Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma break in dvd

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 december 2007 - 19:30

HellMaker
  • HellMaker
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har precis köpt en panasonic px70. Har precis satt igång break in dvd, den med olika färger.
Hur länge spelar skivan upp olika färger? startar den om igen om man inte skulle vara hemma? Hur många timmar ska man köra totalt med denna skiva tycker ni? Tror ni att det gör nånting om man kör 100 timmar på en gång utan att stänga av tv:n?
Fredrik

Postad 29 december 2007 - 19:49

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
enligt sida så lopar den i 24 timmar...

http://www.eaprogramming.com/

jag skulle nog inte låta den gå när man inte är hemma,vem vet om dvd:n hänger sig...

upp mot 150-250 timmar brukar folk rekomondera att köra..jag köpte själv en pv70 i går,å jag kör skivan lite då å då

Postad 29 december 2007 - 21:03

HellMaker
  • HellMaker
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
men om dvd:n hänger sig, vad händer då? bränns den färgen in då som var sist aktiv? Då kan man inte ha den gång på natten heller.

Postad 10 januari 2008 - 10:45

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Var kan man få tag i en sån där break-in dvd? Finns det att köpa nånstans eller måste man ladda hem?

Postad 10 januari 2008 - 11:05

LaserDiscen
  • LaserDiscen
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Är det verkligen nödvändigt att använda sig av en sådan skiva för att "spela in" TV'n?

Räcker det inte med att köra med de snälla fabrikinställningarna de första 200 timmarna för att sedan kalibrera efter eget behag?

Tänk på medelsvensson som köper en TV, inte sitter han/hon hemma och låter en skiva loopa i 200 timmar innan man använder sig av TV'n. Det ska nog ganska mycket till att en modern plasma ska få problem med inbränningar. Det är lite väl mycket hysteri kring inkörning av plasmor tycker jag även om jag förstår att man inte ska maxa kontrasten direkt innan skärmen kommit i form! :-)

Postad 10 januari 2008 - 11:10

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag har den som packad fil på ca 2mb (som blir ca 700mb uppackad) som jag kan maila över till den som vill ha den eller om det går att lägga upp här för nerladdning...??!! Kollar upp detta när jag kommer hem från jobbet.... Funkade alldeles ypperligt att köra in tv´n med den i början....

Postad 10 januari 2008 - 11:14

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Var kan man få tag i en sån där break-in dvd? Finns det att köpa nånstans eller måste man ladda hem?

Jag laddade hem från denna sida: http://www.eaprogramming.com/ Klicka på Downloads uppe i menyraden.

DVD-versionen rullar i 24 timmar enligt uppgift på sidan. Jag fick dock ta SVCD-varianten eftersom min DVD-spelare är kinkig med brända DVD:er, och den versionen räckte i 16 timmar. Obs att det står på sidan att den ska loopa automatiskt men det funkade inte på min spelare utan den bara stängde av sig efter ca 16 timmar varefter DVD-spelarens meny kom upp (som iofs har en screensaver).

Jag körde bara när jag var hemma. Jag lät den aldrig gå mer än typ 10 timmar i sträck för jag ville att både DVD-spelaren och tv:n skulle få vila ett par timmar emellan. Däremot körde jag även på dagen om jag var hemma (har varit pappaledig).

Vet inte hur stor risken är för att skivan ska hänga sig, det har aldrig hänt förut när jag har kollat på film iaf. Iofs brukar jag inte köra med brända skivor. Att tänka på är att dra ner kontrasten precis som det står i instruktionen på sidan (det är kanske lite ovanligt att man ska göra det). Just min tv (Pioneer) har en sorts screensaver som släcker ner skärmen nästan helt om man visar en stillbild i mer än 3 minuter. Och skulle det värsta hända och det hänger sig så blir det ju inte nån sned belastning av skärmen iaf, det är ju en enda jämn färg över hela skärmen. Men det är klart lite pirrigt är det, när man ändå vaknade till på natten så hände det att man tassade upp och kollade.

Jag körde skivan i typ 300 timmar och det tog några veckor men jag kollade ju på tv som vanligt under den tiden, samt lite letterboxfilm. Tv-spel däremot avstog jag däremot helt ifrån i början. Minst lika viktigt som att köra in skärmen är nog att ställa in den rätt så att den visar en "snäll"/lugn/naturlig bild, det är skonsamt det.

Postad 10 januari 2008 - 11:48

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Jag har den som packad fil på ca 2mb (som blir ca 700mb uppackad) som jag kan maila över till den som vill ha den eller om det går att lägga upp här för nerladdning...??!! Kollar upp detta när jag kommer hem från jobbet.... Funkade alldeles ypperligt att köra in tv´n med den i början....

Du har PM!

Postad 10 januari 2008 - 15:29

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag lägger upp en Break-In-DVD för er som vill ha en sådan...

Bifogad fil  _EA_BreakinDVD.zip   1,97MB   254 Antal nerladdningar

Postad 11 januari 2008 - 14:08

37LP1
  • 37LP1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Tack Fungerar utmärkt!, kör in min pioneer sx4280D

Postad 11 januari 2008 - 16:11

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Är det verkligen nödvändigt att använda sig av en sådan skiva för att "spela in" TV'n?

Räcker det inte med att köra med de snälla fabrikinställningarna de första 200 timmarna för att sedan kalibrera efter eget behag?

Tänk på medelsvensson som köper en TV, inte sitter han/hon hemma och låter en skiva loopa i 200 timmar innan man använder sig av TV'n. Det ska nog ganska mycket till att en modern plasma ska få problem med inbränningar. Det är lite väl mycket hysteri kring inkörning av plasmor tycker jag även om jag förstår att man inte ska maxa kontrasten direkt innan skärmen kommit i form! :-)

Du har så rätt så. Bara kiviksmarknad det här med inbränningsskiva. Sätt bilden i full-mode så att de svarta ränderna är borta, kontrasten på normal nivå och kolla på tv. Efter ett tag har man kört in plasman.

Postad 11 januari 2008 - 16:27

Unregistered87ded29e
  • Unregistered87ded29e
  • Forumräv

• 958 inlägg
  • 0

Jag lägger upp en Break-In-DVD för er som vill ha en sådan...

Bifogad fil  _EA_BreakinDVD.zip   1,97MB   254 Antal nerladdningar

brännde ut på en skiva men får inga färger visar bara vitt?
ska man bränna ut den på något specielt sätt?

Postad 11 januari 2008 - 17:58

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Måste man bränna den på en dvd-skiva?
Min går inte att köra i Xboxet iaf, men jag kan å andra sidan NOLL om sånt här...

Postad 13 januari 2008 - 17:31

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Nu har jag testat dvd:n, men den kör bara mot tre färger... Blått, rött och grönt.
Ska det vara så? Borde den inte köra mot gult och kanske svart också? Nu kollade jag bara ca en halvtimme, det kanske kommer fler färger efter hand, vad vet jag.

Nån som har kört denna dvd som kan berätta?

Postad 15 januari 2008 - 10:06

Unregisteredb11688c8
  • Unregisteredb11688c8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Nu har jag testat dvd:n, men den kör bara mot tre färger... Blått, rött och grönt.
Ska det vara så? Borde den inte köra mot gult och kanske svart också? Nu kollade jag bara ca en halvtimme, det kanske kommer fler färger efter hand, vad vet jag.

Blå, Röd & Grön = RGB dvs de färger som används i TV tekniken...

Alla färger går att få fram ur dessa tre... Vit = Alla tre... Svart = Ingen...

Så skivan är som den ska...

Postad 15 januari 2008 - 10:09

Unregisteredb11688c8
  • Unregisteredb11688c8
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
En intressant tanke... Kan man använda denna DVD som Sreen Wash ??? Istället för Myrornaskrig... Eller skall man se till att spela in en timme av sådant när man har möjlighet...

Postad 15 januari 2008 - 10:17

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

På PV70 så kallar jag inte Dynamisk och Normal för "snälla fabriksinställningar". Möjligen är Bio snäll.

Postad 16 januari 2008 - 20:43

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Hur får man fram gul från röd, grön och blå?
Aja, jag är verkligen ingen expert när det gäller färger så du har säkert rätt, men jag tycker det känns som det borde varit gul istället för grön... om du blandar gul och blå så får du ju grön.

Postad 16 januari 2008 - 22:11

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3 866 inlägg
  • 0

Hur får man fram gul från röd, grön och blå?
Aja, jag är verkligen ingen expert när det gäller färger så du har säkert rätt, men jag tycker det känns som det borde varit gul istället för grön... om du blandar gul och blå så får du ju grön.

Det är skillnad mellan ljus och målarfärg! :)

När det gäller vanlig färg blandar du olika pigment. Men i det här fallet blandar du ljus av olika våglängder. Då gäller inte samma regler för hur olika färger framställs. För monitorer har grundfärgerna alltid varit röd, grön och blå. Du får alla färger och alla nyanser ur dessa tre.

Postad 16 januari 2008 - 22:32

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0
TV-apparater använder sig av sk addiditiva färger. Här syns alla primärer (RGB: Röd, Grön, Blå) samt sekundärer (GCM: Gul, Cyan, Magenta) och hur de "blandas":

Bifogad fil  additiv.gif   4,23K   0 Antal nerladdningar

Testmönster för att kolla färger med mätinstrument kallas ofta RGBYCM, eller RGBYCMW och står då för Red, Green, Blue, Yellow, Cyan, Magenta, White. Kan säkert skrivas i en annan ordning också.

Redigerat av Wolfy, 17 januari 2008 - 02:25.

Postad 16 januari 2008 - 22:57

moestberg
  • moestberg
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack för lektionerna, bägge två!:)

Postad 04 maj 2008 - 10:43

Unregistered866066c7
  • Unregistered866066c7
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Det är skillnad mellan ljus och målarfärg! :)

När det gäller vanlig färg blandar du olika pigment. Men i det här fallet blandar du ljus av olika våglängder. Då gäller inte samma regler för hur olika färger framställs. För monitorer har grundfärgerna alltid varit röd, grön och blå. Du får alla färger och alla nyanser ur dessa tre.

Lärde mig något idag som jag undrat över länge.

Postad 08 oktober 2008 - 22:01

MoshiMoshi
  • MoshiMoshi
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Är dessa dvder endast till för att förhindra att bilden bränns fast lr höjer den även den visuella upplevelsen?

Postad 09 oktober 2008 - 07:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

TV-apparater använder sig av sk addiditiva färger. Här syns alla primärer (RGB: Röd, Grön, Blå) samt sekundärer (GCM: Gul, Cyan, Magenta) och hur de "blandas":

Och målarfärg (vare sig det är nya husfasaden eller färgutskriften från bläckstråleskrivaren) använder sig av sk subtraktiv färgblandning (man subtraherar färger från vit, i motsats till additiv färgblandning där man adderer färger till svart). Kallas CMY-modellen (i praktiken används oxå en fjärde komponent, "K" key, i regel svart).

Intressant att det finns folk som tänker på färgblandningar enl den subtraktiva modellen. Antar att det hänger ihop med dagis då man blanda målarfärger hejvilt... :) Själv är jag numera så insnöad i RGB-modellen att jag har svårt att greppa CMY-modellen i huvudtaget... :blink:

Ang topicen så är jag av åsikten att man efter 0.0 timmar ställer in tv:n med DVE och så kan man köra med det. Efter 100-200 timmar kan man köra en ny vända med DVE för att se om skärmen "mognat" en del. Skulle aldrig orka hålla på med nått inbrännings-skräp...

Postad 09 oktober 2008 - 09:08

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Är dessa dvder endast till för att förhindra att bilden bränns fast lr höjer den även den visuella upplevelsen?

Jag skulle vilja påstå att de enbart indirekt är till för att förhöja den visuella upplevelsen då deras primära funktion är att normalisera ljusstyrkan som varje subpixel skickar ut. Detta gör man i förberedelse inför en kalibrering och där kommer den direkta förhöjningen av den visuella upplevelsen in.

Som försäkring emot inbränning fyller de ingen funktion idag. För det första är det mycket ovanligt med inbränning ö h t idag, för det andra så åldras plasma TV i fabrik innan de går till försäljning, för det tredje så åldras dagens paneler mycket långsamt och närmast linjärt. Med det sagt, vill man lätta en naggande oro mha detta placebo så gör de ingen skada heller.

Jag är till 100% bakom vad pacman skriver, gör istället en bra grundinställning mha DVE och kolla sedan av inställningen med några hundra timmars mellanrum så länge som man har TVn eller än bättre få den kalibrerad efter ett tag för att få ut max prestanda ur TVn.

Redigerat av Wolfy, 09 oktober 2008 - 10:20.

Postad 09 oktober 2008 - 09:32

MoshiMoshi
  • MoshiMoshi
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att de enbart indirekt är till för att förhöja den visuella upplevelsen då deras primära funktion är att normalisera ljusstyrkan som varje subpixel skickar ut. Detta gör man i förberedelse inför en kalibrering och där kommer den direkta förhöjningen av den visuella upplevelsen in.

Som försäkring emot inbränning fyller de ingen funktion idag. För det första är det mycket med inbränning ö h t idag, för det andra så åldras plasma TV i fabrik innan de går till försäljning, för det tredje så åldras dagens paneler mycket långsamt och närmast linjärt. Med det sagt, vill man lätta en naggande oro mha detta placebo så gör de ingen skada heller.

Jag är till 100% bakom vad pacman skriver, gör istället en bra grundinställning mha DVE och kolla sedan av inställningen med några hundra timmars mellanrum så länge som man har TVn eller än bättre få den kalibrerad efter ett tag för att få ut max prestanda ur TVn.

Beställde en sådan BD skiva imorse =)

Postad 09 oktober 2008 - 10:24

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1 667 inlägg
  • 0

Beställde en sådan BD skiva imorse =)

Trevligt, kolla igenom allt material så kommer du att lära dig mycket. Kan behöva tittas igenom några gånger innan du får en aha upplevelse.

För en guide hur du använder de olika testmönstren, se som sagt igenom instruktionerna som finns på skivan, sen kan du med fördel läsa igenom denna guide. Guiden äf för DVD-versionen, men samma mönster återfinns på BD-skivan och tillvägagångssättet är detsamma.

Lycka till! :)

Redigerat av Wolfy, 09 oktober 2008 - 10:25.

Postad 09 oktober 2008 - 10:49

MoshiMoshi
  • MoshiMoshi
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Trevligt, kolla igenom allt material så kommer du att lära dig mycket. Kan behöva tittas igenom några gånger innan du får en aha upplevelse.

För en guide hur du använder de olika testmönstren, se som sagt igenom instruktionerna som finns på skivan, sen kan du med fördel läsa igenom denna guide. Guiden äf för DVD-versionen, men samma mönster återfinns på BD-skivan och tillvägagångssättet är detsamma.

Lycka till! :)

Tack så jätte mycket! :) Vet inte riktigt om man får hänvisa till företag som säljer saker här i forumet, men om någon är intresserad över vart man kan komma över en DVE BD skiva för en rimlig peng så är det bara att PM'a ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.