Tips på kraftfull PC
151 svar till detta ämne
Postad 04 January 2008 - 11:05
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Hej ! Av en händelse så var jag inne på DustinHome igår och hittade en kraftfull PC till ett väldigt bra pris. Jag blev själv så sugen så att jag beställde ett exemplar till mig själv, och ett till mina föräldrar som var i bytartagen... Det är en FUJITSU SIEMENS SCALEO XI 2530, vilket kanske känns lite trist för er som bygger själva...men innehållet är följande: Format Tower Processortyp Intel Core 2 Quad Q6600 Chipset nVIDIA nForce 650i Ultra Minnestyp DDR II SDRAM 667 MHz PC2-5300 Minne som ingår 3 GB (2 x 1 GB + 2 x 512 MB) Hårddisktyp Serial ATA-300 Hårddiskstorlek 1 TB (2 x 500 GB) CD / DVD DVD±RW (+R dubbla lager) Antal USB portar 4 st Antal Firewire portar 1 st Antal VGA portar 2 x DVI Grafik MSI Nvidia GeForce 8800GTS 640 MB Ljud Ja, Creative Sound X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Nätverk 10/100/1000 Mbps & 802.11g Operativsystem Microsoft Windows Vista Home Premium Svensk Mus / Tangentbord Ja / Ja Storlek (BxHxD) 198 x 492 x 502 mm Vikt 16 kg Garanti 1 års garanti, inskick Övrigt 11-in-1 Card Reader ...allt detta för 7995:- (tidigare pris 18495:- på Dustin). Bara en snabb summering av de viktigaste beståndsdelarna i denna dator gör att man hamnar på en högre prislapp. Jag byggde nyligen ihop en likvärdig dator till sonen, och den gick på 7500:- exklusive chassi och grafikkort. mvh Manor
Postad 04 January 2008 - 21:07
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Prisvärt, och jag som inte behöver en dator till just nu. Lite irriterande! hehe
Postad 04 January 2008 - 23:37
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Ehhh... Det var ju riktigt tokigt billigt så jag köpte en burk
Passade samtidigt på att köpa en <kraftigt överprissatt på Dustin> licens av WHS
Nu när jag får en ledig burk så kan jag testa allt jag frågat om
Fantastisk deal på SCALEO XI 2530 C2Q 2.40 3GB/1000 DVDRW DL VHP, som du säger går det inte att komma i närheten av priset om man bygger själv (du hade nog glömt OS i dina kalkyler..)
Postad 05 January 2008 - 03:30
genored
-
genored
-
Amatör
-
-
97 inlägg
En sak bör sägas det är faktist ett riktigt bra erbjudande.
Dock, pc5300 ramminen är riktigt gamla + att ifal du ska ha 1000+1000+512+512 så kommer dom inte jobba så bra ihop. Dock ingen ide att bytta något av dom pga begränsningarna i 32bitars OS.
grafikkortet har den gammla g80 kärnan och ska inte förväxlas med den nya g92 kärnan
Det är ett prisvärt paket dock ska du inte förväntade dig ett system som är strömsnålt, räkna med att det drar ca 140W/H idel och 240w power. säg 0.180W x 6H x 365dagar x 1.6kr/kwH = ca 630kr x 5år = 3000kr
q6600 är inte strömsnål och mycket få saker kommer ha användning av 4 cores ifal om man ska surfa och spela spel.
4 ramimen istället för 2 bra drar mkt ström
gammal g80kärna drar massor med ström gemfört med ett g92 eller ati 3870
Ett budget nätaggregat kan höja priset på ström med 20-30%
Och dålig låda kan leda till dålig kylning till ett sådan värme paket
Mus och tangentbord suger oftast så det måste man bytta
och som strömpriset går upp nu så räkna med att du kommer få en extra 2tusen strömkostnader.
Så man bör tänka lite.....
Postad 05 January 2008 - 03:36
Aggro
-
Aggro
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Du får gärna säga hur mycket den väsnas.
Postad 05 January 2008 - 11:34
Robert Olsen
-
Robert Olsen
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej !
Av en händelse så var jag inne på DustinHome igår och hittade en kraftfull PC till ett väldigt bra pris. Jag blev själv så sugen så att jag beställde ett exemplar till mig själv, och ett till mina föräldrar som var i bytartagen...
Det är en FUJITSU SIEMENS SCALEO XI 2530, ...allt detta för 7995:- (tidigare pris 18495:- på Dustin).
Bara en snabb summering av de viktigaste beståndsdelarna i denna dator gör att man hamnar på en högre prislapp. Jag byggde nyligen ihop en likvärdig dator till sonen, och den gick på 7500:- exklusive chassi och grafikkort.
mvh Manor
Hej Manor. Förstår att du är nöjd med ett så bra köp. Sett att du postat i Sweclcokers också. Skulle också vilja dela med mig om ett så bra köp. Det finns dock något lite oroväckande och det är att datorn (om jag minns rätt bara sägs stödja 4gb. Det innebär enligt denna tråd
i Sweclockers att datorn inte kan utnytja 4gb minne även om man installerar Vista 64 om jag fattat det rätt?
Postad 05 January 2008 - 12:50
genored
-
genored
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Han inte skriva mera igår men ialf. Jag vet ej riktigt vad dina föräldrar gör med sin dator med jag tippar på att de inte håller på med tung 3D arbete. Om jag får gissa äre mera surf och bettala räkningar.
Detta är vad dom egentligen behöver.
Låda + psu (Antec NSK4480B (har en earthwatts 380w(top 10 effectiva psu:n, 80+ vid låg ström förbrukning)) ca 750kr
Asus P5KPL-VM G31 från asus budgetmoderkort med integrerad GPU, ca650kr
e2140 billigaste dualcore cpu ca 600kr
Western digital 500GB GP Edition(Denna hårdisk varvar ner när den inte används till 5400rpm) ca1000kr
2X1GB pc54-5300 minen räcker gått och väll. ca 400kr
Jag antar att dina föräldrar har ett gammal OS som de kan installera med.
ca 3400kr för ett strömsnålt kraftdator för hemanvändare och den är tyst.
Den är 5600kr billigare och den drar ca 1/3 i värsta fall gemfört med systemet du köpte åt dem.
Postad 05 January 2008 - 19:40
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Visst drar en Quad ström, men vill man ha fet prestanda så blir det på det viset. Min burk ska åtminstone göra en hel del annat än att betala räkningar bara ;-) Mina föräldrar däremot fick en 5 år gammal Dell Optiplex 260 som de tycker är hur snabb som helst hehe..
Att det sen finns nyare versioner av 8800GTS, tja vad kan man förvänta sig för 7995 kr :-) Ganska kraftfullt kort iaf, jag hade nog egentligen klarat mig med 8600. (Bara kortet kostar 2700 kr på prisjakt)
Chipsetet skall klara 8gb, vore konstigt om burken bara klarade fyra. På Dustins sidor finns det en massa burkar som listar 4gb som max, vet inte riktigt hur bra dessa uppgifter stämmer.
Personligen skall jag ändå bara köra x86 så 3 gb blir perfekt. x64 har sina mörka sidor fortf. Exempelvis kan man inte använda sin svindyra iPod Touch under x64, bara en sådan sak avgör för min del.
På det stora hela är det prisvärt tycker jag, och man slipper bygga ihop alla grejorna. Givetvis går det alltid att hitta bättre komponenter när man jämför de senaste på marknaden med färdigbyggda system.
Postad 05 January 2008 - 21:22
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Han inte skriva mera igår men ialf. Jag vet ej riktigt vad dina föräldrar gör med sin dator med jag tippar på att de inte håller på med tung 3D arbete. Om jag får gissa äre mera surf och bettala räkningar. Detta är vad dom egentligen behöver. Låda + psu (Antec NSK4480B (har en earthwatts 380w(top 10 effectiva psu:n, 80+ vid låg ström förbrukning)) ca 750kr Asus P5KPL-VM G31 från asus budgetmoderkort med integrerad GPU, ca650kr e2140 billigaste dualcore cpu ca 600kr Western digital 500GB GP Edition(Denna hårdisk varvar ner när den inte används till 5400rpm) ca1000kr 2X1GB pc54-5300 minen räcker gått och väll. ca 400kr Jag antar att dina föräldrar har ett gammal OS som de kan installera med.
ca 3400kr för ett strömsnålt kraftdator för hemanvändare och den är tyst.
Den är 5600kr billigare och den drar ca 1/3 i värsta fall gemfört med systemet du köpte åt dem.
Helt korrekt, men ett ännu bättre val hade då varit att köpa den andra Fujitsu-datorn de sålde på DustinHome. Den hade E4400, 2GB RAM, 320 GB hårddisk, 8400GS samt Vista Home Premium för det perfekta priset 2495:-. Dock så köper mina föräldrar en dator så sällan så att de gärna köper "overkill" när de ändå ska slå till. De hade redan hittat en HP för 8990:- som hade en E4500, 3GB RAM, 500GB hårddisk och 8400GS...och pengarna var med andra ord redan vikta för en dator, och självklart så är det roligare ju värre den är :-). De uppgraderar från Windows 98 och en CPU på 700Mhz...så det lär kännas som att köra med dubbelturbo ;-). Jag har inte tänkt att köra min 7995:- dygnet runt. Jag har idagsläget en HTPC med AMD 3200+ samt numera även en Windows Home Server burk med AMD X2 4000+ som står på dygnet runt. Det lär väl räcka för att höja strömförbrukningen en aning... mvh Manor
Postad 05 January 2008 - 21:30
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Visst drar en Quad ström, men vill man ha fet prestanda så blir det på det viset. Min burk ska åtminstone göra en hel del annat än att betala räkningar bara ;-) Mina föräldrar däremot fick en 5 år gammal Dell Optiplex 260 som de tycker är hur snabb som helst hehe..
Att det sen finns nyare versioner av 8800GTS, tja vad kan man förvänta sig för 7995 kr :-) Ganska kraftfullt kort iaf, jag hade nog egentligen klarat mig med 8600. (Bara kortet kostar 2700 kr på prisjakt)
Chipsetet skall klara 8gb, vore konstigt om burken bara klarade fyra. På Dustins sidor finns det en massa burkar som listar 4gb som max, vet inte riktigt hur bra dessa uppgifter stämmer. Personligen skall jag ändå bara köra x86 så 3 gb blir perfekt. x64 har sina mörka sidor fortf. Exempelvis kan man inte använda sin svindyra iPod Touch under x64, bara en sådan sak avgör för min del.
På det stora hela är det prisvärt tycker jag, och man slipper bygga ihop alla grejorna. Givetvis går det alltid att hitta bättre komponenter när man jämför de senaste på marknaden med färdigbyggda system.
Kul att även du slog till på en sådan här dator :-). Jag som aldrig spelar datorspel behöver ju absolut inte detta grafikkort, utan skulle klara mig med ett riktigt snikkort egentligen. Priset var dock så pass bra att det bara var att slå till. Jag har satt iordning en snikdator av följande delar: - AND X2 4000+ - 2 GB RAM - ASUS M2V-TVM (nät, grafik, ljud) som jag köpte för 99:- på PC-City ;-) - Sharkoon Rebel9 chassi - 2 gamla IDE diskar på 40GB respektive 160GB - 2 nyss beställda och ännu inte levererade 500GB S-ATA diskar - Windows Home Server (WHS) ...det fungerar över förväntan, och WHS är faktiskt riktigt läckert och smidigt. Det enda strulet var väl att uppgradera BIOS:et då jag inte hade någon tillgänglig floppydisk, men det löste sig. Jag har även dragit igång SlimDevices serverprogram under WHS och kommer att koppla Squeezboxen mot denna istället för HTPC:n (mest för att frigöra lite utrymme till HTPC:n). mvh Manor
Postad 06 January 2008 - 16:55
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Enda kruxet är väl att det borde vara ett 8800GT 512MB istället för 8800GTS 640MB. Eller spelar det så stor roll?
Postad 07 January 2008 - 03:44
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Enda kruxet är väl att det borde vara ett 8800GT 512MB istället för 8800GTS 640MB. Eller spelar det så stor roll?
med tanke på att gt:t är otroligt eftetrtraktat och säljer slut snabbare än affärerna får in det hade det varit väldigt underligt om man hittat ett sånt i en burk som reas ut? men givetvis hade det varit trevligt: nyare, svalare, snabbare kort med full hårdvaruacc av h.264 är ju aldrig fel...
Postad 07 January 2008 - 16:08
Chrisbjo
-
Chrisbjo
-
Rookie
-
2 inlägg
Grattis till fynden!!
Är det någon som köpt en av dessa som skulle kunna berätta exakt vad det är för moderkort som sitter i?
Har försökt leta specar på Fujitsus hemsida, men det verkar stört omöjligt....
Postad 07 January 2008 - 19:17
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Hej ! Jag tänkte bara komma med en snabb uppdatering. Bägge burkarna med sina skärmar landade idag på Posten respektive Postombudet, och jag var nyligen och hämtade hem dem. En av datorerna är nu uppackad och laddar/installerar Vista som enligt uppgift kan ta upp till en halvtimme. Allt ligger alltså på datorn, men man gör vissa inställningar och så görs en grundinstallation av burken. Chassit ser riktigt hyfsat ut, men snyggt är väl lite att ta i... Vid första uppstarten så brummade burken till rejält, men efter boot-bilden så tystnade den och blev riktigt tyst. Det verkar sitta en större fläkt fram nedertill, samt en mindre fläkt baktill. Det följer med ett antal prylar som jag inte kände till bl.a en DVD-läsare som inte nämnts. I paketet kommer det även med en extern WLAN-adapter, och en stor fjärrkontroll som jag misstänker är till ljudkortet. Frontpanelen till ljudkortet verkar vara något i hästväg :-). Powerknappen lyser blå, liksom att det lyser blått från tre nedre hål på fronten. Riktigt imponerande paket för detta pris måste jag säga...och jag gillar texten på kartongen som den kom skickad i... Scaleo X - for power users only  . mvh Manor
Postad 07 January 2008 - 20:36
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Det följer med ett antal prylar som jag inte kände till bl.a en DVD-läsare som inte nämnts
En extra läsare som sitter internt eller något att ha bredvid? Hunnit prova lite mer än?
Postad 07 January 2008 - 20:45
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Grattis till fynden!!
Är det någon som köpt en av dessa som skulle kunna berätta exakt vad det är för moderkort som sitter i?
Har försökt leta specar på Fujitsus hemsida, men det verkar stört omöjligt....
Inte vet jag om detta hjälper...eller ens stämmer med verkligheten: Moderkortstillverkare: Fujitsu Siemens Namn/Modell: MS-7350VP ...dessa var åtminstone de uppgifter som gavs i systemöversikten. mvh Manor
Postad 07 January 2008 - 20:53
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Det följer med ett antal prylar som jag inte kände till bl.a en DVD-läsare som inte nämnts
En extra läsare som sitter internt eller något att ha bredvid? Hunnit prova lite mer än?
Ja, det var en extra DVD-läsare som sitter internt ovanför DVD-brännaren. Vista behöve uppdateras...25 uppdateringar och drygt 270MB tog ett tag...trots 100/100Mbit/s bredband  . Nero 7 följde med, Norman antivirus för Vista med 3 års abonnemang (tror jag det var) samt Microsoft Works (om det är NÅGON i hela världen som använder detta sunkiga programpaket...). Hastigheten i Windows Experience Index gav 5,0. Det var minnet (RAM) som gav 5,0 alla övriga detaljer låg på 5,8 och 5,9 och 5,9 ska vara maxvärdet som ges vad jag har förstått. Hittills så känns den helt ok och väldigt rapp... mvh Manor
Postad 07 January 2008 - 21:34
- Christoffer -
-
- Christoffer -
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Nero 7 följde med, Norman antivirus för Vista med 3 års abonnemang (tror jag det var) samt Microsoft Works (om det är NÅGON i hela världen som använder detta sunkiga programpaket...).
Hastigheten i Windows Experience Index gav 5,0. Det var minnet (RAM) som gav 5,0 alla övriga detaljer låg på 5,8 och 5,9 och 5,9 ska vara maxvärdet som ges vad jag har förstått.
Hittills så känns den helt ok och väldigt rapp... mvh Manor
Oj, var det fullversionen av Nero och Norman, dvs inga "test-versioner" som jag annars varit med om att de skickat med?
Postad 07 January 2008 - 23:44
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Nero 7 följde med, Norman antivirus för Vista med 3 års abonnemang (tror jag det var) samt Microsoft Works (om det är NÅGON i hela världen som använder detta sunkiga programpaket...).
Hastigheten i Windows Experience Index gav 5,0. Det var minnet (RAM) som gav 5,0 alla övriga detaljer låg på 5,8 och 5,9 och 5,9 ska vara maxvärdet som ges vad jag har förstått.
Hittills så känns den helt ok och väldigt rapp... mvh Manor Oj, var det fullversionen av Nero och Norman, dvs inga "test-versioner" som jag annars varit med om att de skickat med?
Det ser väl ut att vara fullversioner. Det ingår även ett erbjudande att uppgradera Nero 7 till den senaste Nero-versionen som kanske är 8!!? Det kostade runt 40€, så det får vara så länge... Faktiskt riktigt nöjd med denna burk. mvh Manor
Postad 08 January 2008 - 07:31
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Har också beställt den burken. Verkar riktigt bra.
Moderkortet och minnena kanske inte är världens bästa men det duger nog. Vad är det för moderkort i, ni som fått den? Går det att klocka eller är BIOS "spärrat"?
Postad 08 January 2008 - 18:55
Daniel Nord
-
Daniel Nord
-
Användare
-
-
183 inlägg
Enligt den senaste recensionen som skrivits om maskinen på Dustin Home verkar den bl a innehålla "en sneakversion av MSI p6n SLI utan SLI (Chipsetet Nforce 650i Ultra)", ett 500W Fortron nätaggregat och en extra dvd-läsare (helt enligt bilden om man förstorar den lite). Det sämsta med datorn är alltså minnet. Går det att byta upp sig till 800MHZ tro? SLI klarar jag mig dock utan.
Postad 08 January 2008 - 18:56
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Har också beställt den burken. Verkar riktigt bra.
Moderkortet och minnena kanske inte är världens bästa men det duger nog. Vad är det för moderkort i, ni som fått den? Går det att klocka eller är BIOS "spärrat"?
De har tidigare kört med MSi-varianter och Asus (tror jag det var) med specialskrivna bios. Glöm klockning, ev. med mjukvara.
Postad 09 January 2008 - 07:54
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Okej, då har min datamaskin också hämtats ut (datorn på företagscenter, mitt andra paket från Dustin hos ICA,
e-avin hann inte heller fram i tid som vanligt.. Posten...)
Jag har inte hunnit klämma mkt på denna till synes trevliga burk då jag hållit på att göra om den skumma diskconfiggen till RAID0, skall det gå fort så skall det :-)
Lådan är ganska stor och väldigt väldigt luftig. Jag har sett betydligt fulare design (min Dell Dimension 8400 tex). Fläkt både i front och baktill, luften känns *väldigt* sval vid utblås. Oklart om den sväljer ett vanligt ATX, jag är kass på sånt..
Ang ljud: Mer än OK nivå enligt mig för en Quad med 8800GTS. Jag har datorn ett par decimeter ovanför huvudhöjd och visst låter den, det är mer ett brummande ljud än vinande/fläktblås. Brummande är absolut att föredra i mina öron. Trots att hela lådan är i metall hörs inga vibrationsljud, diksarna är mkt tysta. Den är behagligare än min Dell Dimension 8400 och Dell Precision 390 om jag skall jämföra.
Ang tgb/mus: Helt klart godkända prylar, över medelstandard. Både tgb/mus är trådlösa. Tgb är okomplicerat men har iaf mediaknappar och känns rätt sjysst, sväljer bara två AA-batterier. Musen är en 7-knappars lasermus med uppladdningsbara batterier, bara att docka musen så laddas det. Sjysst.
Diskarna är WDC och inte Maxtor, tack gode gud..
BIOS är Megatrends vilken är välbekant, RAID-bios (Nvidia) stödjer upp till RAID-5 och är mkt lättrattad. Såg inga OC-inställningar men det var ju inte att vänta.
Moderkortet har "bara" 4 SATA och alla är upptagna (1 DVD/RW, 1 DVD, 2 HDD), dock finns det kortplatser lediga
för en ytterligare kontroller (burken verkar rymma 5 st 3.5" vilket är mkt bra) Det finns bara 5 USB, 4 st baktill och en i 11-in-one läsaren. Som tur är är detta den enklaste saken att bygga ut och de flesta har väl ändå skärmar med ett par USB-uttag i.
Jag har knappt kört alls på burken, men att Q6600 och 8800GTS presterar fint är det ingen tvekan om.
Ett rent impulsköp var detta som faktiskt hittills bara bjudit på positiva överraskningar :-) Det ingick fler prylar än vad jag trodde när jag beställde.
Postad 09 January 2008 - 10:23
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
...Ett rent impulsköp var detta som faktiskt hittills bara bjudit på positiva överraskningar :-) Det ingick fler prylar än vad jag trodde när jag beställde.
Kul att du också känner dig nöjd med datorn  . Jag har börjat göra iordning mina föräldrars dator då de saknar bredband. Vista ville direkt ladda ner 25 uppdateringar på 270MB... Jag har ingen tidigare erfarenhet av Vista, men det jag hittills har sett ser snyggt ut men verkar lite segare och buggigare än XP. Sonen kör sedan några veckor tillbaka också Vista, och det strular en hel del med drivrutiner till hans G15-tangentbord och Creative Web Cam...trots att bägge prylarna ska fungera för Vista. Några blåskärmar har han också hunnit att få, så man undrar ju egentligen hur stabilt Vista är. Dock skulle det kännas lite trist att köra XP från 2001 på en ny burk...det är ju alltid roligare om det känns ha hänt något. Servicepack 1 är väl snart på väg, och det kanske tar höjd för en del av egenheterna... mvh Manor
Postad 09 January 2008 - 10:30
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
...BIOS är Megatrends vilken är välbekant, RAID-bios (Nvidia) stödjer upp till RAID-5 och är mkt lättrattad. Såg inga OC-inställningar men det var ju inte att vänta.
Supportas alltså RAID-5 av detta moderkort? Vad vinner du med RAID-0, och innebär detta att du måste installera om allt från början? Själv var jag i valet och kvalet om jag skulle plocka ut en av diskarna och sätta i Windows Home Servern. Jag har dock ingen SATA-kontakt ledig på serverns moderkort...så vi får se hur det blir med det. Kanske Ubuntu skulle passa bra i denna burk (i egen partition). Jag vet dock inte riktigt hur långt de har kommit med NVidias grafikdrivrutiner, men om support finns för 8800 GTS så lär datorn kunna kännas som ett dubbelturbo monster  . mvh Manor
Postad 09 January 2008 - 11:36
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Supportas alltså RAID-5 av detta moderkort?
Japp, valet finns där, men det är ju svårt att testa utan minst tre diskar  Vad vinner du med RAID-0, och innebär detta att du måste installera om allt från början?
S.k. striping. Diskarna slås ihop till en och data skrivs växelvis över båda diskarna samtidigt. Du får i princip dubblad prestanda, hastigheter vid läsning på 100-150 mb/s är inte ovanliga. Om en disk pajar ryker data på båda så det gäller att ha backup på allt. Den KAN gå att återställa en backup men jag fick inte till de utan installerade om, det gick supersnabbt med restore+drivers DVD, bara ett par klick. Kanske Ubuntu skulle passa bra i denna burk (i egen partition). Jag vet dock inte riktigt hur långt de har kommit med NVidias grafikdrivrutiner, men om support finns för 8800 GTS så lär datorn kunna kännas som ett dubbelturbo monster .
Med en Quad är det ju perfekt att köra virtuellt på några av kärnorna. VMWare Workstation som jag har kostar ju en slant, men du kan ju testa på VMWare Server som finns gratis att ladda ner. Även VMW Player är gratis och jag undrar om det inte finns en färdig "appliance" av Ubuntu.
Postad 09 January 2008 - 16:17
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
"Maxxess" Du skrev att " Musen är en 7-knappars lasermus med uppladdningsbara batterier, bara att docka musen så laddas det." På den jag köpte så finns det ingen docka att sätta musen i utan det är en separat låda som man lägger batterierna i och ansluter med USB till datorn för att ladda upp dom. Undrar om det är olika möss i paketen?
Undrar även om någon vet vad inställningarna där man kan välja "spread" i biosen betyder?
/Bosse
Postad 09 January 2008 - 19:34
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
laddas det." På den jag köpte så finns det ingen docka att sätta musen i utan det är en separat låda som man lägger batterierna i och ansluter med USB till datorn för att ladda upp dom. Undrar om det är olika möss i paketen? /Bosse
Bosse, my bad :-\ Jag har ett precis nyinköpt MS 7000 (tgb/mus) så jag kopplade aldrig in Siemens-prylarna igår utan tittade genom plastförpackningen. Du har helt rätt, man laddar laddar två batterier i "dockan", har två i musen (4 st medföljer plus två vanliga). Den port som jag felaktigt trodde var för laddning, den är till för att stoppa den trådlösa sändar-tummen i. Inte världens snyggaste lösning, men bättre än "puck" för det trådlösa och extern laddare/batterier som jag får ha med mitt nyinköpta MS 7000. Jag hade alltså helt fel och hoppas ingen köpte detta paket pga musen ;-) Så går det när man skall vara snabb (det är ju kampanj tills lagret är slut och torftigt med info på Fujitsu-Siemens hemsida..) Många frågor ang. minnen/moderkort löses genom manualen som följde med installationen. 8 gb 800Mhz och 1333 FSB verkar inte vara problem och det är ATX. Någon som köpt och meckar mkt hårdvara får gärna verifiera detta... Spectrum spread verkar trots allt ha nått med OC att göra om man läser manulen, hinner/kan dock inte kolla nu, kopierar kopiösa mängder med data från min gamla maskin och försöker få in allt som behövs på den nya. Tur den är rapp som s-tan
Postad 09 January 2008 - 20:49
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Blir tid över när man installerar, därav forumläsning (härligt med en Quad hemma också, det märks ju inte att datorn jobbar ihjäl sig  Jag körde HDTune på min nya RADI0. Detta program säger ju inte allt, men rätt hyfsade värden.  .
Postad 09 January 2008 - 21:03
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Då vet vi/"maxxess" Verkar vara ett bantat MSI-P6N Sli moderkort Utformningen på bios-menyerna verkar identisk förutom att menyn "Cell menu" saknas på fujitsun den menyn verkar vara för att kunna överklocka.Undrar om biosen passar från Msi i Fujitsun? Laddade ner Utility programmet "Msi Dual core center" för P6N Sli funkar utan problem på Fujitsu går att överklocka grafik,ställa fläktar.m.m.
Postad 10 January 2008 - 01:05
valsen
-
valsen
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kanonerbjudande! Precis lagt en beställning men läste i en annan tråd precis och som var skapad av Dustin att dom hade tagit slut den 4 januari men på sidan står det att den är i lager. Jag håller tummarna!
Redigerat av valsen, 10 January 2008 - 01:06.
Postad 10 January 2008 - 10:17
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Hej !
Jag grubblar lite på att det tar cirka 90 sekunder innan skrivbordet poppat upp i Vista från det att man startat datorn.
Jag trodde att uppstarten skulle gå snabbare, men det kanske mer är en "egenhet" med Vista än något med datorn!!?
Många diskuterar att minnet som följer med inte är någon höjdare. Vilket lyft skulle det bli om man uppgraderade detta till något snabbare? Är det något som skulle märkas i det dagliga arbetet, eller bara ge en bättre siffra i testprogram?
Maxxess, ditt RAID 0 "hack", är det något som rekommenderas...eller var det mer på skoj du micklade med detta? Siffrorna du fick ser ju riktigt bra ut, men ovanstående fråga gäller även detta...ger det något för det dagliga arbetet?
mvh Manor
Postad 10 January 2008 - 16:23
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Alternativ
Redigerat av Hinken74, 10 January 2008 - 16:25.
Postad 10 January 2008 - 17:19
valsen
-
valsen
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Alternativ
Den hade dugt lika bra som Scaleo XI 2350 för min iaf. Massor med kanonerbjudande ifrån Fujitsu-Simens nu. Önskar erbjudande som dessa hade kunnat komma lite oftare. Ja just det vet någon om Scaleo XI 2350 har eSATA?
Redigerat av valsen, 10 January 2008 - 17:20.
Postad 10 January 2008 - 20:00
mn7eii
-
mn7eii
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Även jag har lagt en beställning på denna burk och ser nu att den kommit fram till mitt postställle. Fan vad jag grämer mig att jag av ren slöhet valde hempaket och måste sitta och vänta på slöpostgubben att släpa sig hit med min dator *suck*. Blir riktigt sugen att få pillra lite på den nu när jag läser här.
Ser att den är slutsåld nu.
Postad 10 January 2008 - 20:56
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Alltså jag är inte bra på det här med hårdvara, men jag *tror* att snabbare minne än ddr2-667 som sitter i burken inte lönar sig något vidare om man inte överklockar. Även vid överklockning tror jag inte att det märks så stor skillnad vid "vardagligt" arbete som inte innebär fetaste spelen, video-/bildredigering osv. Q6600 är väl kanske inte den mest OC-vänligaste CPU:en och det lär bli rätt varm med 4 cores.. http://www.tomshardw...2-q6600-1066mhzRaid0 gör väldigt stor skillnad vid diskintensiva program, i mitt fall VMWare. Andra program som t.ex. Adobe Photoshop/Premiere som gärna vill ha en egen "scratch disk" skild från den man har källmaterialet på kan dock gå lite långsammare än med två separata diskar. Säkert är dock att raid0 alltid blir bra mkt snabbare än en enda disk. Ladda ner HDTune och testkör själv på din single disk så kan vi ju jämföra.
Postad 10 January 2008 - 21:32
Unregistered97f17518
-
Unregistered97f17518
-
Användare
-
-
223 inlägg
Har oxå köpt denna burk, står dock fortfarande och väntar på att packas upp ur kartongen,
verkar lovande enligt kommentarerna i tråden.
Klarar man som "icke data nörd " att installera allt själv tro ?
Redigerat av Unregistered97f17518, 10 January 2008 - 21:33.
Postad 10 January 2008 - 22:14
mn7eii
-
mn7eii
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Har oxå köpt denna burk, står dock fortfarande och väntar på att packas upp ur kartongen, verkar lovande enligt kommentarerna i tråden. Klarar man som "icke data nörd " att installera allt själv tro ?
Det tror jag, sålänge du inte är totalt retarderad det vill säga Edit: och även om du inte är särskillt datorkunnig så finns det alltid hjälp att få genom vänliga personer på internet samt i manualer
Redigerat av mn7eii, 10 January 2008 - 22:22.
Postad 11 January 2008 - 03:26
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Alternativ
det tipset tackar vi för - det fick bli en sån. var hemskt sugen på XI:n, men kunde på ngt sätt inte motivera en dator med sånt grafikkort då jag aldrig spelar (mest orolig för fläktljud, har suttit med "dammsugargrafikkort" förut). därför passsade denna mig alldeles utmärkt, får se vad det blir för roligt för de 1500 pix man sparar (nej nu ljög jag, det blev ju en 750GBare för att smidigt dumpa över allt viktigt fr den gamla burken innan den förpassas till mors ). ska bli riktigt roligt att känna på quad power, särskilt att kunna köra videokodning i bakgrunden och ändå ha ett hyfsat användbart system.
Postad 11 January 2008 - 07:25
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Har oxå köpt denna burk, står dock fortfarande och väntar på att packas upp ur kartongen, verkar lovande enligt kommentarerna i tråden. Klarar man som "icke data nörd " att installera allt själv tro ?
Datorn är förinstallerad, bara ett par musklick och 20-30 minuters väntan så är du igång. Om man använder återställningsskivan (om man klantar sig under installationen och vill börja om) återställs datorn till samma läge som vid leverans med skillnaden att man efteråt också måste sätta in skivan med drivers och klicka två ggr med musen för att installera alla drivers. Smidigaste driverskivan jag sett hittills (är van vid Dell som kräver mkt mer knappande) Det enda som kräver en liten insats är att aktivera abonnemanget för Norman. Tydliga instruktioner står dock i den lilla vikta foldern som följer med så det är bara att läsa där. Lycka till :-)
Postad 11 January 2008 - 09:41
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Alternativ det tipset tackar vi för - det fick bli en sån. var hemskt sugen på XI:n, men kunde på ngt sätt inte motivera en dator med sånt grafikkort då jag aldrig spelar (mest orolig för fläktljud, har suttit med "dammsugargrafikkort" förut). därför passsade denna mig alldeles utmärkt, får se vad det blir för roligt för de 1500 pix man sparar (nej nu ljög jag, det blev ju en 750GBare för att smidigt dumpa över allt viktigt fr den gamla burken innan den förpassas till mors ).
ska bli riktigt roligt att känna på quad power, särskilt att kunna köra videokodning i bakgrunden och ändå ha ett hyfsat användbart system.
Det var så lite så. Slog också till på en... Nu skall jag bara hitta en bra skärm. Den EIZO jag tänkte köpa höjdes igår med 500:-,,,,,
Redigerat av Hinken74, 11 January 2008 - 11:10.
Postad 11 January 2008 - 10:52
niklas86
-
niklas86
-
Användare
-
-
189 inlägg
Alternativ det tipset tackar vi för - det fick bli en sån. var hemskt sugen på XI:n, men kunde på ngt sätt inte motivera en dator med sånt grafikkort då jag aldrig spelar (mest orolig för fläktljud, har suttit med "dammsugargrafikkort" förut). därför passsade denna mig alldeles utmärkt, får se vad det blir för roligt för de 1500 pix man sparar (nej nu ljög jag, det blev ju en 750GBare för att smidigt dumpa över allt viktigt fr den gamla burken innan den förpassas till mors ).
ska bli riktigt roligt att känna på quad power, särskilt att kunna köra videokodning i bakgrunden och ändå ha ett hyfsat användbart system.
Det var så lite så. Slog också till på en... Nu skall jag bara hittq en bra skärm. Den EIZO jag tänkte köpa höjdes igår med 500:-,,,,,
Fundearar också på att slå till nu när det är så pass bra pris! Finns det någon bra del man kan byta för att få HDMI ut? Så att man kan få både bild och ljud i den? Helst grafikkortet men antar att det inte går för ljud?
Postad 11 January 2008 - 11:41
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Det var ett bra pris på även den...men de skiljer sig åt på fler punkter än grafiken bl.a ljudkort samt mindre minne. Är man dock inte intresserad av detta så kan det ju vara kul att spara en slant. mvh Manor
Postad 11 January 2008 - 14:09
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Dustins är ju slut så det var inte mycket att välja på. Annars är väl paketen lika. Man sparar två tusen vilket du skulle kunna köpt ett bättre grafikkort samt 1 gb minne för.
Postad 11 January 2008 - 18:09
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlägg
Det var ett bra pris på även den...men de skiljer sig åt på fler punkter än grafiken bl.a ljudkort samt mindre minne. Är man dock inte intresserad av detta så kan det ju vara kul att spara en slant.
ja, det är jag medveten om, men okej - jag tyckte ljudkortet också var overkill, och då min gamla häck flyter ok med 2GB minne kan jag nöja mig med det. blir det outhärdligt får jag lägga några kronor på mer minne - har ändå sparat pengar och fått ett grafikkort som är bättre ur min synvinkel (hw-acc av video väger ca stjärnstopp tyngre än alla 3dmark-poäng i världen för mig).
Postad 11 January 2008 - 18:37
mn7eii
-
mn7eii
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Får jag inte min dator idag så blir jag oerhört besviken på posten. Klockan 14:15 2008-01-09 anlände paketet vid postens serviceställe ett område härifrån. Alltså för 3 dagar sen, jag valde hempaket för att slippa kånka på det tjugotvå kilo tunga paketet men om jag hade vetat att det skulle dröja över helgen så hade det lätt varit värt det.
Aja de har tydligen utkörning mellan 17-21 vardagskvällar så ännu har de tid att vinna tillbaka mig.
Postad 11 January 2008 - 21:12
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Nu har jag kommit till ljudkortet. Ännu en AHA-upplevelse. Snacka om frälsare, DFX för Winamp är ett minne blott! Jag rotade inte ens fram serienummer till DFX efter att ha testat ljudet... heheh X-Fi är bättre. s-tan i gatan vad ljud det blir utan tillägg som exvis DFX (när man ställt in lite, EQ och crystalize), jag har testkört mot Yamaha AX-492 stärkare och hörlurar Sennheiser PX-200. Oj vad jag önskar att mina iPods kunde göra samma sak... Suveränt! I framtiden kommer jag aldrig mera att snåla på ljudkort. Nu var detta inlägg inte tänkt enbart för KFIB, utan ett tips för andra korkskallar med burken: När man har bråttom att koppla in så... *båda* mina ljudkort var/är aktiverade vid leverans och jag kopplade såklart i brådskan in det integrerade ljudet (utgången vid USB-porten jfr utgången längst ned i burken för X-Fi) Säkert bara jag som var så korkad (bråttom hinner först  men kolla så du har rätt utgång. Båda var nämligen aktiva på min burk, dvs du får ljud där du pluggar in, men det låter grus i det ena och guld i det andra. Så var det iaf hos mig, jag har fortf Realtek-drivers installerade men inga problem att ratta inställningar och lyssna på X-Fi. X-Fi rockar fett. Men så är det mitt första nya ljudkort på tre år *S* Sound Blaster® X-Fi Xtreme Gamer - Fatal1ty Professional Series *njutbart* Edit: en sak till: Högtalare är inkopplade baktill och så kan man via automatik/eget val välja vad som skall hända när man kopplar in hörlurar på fronten. Inget jag varit bortskämd med tidigare.. Manor, jag är skyldig dig en öl för tipset om den här burken, det blir bara bättre och bättre. Nu väntar jag bara på att nått ska gå sönder... är ovan vid positiva överraskningar, speciellt mer än en åt gången
Redigerat av maxxess, 11 January 2008 - 21:43.
Postad 11 January 2008 - 23:50
- Christoffer -
-
- Christoffer -
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Slog också till på en XI 2530, och har startat den idag. Vad jag dock såg var det att det finns tre partitioner: System, Data och 00000 (kommer inte exakt ihåg hur många nollor de var). Har ni också det? Känns ju lite onödigt? Vet ni varför de har satt in tre stycken? EDIT: Kan tillägga att 00000-partitionen är på 465 GB (!) , alltså nästan halva sammanlagda hårddisk-storleken... EDIT 2: Ja ja, ibland undrar man om man tänker överhuvudtaget  Ringde Fujitsu-Siemens som berättade att det ju sitter 2 hårddiskar i datorn (vilket jag kände till), och att första hdd:n är uppdelad på två (System © och DATA (E)) och sedan den andra hdd:n som heter 00000 - så nu förstår jag varför....
Redigerat av - Christoffer -, 12 January 2008 - 14:06.
Postad 12 January 2008 - 01:17
maxxess
-
maxxess
-
Beroende
-
-
1160 inlägg
Den frågan är inte lika intressant som varför det blir en EISA-partition på 11 gb(!) när man återställer burken från DVD. Antar att ni med fabriksinstalll har en likadan. SystemRescueCD innehåller GParted om man vill prova lyckan.
Postad 13 January 2008 - 11:33
Manor
-
Manor
-
Beroende
-
-
1225 inlägg
Nu har jag kommit till ljudkortet. Ännu en AHA-upplevelse. Snacka om frälsare, DFX för Winamp är ett minne blott! Jag rotade inte ens fram serienummer till DFX efter att ha testat ljudet... heheh X-Fi är bättre.
Även jag har dragit igång ljud från X-Fi:n och är lika imponerad som du  . Jag lyssnar väl dock inte på så mycket musik på hemmakontoret, men när man väl gör det så får det gärna vara välljudande. Jag lyckades koppla in mina 5.1 högtalare rätt i de nedre utgångarna, men det tog ett tag att hitta rätt Creative-applikation för att peka ut att det var just ett 5.1 system inkopplat. Standard var det ställt på 2/2.1 system, men när jag väl hittat rätt så fungerade allt med en gång. Manor, jag är skyldig dig en öl för tipset om den här burken, det blir bara bättre och bättre. Nu väntar jag bara på att nått ska gå sönder... är ovan vid positiva överraskningar, speciellt mer än en åt gången 
Jag är bara glad att ha kunnat tipsat om något som de flesta blivit nöjda med. Jag kände mig som en SPAM:are när jag spred ut informationen om burken på åtminstone tre forum  . Jag passade på att köpa en 22" Samsung 226BW widescreen skärm också, som även den fungerar ypperligt. mvh Manor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|