Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningar för Panasonic Px70

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 January 2008 - 20:29

HellMaker
  • HellMaker
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Tänkte höra om det finns någon vänlig själ som vill dela med sig av sina inställningar till denna tv.
Antingen om ni har kört med kalibrerings skiva eller efter eget tycke. Tack på förhand
Fredrik

Postad 10 January 2008 - 10:08

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Tänkte höra om det finns någon vänlig själ som vill dela med sig av sina inställningar till denna tv.
Antingen om ni har kört med kalibrerings skiva eller efter eget tycke. Tack på förhand
Fredrik

2 klick vänster på ljus, läge bio och färg varm. Klart. Detta enligt hdtvtest.co.uk

Postad 10 January 2008 - 14:50

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Mina inställningar som jag använt från första stund och fortfarande efter över 1000tim:

NORMAL-läget för TV-sändningar och BIO-läger för allt annat
50% på kontrast
48% på Ljustyrka
20% på skärpa
50% på färg
20% på skärpan, 50% på HD-material
Färgtempen på NORMAL (VARM ger för mkt gulstick för min del)
Färgkontroll AV
MPEG NR AV
P-NR AV

Om du är håller på att köra in den så behöver du inte vara så nojjig för inbränningar så att du inte kan tittat på textade filmer och 2:35 formatet m.m. Använder du den med förnuft, tittar normalt och varierar bildformatet på filmer, så du inte endast kollar på 2:35 formatet, så är det inget risk för inbränning.

Har aldrig sett en PX70 med inbränningar än fastän vi har ett flertal butiker där jag bor som haft sina i drift över12 tim per dag i flera månader med dynamiska läget på och typ 90% i kontrast och inte har en enda inbränning.

Postad 11 January 2008 - 13:08

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Kör nästan med org inställningar (50%) , lite lägre ljus, lite högre skärpa, färghantering på, P-NR auto, 3D-COMB på, mpeg nr minimum, Bio läge, Färgtemp varm.

Funkar bra i mitt tv rum :)

Postad 13 January 2008 - 11:04

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
VAd har alla emot det "dynamiska" läget?? Jag gillar det skarpt... Och det gör alla som vart hemma och titat på den med... Har en PV70F Model 04...vet inte om dem har ändrat på något i mjukvaran eftersom det är en nyare utgåva men min är klockren i det läget

Postad 13 January 2008 - 12:16

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

VAd har alla emot det "dynamiska" läget?? Jag gillar det skarpt... Och det gör alla som vart hemma och titat på den med... Har en PV70F Model 04...vet inte om dem har ändrat på något i mjukvaran eftersom det är en nyare utgåva men min är klockren i det läget

Allt ser ju så onaturligt ut i det läget, överdrivet skarpa färger och kontrast. Gillar det inte alls.

Postad 13 January 2008 - 19:33

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hmm men å andra sidan så blir bilden i bioläget väldigt grådassig och färgerna blir kalla...även med varm färgtemp
sen så kan man ju dra ner på kontrast och dyligt i det dynamiska vilket skapar en mer inlevelsefull bild...(enligt min mening)

Postad 16 January 2008 - 01:11

Unregistered3a7391d5
  • Unregistered3a7391d5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
I November nummret av tidningen "Hembio" Tar dom upp just den här biten ang. inställningar för "bästa bild/ljud" som har det nummret? Har beställt det och bör få hem den imorgon onsdag. Lägger in det jag hittar då. :)

Postad 16 January 2008 - 15:19

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Det tackar man för..... :)

Postad 18 January 2008 - 18:21

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

I November nummret av tidningen "Hembio" Tar dom upp just den här biten ang. inställningar för "bästa bild/ljud" som har det nummret? Har beställt det och bör få hem den imorgon onsdag. Lägger in det jag hittar då. ;)

Hittat några inställningar *hoppas*?

Postad 18 January 2008 - 19:51

Winter009
  • Winter009
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Det är omöjligt att säga att "så ska det vara" när det gäller dessa inställningar, det är helt beroende på just Dina ögon och även vilka förhållanden som råder i Ditt tv rum.

Det blir till att klura ut inställningarna själv tills Du är nöjd ;)

Postad 18 January 2008 - 22:10

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Pröva att ändra till Bio, varm, och runt 50% på staplarna, stäng av dom 3 sista sakerna, du kommer att tycka att bilden blir daskig i färgerna sov pga att man har sett på dynamsikt läge.........

Men se på dom där inställningarna i 3 till 4 dagar och sen ändra tillbaks till dynamisk och se vad du tycker.

Personligen kunda jag inte en tycka att "normal" gick att se på, allt för överdriven bild.

Men vil du impa på någon som "inte" vet något om hur en bild ska se ut så slå på dynamsik

Postad 20 January 2008 - 16:20

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Fredrik

2 klick vänster på ljus, läge bio och färg varm. Klart. Detta enligt hdtvtest.co.uk

Precis, drar det bara igen i sin helhet citerat från hdtvtest.co.uk

"Panasonic TH42PX70 Settings
The following settings are calibrated for HD broadcast and HD DVD performance via HDMI input in a dark viewing environment. There are several reasons why they won’t work for you, as they can all affect `final’ picture quality.

Personal preference
Ambient light
Source material
Player
Intramodel variation
Picture Menu

Viewing Mode: Cinema
Contrast: No change
Brightness: 2 clicks left
Colour: No change
Sharpness: No Change
Colour Balance: Warm
Colour Management: Off
P-NR: Off

That was easy, wasn't it? I tolerated a small degree of edge enhancement to counter the softness of the internal scaling. For football in SD broadcast or whatever else you fancy, you can turn on Colour Management for deeper greens. Happy viewing guys. "

Redigerat av TheSwede86, 20 January 2008 - 16:22.

Postad 21 January 2008 - 07:55

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Angående att ställa in "rätt" nivåer för att få en så optimal bild som möjligt tycker jag är jättesvårt.
Särskilt som det ofta är svårt att hitta någon bra kanal med bra material att utgå ifrån.

Sedan hittar jag sällan någon vanlig hederlig "test-bild" på någon kanal.

Finns det något material någonstans på nätet med typ "test-bild" som man kan ladda hem, bränna ut och köra från DVD'n för att lägga ut typ "test-bild" när man "i lugn och ro" försöker ställa in "rätt" nivåer??

(Eller några andra tips hur man ställer in rätt nivåer för att uppnå en "optimal" bild)??

/Makusi

Postad 22 January 2008 - 19:12

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hej!

Angående att ställa in "rätt" nivåer för att få en så optimal bild som möjligt tycker jag är jättesvårt.
Särskilt som det ofta är svårt att hitta någon bra kanal med bra material att utgå ifrån.

Sedan hittar jag sällan någon vanlig hederlig "test-bild" på någon kanal.

Finns det något material någonstans på nätet med typ "test-bild" som man kan ladda hem, bränna ut och köra från DVD'n för att lägga ut typ "test-bild" när man "i lugn och ro" försöker ställa in "rätt" nivåer??

(Eller några andra tips hur man ställer in rätt nivåer för att uppnå en "optimal" bild)??

/Makusi

Kolla in Digital Video Essentials de har DVD-kalibreringsskiva som finns ex: här

De kommer släppa på Blu-Ray "snart" hoppas jag och sen så finns redan HD-DVD om du har en sådan.

Annars googla på Digital Video Essentials, DVE eller/och här på de orden samt läs om "kalibrering" rent allmänt.

Kan varmt rekommendera denna tråd här ang. kalibrering och inställningar, den besvarade många av mina frågor

Redigerat av TheSwede86, 22 January 2008 - 19:15.

Postad 22 January 2008 - 23:06

Unregistered3a7391d5
  • Unregistered3a7391d5
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Inställningar till Panasonic TH-PZ70. Detta är taget ur tidningen Hembio nr 11-2007

Eftersom Panasonics apparater är så enkla och har så lite att ställa in så är det inte så mycket som måste justeras. Viktigast är att kliva ur Dynamik-läget och välja "standard" eller allra helst "Bio" för filmtittande. Kontrastreglaget är som brukligt för plasma ett reglage för hur mycket "push" det ska vara i ljusa delar av en bild som annars består av mörka scener.

Visningsläge: Bio
Kontrast: Ca 80-85 procent
Skärpa: I botten
Färgtemp: Varm
Övrigt: Av eller låt stå

Postad 23 January 2008 - 18:38

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Inställningar till Panasonic TH-PZ70. Detta är taget ur tidningen Hembio nr 11-2007

Eftersom Panasonics apparater är så enkla och har så lite att ställa in så är det inte så mycket som måste justeras. Viktigast är att kliva ur Dynamik-läget och välja "standard" eller allra helst "Bio" för filmtittande. Kontrastreglaget är som brukligt för plasma ett reglage för hur mycket "push" det ska vara i ljusa delar av en bild som annars består av mörka scener.

Övrigt: Av eller låt stå

Okej så i princip de som inte nämns ska stå som i orginalinställningarna eller av?

Såg att det rörde sig om PZ70 och INTE PX70/PX74 men det kanske är samma.

Ljus: ?
Färgmättnad: ?
Färghantering: ?
MPEG NR: ?

Redigerat av TheSwede86, 23 January 2008 - 18:40.

Postad 23 January 2008 - 18:59

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0
Tycker det verkar lite högt det där, om man läser andra trådar vad som rekommenderas.

edit: iaf till att börja med..

Redigerat av r0bber, 23 January 2008 - 18:59.

Postad 24 January 2008 - 00:21

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Tycker det verkar lite högt det där, om man läser andra trådar vad som rekommenderas.

Vilka andra trådar menar du, länka gärna?

Vilka inställningar tycker du är för höga, citera gärna?

Postad 26 January 2008 - 11:35

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Frågan är ju om det finns något ställe på nätet som man verkligen kan hitta seriösa inställningar till denna tv..Med andra ord någon som låtit kalibrera sin och vore schysst att dela med sig...verkar tyvärr inte finnas...

Får väll ta och sätta sig ett par timmar och justera med glasögonen på..... :blink:

Postad 26 January 2008 - 11:44

el_zicko
  • el_zicko
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
på avforum finns en kille som fått sin px70 isf kalibrerad. Det var standard inställning för Bio och sedan korrigeringar i servicemenyn. Han har listat inställningarna. Själv har jag inte vågat ändra, men nån kanska har stålmage här på minhembio?????

These are the settings after an ISF calibration:

R-Cut 80 (Red Cutoff)
G-Cut 82 (Green Cutoff)
B-Cut 7D (Blue Cutoff)
R-Drv FF(Red Drive)
G-Drv F4 (Green Drive)
B-Drv B8 (Blue Drive)
All-Cut 82 (All Cutoff)
All-Drv FC (All Drive)

Contrast 000
Color 2B
Tint 00
Sub Brt 810

Running in Cinema mode with a warm tint.

Postad 26 January 2008 - 12:06

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
På en del dvder (tex Star Wars) finns THX-optimizer med några olika "testbilder". Tveksamt värde imo men gratis iaf.

http://www.thx.com/h...izer/index.html

Redigerat av Unregistered1013, 26 January 2008 - 12:08.

Postad 28 January 2008 - 16:56

zirkaloy
  • zirkaloy
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag gillar bio-läget skarpt. Ger mer detaljer och naturligarefärger. Sen kan man ju dra upp kontrasten en aning om man tycker det blir lite grått. Själv vill jag se detaljer även i det svarta men många verkar bara bry sig om att det ska bli kolsvart.

Postad 28 January 2008 - 17:13

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

på avforum finns en kille som fått sin px70 isf kalibrerad. Det var standard inställning för Bio och sedan korrigeringar i servicemenyn. Han har listat inställningarna. Själv har jag inte vågat ändra, men nån kanska har stålmage här på minhembio?????

These are the settings after an ISF calibration:

R-Cut 80 (Red Cutoff)
G-Cut 82 (Green Cutoff)
B-Cut 7D (Blue Cutoff)
R-Drv FF(Red Drive)
G-Drv F4 (Green Drive)
B-Drv B8 (Blue Drive)
All-Cut 82 (All Cutoff)
All-Drv FC (All Drive)

Contrast 000
Color 2B
Tint 00
Sub Brt 810

Running in Cinema mode with a warm tint.

Så ljus, kontrast osv lämnas orört i vanliga bildmenyn?

Vågar inte riktigt prova men hadeju varit intressant om nån annan gjorde det :blush:

Redigerat av davidrone, 28 January 2008 - 17:14.

Postad 29 January 2008 - 12:36

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Jag har kört med BIO-läget och stängt av alla bildförbättringarna, samt runt 50% på resterande sakerna vilket jag är nöjd med.

Problemet jag har är dock att jag upplever brus i bio-läget. Alltså tittar jag jättenära så ser jag en massa gröna flimrande prickar i bakgrunden i mörkar partier. Detta blir markant mindre när jag kör med normalläget.
Är det någon mer än jag som har detta problem? Eller är det jag som har kass scart/digitalbox?

Postad 29 January 2008 - 13:43

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Jag har kört med BIO-läget och stängt av alla bildförbättringarna, samt runt 50% på resterande sakerna vilket jag är nöjd med.

Problemet jag har är dock att jag upplever brus i bio-läget. Alltså tittar jag jättenära så ser jag en massa gröna flimrande prickar i bakgrunden i mörkar partier. Detta blir markant mindre när jag kör med normalläget.
Är det någon mer än jag som har detta problem? Eller är det jag som har kass scart/digitalbox?

Det där med grönt i det svarta ser jag tydligt på nära håll när jag kör från datorn. Har dock inte testat ändra till normal för att se om det försvinner.

Postad 29 January 2008 - 13:48

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Det där med grönt i det svarta ser jag tydligt på nära håll när jag kör från datorn. Har dock inte testat ändra till normal för att se om det försvinner.

Mm, tror jag såg det när jag körde via datorn (VGA) också. Ser inget av det när jag kör hdmi från PS3:an.
Så vet inte om det är analogt fenomen som framhävs när man kör bioläget. Kanske är normalt för alla? Jag har bara tele2visions skit-digitalbox och scart dock, så vore intressant höra om fler har det eller om man kan göra något.

Postad 29 January 2008 - 19:19

r0bber
  • r0bber
  • Lärjunge

• 458 inlägg
  • 0

Vilka andra trådar menar du, länka gärna?

Vilka inställningar tycker du är för höga, citera gärna?

Jag formulerade mig lite dumt tror jag.. jämfört med alla andra rekommendationer jag läst bl.a i denna tråd och i den officiella tråden för PX70, samt några ställen till.

De jag tycker verkar för höga var den som var precis före mitt inlägg, eftersom de rekommenderade en kontrast på 75-80 % eller vad det var och andra "ingångsvärden" brukar rekommenderas att sättas till 50% eller kanske något lägre tom... Men för en inkörd TV kanske det funkar, det vet jag inget om

Postad 29 January 2008 - 20:15

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Jag har sett detta brusfenomen på samtliga PV/PX70 jag opillat med inkl. min egen men endast på BIO-läget. Det läget verkat framhäva "analogt bakgrundsbrus", har det på PS2an via komponent, analoga tv-bilden, via VGAn samt andra källor anslutna via scart. Försvinner med läget Dynamiskt och Normal, därför kör jag alltid med Normal på samtliga analoga källor och Bio på DVDn via HDMI.

Postad 29 January 2008 - 21:06

Unregistered8e065576
  • Unregistered8e065576
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Jag har sett detta brusfenomen på samtliga PV/PX70 jag opillat med inkl. min egen men endast på BIO-läget. Det läget verkat framhäva "analogt bakgrundsbrus", har det på PS2an via komponent, analoga tv-bilden, via VGAn samt andra källor anslutna via scart. Försvinner med läget Dynamiskt och Normal, därför kör jag alltid med Normal på samtliga analoga källor och Bio på DVDn via HDMI.

Tack för svar!! Då är det ju iaf inte bara jag som är drabbad. Jag testade dina inställningar för normal-läget, men för mig känns det inte som att färgerna blev riktigt naturliga då även att jag valde färgläge normal.
Men det kan ju skilja sig mellan våra förutsättningar också...du kanske kör analog kabeltv?
Annars får man väl leva med det gröna tills man har en digitalbox med HDMI. Men den dagen tele2vision börjar med HDTV lär väl dröja är jag rädd ! ;-)

Redigerat av Unregistered8e065576, 29 January 2008 - 21:09.

Postad 29 January 2008 - 21:07

Gothr2
  • Gothr2
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Vad innebär energispar som finns i en meny, vad gör den för att spara energi, hur påverkar det TV:ns kvalité?
Sen undrar jag lite över när man bläddrar bland ingångarna på TV:n så kan man på AV2 välja antingen AV2 eller AV2S, vad är det för skillnad, jag märker ingen skillnad när jag provar!!

/Henrik

Postad 29 January 2008 - 21:36

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1000 inlägg
  • 0

Vad innebär energispar som finns i en meny, vad gör den för att spara energi, hur påverkar det TV:ns kvalité?
Sen undrar jag lite över när man bläddrar bland ingångarna på TV:n så kan man på AV2 välja antingen AV2 eller AV2S, vad är det för skillnad, jag märker ingen skillnad när jag provar!!

/Henrik

Energispar drar väl ned på ljus/kontrast?

AV2S är för S-video. Kör du komposit eller RGB så lär du inte märka någon skillnad mellan AV2 och AV2S. Jag kör RGB från Playstation 2 och märker ingen skillnad.

Postad 01 February 2008 - 20:27

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Hmm snart framme.... 195 timmar det har kliat i inställningsfingrarna länge nu....

Någon som rakt av kan säga utan massa omsvep om att det är upp till var och en osv... Vad ni rekomenderar för inställningar efter inkörning???

Redigerat av Jungblom, 07 February 2008 - 21:11.

Postad 01 February 2008 - 20:37

dirtpop
  • dirtpop
  • Forumräv

• 679 inlägg
  • 0

/Henrik

Den sänker kontrasten på extremt vita scener. Du kan prova detta när det är snö-scener eller liknande. Nätdelen får jobba hårdare vid engergispar Av, men jag tror inte de gör någon större skillnad på livslängden...

Postad 04 February 2008 - 14:59

offline_thk
  • offline_thk
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tänkte bara länka min tråd hit eftersom jag även tagit upp mina inställningar i tråden.

https://www.minhembi...howtopic=184759

Redigerat av offline_thk, 04 February 2008 - 14:59.

Postad 05 February 2008 - 18:21

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Kört in tv-n och letat mig fram till följande inställningar

Bildläge Normal

Kontrast 85
Ljus 80
Färgmättnad 75
Skärpa 50

Detta är det jag och min sambo lyckats komma fram till att vara dem bästa inställningarna för vårt rum....
Detta gäller samtliga ingångar

Redigerat av Jungblom, 05 February 2008 - 18:22.

Postad 15 June 2008 - 19:16

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Har ändrat mig totalt när jag var inne på dolbys hemsida och lyssnade på en podcast där grundaren till ISF var med...Då fick jag reda på lite godsaker jag inte visste om....skärpan borde enligt honom förbjudas då den bara skapar konstiga konturer... Svärtan styrs av Brightness.... Vitheten Styrs av Contrast... hm tänkte jag och testade lite....Fy fan vilken skillnad...
Mina nuvarande inställningar är då...Brightness 40... Contrast 65... Skärpan avstängd samt alla andra "förbättringar"... Inställningen är på Normal och Färg på normal.... Färgtemp på drygt 50....

Gjorde otroligt mycket....

Postad 15 June 2008 - 19:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Har ändrat mig totalt när jag var inne på dolbys hemsida och lyssnade på en podcast där grundaren till ISF var med...Då fick jag reda på lite godsaker jag inte visste om....skärpan borde enligt honom förbjudas då den bara skapar konstiga konturer... Svärtan styrs av Brightness.... Vitheten Styrs av Contrast... hm tänkte jag och testade lite....Fy fan vilken skillnad...
Mina nuvarande inställningar är då...Brightness 40... Contrast 65... Skärpan avstängd samt alla andra "förbättringar"... Inställningen är på Normal och Färg på normal.... Färgtemp på drygt 50....

Gjorde otroligt mycket....

Härligt att höra att någon lyssnade till dessa råd!
Det är lite lurigt det där med skärpan. Man tror gärna att det ser bättre ut ända tills man får tag i en kalibreringsskiva. På en sådan skiva ser man verkligen vad som händer när man drar på skärpan. Redan innan dvd:er släpptes ut på marknaden "skärpte" man upp dem. Effekten av detta blev känt som "edge enhancement", eller att man kunde se en vit kant runt objekt på grund av hanteringen. Med HD-material hoppas jag detta kommer att vara ett minne blott. Det släppts faktiskt några Blu-ray som innehåller kanskärpning. Som om det skulle behövas på ett högupplöst medium....HA!

Det som nu hotar BR(blu-ray) är något lika förfärligt. Ännu mer förfärligt är det att New Line Cinema använder sig av detta. det jag talar om är DNR. Jag förmodar att det betyder Digital Noice Reduction. Den lilla härliga prylen slätar ut finare detaljer i bilden och skapar skyltdocksliknande ansikten. Man kan inte längre se rynkor(vilken skådespelare vill det..he he) Mest förvånad är jag att ett företag som just blivit lite känd för sin fina bildhantering använder sig av detta. Men slaget är inte förlorat...bara utdraget.

Vänta tills du tar mod till dig och går in i servicemenyn. Det är där man verkligen kan ändra på färgtemperaturen. Föreställ dig att du tycker bilden är bra men något verkar fel med svärtan. Den är alldeles för blå, tänker du. Hur ändrar man detta i en vanlig bildmeny. Det är svårt när färgtemperaturerna är förvalda. Och du ska inte tro att någon i fabriken bryr sig om att det är rätt färgtemperatur. Varför skulle annars de så vanliga "svetslåge"-lägena synas i butik? Ingen skulle köpa en tv som har rätt färgtemperatur om den visades i butik. Väl hemma efter ett par månader kommer de att sakna den. Då är det försent oftast då vanliga bildmenyer ofta saknar kontroller för RGB.

Min Panasonic fick inte vila länge förrän den fick sig en välbehövlig massage i servicemenyn. Det var bara att dra ner lite blått i RGB-cuts(styr färgtemperaturen i svärtan) för att svärtan skulle se djupare ut. Med en svärta som var blåaktig så drog den för mycket uppmärksamhet till sig, tyckte jag.

robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 June 2008 - 19:55.

Postad 15 June 2008 - 20:17

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
vad menar ni med brightes 40...contrast 65...m.m...det är ju bara staplar...

menar ni att man ska räkna 40 snäpp till "höger"..när man har den så långt till vänster man kan,eller?

Postad 15 June 2008 - 20:33

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

vad menar ni med brightes 40...contrast 65...m.m...det är ju bara staplar...

menar ni att man ska räkna 40 snäpp till "höger"..när man har den så långt till vänster man kan,eller?

Du har rätt. Det finns ju inte siffror i deras menyer, vilket är en nackdel ibland. När jag menar typ 40 procent så är det mer en egen uppfattning av vad jag tycker 40 procent är någonstans på kontrast-parametern. Men jag utgår alltid från mitten på kontraststapeln. Mitten är för mig då femtio procent. 40 procent blir några klick åt vänster. Hur många klick blir upp till dig. jag kan inte bestämma åt dig vad du tycker 40 procent liknar. 60 procent blir några klick åt höger.....

Hänger du med?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 15 June 2008 - 20:36.

Postad 26 June 2008 - 20:10

Jungblom
  • Jungblom
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Exakt man vet ju aldrig exakt på denna tv.... Men du verkar ju ha koll på detta me kalibreringen....
Vågar mig nog inte in i servicemenyn dock... Känns dumt om man skulle råka förstöra något...!!

Vad jag inte kan förstå är att i många tidningar, tester och många runt om på olika forum tycker att BIO-läget är bäst...Om jag gämför bio och normal fram och tillbaka så tycker att vitt blir gulaktigt svärtan blir grå samt massa andra konstigheter i bio-läget.... Möjligt att jag är konstig men normal-läget vinner på allt enligt mig...

Redigerat av Jungblom, 26 June 2008 - 20:19.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.