Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio Pro Avanti a.100 DC med Onkyo TX-SR605

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audio Pro Avanti A.100 (Golvhögtalare) 1 9.499998 (17) Inga priser
Onkyo TX-SR605 (Förstärkare) 1 9.275862 (86) Inga priser
30 relaterade trådar
1080p/24 (575 inlägg) 12 år sedan
Audio Pro nya AVANTI serie på Arken (70 inlägg) 13 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 * (1805 inlägg) 14 år sedan
Stereo dör vid -16 dB? (2 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med högtalarbyte (4 inlägg) 17 år sedan
Receiver-newbie söker råd och tips (2 inlägg) 17 år sedan
Svenska manualer till Onkyo HÄR. (2 inlägg) 17 år sedan
Beställa Onkyo från tyskland (174 inlägg) 17 år sedan
Inställningar Onkyo 605+HKTS 11 (1 inlägg) 17 år sedan
Min Onkyo - Dåligt köp? (30 inlägg) 18 år sedan
Trevlig förstärkare för runt 5kkr? (7 inlägg) 18 år sedan
Inget ljud... Onkyo TX-SR605 + Dynavoice M-65 (12 inlägg) 18 år sedan
Surround Förstärkare! runt 6000:- (20 inlägg) 18 år sedan
Onkyo sr605 vs. Yamaha rx-v861 (28 inlägg) 18 år sedan
Förslag på förstärkare - BD (16 inlägg) 18 år sedan
Kablar+KEF KHT 2005.2+Onkyo TX-SR605? (0 inlägg) 18 år sedan
Onkyo TX-SR605 vs. TX-SR505E (19 inlägg) 18 år sedan
Denon AVR 2308 Vs Onkyo TX-SR605 (6 inlägg) 18 år sedan
Ny Hembio Förstärkare (2 inlägg) 18 år sedan
Reciver med HDMI (5 inlägg) 18 år sedan
Onkyo 605 vs H/K avr 247! (3 inlägg) 18 år sedan
Surround förstärkare som är bra i 2ch (102 inlägg) 18 år sedan
Val av receiver till KEF 2005.2 (6 inlägg) 18 år sedan
Onkyo 605 E - S - B skillnader? (1 inlägg) 18 år sedan
Stereoförsteg (1 inlägg) 18 år sedan
B&W DM683, HTM62... Förstärkare? (90 inlägg) 18 år sedan
Yamaha RxV661 vs Onkyo 605 vs Sony STR DG 910 (36 inlägg) 18 år sedan
TX-SR605 + PS3 + LE-40M87 + Cinema XL + DV6515 (3 inlägg) 18 år sedan
Förstärkare med zon 2 under 5000 (10 inlägg) 18 år sedan
Onkyo TX-SR674E eller TX-SR605 (65 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 January 2008 - 16:22

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tjena!

Många frågor blir det och allt mindre hår, hoppas på er hjälp! =)

Jag har länge varit på jakt efter snygga och välljudande högtalare. Nu har ett läge dykt upp att köpa Audio Pro Avanti a.100 dc för 7000:-/st.
Jag har dock lite funderingar/frågeställningar, klarar Onkyo 605 av dessa frontar och tillhörande surround högtalare (Kompletteras senare med A.10 och A20) med 4 Ohms motstånd? Förstärkaren är rekommenderad för 6 Ohm eller högre tror jag?!
Har förstärkaren någon nackdel, någon anslutning som jag kommer sakna? =p
Hur varm blir Onkyon vid normalhög volym? Tanken är att kunna ha den i en sluten tv-bänk.

Går A.100 att bi-ampa?

Vad säger ni om basen, det sitter en långslagig(?!) 8" bas inbyggd utöver de vanliga elementen i, då måste man väl kunna skippa extern sub? Vad innebär att den är långslagig? Hur står sig två styck 8" i förhållande till en 12" ? Snabbare bas?

I princip ingen annan högtalare jag sett är speciellt snygg i den prisklass jag letar, egentligen är detta för mycket pengar. Men med tanke på att jag eventuellt slipper köpa extern sub och med en hemmabioreciever som verkar ha alla utgångar och stödjer de senaste formaten redan nu till en överkomlig summa blir detta ändå högst intressant.

Jag har redan lyssnat på kombinationen en gång, först en kass skiva med Eric Clapton (dålig inspelning, brusade) och sen något annat som lät grymt bra. Fick be honom dra ner basen aningen till musiken, men kan bara tänka mig vad härligt att vrida upp den till film =)

Efter min semester ska jag gå dit med min egen musik så jag får helt rätt intryck, under tiden vore era åsikter och kunskaper väldigt uppskattade så jag får lite mer "kött på benen".

mvh
Peter

Postad 21 January 2008 - 13:22

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0
Jag kör ett par dali piano agile som ligger på 4ohm och dem funkar utmärkt till onkyo tx-sr605, du kan ställa in i förstärkaren vilken ohm högtalarna ligger på.

Postad 25 January 2008 - 11:25

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ah det låter kanon, tack för det.

Bara resten kvar, jag som hade förväntat mig åsikter från ett gäng kloka och kunniga personer nu när jag snart ska ge mig ut på lyssningsrunda. =)

Postad 28 January 2008 - 22:34

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Att driva ett par A.100 ska inte vara några bekymmer eftersom dessa är Aktiva. Vilket i sin tur leder till att de automatiskt blir bi-ampade på ett sett.. ;)

Basen är ju helt upp till dig om du vill ha extra "power" vid filmtittning. Oftast så brukar man få mer "attack" med en sub än vad man får med enbart frontarna.
Men testa med enbart frontarna först och uppgradera efterhand om du skulle känna behov för det..

8orna är i allmänt rappare än 12or.. Men ju större element ju mer "tryck" blir det.. Som kan uppskattas till film tex.

Ett tips är att låna hem högtalarna för att testa dom i ditt hem. Akustiken gör mycket för ljudet och kanske löser det dina fråga om du behöver sub eller inte. :rolleyes:

Redigerat av Darth Tojayz, 28 January 2008 - 22:35.

Postad 29 January 2008 - 12:04

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Att driva ett par A.100 ska inte vara några bekymmer eftersom dessa är Aktiva. Vilket i sin tur leder till att de automatiskt blir bi-ampade på ett sett.. :lol:

Basen är ju helt upp till dig om du vill ha extra "power" vid filmtittning. Oftast så brukar man få mer "attack" med en sub än vad man får med enbart frontarna.
Men testa med enbart frontarna först och uppgradera efterhand om du skulle känna behov för det..

8orna är i allmänt rappare än 12or.. Men ju större element ju mer "tryck" blir det.. Som kan uppskattas till film tex.

Ett tips är att låna hem högtalarna för att testa dom i ditt hem. Akustiken gör mycket för ljudet och kanske löser det dina fråga om du behöver sub eller inte. :(

Inte för att jag förstod det översta men det låtar ju bra =p

Fast om det sitter en inbyggd sub i trots att den har ett lite mindre element än vanligt borde man ju få någorlunda "tryck". =) För det är väl ändå så som jag läste någonstans, att man kopplar med hjälp av en förgrening in "subbarna" från A.100 till subkanalen på förstärkaren?
Visst det går väl aldrig ersätta subben, men kanske tillräckligt för mig, vi får se =)

Ja låna hem är absolut ett alternativ, de ska stå i ett rum på 24 kvm men bara 3,6 meter från vägg-vägg och ungefär 2,5 meter från varandra.
Först ska jag skapa mig en referensskiva och lyssna lite längre och noggrannare i butiken.

Postad 29 January 2008 - 16:56

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

För det är väl ändå så som jag läste någonstans, att man kopplar med hjälp av en förgrening in "subbarna" från A.100 till subkanalen på förstärkaren?

För att svara på min egen fråga, var och kollade idag, ja man kopplar in dom med en "2 --> 1 " på förstärkaren.

Postad 29 January 2008 - 23:30

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Haha.. Det jag menade med att de automatiskt blev bi-ampade var att (tar ett djupt andetag):
Eftersom högtalarna är Aktiva (dvs basen driva av ett slutsteg) så blir det automatiskt en typ av bi-ampning när du kollar med ett par bi-wire kablar. ;)
Däremot så är det onödigt att bi-ampa som vanligt, försteg/effektsteg eftersom signalen kommer gå till förstärkaren i högtalaren som sen driver elementet.

Hoppas det förklarade lite bättre..

Om det var att koppla med bi-wire kabel du undrade över, dvs kabel som har en 2 anslutningar i förstärkar änden och 4 i högtalar änden så är detta helklart att föredra. :)
Är där så kallade bygglar mellan anslutningar på högtlaren så ta bort dessa då dom oftast är av sämre kvalitet.

Hoppas detta hjälpa lite? Har en förmåga att glömma lika snabbt som jag skriver vad jag skrivit.. :)

Postad 31 January 2008 - 19:22

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hmm om jag förstår det rätt efter vad jag sett och med svar från Tellus82 så går det inte köra med bi-wire =)

Var och provlyssnade dom idag, tillsammans med Onkyo 605 och 875, inte för att vi lyssnade någon längre tid med 875:an men kan ändå inte säga att jag hörde någon märkbar skillnad (n00b? =), kanske att ljudet blev något dovare. Om det ens stämmer så kan det lika gärna haft med någon inställning att göra.
Drog visserligen inte på så att öronen blödde men det kommer jag inte göra sen heller.

Säljaren tyckte att jag la mycket pengar på högtalare och för lite på förstärkare, jag tror det var bullshit eftersom 605 verkar ha kraft så det räcker, på Design Collection betalar man ju dessutom en hel del för utseendet (färg/lack).

Lyssnade lite på Nils Lofgren - Acoustic live, Metallica, Guns n' roses, Matchbox 20, Gotthard, Chris Jones, Nightwish och Rammstein.

Basen i Paradise city är underbar på dessa högtalare, gitarren från Acoustic live riktigt skön klang även om det var något som fattades här kändes det som. Rösterna var helt underbara, manliga som kvinnliga sångare.

Diskanten var något vass i vissa låtar, men eftersom jag provade ett par låtar i mp3-format för att se hur detta återgavs kan det vara en orsak. Likaså inställningar kan man säkert laborera endel med.

Hade hoppats på att kunna dra slutsatsen att det var värt pengarna, men eftersom jag är bra bit utanför ursprungliga budgeten kan jag fortfarande inte riktigt bestämma mig.

Postad 31 January 2008 - 19:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Inte bi-wire.. Där ser man.. Trodde de körde precis som Martin Logans aktiva högtalare.
Då är frågan hur de kopplat allt invändigt om du bara kör med singelwire..
Då måste ju signalen först gå till slutsteget i högtalaren och sedan vidare till resten av talaren.. Eller hela är aktiv??

Vasshet från diskanten kan ha att göra med rum (akustik) och kablage att göra också så allt sånt kan du oftast fixa till..

Postad 02 February 2008 - 11:18

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Var inne på hifi-klubben och kollade lite högtalare, och så råkade jag nämna att jag kollat på denna högtalare då.

Givetvis ger han mig en massa åsikter om det, och att ha en inbyggd subwoofer i högtalaren är ju inte att överhuvudtaget tänka på med tanke på vibrationer som skapas osv.
Och dessutom att Onkyo 605 inte alls kan mäta sig med lika dyr och fin elektronik som i Denon 2308.

Alltså man får ju hybris av alla åsikter och skit som säljer har, det värsta av allt är att han på hifi-klubben anser jag vara riktigt duktig på ljud, och inte alls som dom tama säljarna på stormarknaderna som inte kan nånting.

Fanns en B&W 603 för 6000:- på REA som faktiskt var jäkligt snygg i svart ask. Men det är en ganska gammal högtalare vad jag förstår....OT .. bah

Postad 03 February 2008 - 09:00

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Säljare är som alla andra, de har sina egna åsikter och ideal ang ljud..
Så man ska inte lyssna för mycket på dom, mer på elektroniken.. :(

Bästa är alltid att testa sig fram för att komma fram till vad man själv tycker låter bra..
Själv så gillar jag inte alls Denon eftersom jag tycker de saknar botten och värme.. Väldigt detaljklara, men inget ljud för mig..
Men jag gillar Denons tekniska lösningar..
Men hade NAD haft samma lösningar så tror jag inte Denon sålt lika bra som de gör eftersom man får en väldigt mer musikalisk elektronik i NAD..
Tyvärr får man inga bra lösningar i NAD.. :D

Du säger att säljaren verka veta vad bra ljud är, har han någonsin sagt något positivt om produkter utanför klubben?? :(
Man ska ju trots allt veta att även om var butik har bra märken så är det oftast kombinationer från olika butiker som kan leda till det absolut bästa ljudet..
Tyvärr är det rätt få som vågar sig på detta verkar det som, vilket jag kan förstå..
Oftast har man inte samma möjlighet att lyssna på kombinationer om de inte finns i samma butik..

Vad det gäller vibrationer i talaren så tycker jag det är en rätt så konstig åsikt eftersom alla golvhögtalare på ett eller annat vis har en bas, iof inget slutsteg.. Men steget tynger ju ner högtalaren väldigt mycket, så ser ingen anledning till varför det skulle bli mer vibrationer i Audio Pro'n än i någon annan talare??

Sen B&W DM603.. Lyssnade du??
Är själv väldigt glad för B&W, men inte 300-serien och gamla 600-serien eftersom jag tycker de låte väldigt burkigt..
Har du möjlighet att jämföra mot nya 600-serien, dvs 683, så gör det.. Som natt och dag ljudmässigt.. ;)

Postad 03 February 2008 - 12:20

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ja det hela slutade med att jag lyssnade på B&W DM685 och DM684 igår och blev riktigt förtjust i dom i svart ask, och ljudet för den delen. Dessutom kom jag ner lite i pris, som jag tidigare nämnt var audio pro egentligen i överkant av vad jag tänkt mig.

Återkommer lite mer sen, har snålt om tid just nu =)

Postad 03 February 2008 - 14:05

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Väntar spännt.. ;)

Designmässigt är ju AP snyggare, men B&Ws är ju inte helt fel de heller..
Och just 683, som du inte verkar lyssnat på, är riktigt trevlig..
Sen 685 är också en personlig favorit i prisklassen.. :D

Postad 06 February 2008 - 20:00

venomizer
  • venomizer
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Väntar spännt.. :)

Designmässigt är ju AP snyggare, men B&Ws är ju inte helt fel de heller..
Och just 683, som du inte verkar lyssnat på, är riktigt trevlig..
Sen 685 är också en personlig favorit i prisklassen.. :rolleyes:

Jag fortsatte frågor och diskussioner i lite mer tillhörande trådar om högtalarna. Men kan väl säga så mycket att jag har lyssnat på 685 igen med 10" sub och jag är ju knappast besviken, även om jag definitivt vill prova med Onkyo 605 och lyssna på mer filmljud.

Postad 21 February 2010 - 11:55

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Hur ligger priserna numera på avanti a100 DC kan nämligen inte finna dem på prisjakt.nu

Postad 21 February 2010 - 22:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Det är väl bara ett par onoff butiker som har dem kvar..de tar 13600/par....kikade på dem men...mnjäe..det blev annat!

Postad 22 February 2010 - 19:07

Unregistered2316b843
  • Unregistered2316b843
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Pratade precis med en på audio video och han sa att de inte kunde beställa a90 dc svarta längre och a.100 dc gick inte att beställa.

Är detta en utgående serie, isåfall vad kommer den ersättas med?

/Snowie

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.