46" LCD som visar dvd och TV med riktig dålig kvalité...fel?
26 svar till detta ämne
Postad 19 January 2008 - 16:28
3lvis
-
3lvis
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej alla,
Jag har precis köpt en Sony KDL-46T3500, dvs 46" Full-HD LCD.
Kostade mig ca: 16000 så det verkar vara en bra TV...men...
...Jag har problem är att jag inte får alls bra bild på t ex DVD filmer. Har provat att köra dem genom traditionella DVD spelaren och S-RGB. Har även provat PS3:an som är kopplad genom HDMI kabel. DVD filmerna (och även TV bilden från digitalboxen en Dilog/boxer).
Filmerna och TV får tendens av att det är som det vara om man har en lågupplöst JPG på datorn, dvs en hårt komprimerad bild med fattigt med data i bilden. Som "kransar" i kanterna på konturerna. Borde vara knivskarpt, i alla fall bättre än min gamla tjockTV 28" från 1997. Det känns lite som färgerna inte räcker till ibland heller på vissa dvd:er, t ex DVD med Tv programmet Hipp hipp. Otroligt dålig bild mao. Grynig och dåligt med färger.
PS3:an när man spelar på den är 720p och klockren bild, kanske lite ont om färger ibland i vissa spel.
Lite tendens till att det är för lite färgspektra, men annars nästintill perfekt bild i 720p. Skarp som en kniv.
När en DVD film går igång så ligger upplösning på 576p... kan det vara nåt med det?
Nån som har eller har haft liknande problem med en Full-HD LCD?
Postad 19 January 2008 - 16:51
Taktirandaz
-
Taktirandaz
-
Rookie
-
6 inlägg
Har lagt undan en sån TV till imorgon... I butik såg bilden mycket bra ut ju, fast det kanske inte var från en DVD? Ska kolla upp det imorgon på Expert. PS. Kan du bifoga en bild så man kan se hur pass "dåligt" det ser ut?
Postad 19 January 2008 - 17:09
mrmarsupilami
-
mrmarsupilami
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Inte för att vara negativ men det låter precis som det brukar se ut på de flesta lcd-TV när man tittar på lågupplöst material. Tycker detta fenomen är tydligt även på Sonys värsta modeller som W och X-serien.
Möjligtvis kan du förbättra bilden genom att justera inställningarna, leta på forumet så hittar du säkert hjälp med det. Lycka till!
Postad 19 January 2008 - 17:25
3lvis
-
3lvis
-
Rookie
-
3 inlägg
Ja det kanske är så att det är så med lågupplöst material, men annars är det en kanon TV med bra bild på högupplöst material som PS3 levererar. Säljaren på Expert ville få över mig på en Plasma från Samsung 50" men jag tror jag gjorde rätt val alla fall...
Men jag kan inte fatta hur en så bra TV kan leverera en bild som mycket sämre än en vanlig klumpTV.
Det är skillnad om det är VHS som spelas. DVD filmer är ju inte så illa normalt...
Det kanske man får leva med, med LCD TV på 46" och uppåt...
Postad 19 January 2008 - 17:29
3lvis
-
3lvis
-
Rookie
-
3 inlägg
Taktirandaz:
Jag har ingen bild på det, men det måste vara en inställning nånstans som skalar sönder lågupplöst material... kan inte tänka mig att en TV för närmare 16.000 skall visa en så dålig bild. DVD används ju trots allt. TV bilden är inte heller att hurra över just nu, men jag jobbar på det...
Postad 19 January 2008 - 17:38
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Låter som att du har Skärpan alldeles för högt, brukar förstöra bilden totalt och är det vanligaste anlednigen att folk kommer hem och blir missnöjda med sina LCD TV'ar. Om DVD ser bra ut på min snart 2 år gamla LCD TV så ska det nog göra det på din med ska du se. För övrigt är inte PS3 känd som någon direkt fantastisk DVD spelare och att köra via RGB är inte heller optimalt. Kanske skall du investera i en ny DVD spelare som gör din TV rättvisa dessutom?
Eller helt enkelt använda TV'n till vad den är till för, HD material
Postad 19 January 2008 - 17:39
Garrett
-
Garrett
-
Mega-Guru
-
-
7007 inlägg
Testat att skala upp bilden på vanlig DVD genom PS3an?
Postad 19 January 2008 - 17:44
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Dåligt med färger låter som att din PS3 inte skickar rätt färgrymd, fast detär bättre att någon som kan PS3 svarar på. Det SKA inte kännas färglöst, då är det något fel.
Postad 19 January 2008 - 18:19
Taktirandaz
-
Taktirandaz
-
Rookie
-
6 inlägg
Sorry om jag "lånar" tråden lite, men tycker det angår 3lvis (trådskaparen) också. Tv:n har inte 24p-stöd... är det störigt att se på en bild utan det stödet? Den ska hålla "livet ut", så ge ärliga svar tack
Postad 19 January 2008 - 20:48
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Sorry om jag "lånar" tråden lite, men tycker det angår 3lvis (trådskaparen) också. Tv:n har inte 24p-stöd... är det störigt att se på en bild utan det stödet? Den ska hålla "livet ut", så ge ärliga svar tack 
Menar du en stillbild eller rörliga bilder? Man kan ha nytta av 24p-stöd är när man tittar på nåt som är filmat och lagrat i 24 Hz. Dvs bluray-/HD-DVD-film i 1080p/24. Har bildvisaren inte detta stöd blir det ojämna ryckningar. Men hur mycket det märks beror på den aktuella tv:n samt på betraktaren - man stör sig olika mycket på detta, somliga märker inget alls. Så din fråga går inte att svara på, du måste själv titta på olika modeller och bilda dig en uppfattning. Titta efter bra bildkvalitet samtidigt!
Postad 19 January 2008 - 21:36
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Det är bara BD och HD DVD som har stöd för 24 frames och det är bara i 1080p. Vanlig TV och DVD kommer du inte ha ngn som helst nytta av det.
Postad 20 January 2008 - 00:22
Stefan S
-
Stefan S
-
Forumräv
-
-
684 inlägg
Det är bara BD och HD DVD som har stöd för 24 frames och det är bara i 1080p. Vanlig TV och DVD kommer du inte ha ngn som helst nytta av det.
Skulle han göra som dom flesta att ta hem olovliga saker på nätet så är det mesta av hd materialet 23.976, även 720p som iof är rippar av BD & HDDVD
Postad 20 January 2008 - 02:30
trailblazer
-
trailblazer
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
Inte för att vara negativ men det låter precis som det brukar se ut på de flesta lcd-TV när man tittar på lågupplöst material. Tycker detta fenomen är tydligt även på Sonys värsta modeller som W och X-serien.
Möjligtvis kan du förbättra bilden genom att justera inställningarna, leta på forumet så hittar du säkert hjälp med det. Lycka till!
Där har du fel fel och åter fel. Jag har en D3000 och bilden är klockren båda på högupplöst och DVD. Jag skalar upp till 1080p på DVD med, du kanske ska testa det, 3lvis?
Redigerat av trailblazer, 20 January 2008 - 02:30.
Postad 20 January 2008 - 02:45
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Sony är bästa LCD, så SD-bilden blir fin, jfr t.ex med Toshiba. Bra bild på allt material så är det med Bravia. Tro inte annat, se själv. Taktirandaz: Jag har ingen bild på det, men det måste vara en inställning nånstans som skalar sönder lågupplöst material... kan inte tänka mig att en TV för närmare 16.000 skall visa en så dålig bild. DVD används ju trots allt. TV bilden är inte heller att hurra över just nu, men jag jobbar på det...
Sony är bra på SDTV - lita på mig. Sorry om jag "lånar" tråden lite, men tycker det angår 3lvis (trådskaparen) också. Tv:n har inte 24p-stöd... är det störigt att se på en bild utan det stödet? Den ska hålla "livet ut", så ge ärliga svar tack  Det är bara BD och HD DVD som har stöd för 24 frames och det är bara i 1080p. Vanlig TV och DVD kommer du inte ha ngn som helst nytta av det.
radiozo har gett ännu ett felaktigt litet guru-inlägg. 24P ska funka på allt material, i PAL så gör 24P en reverse pulldown så de 24 kommer fram och så kan DX3000 interpolera med för flyt. tycker radiozo borde lärt sig en del med tiden men vissa lär sig alldrig. Motbevisa mig gärna.
Postad 20 January 2008 - 12:49
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Some DVD players, line doublers, and personal video recorders are designed to detect and remove 2-3 pulldown from interlaced video sources, thereby reconstructing the original 24 frame/s film frames. This technique is known as “reverse” or “inverse” telecine. Benefits of reverse telecine include high-quality non-interlaced display on compatible display devices and the elimination of redundant data for compression purposes.
Mycket tveksamt om någon tillverkare faktiskt hanterar den tekniken än, dvs man återskapar 24p och kan sedan göra en 3:3, 4:4 eller 5:5 pulldown, eventuellt med en tillhörande interpolering.
Sony har apparater med reverse pull-down men det står inte vad den gör med bilden sedan, gör den en ny 3:2 pulldown eller 3:3, hitta gärna informationen för finns den funktionen i Sony är det ju kanonbra.
24p är en låg uppdateringsfrekvens som ger hopp vid panoreringar, alltfler tillverkare skapar konstgjorda bilder mellan de verkliga för att på så sätt göra att hoppen inte finns utan man får en ryckfri panorering.
Problemet är att så är inte filmen inspelad och det är inte alls säkert att de framräknade rutorna blir speciellt trovärdiga, i butiker visar man ofta tekniken med en scrollande textremsa men det är helt missvisande eftersom det är kollosalt enkellt att räkna ut mellanliggande rutor med scrollande text. Med mer komplexabilder med mycket rörelser fram och tillbaka kan det istället se gräsligt ut.
Men som vanligt handlar det till viss del om tycke och smak, jag ser det som en utmärkt finess om den finns men det måste gå att stänga av tekniken på ett enkelt sätt.
Redigerat av junkan, 20 January 2008 - 12:53.
Postad 20 January 2008 - 12:57
Phredreeke
-
Phredreeke
-
Forumräv
-
-
798 inlägg
radiozo har gett ännu ett felaktigt litet guru-inlägg. 24P ska funka på allt material, i PAL så gör 24P en reverse pulldown så de 24 kommer fram och så kan DX3000 interpolera med för flyt. tycker radiozo borde lärt sig en del med tiden men vissa lär sig alldrig. Motbevisa mig gärna.
På NTSC så varvar man med att visa varje filmruta i 2 resp. 3 fields. Då kan man göra en reverse telecine och återfå 24p. PAL spelar upp filmen 4% snabbare. Det innebär att alla filmrutor visas under 2 fields var. Man får inga ojämna ryckningar. TVn kan INTE omvandla PAL film till 24p och återställa filmens originalfart. DX3000 interpolerar i 24p? Motionflow har inget med 24p att göra.
Postad 20 January 2008 - 13:02
junkan
-
junkan
-
Guru
-
-
5321 inlägg
Korrekt det är endast 60Hz material som tekniken funkar på!
Postad 20 January 2008 - 14:28
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Film till video för PAL:
2:2 Telecine A: 24 frames/s film splittas upp till 48 fields/s PAL video. Uppspelningen snabbas upp med 4% (50/48 = 1.04) vilket ger 50 Hz timing med medföljande förändrad pitch på ljudet dock inte med mycket, vanligast.
2:2 Telecine B: 24 frames/s film splittas upp till 48 fields/s PAL video. 2 st fields repeteras, ett field från frame #12 vid 1/2 s och ett från frame #24 vid 1 s vilket ger 50 Hz timing utan att ändra timingen hos filmen.
Film till video för NTSC:
3:2 SMPTE: 24 frames/s film splittas upp i 60 fields/s NTSC video via ett 3-2 mönster: Frames A, B, C, D <=> Fields A1A2, B1B2, C1C2, D1D2 <=> B1B2B1C2C1D2D1D2A1A2 <- 3:2 mönster (ordningen fixas innan mastering).
2:3 SMPTE: 24 frames/s film splittas upp i 60 fields/s NTSC video via ett 2-3 mönster: Frames A, B, C, D <=> Fields A1A2, B1B2, C1C2, D1D2 <=> A1A2B1B2B1C2C1D2D1D2 <- 2:3 mönster, vanligast.
Finns fler timingar (cadence) än så, t ex 3:2:2:3, 3:3:2:2, etc. För att korrekt visa bilden måste antingen uppspelaren eller displayen kunna identifiera timingen.
Att kunna korrekt identifiera och återställa 24 fps gäller för DVD såväl som för HD-DVD och Blu-Ray, då speciellt om man har NTSC DVD i sin samling. Om olika timings inte kan identifieras betyder det inte att bilden inte visas, det betyder endast att den inte visas korrekt och med vissa mer eller mindre allvarliga artefakter som går från knappt synliga till riktigt otrevliga.
Postad 20 January 2008 - 15:10
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Nu känns det som om ni hamnar OT pojkar!
Till problemet!
1. TV:n.. gör det vanliga: dubbelkolla att alla bildförbättringar är avslagna, och så att alla bildinställningar är hyfsat "normala".
2. Sök här på forumet, där Pacman har gjort ett inlägg med rekommenderade inställningar för PS3:an. Tror att det är där problemet ligger.Har för mig att det inte är någon höjdare om du kör 576p. Medn att köra något annat än HDMI eller component är ju inte någon höjdare för bilden
3. Jag har nu varken LCD eller PS3, men den är knappast en dålig uppspelare av dvd. Det känns ju annars märkligt att folk säljer sina dvd-spelare som kostat 2000-3000 kronor för att de är nöjda med PS3 som just dvd spelare. Det har kommit en mängd uppgraderingar av programvaran som skall ha gjort den betydligt bättre som dvdspelare än vad den var i somras.
4. Tjock tv har en väldigt bra bild för lågupplöst material. Den bild du hade på en tjock tv skall nu blåsas upp till större storlek, det sker inte smärtfritt. Men man undrar ju vilka inställningar LCD tv:n har...?
Hörs snart!
M.
Postad 20 January 2008 - 22:48
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Hej!
Har ett liknande problem att det mesta ser ut som skit förutom dvd via hdmi, xbox360 via component samt SVT via RGB scart frånd digtalbox. Jag udrar dock hur mycket scartkabeln påverkar bildkvaliten då det gäller pixelheten eller vad man skall kalla det, det som gör att det ser ut som kass jpeg-film?
Om der spelar stor roll, vilken scart-kabel skall man köpa för att få en bra bild?
Postad 20 January 2008 - 23:13
Phredreeke
-
Phredreeke
-
Forumräv
-
-
798 inlägg
Har ett liknande problem att det mesta ser ut som skit förutom dvd via hdmi, xbox360 via component samt SVT via RGB scart frånd digtalbox. Jag udrar dock hur mycket scartkabeln påverkar bildkvaliten då det gäller pixelheten eller vad man skall kalla det, det som gör att det ser ut som kass jpeg-film?
Om det påverkade så skulle väl SVT se lika illa ut som resten? Sanningen är att kanalerna i marknätet är överkomprimerade. Ingen kabel hjälper för det.
Postad 21 January 2008 - 08:17
Carolus Rex
-
Carolus Rex
-
Användare
-
-
167 inlägg
Om det påverkade så skulle väl SVT se lika illa ut som resten? Sanningen är att kanalerna i marknätet är överkomprimerade. Ingen kabel hjälper för det.
Ja, det var min tanke också.
Postad 21 January 2008 - 11:18
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Sony är bästa LCD, så SD-bilden blir fin, jfr t.ex med Toshiba. Bra bild på allt material så är det med Bravia. Tro inte annat, se själv.
Bra bild på "allt material"!? Den TV:n skulle jag vilja se!  F ö så måste man kanske nämna vilka apparater du pratar om, jag har Z3030 och har haft D3000 och Z3030 slår D3000 på SD utan större problem. D3000 har en hårdare och mer onaturlig bild än Z3030. Största skillnaden är bildbehandlingen, Z3030 är bra mycket bättre än D3000. Men som med alla apparater är det viktigt att källan är bra och att man ägnar tid och kraft åt att justera in bilden, gärna med ett hjälpmedel som DVE.
Redigerat av Veritas, 21 January 2008 - 11:18.
Postad 21 January 2008 - 15:03
Unregistered59dcaef6
-
Unregistered59dcaef6
-
Guru
-
-
5025 inlägg
3lvis>> Hur långt ifrån sitter du egentligen?
Egentligen bör du nog sitta lika nästan långt ifrån som du hade suttit ifrån en motsvarande 46" bildrörsteve.
Ser det lika illa ut om du sitter 5-6 meter ifrån? Om du sitter 2-4 meter ifrån teven så är det nog stört omöjligt att få standarddefinition att se ok ut.
Motsvarande avstånd för en 32" bör ligga runt 4 meter och det stämmer ganska bra med hur jag upplever bilden från den billiga 32" LCD som vi har i sovrummet - är jag närmre än ca 3,5-4 meter ifrån den så ser det bra grötigt ut, men på längre avstånd så tajtar bilden till sig och blir ganska ok då det gäller skärpa/detaljnivå faktiskt.
Kör jag HD på den så kan jag givetvis sitta/ligga närmre utan att det ser knasigt ut.
Redigerat av Unregistered59dcaef6, 21 January 2008 - 15:03.
Postad 11 February 2008 - 14:22
herodes
-
herodes
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kör DVD både från DVD recorder och PS3 med mycket bra resultat. Är mycket nöjd. SÅ det måste vara någon inställning som gör det hela. Jag sitter drygt fyra meter från TV och har du en fräsch DVD så blir det mycket bra resultat.
Postad 11 February 2008 - 16:43
Unregistered529cdb41
-
Unregistered529cdb41
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Samma som ovan har en D3000 och bilden är klockren i allt helt sjukt nöjd. Dock så såg jag min kompis som också köpt en sony typ samma modells om dig hans tv gick typ inte å se på dvd med eller tv för de blev så ###### dålig bild och grymt mkt eftersläppningar...
Postad 11 February 2008 - 21:37
funkymoz
-
funkymoz
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Samma som ovan har en D3000 och bilden är klockren i allt helt sjukt nöjd. Dock så såg jag min kompis som också köpt en sony typ samma modells om dig hans tv gick typ inte å se på dvd med eller tv för de blev så ###### dålig bild och grymt mkt eftersläppningar...
Typ exakt vilken modell var det? Jag har läst lite rykten här och där om att vissa av Sonys modeller har ENORM smearing i snabba scener. Dock osäker vilken det rör sig om. Jag går själv i tankarna att antingen köpa en 46" D3550 eller en W3000, men jag har knappt hört något alls om D3550. Inga ordentliga recensioner. W3000 å andra sidan är lite för dyr och bara genom att titta på den i 5 minuter i butik så såg jag flera gånger den autodimming som det skrivs om i recensioner om den. Hmmm...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|