Jag kör Vista 32bit samt Creative X-Fi Elite Pro. Jag kör analogt ut direkt till ett slutsteg.
Jag tror mig ha laddat hem allt jag ska till kortet, kan köra THX Console och alla högtalarna finns med (L+R+C+Sub) och låter.
Spelar jag upp en DTS eller DD film med PowerDVD så funkar det fint, ljud överallt. Jag har ställt in PowerDVD att använda 8 högtalare.
Men i Media Center går det sämre. Jag får bara stereo, oavsett vad jag gör.. jag har försökt lite olika codecs men det verkar bara vara nVidias som fungerar stabilt, väljer jag nån av Cyberlinks så kraschar det när jag spelar upp nåt.
Inne i nVidias inställningar syns det att jag tar emot en DD5.1-ström, men i "Listening mode" (tror jag rutan bredvid heter) står det alltid Stereo? Jag hittar inget sätt att tala om för nVidia-grunkan att jag faktiskt har lite fler högtalare!
Media Center är konfad som analogt, 2xRCA, och 5.1. Jag hör bara ljud från L+R (dvs inte C och Sub) när jag kör testtonerna i MCE, även om dom hoppar lite fram och tillbaka i rummet så är själva centerhögtalaren tyst (det är den inte när jag kör motsvarande i Creatives inställningar)
Ställer jag in PowerDVD eller MCE på att använda SPDIF så hörs det inget alls.
Jag läste i någon X-Fi-guide att man ska ställa in MCE och PowerDVD på att använda SPDIF när man kör analogt ut från kortet???? Det fattar jag inte ens.
Jag har ffdshow installerat men det verkar inte som den används, den syns inte i taskbar när jag spelar upp nåt.
Verkar detta förvirrat och hoprört så stämmer det! Hoppas någon kan bidra med lite ljus i mörkret...
Även om tex SVT1 sänder i DD2.0 så tycker jag att kortet borde klara att "skala upp" ljudet till Prologic II åtminstone, som en vanlig receiver? Annars är det ju rätt kasst. Men nån sån inställning tror jag inte heller att jag hittat?
Mvh,
Calle
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5
Ljudkort för ANALOG inkoppling till slutsteg i Vista Media Center
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?