Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mobilt bredband

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 January 2008 - 16:18

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Har skaffat en laptop med trådlöst 3g-modem... Funderar på att skaffa trådlöst bredband till den..
Kommer att användas mestadels helger..
Hastigheten behöver inte vara så hög, då jag har ett vanligt 24-mbit adsl hemma...
Vill bara ha ett billigt abonnemang utan någon speciellt lång bindningstid...

Vad kan ni rekommendera?

Postad 25 January 2008 - 18:04

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Har skaffat en laptop med trådlöst 3g-modem... Funderar på att skaffa trådlöst bredband till den..
Kommer att användas mestadels helger..
Hastigheten behöver inte vara så hög, då jag har ett vanligt 24-mbit adsl hemma...
Vill bara ha ett billigt abonnemang utan någon speciellt lång bindningstid...

Vad kan ni rekommendera?

Tele2 Mobilt bredband är väl det billigaste. 99 kr/månad och du får surfa hur mycket du vill. Det finns även en variant som kostar 69 kr/månad och då surfar du fritt på vardagar kl. 19-07 och helger, övrigt tid betalar du 10 kr/Mb.

Redigerat av Aroskillen, 25 January 2008 - 18:11.

Postad 25 January 2008 - 18:12

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0
Skulle nog rekommendera 3 då dem vinner de flesta tester ang. mobilt bredband men tele2 är väl inte dåliga dem heller.

Postad 26 January 2008 - 01:37

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Har kollat in 3s billigaste... Kostar 99 kr/mån, har ingen bindningstid eller turbo3g...

Det har en gräns på 1 gb/mån, sedan kostar det 1.40 kr/MB..

Hur lång tid tar det att surfa upp 1 gb? eller hur man ska säga? Någon som kan nån tumregel? =))

Postad 26 January 2008 - 13:11

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Har kollat in 3s billigaste... Kostar 99 kr/mån, har ingen bindningstid eller turbo3g...

Det har en gräns på 1 gb/mån, sedan kostar det 1.40 kr/MB..

Hur lång tid tar det att surfa upp 1 gb? eller hur man ska säga? Någon som kan nån tumregel? =))

Aftonbladets sida har jag hört ska ligga på runt 1 Mb. Så när du kollat in Aftonbladet 1000 gånger har du kommit upp i 1 Gb.

Postad 27 January 2008 - 18:56

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Jag har 3 och är nöjd, liksom polarna med 3.
Polarn med Telia är missnöjd.
Tele 2 har precis infört begränsning på 5 GB.

Egentligen finns det bara 2 nät, 3 och Telenor i ett och Telia och Tele2 i det andra.

Postad 27 January 2008 - 19:08

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Egentligen finns det bara 2 nät, 3 och Telenor i ett och Telia och Tele2 i det andra.

Kommer du upp över 5Gb så kommer har Tele2 rätten att begränsa sin hastihet till 30Kbit/s.. så 5Gb är inte en begränsning.

Postad 27 January 2008 - 19:18

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Kommer du upp över 5Gb så kommer har Tele2 rätten att begränsa sin hastihet till 30Kbit/s.. så 5Gb är inte en begränsning.

Ok, felformulerat av mig...
Tele2 har precis infört att begränsing som innebär att när du kommit över 5GB på en 30-dagarsperiod så får du bara 30 kbit/s istället för 7372.8 kbit/s (vilket de iof. inte har på så många ställen).
30 kbit/s är istortsett oanvändbart idag, alla som gör websidor tror att bredband gäller för alla och har en massa banners m.m. som gör att upplevelsen blir smärtsam med modemfart.

Postad 28 January 2008 - 00:41

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Det är inte alls säkert att Tele2 sänker hastigheten med automatik. Operatörerna vill gärna ha en gräns för hur mycket data man får tanka ner för att man inte ska sitta och toktanka en massa musik och film via 3G-nätet. De är rädda för att nätet ska blir för överbelastat. Kapacitetstaket börjar väl bli nått. Vad jag hört så sänker dom ingen hastighet så länge man bara surfat normalt, även om man överskridit gränsen.

I Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona har 3 och Telenor separata 3G-nät. Där finns det alltså tre olika 3G-nät.

Redigerat av Aroskillen, 01 February 2008 - 16:39.

Postad 30 January 2008 - 20:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0

Det är inte alls säkert att Tele2 sänker hastigheten med automatik. Operatörerna vill gärna ha en gräns för hur mycket data man får tanka ner för att man inte ska sitta och toktanka en massa musik och film via 3G-nätet. De är rädda för att nätet ska blir för överbelastat. Kapacitetstaket börjar väl bli nått. Vad jag hört så sänker dom ingen hastighet så länge man bara surfat normalt, även om man överskridit gränsen.

I Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona har 3 och Telenor separata 3G-nät. Där finns det alltås tre olika 3G-nät.

Av erfarenhet tror jag det värsta om Tele2, men de kan ju ha ändrat attityd.

Ok, visste inte att de hade egna nät i storstäderna och Karlskrona.

Postad 02 February 2008 - 20:07

EB#1
  • EB#1
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Ett problem med Tele2 är att så fort man blivit kund börjar de ringa varje vecka för att försöka sälja in andra tjänster. Eftersom man är kund har de rätt att ringa även om man har nix-spärrat sin telefon och de respekterar inte att man tackar nej utan fortsätter bara att ringa.

Det var ett rent **** att få stopp på det hela. I och för sig möjligt att det är lika illa med några av de övriga operatörerna också men Telia lämnade mig i alla fall i fred när jag hade deras trådlösa bredband.

Bortsett från detta så är jag gansksa så nöjd med tele2:s anslutning. Täckningen är bra även utanför större samhällen och begränsningen på 5GB bekymrar mig inte ett dugg. Det här ersätter ändå inte ett fast bredband om man inte bara är ute efter att surfa lite snabbare än med modem och då spelar ju begränsningen ändå ingen roll eftersom man knappast kommer upp i 5GB på en månad.

Postad 02 March 2008 - 20:13

Unregistered1459
  • Unregistered1459
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag vill inte ha någon begränsning alls... Är det någon som kan surfa 7,2 mbit med Telia mobila bredband?? Jag gjorde bredbandskollen.se och fick 1.0 mbit.

Redigerat av Unregistered1459, 02 March 2008 - 20:24.

Postad 02 March 2008 - 21:49

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Om du får 1.0Mbit så har du inte den bästa täckningen som kan fås..För att få 7.2Mbit aka Turbo3G så måste du ha just 3G täckning..Men det där kan ju variera från fall till fall..Telias Mobila Bredband är väl inte det bästa heller..

Postad 03 March 2008 - 11:24

Jsson
  • Jsson
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
För att få de 7.2 Mbit som näms så måste man befinna sig ganska nära masten och vara relativt ensam ute och surfa.
Sedan kommer man inte ha en konstant hastighet på 7.2Mbit/s då re radiovågor som det mobila nätet använder sig av är rätt långa. Detta gör att man ena sekunden ligger runt 6-7 Mbit och nästa kanske ligger runt 3-4 när man laddar hem större filer. Jag antar att detta bidrar till att man får lägre värden när man gör sina bredbandstester också.

Nu har jag inte mobilt bredband själv så jag har ingen personlig erfarenhet av det. Men vad jag förstått så ligger hastigheten oftast runt 2-4 Mbit/s.
Och om du upplever en hastighet av 1Mbit/s så skulle jag säga att det är helt normalt. Du har fortfarande 3G-täckning. Skulle du vara på GSM nätet så skulle du upplevt en hastighet på runt 20-25kb/s då du har Telia.

Och så till trådens ämne ;)
När det gäller Telias bredband så är dom smidigare om du är mycket i rörelse eller surfar på många olika ställen. Telia är de enda i sverige idag som använder sig av edge. Resten av alla operatörer använder sig av GPRS-teknik. Detta gör att alla (vad jag vet) idag har 7.2Mbit som en tjänst. Har du inte Telia och befinner dig i ett område utan 3G täckning kommer du då att gå över på GPRS-surfning. Detta har en hastighet av ca 5 kb/s.
Om du har Telia kommer du istället surfa på deras edge-nät som då ger ca 20-25kb/s. Så Telia är ett bättre alternativ om du kommer vara där det är dålig 3G-täckning. Telia har även sina "Hot spots", vissa hotell och de flesta telefonkiosker. Befinner du dig vid en sådan så får du även tillgång till deras wifi nät. Om jag minns rätt så får du då en hastighet på upp till 11Mbit/s där.
Så Telia är väl ett bättre val om man vet man bor i ett område med dålig 3G täckning eller reser mycket med datorn.
Telia fastpris, där du surfar obegränsat, kostar 200 kronor i månaden. Men det finns även billigare alternativ där du surfar fritt på kvällar och helger och betalar per MB övrig tid.

När det gäller 3G täckning så ska 3 vara bäst där som jag förstått.

Redigerat av Jsson, 03 March 2008 - 11:27.

Postad 07 March 2008 - 22:56

Ihas
  • Ihas
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har du Telias bredband hemma kan du ta del av mobilt bredband tillägg eller tillägg plug. Mobilt bredband tillägg kostar 99 kr i månaden, inget modem ingår, 18 månaders bindningstid och Telia bjuder på turbo-3g hela 2008 utan extra kostnad.
Tillägg plus kostar 149 kr i månaden, 18 månaders bindning, turbo-3g ingår hela 2008 och modem ingår utan extra kostnad. Erbjudandet om turbo-3g gäller till den 24 mars -08 om jag inte minns fel, så det e bara att knata till en Teliabutik och gå därifrån med modem och SIM-kort.

I Telias wifi-zoner (Homerun) surfar du upp till 52 Mbps och upp till 7,2 Mbps i turbo-3g-nätet. Sen såklart fördelen med EDGE-tekniken får man inte glömma om man rör sig runt i landet.

Postad 09 March 2008 - 10:13

Leif_A
  • Leif_A
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Min föräldrar har Tele2 / 99kr och ganska dålig mottagning(1-2 streck när max är 5) och de har alltid 0,384 mbit när man kör bredbandskollen och det funkar alltid tycker de i allafall.99 kronors är ju den lägsta hastigheten 0,384 har jag för mig.

Postad 09 March 2008 - 14:18

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Ett problem med Tele2 är att så fort man blivit kund börjar de ringa varje vecka för att försöka sälja in andra tjänster. Eftersom man är kund har de rätt att ringa även om man har nix-spärrat sin telefon och de respekterar inte att man tackar nej utan fortsätter bara att ringa.

Det var ett rent **** att få stopp på det hela. I och för sig möjligt att det är lika illa med några av de övriga operatörerna också men Telia lämnade mig i alla fall i fred när jag hade deras trådlösa bredband.

Bortsett från detta så är jag gansksa så nöjd med tele2:s anslutning. Täckningen är bra även utanför större samhällen och begränsningen på 5GB bekymrar mig inte ett dugg. Det här ersätter ändå inte ett fast bredband om man inte bara är ute efter att surfa lite snabbare än med modem och då spelar ju begränsningen ändå ingen roll eftersom man knappast kommer upp i 5GB på en månad.

Nix hjälper bara mot företag man inte accepterat tidigare.

Postad 26 March 2008 - 20:03

bekkman
  • bekkman
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Jag skaffade 3:s turbo 3g idag. Dock får jag bara ut en hastighet på 1.54 mbit/s ner samt 0.26mbit/s upp. Jag är mycket besviken. Jag bor i centrala Linköping och försäljaren sa att jag med säkerhet kunde få 3,6mbit och kanske även 7,2. Till råga på allt så fick jag ett begagnat modem som jag var tvungen att uppdatera själv... Vad får ni ut för hastighet på erat mobila bredband? Ska man gå ner och klaga?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.