Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Inspelning" och psykologi

39 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 February 2008 - 03:07

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
OK, det verkar rimligt att högtalare förändrar klang (något) efter en tids spelning. Det kan handla om vaxer eller hartser eller liknande som ligger kvar från tillverkningens olika steg som ska vrängas bort.

Iofs borde seriösa märken bränna in högtalare före leverans, det skulle JAG ha gjort... men skit samma.

Jag hör nu tydlig skillnad på ljudet mot någon dag sedan. Allt som allt mer sammanhållet, bättre upplösning och kontinuitet (innan var lågbasen [nåja... låg och låg...] ensam, med en lucka upp till mellanbasen), overall bättre total teckning i disco såväl som körverk.

Grejen är att högtalarna är inspelade sedan länge. Hade de varit nya hade jag trott på inspelning rakt av 100%, med hull och hår - jag HÖR ju faktiskt skillnad.

Nu måste jag antingen tro att ==receivern== (den är ny!) spelat in sig, eller att jag vant mig. Jag tror, trots mina sinnens burop, att det är jag som har vant mig. Jag tror faktiskt inte att en normal förstärkarkrets förändrar sin karaktäristik så pass radikalt på några timmar, bara till följd av att den belastas lite grann. (Vad som skulle kunna hända i komponenterna får ni gärna föreslå).

Ändå undrar man!!!

Bas kommer plötsligt där man tidigare saknat den. Helheten infinner sig, och taskigt rippade låtar blir behagliga(re).

Fortfarande inga mirakel i de övre registren, men nog skulle jag i ett blindtest påstå att mellanregistret ordnat upp sig, fått en bättre "upplösning".

Allt detta trots att högtalarna som sagt är sedan länge väl motionerade.

Är effekten av högtalares inspelning överdriven, eller är effekten av förstärkares inspelning underskattad; är "psykologiska" effekter illa förstådda?

Jag vågar misstänka att många av dagens kommentarer om högtalares inspelning är missförstånd. Detta inte sagt i misstro men utifrån mina egna erfarenheter av synnerligen inspelade lådor som nu förbluffande nog tycks ha "ändrat karaktär".

Postad 02 February 2008 - 03:21

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
När jag köpte mina bakhögtalare så tyckte jag att de lät sådär först men efter någon dag lät det mycket bättre. Tycker även att det låter bättre här hemma efter en 30min spelande på förstärkare och högtalare, så jag brukar alltid sätta på allt en stund innan jag skall köra film eller finlyssna. Sen om det är inbillning eller ej, det vet i fan. Jag tycker jag märker skillnad så jag gör det! :)

Postad 02 February 2008 - 03:51

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
genstruktur... ja, jag är den sista att säga att du gör fel. Jag har inte så stora illusioner om att jag själv är "rationell". Tex väljer jag just i detta nu receiver med utgångspunkt i vikt och utseende... högst irrelevant, men ändå inte, tydligen, för mig.

Jag är nog mest ute efter en ökad ödmjukhet. Det är aningen för mycket tvärsäkerhet där de faktiska klangskilnaderna nog kan visas vara mycket små, mycket små, mycket små, mycket små. Det är visst så att våra sinnen är oerhört avancerade; en kännare KAN känna nyanser i ett årgångsvin som är besväeligt eller omöjligt att närmare komma åt för sensorer, datorer, kromatografer; visst!

En erfaren lyssnare med hörseln intakt kan möjligen på liknande vis igenkänna subtila detaljer på ett på det hela taget häpnadsväckande sätt.

Hur stor roll förväntan, fördom, förhandsberedskap spelar går dock ytterst sällan att utläsa. Vi ska inte förringa sinnets förmåga att anpassa sig och SE det vi tror att vi tittar på.

Vittnespsykologin, för att dra en parallell som inte är helt galen, har en del hårresande exempel på fullkomligt galna vittnesbörd - uppenbart avgivna i god tro.

Vi kan inte ens lita på oss själva ;-D

Edit: typo

Redigerat av Folköl dunka-dunka, 02 February 2008 - 03:52.

Postad 02 February 2008 - 03:52

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ja finns det folk som sett utomjordingar, spöken och nån gud.. Så kan nog en helvanlig svensson uppleva eufori när han lyssnar på sina gamla högtalare :)

Redigerat av pgg, 02 February 2008 - 03:52.

Postad 02 February 2008 - 03:57

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Sannerligen!

Just alla (det är ju totalt ganska många...) vittnesbörd om ufo-skådning kan ju vara en ledtråd om psykologin bakom våra genuina intryck.

Det är ICKE fel att lita på sina sinnen... men det är heller inte alltid sant att det man upplever eller erfar är det som är verkligt...

Postad 02 February 2008 - 04:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Fölköl :

Det är lugnt! Ville mest bara dela med mig av mina "psykologiska " erfarenheter. Saker som jag gör men som jag inte alls har något vetenskapligt belägg för. Faktiskt tycker jag det samma gäller min LCDtv, blir bättre bild efter en 15-20 min :D . Kanske finns något belägg för detta men inget jag är insatt i eller har bevis för.
Är väl bara så att det gör min musik/filmupplevelse bättre enligt mig, så jag forstätter med det. ;)

Klart att många saker spelar in för hur man upplever saker, en sådan som jag själv märkt är humöret. Vissa dagar kan jag känna att jag inte alls är så nöjd med mina hif - prylar, ljudet känns platt och tråkigt. Då kan det räcka med att lyssna en stund senare eller sätta på någon favoritskiva och vips, är ljudet på plats igen. Det har inte skett någon förändring i rummet eller av elektroniken, så det borde vara jag själv som ändrats på något sätt, tänker jag i alla fall. :)

Redigerat av genstruktur, 02 February 2008 - 04:44.

Postad 02 February 2008 - 04:32

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ja. Åter igen, grejen är inte att visa att jag, du eller folk har fel....

Men vi svänger oss ibland lite väl friskt med omdömen som kanske är mer subjektiva än vi fattar. Ibland blir det löjligt, men det är inte det jag vill åt, jag vill bara uppmuntra till en viss återhållsamhet.

Edit: Man kan säga att jag verkligen välkomnar allas synounkter om klang. Men att detta också inkluderar en vädjan om självdisciplin, som inte är helt trivial.

{Epilurum: FAN: min äckliga skitförstärkare fortsätter att förbättra sig på ett sätt som "icke är möjligt". Jag kan inte undgå att märka det, men jag måste ifrågasätta min egen logik: är det stärkaren, högtalarna, min egen dumhet... inget är helt rimligt.}

Redigerat av Folköl dunka-dunka, 02 February 2008 - 04:41.

Postad 02 February 2008 - 04:35

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Ja. Åter igen, grejen är inte att visa att jag, du eller folk har fel....

Men vi svänger oss ibland lite väl friskt med omdömen som kanske är mer subjektiva än vi fattar. Ibland blir det löjligt, men det är inte det jag vill åt, jag vill bara uppmuntra till en viss återhållsamhet.

Jo alltså, jag förstår vad du menar.
Alla får tycka som de själva vill och det det är klart att det år svårt att sälja in saker som är ytterst subjektiva. Själv skulle jag aldrig tjata på folk om detta, berättar bara hur jag upplever det och sen får folk prova eller bild sig en egen syn på saker och ting. Skall man tvinga på folk saker tycker jag det bottnar i dålig självkänsla eller nåt :) .

Postad 02 February 2008 - 04:44

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Gott.

Grundtanken handlade om inspelning... accepterar ni att inspelning är något att fästa sig vid, och i så fall även icke högtalare?

Postad 02 February 2008 - 13:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Edit. Missade att detta var i förstärkarforum...

Jo, de flesta förstärkare spelar bättre när de blir varma i kläderna.

Redigerat av Unregistered1197, 02 February 2008 - 14:27.

Postad 02 February 2008 - 14:15

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Vissa högtalare ändrat karaktär dramatiskt efter 100-200 timmar. Inget snack om det, i dessa fall.

I ditt fall är det troligen en varm förstärkare som gör den stora skillnaden. Vissa maskiner ändrar sig även de markant iom att de blir uppvärmda, alltså varje gång du spelat en längre stund (½-1 timme?)

Testa att slå på den och köra några låtar, gå därifrån och låt den spela en timme och testa samma låtar igen... så får vi se om det upplevs någon skillnad.

Se då till att ha klara referenspunkter, så att du vet exakt vad du ska leta efter i låtarna.

Postad 02 February 2008 - 15:12

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Chris och Megalomaniac:

Jo precis så jag upplevt det också, och det gjorde jag faktiskt innnan jag började hänga här och blev påverkad av alla er andra. :) Tycker att det låter bättre efter cd 30min speltid här hemma.

Postad 02 February 2008 - 22:42

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Jag skulle säga att högtalarna inte blivit fullt inspelade förrens lite senare....

Anledningen till at de inte spelas in innan leverans burkar vara att gummit mjuknar vid inspelning, och när det väl mjuknat tåler det förvaring mycket sämre! För att slippa att en massa högtalare står och blir dåliga i lager så låter man köparen spela in dem.

Inspelning och varma förstärkare köper jag inte alls!
Skulle detta krävas så är det väldigt väldigt dåliga förstärkare, och dessa hade ändå inte låtit bra.
Dett uppvärmda ljudet kommer med stor sannolikhet mer av att ditt hörselsystem anpassat sig till ljudet, alternativt placeboeffekten...

Postad 02 February 2008 - 22:46

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Vissa högtalare ändrat karaktär dramatiskt efter 100-200 timmar. Inget snack om det, i dessa fall.

I ditt fall är det troligen en varm förstärkare som gör den stora skillnaden. Vissa maskiner ändrar sig även de markant iom att de blir uppvärmda, alltså varje gång du spelat en längre stund (½-1 timme?)

Testa att slå på den och köra några låtar, gå därifrån och låt den spela en timme och testa samma låtar igen... så får vi se om det upplevs någon skillnad.

Se då till att ha klara referenspunkter, så att du vet exakt vad du ska leta efter i låtarna.

Håller med

Postad 03 February 2008 - 00:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Faktiskt tycker jag det samma gäller min LCDtv, blir bättre bild efter en 15-20 min :D . Kanske finns något belägg för detta men inget jag är insatt i eller har bevis för.

Flytande kristaller bilr både snabbare och stänger ute ljus bättre när temperaturen ökar, dvs bättre svärta och
snabbare responstid. Backlighten står för värmen, och det tar som du skriver 15-20 min ;)

Antar att anledningen är den samma när det gäller förstärkare och annan elektronik. Komponenterna har en
optimal arbetstemperatur helt enkelt. Det är inget hokus pokus.

Postad 03 February 2008 - 02:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Faktiskt tycker jag det samma gäller min LCDtv, blir bättre bild efter en 15-20 min :D . Kanske finns något belägg för detta men inget jag är insatt i eller har bevis för.

Flytande kristaller bilr både snabbare och stänger ute ljus bättre när temperaturen ökar, dvs bättre svärta och
snabbare responstid. Backlighten står för värmen, och det tar som du skriver 15-20 min ;)

Antar att anledningen är den samma när det gäller förstärkare och annan elektronik. Komponenterna har en
optimal arbetstemperatur helt enkelt. Det är inget hokus pokus.

Nej det är kanske sant som du säger att det är en speciell temperatur som behövs innnan man når "det perfekta ljudet dårååå" :( .

Postad 03 February 2008 - 03:16

Yves
  • Yves
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Nej, det är ingen speciell temperatur som skall uppnås, utan ju högre desto bättre. Detta är ett välkänt kvantmekanisktfenomen, desto mer värme desto mindre övergångsenergi när en elektron hoppar från en atom till en annan. Detta gäller särskilt i halvledare eftersom övergångsenergin är mycket högre där än för metaller. En klasskamrat undrade varför man då kylde datorprocessorer och läraren svarade att man inte vill att de skall brinna upp. Senare har jag lärt mig att vid ca 60 graders värme så förkortas livslängden på kiselkretsar väldigt mycket så man vill hålla sig en bit under det. Att få upp värmen i ett förstärkarsteg tar bara ca 30 - 60 minuter medan i en D/A-omvandlarkrets så kan det ta dygn eftersom det går så lite ström. Det är därför digitalkretsarna oftast inte stängs av i standby läget.

Mvh
Yves

Redigerat av Yves, 03 February 2008 - 03:32.

Postad 03 February 2008 - 04:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Vad trevligt, verkar som du kunde en hel del om det där ;) .

Postad 03 February 2008 - 23:50

Yves
  • Yves
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Jodå, men med betoningen på kunde, läste för 15 år sedan, utvecklade mitt senaste elektronikkort för nästan 10 år sen och nu programmerar jag enbart. Men ett och annat om hårdvara har väl fastnat :) .

Mvh Yves

Postad 13 February 2008 - 12:41

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Huvva, hörs det å här stor skillnad mellan varm och kall förstärkare börjar jag nästan förstå att folk är beredda att lägga ut fantasisummor på elektroniken... jag kan ändå inte riktigt smälta att sakerna är så pass dåliga.

Måhända får jag snart tillfälle att A-B:a lite, kanske blr det min biljett till fullständig galenskap :-)

Postad 13 February 2008 - 13:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Huvva, hörs det å här stor skillnad mellan varm och kall förstärkare börjar jag nästan förstå att folk är beredda att lägga ut fantasisummor på elektroniken... jag kan ändå inte riktigt smälta att sakerna är så pass dåliga.

Vad menar du med det?

Fysikens lagar gäller förstärkare lika mycket som all annan elektronik. Det handlar inte om vad som är bra och dåligt.

Redigerat av Ageve, 13 February 2008 - 14:08.

Postad 16 February 2008 - 17:53

MONROVIA
  • MONROVIA
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Medveten om risken att betraktas som ironisk och måttligt begåvad undrar jag om någon läst något om att spela in kablar ? Med tanke på HiFi-pressens beskrivningar om vad en passiv komponent som en kabel kan "ta fram" så kanske tanken på en levande debatt om detta i något hörn av världen inte är ogrundad. Om den finns borde den kunna innehålla diverse guldkorn...

(Rekommenderar Norretranders bok "Märk världen" finns som pocket och talbok. Populärvetenskapligt för ingenjörer om våra svårigheter att uppfatta världen.)

Postad 16 February 2008 - 18:04

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Accepterar att högtalare skall spela in, själv hört skillnaden det blir, liksom många andra här inne.

Inspelning av kablar tror jag inte på.

Postad 16 February 2008 - 19:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Medveten om risken att betraktas som ironisk och måttligt begåvad undrar jag om någon läst något om att spela in kablar ?

Det är inte alls ovanligt i HiFi-kretsar.

Tvärt om, jag skulle säga att det diskuteras friskt bland "enutusiaster" tillsammans med HiFi-möss, kristaller, speciella kabelhängare och diverse färgpennor, stenar osv. Just another day in modern HiFi.

Det finns hur många exempel som helst. Var inte så länge sedan som någon på ett grannforum skrev hur stor skillnaden blev efter han spelat in en digitalkabel, allt efter tillverkarens rekomendationer. Det är väl upp till var och ens omdömme att ta till sig den informationen.

MVH
/Chuck

Postad 16 February 2008 - 19:42

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0

Accepterar att högtalare skall spela in, själv hört skillnaden det blir, liksom många andra här inne.

Inspelning av kablar tror jag inte på.

Jag tror nog mer på att man vänjer sig med ljudet än att högtalaren låter bättre efter några hundra timmar.

Postad 17 February 2008 - 10:29

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Mycket intressant tråd detta!
Att högtalare måste spelas in är ju inte konstigt,det är ju rörliga delar.
Att en förstärkare låter bättre efter några timmars inspelande är inte lika självklart tycker jag.
Och att kablar behöver spelas in är för mig helt obegripligt.
Vore intressant att göra en blindtest,där man switchar mellan 2 likadana kablar,men den ena är icke inspelad.
Tvivlar starkt på att någon skulle fixa att höra skillnaden.
Min anläggning låter bättre när den är varm,rätt mycket bättre också.
Att man skulle vänja sig med ljudet köper jag inte,det blir ju tex ofta mer detaljer med en inspelad högtalare än en helt ny dito. Att man skulle "vänja" fram detaljer låter lite konstigt.
Nej,högtalare låter bättre när dom är inspelade helt klart.
Och elektroniken låter bättre varm,och det är väl tur: tänk om det lät SÄMRE när den var varm,det vore inte så kul.

Postad 17 February 2008 - 10:36

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Att man skulle vänja sig med ljudet köper jag inte,det blir ju tex ofta mer detaljer med en inspelad högtalare än en helt ny dito.

Du behöver inte köpa det, det är ett faktum.

MVH
/Chuck

Postad 17 February 2008 - 13:40

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Så skriver en högtalaretillverkare i sin användarmanual:

Your new ….. speaker suspension system has not been fully broken-in (aged), so please run-in the speakers at medium volume for few days, then gradually turn the volume to full sound reproduction levels. This run-in process (for about 100h is recommended) is more important to the speaker systems with 8” to 10” woofers, since their large cone surround is very rigid at first arrive in your home.

Så hur ni tolkar den är upp till er. :P

Postad 17 February 2008 - 13:53

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Your new ….. speaker suspension system has not been fully broken-in (aged), so please run-in the speakers at medium volume for few days, then gradually turn the volume to full sound reproduction levels. This run-in process (for about 100h is recommended) is more important to the speaker systems with 8” to 10” woofers, since their large cone surround is very rigid at first arrive in your home.

Så hur ni tolkar den är upp till er. :)

Och så här skriver en annan, Karl Kennedy på JL Audio som gör några av de bästa kommersiella subwoofers som finns att köpa:

For these reasons I can tell you that the minor amount of “break-in” that takes place in a very long-throw driver is negligible and not even measurable with today’s most sophisticated test equipment. Transducers with less excursion, such as mid-woofers, midrange and particularly tweeters are fully immune to any such phenomenon.

So what does happen? Your brain is going through the break-in process. The brain must become acclimated to new tonal character. The sound of new equipment in our system becomes more familiar to our ears and brain until eventually there is familiarity. Listening requires training and during my years in the recording studio I had to work diligently to learn the nuances of many different speaker brands, models and configurations. Some of this appreciation requires a period of mental adjustment. I believe that this period of adjustment is the break-in period that listeners sometimes mistake for “speaker break-in.”

MVH
/Chuck

Postad 17 February 2008 - 13:58

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Så hur ni tolkar den är upp till er. ;)

Och så här skriver en annan, Karl Kennedy på JL Audio som gör några av de bästa kommersiella subwoofers som finns att köpa:

For these reasons I can tell you that the minor amount of “break-in” that takes place in a very long-throw driver is negligible and not even measurable with today’s most sophisticated test equipment. Transducers with less excursion, such as mid-woofers, midrange and particularly tweeters are fully immune to any such phenomenon.

So what does happen? Your brain is going through the break-in process. The brain must become acclimated to new tonal character. The sound of new equipment in our system becomes more familiar to our ears and brain until eventually there is familiarity. Listening requires training and during my years in the recording studio I had to work diligently to learn the nuances of many different speaker brands, models and configurations. Some of this appreciation requires a period of mental adjustment. I believe that this period of adjustment is the break-in period that listeners sometimes mistake for “speaker break-in.”

MVH
/Chuck

Så det är bara min hjärna som spökar när man hör skillnad på oinspelade och inspelade?

Lyssnade i butik på nyuppackade, 20 min, återvände 2 månader senare och hörde skillnad, var väl bara min inställning som gjorde att jag hörde skillnad :)

Postad 17 February 2008 - 17:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Så det är bara min hjärna som spökar när man hör skillnad på oinspelade och inspelade?

Lyssnade i butik på nyuppackade, 20 min, återvände 2 månader senare och hörde skillnad, var väl bara min inställning som gjorde att jag hörde skillnad :)

Det finns nog inget entydigt svar, jag ville bara visa att det finns seriösa tillverkare på absoluta toppnivå som iaf erkänner att en viss tillvänjningsfaktor finns och kan absolut göra en skillnad.

Sen har vi det där med förväntanseffekt osv... ;)

MVH
/Chuck

Postad 17 February 2008 - 19:36

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja säga att ett nyligen dammsugit och skurat golv ger en eufori upplevelse ljudmässigt!

Det här menar jag verkligen ingen ironi!

Redigerat av thomas79, 17 February 2008 - 19:38.

Postad 17 February 2008 - 21:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Så här skriver B&W om inspelning (från manualen):

The performance of the speaker will change subtly during the initial listening period.
If the speaker has been stored in a cold environment, the damping compounds and
suspension materials of the drive units will take some time to recover their correct
mechanical properties. The drive unit suspensions will also loosen up during the first
hours of use. The time taken for the speaker to achieve its intended performance
will vary depending on previous storage conditions and how it is used. As a guide,
allow up to a week for the temperature effects to stabilise and 15 hours of average
use for the mechanical parts to attain their intended design characteristics.

However, longer run-in periods (as long as a month) have been reported and there is
evidence to suggest that this has little to do with the speaker changing and more
to do with the listener getting used to the new sound. This is especially so with highly
revealing speakers such as these where there may be a significant increase in the
amount of detail compared with what the listener has previously been used to; the
sound may at first appear too "up front" and perhaps a little hard. After an extended
period of time the sound will seem to mellow, but without loosing clarity and detail.

Postad 18 February 2008 - 00:24

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
En kort inspelning enligt manualen är bra, iaf vad gäller B&W. Jag har alltid varit skeptiskt till allt vad inspelning heter med tanke på att frekvenserna som de flesta element faktiskt rör sig med är rätt hög. Vi pratar ändå om rätt många svängningar per sekund. Gissa om jag blev förvånad när det faktiskt var en skillnad i mina 703 och på subwoofern efter att de fått gå ett tag. Jag lät dem gå över ett par dagar när jag inte var hemma med musik som innehöll frekvenser över hela registret, och det var så jag upplevde en markant skillnad i basen. I mellanregister och diskant var det absolut ingen skillnad dock.

Sen om det är vanan, temperaturen eller uppmjukning av gummiupphängden till basregistren låter jag vara osagt. Jag blev mest förvånad att jag faktiskt upplevde en skillnad trots min skepsis i frågan. Men nu pratar vi kanske 20 timmar max.

Edit: Stavfel

Redigerat av Damocles, 18 February 2008 - 00:26.

Postad 26 February 2008 - 03:18

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Vad menar du med det?

Fysikens lagar gäller förstärkare lika mycket som all annan elektronik. Det handlar inte om vad som är bra och dåligt.

En ljudreproducerande apparat som förändrar karaktäristik i märkbar omfattning allteftersom den används på normalt vis är dålig. I den mån temperaturkoefficienter i komponenter är påtaglaga kan de och bör de kompenseras för, alternativt får man sörja för tillräcklig kylning. Jag vet att min receiver inte är någon finare sak, men likväl är det för mig hårresande om det är sant att uppvärmningen efter någon halvtimme eller så medverkar till att förändra klangen.

Postad 26 February 2008 - 03:29

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Många vittnar om att det absolut hörs skillnad. Grejen är ju bara att jag också uppriktigt hade vittnat om det. Men nu rörde det sig alltså om högtalare jag haft sedan tonåren... jag tror med ledning av detta att många öronvittnen ofrivilligt pratar strunt. Detta motsäger inte att många hör rätt. Men det gör det onekligen ganska svårt att navigera :-)

(Till viss del är det antagligen så att ökad kunskap leder till ökat självbedrägeri! Om man observerar "dåliga mätkuber" och "dåligt avstyvade lådor" så hör man kanske därefter brister som förunderligt väl stämmer med vad man förväntar sig..?)

Postad 26 February 2008 - 03:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

En ljudreproducerande apparat som förändrar karaktäristik i märkbar omfattning allteftersom den används på normalt vis är dålig.

Nej, det är den inte.

Om du köper en ny bil, så ska motorn köras in. Innan dess är bränsleförbrukningen högre, effekten lägre osv.
De betyder inte att motorn är dålig.

När den är inkörd så kommer den fortfarande att dra mer bränsle och gå sämre vid kallstart, jämfört med när
den har nått arbetstemp.

Fysikens lagar gäller alltid. Det kan man inte bygga sig runt.

Postad 27 February 2008 - 16:14

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Många vittnar om att det absolut hörs skillnad. Grejen är ju bara att jag också uppriktigt hade vittnat om det. Men nu rörde det sig alltså om högtalare jag haft sedan tonåren... jag tror med ledning av detta att många öronvittnen ofrivilligt pratar strunt. Detta motsäger inte att många hör rätt. Men det gör det onekligen ganska svårt att navigera :-)

(Till viss del är det antagligen så att ökad kunskap leder till ökat självbedrägeri! Om man observerar "dåliga mätkuber" och "dåligt avstyvade lådor" så hör man kanske därefter brister som förunderligt väl stämmer med vad man förväntar sig..?)

Så kan det nog vara, men ALLA fungerar ju inte så - jag har nu till exempel en DLP projektor och har tidigare skytt tekniken som pesten iom att jag har testat DLP förut och blivit sjösjuk (whiplash-syndrom) av dessa, men inte när jag testade min nuvarande modell.
Inga Regnbågar ser jag heller, dessa måste man nog (enligt vad jag förstått) ibland (beroende på hur uppenbara dom/det är) aktivt leta och uppfatta för att sedan "alltid" vara medveten om dom, detta gör att JAG verkligen inte vill veta när, hur och var man ser dom. Jag vill inte ens veta och försöker alltså förtränga fenomenet.
Resulatet är att jag är helnöjd och har inga som helst problem med bilden som ges, helt tvärtom i det här fallet alltså.

Många andra fenomen inom ljudsidan har jag märkt själv, inte läst mig till förutom för att bekräfta slusatser jag dragit själv. När jag gjort det så förefaller det ju ännu mer som att det faktiskt varit "så" som jag trott. I dessa fall.
Dessutom har jag frågat andra "oförvanskade" och "oskadade" personer utan att vara ledande, för att se hur dessa har uppfattat saker och ting, vilket har varit samma slutsatser som jag själv dragit i samtliga fall.
Det roliga är att dessa försök jag gjort med hjälp av dessa personer har lett till att dom nu är mycket mer medvetna om detaljer och är mycket mer analyserande. Bokstavligen bannad för detta har jag också blivit :)
Bra - då har man öppnat ögonen på några åtminstone...

Postad 27 February 2008 - 19:03

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
INO högtalare ska iaf spelas in och det gör en avsevärd skillnad enligt Ingenjör Öhman själv och han är nog den mest skeptiska person mot diverse HIFI tweaks jag vet (sen att han är den kunnigaste person jag vet också skadar ju inte).

Så högtalarinspelning är jag nog benägen att tro på.

Postad 01 March 2008 - 22:48

Folköl dunka-dunka
  • Folköl dunka-dunka
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

En ljudreproducerande apparat som förändrar karaktäristik i märkbar omfattning allteftersom den används på normalt vis är dålig.

Nej, det är den inte.

Om du köper en ny bil, så ska motorn köras in. Innan dess är bränsleförbrukningen högre, effekten lägre osv.
De betyder inte att motorn är dålig.

När den är inkörd så kommer den fortfarande att dra mer bränsle och gå sämre vid kallstart, jämfört med när
den har nått arbetstemp.

Fysikens lagar gäller alltid. Det kan man inte bygga sig runt.

Nå låt gå för inspelning. Med avsevärd tvekan, när det gäller elektronik. Nu gällde det att sakerna inte fungerade förrän de blivit varma. Sådant går givetvis att "bygga sig runt".

Jag har hittills inte ifrågasatt fysikens lagar. (I själva verket spånar jag mer om psykets förordningar.)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.