Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfa-fäste & enkelgips?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 February 2008 - 10:06

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Idag har jag planerat att peta upp 27 kg TV på min vägg. Sambon härjar om att det ska vara så lite luft mellan TV:n och väggen som möjligt, och vara klart tills hennes kompisar kommer för att titta på Melodifestivalen... Har tittat på ett Elfa-fäste och har upptäckt att jag har enkelgips i väggen och jag tänker inte sätta TV:n efter var reglarna finns. Det ska först och främst bli snyggt!

Håller enkelgips för Elfa-skenan som TV sedan hänger i, eller behövs ett större stativ där man fördelar vikten över större yta (typ: http://www.kjell.com, artikelnummer: 57314)?

Postad 09 February 2008 - 13:52

Unregistereda1c71e45
  • Unregistereda1c71e45
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Om du har normal storlek 37-42 så b lir det 5 i bredd skruv med elfa konsoller.
Sätter du molly så kommer det säkerligen hålla, om du inte har något konstigt gips..

Nära väggen blir det, 3,5 cm mätte jag, det ända som är i närheten är vad jag sett Vogels. Lite dyrare dock.
men kolla så du har plats för kontakterna om det endast är 3,5 cm.. är gränsfall för mig.

// Fredrik

Postad 09 February 2008 - 14:57

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Borde nog klara mig på 3,5 cm då kontakterna på min PV70 är lite nedsänkta. Behöver bara en HDMI-kontakt i TV:n och min stärkare kan agera "HDMI-hub".

Postad 09 February 2008 - 18:38

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
reglarna sitter med 60cm bredd så se det måste gå att fästa skruv i dessa.

Mollyn direkt i gipset kommer hålla över kvällen men inom ett år kommer du kunna känna att det sitter lite löst o därefter är det bara att börja räkna dagarna...................

Postad 10 February 2008 - 12:50

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Blir sjukt frustrerad... Olika budskap för var och varannan man hör från.
"Sitter som berget!", "Det går aldrig!", "Håller ett tag!"

Nissarna på byggvaruhusen och diverse snickare man rådfrågat säger att det bara är att köra.
"De här tar 50 kg styck, så en hängande TV på 27 kg är småpotatis"

Försöker snoka reda på någon regel och gör ett försök! Man ska väl ha ända ha hemförsäkringen till nåt?

Postad 10 February 2008 - 13:48

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Borde väl inte vara nåt större prblem och hitta två väggreglar för dina skenor,knacka och prova med en liten dyckert om du hittat en sen sitter nästa på 45cm cc( om det är rellativt nytt hus) alt.60 cm cc.
Sen kan du ju skjuta tv:n något så att det passar som du vill ha det.
Om du tänkt göra som denna bild visar: https://www.prisjakt...ukt.php?o=93520

Postad 10 February 2008 - 14:08

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Blir sjukt frustrerad... Olika budskap för var och varannan man hör från.
"Sitter som berget!", "Det går aldrig!", "Håller ett tag!"

Nissarna på byggvaruhusen och diverse snickare man rådfrågat säger att det bara är att köra.
"De här tar 50 kg styck, så en hängande TV på 27 kg är småpotatis"

Försöker snoka reda på någon regel och gör ett försök! Man ska väl ha ända ha hemförsäkringen till nåt?

Det är bara att köra det håller .

Postad 10 February 2008 - 21:27

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Nu sitter TV:n på plats...

Snokade reda på två reglar som jag kunde fästa i, men det visade sig vara metallreglar. Körde gipsmolly i alla fem hål och borrade genom metallreglarna så att två av mollysarna klämmer åt mot själva metallen. Nöp åt riktigt rejält så min gissning är att TV:n borde sitta säkert.

Enligt tillverkaren ska mollysarna klara av 40 kg hängande, så 5 st borde nog lösa uppgiften om tillverkarnas uppgifter är skapligt korrekta.

Åtminstone ett år framåt...

Postad 10 February 2008 - 22:00

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Tror att väggen trillar ner före tv;n hehe

Postad 15 February 2008 - 16:34

niskavaara
  • niskavaara
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hej! När ni skriver gipsmolly, menar ni metall expander då?

Jag har en själv en enkel gipsvägg. Finns det sämre eller bättre molly/metall expander att välja mellan, när det gäller att klara av så hög vikt som möjligt? Vilken är den bästa?

En sista fråga. Har längden på metallexpandern någon betydelse? Vilken längd rekommenderas till en enkel gipsvägg?

Tack för svar!

Postad 15 February 2008 - 18:42

Vigge75
  • Vigge75
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Hej! När ni skriver gipsmolly, menar ni metall expander då?

Jag har en själv en enkel gipsvägg. Finns det sämre eller bättre molly/metall expander att välja mellan, när det gäller att klara av så hög vikt som möjligt? Vilken är den bästa?

En sista fråga. Har längden på metallexpandern någon betydelse? Vilken längd rekommenderas till en enkel gipsvägg?

Tack för svar!

Metall expander är det du ska ha,finns för ett heller två lager gips...glöm inte att du ska ha en mollytång oxå.
Heller det bästa, skruva i reglarna så sparar du jobb och pengar.

Postad 27 February 2008 - 09:31

Puckelsnook
  • Puckelsnook
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Kände också att det fanns viss begreppsförvirring gällande vad som var vad i expanderväg. Är inte Martin Timell precis... Googlade på mollyplugg och fick upp just metallexpander, som jag sedemera köpte och som TV:n nu hänger på. Varianten jag köpte var av den "självuppfläkande" typen, som man inte behöver någon särskild tång till. Bara att borra, peta in och skruva fast.

För att veta om jag hade enkel- eller dubbelgips hörde jag in en spik i ett gammalt hål i väggen och mätte avståndet till huvudet när jag hakat fast huvudet motväggen på andra änden av hålet. Enkelgips... På förpackningarna av expanders och fan och hans mormor står om expandern är till för enkel- eller dubbelgips. I mitt fall stod det något om hur pass tjockt gips expandern behöver för att nypa ordentligt.

TV: sitter i alla fall kvar...

Postad 07 March 2008 - 20:49

Unregistered0bc72c04
  • Unregistered0bc72c04
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Vad har elfa fästena för ArtNr?
/MVH

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.