Håller enkelgips för Elfa-skenan som TV sedan hänger i, eller behövs ett större stativ där man fördelar vikten över större yta (typ: http://www.kjell.com, artikelnummer: 57314)?
Postad 09 February 2008 - 10:06
Håller enkelgips för Elfa-skenan som TV sedan hänger i, eller behövs ett större stativ där man fördelar vikten över större yta (typ: http://www.kjell.com, artikelnummer: 57314)?
Postad 09 February 2008 - 13:52
Sätter du molly så kommer det säkerligen hålla, om du inte har något konstigt gips..
Nära väggen blir det, 3,5 cm mätte jag, det ända som är i närheten är vad jag sett Vogels. Lite dyrare dock.
men kolla så du har plats för kontakterna om det endast är 3,5 cm.. är gränsfall för mig.
// Fredrik
Postad 09 February 2008 - 14:57
Postad 09 February 2008 - 18:38
Mollyn direkt i gipset kommer hålla över kvällen men inom ett år kommer du kunna känna att det sitter lite löst o därefter är det bara att börja räkna dagarna...................
Postad 10 February 2008 - 12:50
"Sitter som berget!", "Det går aldrig!", "Håller ett tag!"
Nissarna på byggvaruhusen och diverse snickare man rådfrågat säger att det bara är att köra.
"De här tar 50 kg styck, så en hängande TV på 27 kg är småpotatis"
Försöker snoka reda på någon regel och gör ett försök! Man ska väl ha ända ha hemförsäkringen till nåt?
Postad 10 February 2008 - 13:48
Sen kan du ju skjuta tv:n något så att det passar som du vill ha det.
Om du tänkt göra som denna bild visar: https://www.prisjakt...ukt.php?o=93520
Postad 10 February 2008 - 14:08
Blir sjukt frustrerad... Olika budskap för var och varannan man hör från.
"Sitter som berget!", "Det går aldrig!", "Håller ett tag!"
Nissarna på byggvaruhusen och diverse snickare man rådfrågat säger att det bara är att köra.
"De här tar 50 kg styck, så en hängande TV på 27 kg är småpotatis"
Försöker snoka reda på någon regel och gör ett försök! Man ska väl ha ända ha hemförsäkringen till nåt?
Det är bara att köra det håller .
Postad 10 February 2008 - 21:27
Snokade reda på två reglar som jag kunde fästa i, men det visade sig vara metallreglar. Körde gipsmolly i alla fem hål och borrade genom metallreglarna så att två av mollysarna klämmer åt mot själva metallen. Nöp åt riktigt rejält så min gissning är att TV:n borde sitta säkert.
Enligt tillverkaren ska mollysarna klara av 40 kg hängande, så 5 st borde nog lösa uppgiften om tillverkarnas uppgifter är skapligt korrekta.
Åtminstone ett år framåt...
Postad 15 February 2008 - 16:34
Jag har en själv en enkel gipsvägg. Finns det sämre eller bättre molly/metall expander att välja mellan, när det gäller att klara av så hög vikt som möjligt? Vilken är den bästa?
En sista fråga. Har längden på metallexpandern någon betydelse? Vilken längd rekommenderas till en enkel gipsvägg?
Tack för svar!
Postad 15 February 2008 - 18:42
Metall expander är det du ska ha,finns för ett heller två lager gips...glöm inte att du ska ha en mollytång oxå.Hej! När ni skriver gipsmolly, menar ni metall expander då?
Jag har en själv en enkel gipsvägg. Finns det sämre eller bättre molly/metall expander att välja mellan, när det gäller att klara av så hög vikt som möjligt? Vilken är den bästa?
En sista fråga. Har längden på metallexpandern någon betydelse? Vilken längd rekommenderas till en enkel gipsvägg?
Tack för svar!
Heller det bästa, skruva i reglarna så sparar du jobb och pengar.
Postad 27 February 2008 - 09:31
För att veta om jag hade enkel- eller dubbelgips hörde jag in en spik i ett gammalt hål i väggen och mätte avståndet till huvudet när jag hakat fast huvudet motväggen på andra änden av hålet. Enkelgips... På förpackningarna av expanders och fan och hans mormor står om expandern är till för enkel- eller dubbelgips. I mitt fall stod det något om hur pass tjockt gips expandern behöver för att nypa ordentligt.
TV: sitter i alla fall kvar...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?