Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elförbrukning hos förstärkare?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 mars 2008 - 15:49

belgarn^
  • belgarn^
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Hej!

Jag sitter och skriver ett projektarbete om energi i hemmet, där jag jämför el förbrukning hos den olika apparaturen i husen och en kategori är att jag skriver om hemmabio. Men jag har svårt att få något klar överblick om hur mycket en förstärkare egentligen drar.

Jag förstår att det finns tusentals kombinationer av styrka och funktioner, men på ungefär. Hur mycket spelar volymen roll? Finns det förstärkare som slukar massa el men levererar liten effekt(d.v.s. stora förluster av värme)? Exempel isf? Har hört lite smått att det finns olika energiklasser? Hur definieras dom?

Jag är inte så insatt i detta, och jag skulle behöva hjälp av mer kunniga och mer bildade personer inom förstärkare. :)

Alla svar uppskattas!

Redigerat av belgarn^, 09 mars 2008 - 16:01.

Postad 09 mars 2008 - 20:22

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0
Hejsan!

Ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Det finns lite olika typer att förstärkarkonstruktioner. Dessa namnges i olika klasser som t.ex. Klass A, B, AB, D osv.

En klass A förstärkare drar mest ström av alla konstruktioner. En medelstor klass A stärkare drar väl i runda slängar ca 500w från elnätet även när den inte används. Dessa förstärkare är väldigt oeffektiva och mycket av effekten går åt till värme.

Om man ska ta motsatsen till en Klass A förstärkare i värme och effektivitetssynpunkt så skulle det vara klass D förstärkaren. Denna förstärkare bygger på en switchande teknik som gör förstärkaren otroligt effektiv (över 90%). Detta gör att de inte utvecklar någon värme och är väldigt energisnåla.

En klass AB förstärkare är en kombination av en klass A förstärkare och en klass B förstärkare. Det är även denna teknik som används i de flesta av dagens hemmabioreceivrar osv. Den kombinerar A klassens välljud med B klassens höga effektivitet. Dessa är också inte heller alltför stora strömslukare och så vitt jag vet så varierar elförbrukningen beroende på vilken volym man har.

Mvh
AlexanderE

Postad 10 mars 2008 - 21:07

belgarn^
  • belgarn^
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svar! Oj 500W när den inte används, är det när den är i standby? Eller är det när den bara står på utan någon uppspelning?

Du skriver att man kombinerar klass A förstärkares välljud med B, vad är det som gör att den oeffektiva klassen A kan frambringa bättre ljud?

Mvh

Postad 10 mars 2008 - 21:20

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 304 inlägg
  • 0
Klass A arbetar i den mest linjära delen av en transistor kurva varför det anses ge bäst ljud, men det blir lika mycket värme hela tiden som maxeffekten på förstärkaren har.

Kan ju säga att jag idag har fläktkylning av min tv-bänk pga all spillvärme.
50" Full-HD plasma
X-box
PS3
HD-digitalmottagare med hårddisk
Markdigitalmottagare med hårddisk
DVD-recorder
200W sub
7*180W yamaha-reciever
Soundbridge

Detta drar ca 950W vid låg lyssningsvolym när allt är i drift samtidigt

När samtilga dessa prylar står i stand-by samtidigt så är den totala förbrukningen faktiskt inte mer än 40W.
(Edit: det tar bara 30W i stand-by (kylningen var igång) och då är en gigabit-switch, fjärrstyrning av lampa och 2st antennförstärkare igång också)

En annan viktig sak att tänka på i ett sådant här arbete är att stanby-förbrukningar och driftförbrukningar inte går upp i tomma intet utan huset tillförs värme, har man ett direktelshus så gör man bara förluster de månaderna man inte har ngt uppvärmningsbehov!
Det är först när man värmer med värmepump som man kan räkna med ca 65% av förbrukningen som förlust (Värmepump med värmefaktor (COP) = 3)

Redigerat av junkan, 10 mars 2008 - 21:32.

Postad 10 mars 2008 - 22:13

belgarn^
  • belgarn^
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
950W var inte så dåligt, dock inte så mycket med tanke på alla komponenter.Hittade rätt mycket info om de olika klasserna på Wikipedia och försökte läsa in mig lite. :P Vad jag förstod var en Klass A förstärkare aktiv genom den hela sinus perioden medan en B, var bara aktiv i 50% av kurvan. Sen blev det mer komplicerat med Klass AB,C och D. ;) Förstod dock inte riktigt hur det kunde bli sånna enorma skillnader i verkningsgrad.

Du vet möjligtvis inte hur mycket din förstärkare drog cirka av de 950W:en? Jag skulle uppskatta 200-300W, men det är mer en gissning. Ska nog springa ner och mäta på en gammal Kenwood förstärkare från 70-talet och se hur mycket den drar.

Angående värme, så ska vi diskutera det i en egen del(dock inte jag som skriver den delen, men jag ska tipsa/hjälpa han med den). Speciellt det som du nämner om man har direkt-el värme, men även med andra uppvärmnings alternativ.

Tack för svaret, mycket nyttiga lärdomar! :D

Postad 10 mars 2008 - 22:20

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4 905 inlägg
  • 0

Vad jag förstod var en Klass A förstärkare aktiv genom den hela sinus perioden medan en B, var bara aktiv i 50% av kurvan. Sen blev det mer komplicerat med Klass AB,C och D. :P Förstod dock inte riktigt hur det kunde bli sånna enorma skillnader i verkningsgrad.

Nej det är lite komplicerat, helst av allt så skall man ha lite lärdom om ellära osv.

Men så långt har du förstått det hela rätt iallafall. ;)

Postad 10 mars 2008 - 22:25

belgarn^
  • belgarn^
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Vad jag förstod var en Klass A förstärkare aktiv genom den hela sinus perioden medan en B, var bara aktiv i 50% av kurvan. Sen blev det mer komplicerat med Klass AB,C och D. :D Förstod dock inte riktigt hur det kunde bli sånna enorma skillnader i verkningsgrad.

Nej det är lite komplicerat, helst av allt så skall man ha lite lärdom om ellära osv.

Men så långt har du förstått det hela rätt iallafall. ;)

Nja har ingen direkt erfarenhet av ellära, men snart klar med Fysik B. Om nu det hjälper något, vilket det antagligen inte gör :rolleyes: .

Tusan också, kunde inte mäta min gamla förstärkare. Kontakten var för gammal så den passade inte i effektmätaren :P. Aja shit happens :) , skulle vart rätt intressant dock.

Postad 10 mars 2008 - 22:42

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Det finns ingen tagen standard vad brträffar elförbrukning av audioförstärkare vilket är underligt i våra miljövänlighetsdagar. Men som en lite ide som jag kan bidra med är att en normal klass AB förstärkare (vilket är de flesta på marknade) i rimlig storlek är inte vid normallyssning så energikrävade. De ligger och pendlar mellan kanske 100-200w, alltså mindre än de flesta plattskärmar. Men det är lika som med en bil att när du gasar stiger givetvis förbrukningen. Det som tidigare i tråden är refereat till som klass A förstärkare tillhör dock ovanligheterna i det normala hemmet. Klass A är en idioti ur energisynpunkt men den rena audiotoken inser att värdet för bra ljud är obelatbart så därför finns de fortfarande. Klass D som är det senaste tillskottet och det som kanske mer och mer kommer inom en överskådligt framtid är mycket mindre energikrävande än den traditionella maskinen.

Postad 10 mars 2008 - 23:12

belgarn^
  • belgarn^
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Det finns ingen tagen standard vad brträffar elförbrukning av audioförstärkare vilket är underligt i våra miljövänlighetsdagar. Men som en lite ide som jag kan bidra med är att en normal klass AB förstärkare (vilket är de flesta på marknade) i rimlig storlek är inte vid normallyssning så energikrävade. De ligger och pendlar mellan kanske 100-200w, alltså mindre än de flesta plattskärmar. Men det är lika som med en bil att när du gasar stiger givetvis förbrukningen. Det som tidigare i tråden är refereat till som klass A förstärkare tillhör dock ovanligheterna i det normala hemmet. Klass A är en idioti ur energisynpunkt men den rena audiotoken inser att värdet för bra ljud är obelatbart så därför finns de fortfarande. Klass D som är det senaste tillskottet och det som kanske mer och mer kommer inom en överskådligt framtid är mycket mindre energikrävande än den traditionella maskinen.

Ja det är ganska underligt att det inte existerar någon standard idag. Det är väldigt svårt att köpa en förstärkare idag, av egen erfarenhet, med "falska" watt på olika förstärkare där en 200W förstärkare är svagare än 75W t.ex. Samt detta med klasser hade jag ingen aning om förrän AlexanderE här ovan nämnde det här ovan.

Men tack, 100-200 är alltså normalt för en AB förstärkare. Hur är det med dessa förstärkare i "ljudlöst" läge, d.v.s. inte standby, drar de relativt mycket? Tänkte då många brukar lämna förstärkarna på, utan något spelandes i tron att det inte kommer dra någon el.

En sak som jag personligen tyck är väldigt intressant är att jämföra elektronikens elförbrukning jämfört med resande. Så man kan få lite perspektiv hur mycket fysiskt arbete det egentligen är bakom de där watten man mäter. Detta var vad jag kom fram till:

Postad bild

Några saker måste noteras, dessa är bara riktlinjer då motorerna är inte identiska men valda så de ska vara så jämförbara som möjligt. Samt Etanolen är E100, d.v.s. 100% som i Europa men inte E85 som i Sverige. Samt oktantalet på bensinen var 91, detta gör att skillnaden mellan Etanolen och Bensinen inte är lika stor, men det kommer fortfarande skilja en ganska stor del då Etanol har 129 i oktantal. Bränsleförbrukningen på bilarna var ungefär 0.7-0-9 liter/milen.

Får ursäkta om jag drog lite off-topic, men personligen tycker jag det är väldigt intressant. ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.