Det finns ingen tagen standard vad brträffar elförbrukning av audioförstärkare vilket är underligt i våra miljövänlighetsdagar. Men som en lite ide som jag kan bidra med är att en normal klass AB förstärkare (vilket är de flesta på marknade) i rimlig storlek är inte vid normallyssning så energikrävade. De ligger och pendlar mellan kanske 100-200w, alltså mindre än de flesta plattskärmar. Men det är lika som med en bil att när du gasar stiger givetvis förbrukningen. Det som tidigare i tråden är refereat till som klass A förstärkare tillhör dock ovanligheterna i det normala hemmet. Klass A är en idioti ur energisynpunkt men den rena audiotoken inser att värdet för bra ljud är obelatbart så därför finns de fortfarande. Klass D som är det senaste tillskottet och det som kanske mer och mer kommer inom en överskådligt framtid är mycket mindre energikrävande än den traditionella maskinen.
Ja det är ganska underligt att det inte existerar någon standard idag. Det är väldigt svårt att köpa en förstärkare idag, av egen erfarenhet, med "falska" watt på olika förstärkare där en 200W förstärkare är svagare än 75W t.ex. Samt detta med klasser hade jag ingen aning om förrän AlexanderE här ovan nämnde det här ovan.
Men tack, 100-200 är alltså normalt för en AB förstärkare. Hur är det med dessa förstärkare i "ljudlöst" läge, d.v.s. inte standby, drar de relativt mycket? Tänkte då många brukar lämna förstärkarna på, utan något spelandes i tron att det inte kommer dra någon el.
En sak som jag personligen tyck är väldigt intressant är att jämföra elektronikens elförbrukning jämfört med resande. Så man kan få lite perspektiv hur mycket fysiskt arbete det egentligen är bakom de där watten man mäter. Detta var vad jag kom fram till:

Några saker måste noteras, dessa är bara riktlinjer då motorerna är inte identiska men valda så de ska vara så jämförbara som möjligt. Samt Etanolen är E100, d.v.s. 100% som i Europa men inte E85 som i Sverige. Samt oktantalet på bensinen var 91, detta gör att skillnaden mellan Etanolen och Bensinen inte är lika stor, men det kommer fortfarande skilja en ganska stor del då Etanol har 129 i oktantal. Bränsleförbrukningen på bilarna var ungefär 0.7-0-9 liter/milen.
Får ursäkta om jag drog lite off-topic, men personligen tycker jag det är väldigt intressant.