600 000 svenskar har förlorat oersättliga digitala minnen
Postad 11 April 2008 - 19:36
Förstör inte en bra site med sånt!
Postad 11 April 2008 - 20:14
Postad 11 April 2008 - 20:41
MVH.
Mats
Postad 11 April 2008 - 21:07
Postad 11 April 2008 - 22:56
Att informationer vi publicerar kan få en positiv effekt för olika företag är väldigt troligt. Om du med smygreklam menar att vi får betalt för att publicera vissa nyheter, artiklar etc. så är det givetvis inte så - det är dessutom olagligt.Känns mer som smygreklam än nyhet....
Postad 12 April 2008 - 09:32
Både ja och nej, du formaterar om och du kan installera om och använda datorn, men skurken kommer inte åt datat som finns lagrat på disken, och det är ju det tjänsten är till förfinns det ingen risk att man kan bara formatera om datorn på nåt sätt och på så sätt komma förbi spärren?
Postad 12 April 2008 - 16:22
Sitter själv med en bunke foto tex som jag gärna ser till att det finns backup på..
Men sen är frågan om man inte själv får lov att välja vad som ska göras backup på.. Så tror inte det är något Windows kommit med för att övervaka nerladdningar m.m.
Ska helklart kollas upp..
Postad 12 April 2008 - 17:18
borde vara lättare och biligare att köra en säkerhets kopia på en dvd skiva som kostar runt en 5aÄr det bara jag som tycker att detta känns som en smart tjänst?
Sitter själv med en bunke foto tex som jag gärna ser till att det finns backup på..
Men sen är frågan om man inte själv får lov att välja vad som ska göras backup på.. Så tror inte det är något Windows kommit med för att övervaka nerladdningar m.m.
Ska helklart kollas upp..
det är det samma när det gäller foton
Postad 12 April 2008 - 18:19
borde vara lättare och biligare att köra en säkerhets kopia på en dvd skiva som kostar runt en 5a
det är det samma när det gäller foton
Det vet jag inte om jag håller med om att det är.. Då måste man ju hålla koll på en skiva.. Och det tar onödig plats i hemmet.. Speciellt när man springer rundor med en laptop bara..
Och kan man få det här programmet att spara samtliga ändringar som görs i de mappar man vill att det ska göras backup på så slipper man fundera på om man får hem de senaste uppdateringarna på filerna..
Hur kul är det att sätta sig och bränna om en DVD ett antal gånger för att man ibland ändrar lite bland sina filer??
Postad 12 April 2008 - 19:59
Om ni nu är så rädda om att eran dator eller hårddisk ska krascha, köp en extern eller kör en extra disk i raid, knappast troligt att två diskar krashar på exakt samma gång...
DVD ser jag inte som nåt alternativ då dessa lätt blir oläsliga med tiden, men nu kostar ju minneskort knappast någonting, köp ett 4gb har ni mer data köp en hårddisk och gör backup på och lägg in i bankfack så är det ju skyddat från det mesta...
Själv har jag mina foton på 5st platser i och utanför mitt hem och på 4 olika medier. Andra viktiga dokument jag har ligger också på diverse olika platser varav ett USB minne i bankfack
Det billigaste och säkraste sättet är ju att förvara sin information själv fristående från internet och andra nätverk
snälla var inte så godtrogna och betala för att ge bort erat liv så enkelt... om ni ändå gör det LÄS VILLKOREN även finstilt både en och två gånger...
Postad 12 April 2008 - 22:42
men tyvär så är folk god trogna när det gäller ms och kommer att vackert att betala en summa varje år som går rakt ner i ms plånbok mrn tänk om den säkra serven skulle rasa.
Postad 14 April 2008 - 06:47
Det svåraste är ju att hålla dom olika bakuperna synkade, har man ett usbminne på banken med dokument kommer dom vara rätt inaktuella efter en tid.
Postad 14 April 2008 - 07:56
med tanke på den senaste tidens alla intrång i databaser (mecenat, csn osv).
Tänk den dagen man startar datorn på morgonen och det står "denna datorn är stulen..."
Vad jobbigt det skulle vara. Nä skaffa en extern hårddisk som du förvarar hos brorsan om man
nu ska ha en säker backup som man kan uppdatera ofta.
Postad 14 April 2008 - 09:02
Både ja och nej, du formaterar om och du kan installera om och använda datorn, men skurken kommer inte åt datat som finns lagrat på disken, och det är ju det tjänsten är till för
Med andra ord krypteras filerna som skall skyddas på hårdisken? Annars hindras ju knappast åtkomsten bara för att Windows inte startar.
Postad 26 April 2008 - 20:07
Låt oss leka med tanken att jag har stulit en bärbar dator. Om jag låter bli att koppla upp denna dator mot internet så kommer inte Smart Safety programvaran i datorn veta att den är stulen och inte göra datat på datorn oåtkomligt. Jag kommer att ha full access.
För som det fungerar så är det när den som har blivit av med datorn ringer in och anmäler detta så registeras datorn som stulen och den låses. Men eftersom jag inte kommer att koppla upp den mot internet så kommer den aldrig att få veta det och jag kan t.ex. flytta allt data till USB minne och komma åt värdefull information. Sedan formatera om den och slippa smart safety bekymret.
Ogenomtänkt. Bra för backup, men att skydda datat finns det bättre sätt att göra på.
Postad 26 April 2008 - 20:22
Läs hela artiklen om Ni vill men det som är intressant står nedan:
Tjänsten gör att en förlorad dator inte kan användas samt att informationen på hårddisken inte är tillgänglig för obehöriga. Genom att registrera sig och installera en applikation och en gadget i Windows Vista görs en backup av filerna till Smart Safetys server. Som en extra säkerhetsåtgärd är filöverföringen och lagringen på Smart Safetys server krypterad. Om användaren sedan blir av med sin dator, ringer denne till Smart Safety och spärrar datorn.
Nästa gång datorn kopplas upp mot webben spärras den. Tjuven kommer då inte åt informationen på datorn alls utan kan bara stänga av datorn. Användaren går in på Smart Safetys webbplats, aktiverar sin nya dator och laddar ner sina filer från backupservern.
Det står klart och tydligt att endast datat som lagras på deras server är krypterat, även överföringen dit. Det skyddar inte lokala dokument på datorn.
Det står också att stöldskyddet utlöses endast när datorn kopplas upp mot nätet. Gör man inte det kommer man ha full tillgång till allt på datorn.
Värdelös tjänst för den som vill skydda dokument även lokalt vid eventuell stöld.
Postad 28 April 2008 - 09:21
Postad 01 May 2008 - 09:13
Bara jag som ser en rätt stor säkerhetslucka där? ROFL
På jobbet där jag är klientansvarig använder vi oss av Checkpoint True Security med oknäckbar kryptering där man frågas efter lösenord precis efter bios. Hela disken är krypterad. Känns som mycket säkrare.
Eller varför inte installera in PGP och köra en PGP-disk? En stor krypterad fil som man kan mounta till t.ex. G:. Känns billigare.
Deras lösning med onlinebackup som är krypterad låter ju dock vettigt!
Är ju bara en tidsfråga innan ens DVD och externa diskar med bilderna på glöms bort med tiden och därmed blir ev. obrukbara.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?