Hur får jag ut True HD ljudet från min PS3?
Postad 08 May 2008 - 17:45
Postad 08 May 2008 - 17:57
/tråd
Postad 09 May 2008 - 22:17
Dock så har jag även kopplat in min HD DVD XE1 och kör bitstream och då står det Dolby TrueHD, DTS HD MSTR, DD + på receiverns display...
Väljer jag ett DTS HD Master Audio spår på en blu-ray skiva i min PS3 och spelaren ska kunna koda av det formatet, matas det ut som "Vanlig" PCM då eller kodas den av som DTS MA och matas ut som DTS HD MA spår, fast det bara står Multichannel på receivern?
Vilka inställningar ska jag göra på min PS3?
Hoppas att någon kan bringa lite klarhet i det hela...
Redigerat av crest, 09 May 2008 - 22:20.
Postad 09 May 2008 - 22:30
Använder ni PS3 som uppspelare kommer ni aldrig kunna få upp DTS HD MA & Dolby TrueHD på era förstärkare. Dock så går det att få ut båda ljudformaten i högtalarna.Jag köpte en Onkyo 606 idag och har en fråga: Jag ska väl ställa in ljudutmatningen på PCM och inte Bitstream eftersom det inte verkar fungera att låta 606:an koda av själv utan att det måste göras i spelaren?
Dock så har jag även kopplat in min HD DVD XE1 och kör bitstream och då står det Dolby TrueHD, DTS HD MSTR, DD + på receiverns display...
Väljer jag ett DTS HD Master Audio spår på en blu-ray skiva i min PS3 och spelaren ska kunna koda av det formatet, matas det ut som "Vanlig" PCM då eller kodas den av som DTS MA och matas ut som DTS HD MA spår, fast det bara står Multichannel på receivern?
Vilka inställningar ska jag göra på min PS3?
Hoppas att någon kan bringa lite klarhet i det hela...
Gör som så att ni ställer in på PCM (går även att göra inne i filmen via trekant) och tryck sedan SELECT på PS3-dosan. Då ser ni vilket ljudformat som spelar och i vilken hastighet. Vanligt Dolby Digital 5.1 skickas i en hastighet mellan 400-600 kbps. Då står det även Dolby Digital bredvid.
Skickas det i 1.5mbps så kommer det stå DTS, alternativt DTS Core då detta skickas i större mängd än vanliga Dolby. Observera att DTS Core (1.5mbit) går även att få upp om man kör med optisk(?)
Hur som helst.. detta styrs en del av vilket ljudspår ni vill ska spelas. Dvs, vill ni att Dolby ska spelas måste ni se till att det är det ljudspåret som spelas upp.. Likaså gäller när ni vill ha TrueHD och DTS HD Master.. ni måste alltså även ställa in rätt ljudspår.
Om ni behåller SELECT-rutan uppe under filmen och trycker på trekant så får ni upp den vanliga menyn samtidigt som ni vilken hastighet som ljudet och bilden skickas i. I menyn kan ni enkelt välja vilket ljudspår som ska spelas..
När ni väl kommer till kanske ENG 3 så ser ni att ljudet har ändrats till exempelvis 6,8mbps och det står Dolby TrueHD i rutan där det förut stod Dolby Digital eller PCM.
Förstår ni då hur ni skall gå till väga?
/Christian
PS ni måste ha den senast systemuppdateringen!
Postad 09 May 2008 - 23:17
Det hjälpte mig att förstå hur man kollar vilket spår som matas ut.
Postad 12 May 2008 - 21:47
Postad 13 May 2008 - 20:13
Nu ska jag inte vara elak på nått vis, för det kan ju trots allt handla om du inte äger en ps3:a eller att du bara är pratsugen.. men.. varför prövar du inte och kör på det du tycker är bäst..?När man spelar upp en vanlig dvd, ska man då köra bitstream så att förstärkaren för avkoda istället för att ps3an gör det? Förstärkaren bör ju vara bättre?
Vissa gillar DTS och vissa föredrar Dolby.. dessa låter olika.. men det är vad som låter bäst i dina öron som grejerna ska vara inställd på!
Låt PS3:an avkoda och se om du hör någon skillnad jämtemot när recievern får göra det..
/Christian
Postad 13 May 2008 - 20:17
Vissa gillar DTS och vissa föredrar Dolby.. dessa låter olika..
Några hörbara skillnader har aldrig kunnat visats mellan DD 640 kbps och DTS 1500 kbps i nivåmatchade tester.
MVH
/Chuck
Postad 15 May 2008 - 17:06
Som vanligt är det oftast kvaliten på källan och mastering av ljudet som betyder mest.Nu ska jag inte vara elak på nått vis, för det kan ju trots allt handla om du inte äger en ps3:a eller att du bara är pratsugen.. men.. varför prövar du inte och kör på det du tycker är bäst..?
Vissa gillar DTS och vissa föredrar Dolby.. dessa låter olika.. men det är vad som låter bäst i dina öron som grejerna ska vara inställd på!
Låt PS3:an avkoda och se om du hör någon skillnad jämtemot när recievern får göra det..
/Christian
En film med bra ursprungsljud (t.ex. Heat) låter bättre i DD 640kB än en haffsigt gjord film med DTS-HDMA.
På DVDer med både DD och DTS spår så låter oftast DTS spåret bäst, men det beror nog på att det lagt mer tid på att få det bra snarare än DTS formatet i sig.
Postad 16 May 2008 - 02:29
Frågar för att jag äger en reciever som kan avkoda men varken ps3a eller standalonespelare
Postad 16 May 2008 - 07:16
Det finns de som hävdar att den avkodade signalen kan drabbas av så kallat jitter när den kodats av i spelaren och sedan skickas till förstärkaren. De djupa tekniknördarna diskuterar om detta jitter skulle ge hörbara kvalitetsskillnader eller inte. Det mesta pekar på att så gott som ingen kan höra skillnad. Det blir med största sannolikhet ingen skillnad som en vanlig dödlig hör i ett vanligt vardagsrum i alla fall.
Postad 17 May 2008 - 08:54
Haha du måste skämta? Om du inte hör skillnad mellan DTS och Dolby så har du inte prövat själv..Några hörbara skillnader har aldrig kunnat visats mellan DD 640 kbps och DTS 1500 kbps i nivåmatchade tester.
MVH
/Chuck
/Christian
Postad 17 May 2008 - 09:05
Jag skämtar inte.Haha du måste skämta? Om du inte hör skillnad mellan DTS och Dolby så har du inte prövat själv..
/Christian
Kan du visa ett test som visar på skillnader så är jag intresserad av det resultatet. Vad du upplevt och inte i icke nivåmatchade öppna tester är jag inte intresserad av.
MVH
/Chuck
Postad 17 May 2008 - 12:50
De är exakt lika bra. Det är en komprimerad fil som öppnas efter en given formel. Slutresultatet blir identiskt.
Det finns de som hävdar att den avkodade signalen kan drabbas av så kallat jitter när den kodats av i spelaren och sedan skickas till förstärkaren. De djupa tekniknördarna diskuterar om detta jitter skulle ge hörbara kvalitetsskillnader eller inte. Det mesta pekar på att så gott som ingen kan höra skillnad. Det blir med största sannolikhet ingen skillnad som en vanlig dödlig hör i ett vanligt vardagsrum i alla fall.
Ok, det låter lovande. Går i köptankar och försöker kolla upp de olika för och nackdelarna med olika blurayspelare.
Postad 17 May 2008 - 21:21
Men varför dilla med tester hit och dit.. sätt i en dvd med Dolby och byt sen till en med DTS så kommer du känna vilken skillnad det är! Det är bra mycket mer kräm i DTS!Jag skämtar inte.
Kan du visa ett test som visar på skillnader så är jag intresserad av det resultatet. Vad du upplevt och inte i icke nivåmatchade öppna tester är jag inte intresserad av.
MVH
/Chuck
Punkt (.) från min sida..
/Christian
Postad 18 May 2008 - 00:36
Men varför dilla med tester hit och dit.. sätt i en dvd med Dolby och byt sen till en med DTS så kommer du känna vilken skillnad det är! Det är bra mycket mer kräm i DTS!
/Christian
Därför att det är det enda sättet att fastslå om det verkligen finns någon reell skillnad.
Det har gjorts några intressanta undersökningar i ämnet av tredje parter, ingen av dessa har visat på hörbara skillnader (vad jag vet). Om det finns indikationer på annat så är jag intresserad av att ta del av den informationen.
Inte ens DTS kan visa på några oberoende tester som visar deras överlägsenhet, och om det fanns något sådant behöver man inte tveka en endaste sekund att de skulle använda det i sin marknadsföring.
Det har funnits skillnader som jag själv upplevt under formatens barndom. Men det berodde ingalunda på faktiska skillnader i fullt fungerande utrustning, utan en defekt i avkodaren som gjorde utnivåerna på LFE-kanalen skiljde sig åt. Det har dock rättats till med åren.
Att bara byta spår och "lyssna" utan att bry sig om faktiska skillnader i volym (som upplevs ofta som kvalitativa skillnader) är en undermålig jämförelsemetod.
MVH
/Chuck
Postad 13 June 2008 - 18:50
Några hörbara skillnader har aldrig kunnat visats mellan DD 640 kbps och DTS 1500 kbps i nivåmatchade tester.
MVH
/Chuck
Vi gjorde ett test i skolan där vi provade skillnaden mellan ett cd-spår överfört till datorn i waw-format och en mp3-fil av samma spår.
Vi förde som sagt över spåret till datorn i waw-formatet(oförstörande, varje bit är med).
Vi konverterade sedan denna fil till mp3 320, 260(?) och 128 kbps.
Sedan gjorde vi ett s.k audiomontage(där kan man lägga fler spår parrallellt), där fasvände vi mp3-spåret och kollade sedan på bit-nivå(alltså trappstegen) att vågformen på spåren låg "lika".
När man sedan spelar upp detta ska man höra skillnaden mellan mp3 och waw, vilket vi gjorde.
detta kanske skulle vara något att prova med DD och DTS.
Skillanden mellan mp3 och waw var förresten förvånansvärt liten, av vad jag minns.
/aksel
Postad 13 June 2008 - 19:35
Därför att det är det enda sättet att fastslå om det verkligen finns någon reell skillnad.
Det har gjorts några intressanta undersökningar i ämnet av tredje parter, ingen av dessa har visat på hörbara skillnader (vad jag vet). Om det finns indikationer på annat så är jag intresserad av att ta del av den informationen.
Inte ens DTS kan visa på några oberoende tester som visar deras överlägsenhet, och om det fanns något sådant behöver man inte tveka en endaste sekund att de skulle använda det i sin marknadsföring.
Det har funnits skillnader som jag själv upplevt under formatens barndom. Men det berodde ingalunda på faktiska skillnader i fullt fungerande utrustning, utan en defekt i avkodaren som gjorde utnivåerna på LFE-kanalen skiljde sig åt. Det har dock rättats till med åren.
Att bara byta spår och "lyssna" utan att bry sig om faktiska skillnader i volym (som upplevs ofta som kvalitativa skillnader) är en undermålig jämförelsemetod.
MVH
/Chuck
Som jag har fattat det från vad jag har läst runt kan DTS "bättre" uppfattning grunda sig att man oftast har kört andra mixar. Alltså man har kört en mix med DD 5.1 på en utgåva sen en annan mix på DTS utgåvan. Kan ju vara anledningen till varför många upplever DTS som bättre, jag vet inte. Jag tycker iaf att jag hör skillnad mellan HD formaten och gamla DD, men som sagt kan det också bero på olika mixar.
Ibland är det väl även så att DD spåren är plockade från bioexemplaret medan DTS mixarna oftast kommer sen och är anpassade efter hemmabio?
Enligt någon på ett annat forum ligger även DTS 4dB högre eän DD på samma volym vilket kan vara en faktor till varfölr folk tycker det hörs mer.
Redigerat av PalmiNio, 13 June 2008 - 19:36.
Postad 13 June 2008 - 19:48
http://www.practical...lby-vs-dts.html
i record using some nice equipment but my original output from the reciever was so so. i wanted to hear MAJOR differences and i am asking you guys if you hear those MAJOR differences. when i switch from dts to digital on MOULIN ROUGE i hear a HUGE difference between DTS and Dolby and DTS always wins.
then i read somewhere that maybe its just because DTS is louder and we percieve that as better. so i recorded some samples back to back after adjusting the volume difference... DTS was 5 dB louder than DD!
http://phil.phreedom...dolby_tests.htm
http://forum.doom9.o...hp/t-54527.html
Redigerat av PalmiNio, 13 June 2008 - 19:56.
Postad 15 June 2008 - 22:42
MVH
/Chuck
Varfær bry sig om olika tekniska tester angående hur man sjølv upplever ljudkvaliteten på olika ljudspår!?
DTS låter i mina æron mkt bøttre/mer dynamiskt øn vad DD gær, så givetvis så anvønder jag mig utav ett DTS spår nør detta finns tillgøngligt.
Om ngt test påstår att man(jag) inte hær ngn skillnad mellan dessa så kan dom kæra upp sitt test i....
/Michael
Postad 20 June 2008 - 15:19
Redigerat av KillerGoat, 20 June 2008 - 15:20.
Postad 20 June 2008 - 20:16
Om ni behåller SELECT-rutan uppe under filmen och trycker på trekant så får ni upp den vanliga menyn samtidigt som ni vilken hastighet som ljudet och bilden skickas i. I menyn kan ni enkelt välja vilket ljudspår som ska spelas..
När ni väl kommer till kanske ENG 3 så ser ni att ljudet har ändrats till exempelvis 6,8mbps och det står Dolby TrueHD i rutan där det förut stod Dolby Digital eller PCM.
Förstår ni då hur ni skall gå till väga?
en liten fråga ska det inte stå på recivern om den körs i true hd.. ps3 är inställd å ljudet går ut i true hd 5.1 kan
står bara multican pcm.. är det rätt då ??
Postad 21 June 2008 - 19:34
Jag håller med dig Christan.Men varför dilla med tester hit och dit.. sätt i en dvd med Dolby och byt sen till en med DTS så kommer du känna vilken skillnad det är! Det är bra mycket mer kräm i DTS!
/Christian
Har själv "bråkat" med Chuck killen och det är meningslöst, man kommer ingen vart. DTS låter bättre på samtliga DVD jag har..inget snack om det.
Postad 22 June 2008 - 14:31
Postad 22 June 2008 - 15:04
Som jag har fattat det från vad jag har läst runt kan DTS "bättre" uppfattning grunda sig att man oftast har kört andra mixar. Alltså man har kört en mix med DD 5.1 på en utgåva sen en annan mix på DTS utgåvan. Kan ju vara anledningen till varför många upplever DTS som bättre, jag vet inte. Jag tycker iaf att jag hör skillnad mellan HD formaten och gamla DD, men som sagt kan det också bero på olika mixar.
Ibland är det väl även så att DD spåren är plockade från bioexemplaret medan DTS mixarna oftast kommer sen och är anpassade efter hemmabio?
Enligt någon på ett annat forum ligger även DTS 4dB högre eän DD på samma volym vilket kan vara en faktor till varfölr folk tycker det hörs mer.
Jag tror inte teorin med olika mixar är relevant.
Det finns enbart en PCM-master, som används både för DTS och Dolby. Dessa båda företag har inget mandat att mixa om ljudet av någon anledning, det sker bara inte.
MVH
/Chuck
Har du inte högre krav på objektivitet så är det inget som stör mig, eller att du tycker si eller så om något.Varfær bry sig om olika tekniska tester angående hur man sjølv upplever ljudkvaliteten på olika ljudspår!?
DTS låter i mina æron mkt bøttre/mer dynamiskt øn vad DD gær, så givetvis så anvønder jag mig utav ett DTS spår nør detta finns tillgøngligt.
Om ngt test påstår att man(jag) inte hær ngn skillnad mellan dessa så kan dom kæra upp sitt test i....
/Michael
Om DTS låter bättre i dina öron så använd dig av det. Jag bara påpekar att det sannolikt inte har något med ljudkvalitén att göra, utan andra orsaker.
MVH
/Chuck
Postad 22 June 2008 - 15:10
Det finns de som svär att de blivit bortförda av utomgjordingar, jag kan bara presentera det osannolika i det genom att förutsättningslöst presentera grunder att det är högst otroligt.Jag håller med dig Christan.
Har själv "bråkat" med Chuck killen och det är meningslöst, man kommer ingen vart. DTS låter bättre på samtliga DVD jag har..inget snack om det.
Du har rätt till din personliga uppfattning i frågan, men tyvärr väger det tunt mot de 3:e partsundersökningar som gjorts och visar på andra resultat.
MVH
/Chuck
Postad 22 June 2008 - 20:14
Att folk inte kan förstå att nivå inte har ett skit med ljudkvaliten att göra....
Postad 14 February 2010 - 20:06
EDIT: Såg nu att det bara är slim som stödjer det
Redigerat av Unregistered24235, 14 February 2010 - 20:10.
Postad 30 June 2012 - 19:45
Postad 23 July 2012 - 15:43
Och
Min Lion King DVD har två DD5.1 spår. En biomixning och en mixad för hemmabio.Det finns enbart en PCM-master, som används både för DTS och Dolby. Dessa båda företag har inget mandat att mixa om ljudet av någon anledning, det sker bara inte.
MVH
/Chuck
Så visst fan fipplas med det med mixningar.
Och ja, DTS låter oftast bättre än DD. T ex så viftade jag och polaren bort en fluga som landat på mitt soffbord mitt under en gång vi tittade på Trainspotting. Det var mitt under toa-scenen och det visade sig vara ljudspåret som spökade. Aldrig vart med om liknande i DD-spår...
Postad 31 July 2012 - 14:39
De skickas inte till någon magisk fabrik där en liten tomte från DTS högkvarter kommer och lägger sina tjocka fingrar på mixerbordet för att få det att låta bättre.
Dolby och DTS låter exakt likadant och är det någon skillnad så beror det på andra faktorer som tex komprimering.
Just Disney är ett dåligt exempel då det handlar om restaurering av kopior från 35mm negativen på äldre filmer. Ljudmixen från orginalnegativen slängde man under 50-talet.
DEHT på Lejonkungen är inte en remix utan justering av ljudfältet från originalmixen av samme Terry Porter. Detta pga att originalmixen gjordes precis i början av 5.1-tekniken och surroundkanalerna var inte särskilt effektiva. Inga av inspelningarna från originalmixen har gjorts om.
Postad 19 September 2012 - 15:37
Nån som har mer koll på detta?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
457 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?