Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC-bygge - Trasiga delar? :-/

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 May 2008 - 21:41

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Hade äntligen fått både tummen ur och en gnutta tid över för mitt efterlängtade projekt - en HTPC.

Har plöjt igenom manualer och forum för att allt ska bli rätt. Har t.o.m. kört med antistat-armband precis hela tiden för att vara extra rädd om prylarna. Så med alla kablar och kontakter på rätt ställe pluggade jag i ström, tangentbord och bildskärm. Dioden på moderkortet visade allt var ok och jag tryckte på ON-knappen. Fläktarna snurrade igång på en härligt låg nivå men några sekunder senare såg jag gnistor från nätaggreaget och ryckte ur strömsladden. ÅNGEST!

Hur går jag vidare nu? Var börjar jag felsöka? Kan jag ta reda på om jag gjort fel eller om det är någon av komponenterna som är felaktig (eller numera trasig).

Jag tycker själv att jag har hyffsad koll och tummen på rätt sida av handflatan. Har byggt och moddat ett gäng projekt tidigare och var säker på att ro det här projektet iland.

Det här är komponenterna jag använt:

Chassie: Antec Fusion 430 m nätagg
Grafik: XFX GEFORCE 8800GT 512MB
Moderkort: ASUS P5K-VM G33
Processor: INTEL CORE 2 DUO E8400
RAM: CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC8500
TV-in: HAUPPAUGE WINTV PVR-150 MCE
HD: SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA/300

Redigerat av phred1, 14 May 2008 - 08:22.

Postad 13 May 2008 - 21:55

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hade äntligen fått både tummen ur och en gnutta tid över för mitt efterlängtade projekt - en HTPC.

Har plöjt igenom manualer och forum för att allt ska bli rätt. Har t.o.m. kört med antistat-armband precis hela tiden för att vara extra rädd om prylarna. Så med alla kablar och kontakter på rätt ställe pluggade jag i ström, tangentbord och bildskärm. Dioden på moderkortet visade allt var ok och jag tryckte på ON-knappen. Fläktarna snurrade igång på en härligt låg nivå men några sekunder senare såg jag gnistor från nätaggreaget och ryckte ur strömsladden. PANIK!

Hur går jag vidare nu? Var börjar jag felsöka? Kan jag ta reda på om jag gjort fel eller om det är någon av komponenterna som är felaktig (eller numera trasig).

Jag tycker själv att jag har hyffsad koll och tummen på rätt sida av handflatan. Har byggt och moddat ett gäng projekt tidigare och var säker på att ro det här projektet iland.

Det här är komponenterna jag använt:

Chassie: Antec Fusion 430 m nätagg
Grafik: XFX GEFORCE 8800GT 512MB
Moderkort: ASUS P5K-VM G33
Processor: INTEL CORE 2 DUO E8400
RAM: CORSAIR 2GB DOMINATOR DDR2 PC8500
TV-in: HAUPPAUGE WINTV PVR-150 MCE
HD: SAMSUNG SPINPOINT 500GB SATA/300

Låter ju som om nätagget är stekt. Skulle ju även kunnat ha dragit med sig andra komponenter i fallet. Du har inte lyckas göra kortis mellan moderkort och chassi?

Testa att starta nätagget ensamt. Koppla loss nätagget och starta det med en bygel mellan svart/grön. Du kan behöva belasta nätagget med en eller ett par fläktar för att det ska starta.

Har du en switch för 110/240 V bak på nätagget?

Redigerat av dunde, 13 May 2008 - 21:57.

Postad 13 May 2008 - 21:58

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1353 inlägg
  • 0
först och främst köp ett nytt nätagg, plocka sedan ur tv kort, alla minnen utom ett, hårddiskar , grafikkortet och ev andra delar såsom display, minneskortsläsare etc...
startar den fint då så tillbaka m grafik och hårddisk.
boota igen
stoppa sedan in övrig utrustning, ett itaget med omstarter imellan.

kolla så inte nätagget är ställt på 110v.

har du anledning att tro att någon del i burken är tokig så kan det vara bra att testa i en annan dator om man har möjlighet.

men min gissning är helt enkelt att ditt nätagg var dåligt. (om du skruvar upp agget så ska det finnas en säkring som du kan kolla t.ex)

se till att du har ett kraftigt agg oxå, minst 500w skulle jag rekomendera. kolla på sweclockers, vet att de hade ett stort test av nätagg nyligen.

Postad 14 May 2008 - 08:28

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

först och främst köp ett nytt nätagg, plocka sedan ur tv kort, alla minnen utom ett, hårddiskar , grafikkortet och ev andra delar såsom display, minneskortsläsare etc...
startar den fint då så tillbaka m grafik och hårddisk.
boota igen

kolla så inte nätagget är ställt på 110v.

men min gissning är helt enkelt att ditt nätagg var dåligt. (om du skruvar upp agget så ska det finnas en säkring som du kan kolla t.ex)

Okej, tack för tipsen!

Nätagget har ingen 110/220V-switch så där kan jag inte gjort fel. Vill helst inte öppna det heller då garantin ryker. Behöver verifiera var det blev fel men då behöver jag som du skriver testa kompnenterna var för sig utan nät-agget som bråkar.

Håller tummarna nu för att det inte gick sönder några mer komponenter! Jag rapporterar tillbaka om hur det förlöper.

Postad 14 May 2008 - 10:34

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
phred1,

Börja med att göra som Dunde skrev. Att testa nätagget först genom att ta loss ATX sladden som går till moderkortet och starta den genom att sätta en bygel mellan grön och svart kabel. Då ska nätagget starta.

Postad 14 May 2008 - 22:05

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

phred1,

Börja med att göra som Dunde skrev. Att testa nätagget först genom att ta loss ATX sladden som går till moderkortet och starta den genom att sätta en bygel mellan grön och svart kabel. Då ska nätagget starta.

Har precis testat nätdelen genom att prova ovanstående. Fick i princip samma resultat som första gången jag provade det. Fläktarna snurrar igång sedan börjar det "spraka". Jag stänger förstås av och sedan kommer en svag doft av bränd elektronik...

Antar att nätagget har packat ihop för gott. Men, var det trasigt redan innan jag fick det eller har jag sabbat det? Går det att kolla eller mäta utan att öppna det? Kan jag kortslutit moderkortet till chassiet och fått det här felet (som kvarstår trots att allt är bortkopplat)? Moderkortet sitter för övrigt kvar i chassiet utan att jag rört det. Kan jag mäta mellan chassiet och några stift på ATX-kontakten kanske?

Postad 14 May 2008 - 23:28

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Jag tror nog att agget var väck när du fick det. Ta det på garanti så är det fixat.

Postad 12 June 2008 - 19:35

Unregisteredfbe11445
  • Unregisteredfbe11445
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Garanterat någon lödning eller anslutning som är felaktig så du har glappkontakt.
Om det sprakar som du säger bör det vara på Primärsidan, alltså före Transformatorn.
I annat fall hade nog någon säkring pajat i nätagget.
Är det nytt så skicka tillbaka det. Troligast får du nog ett nytt.
Att försöka laga det själv är bara kostsamt med tid.

Redigerat av Unregisteredfbe11445, 12 June 2008 - 19:36.

Postad 12 June 2008 - 20:13

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har returnerat hela chassiet inklusive nätaggregat och fått ett nytt tillbaka. Har tyvärr ännu inte hunnit kolla att alla delar fortfarande fungerar..

Får hålla tummarna när jag sätter mig ned nästa vecka och bygger ihop allt! :D

Postad 22 June 2008 - 08:38

phred1
  • phred1
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Såååå, äntligen har jag hunnit testa att alla inblandade bitar fungerar efter incidenten med det "spännande" nätaggregatet :-)

Tack för alla råd jag fått!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.