Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 Video-, Bluray- och DVD-inställningar

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2008 - 21:27

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
God Kväll.

Fick precis hem min Digital Video Essentials från www.axelmusic.com för att äntligen ta mig tid att kalibrera min Sony KDL-40D3500 och funderar på vilka inställningar jag bör ha på min PS3'a.

Den sitter inkopplad via en HDMI och det enda jag har gjort är att ändra upplösningen till 1920.
Vilka inställningar kör ni med/bör man köra med? DVD-inställningar, Bluray-inställningar, Audio/Video-inställningar? Rubbet.

Postad 05 June 2008 - 09:08

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

God Kväll.

Fick precis hem min Digital Video Essentials från www.axelmusic.com för att äntligen ta mig tid att kalibrera min Sony KDL-40D3500 och funderar på vilka inställningar jag bör ha på min PS3'a.

Den sitter inkopplad via en HDMI och det enda jag har gjort är att ändra upplösningen till 1920.
Vilka inställningar kör ni med/bör man köra med? DVD-inställningar, Bluray-inställningar, Audio/Video-inställningar? Rubbet.

Är också intresserad, har precis kalibrerat med DVE. Men vad ska man ha för inställningar vad gäller RGB-scale, blacker than black, videosignal etc?
Jag vill ha min PS3 inställd för att vara optimal för film...

Postad 06 June 2008 - 08:21

Oflax
  • Oflax
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har likadan Tv som du Wixner....
har du några tips på inställningar som kann förbättra bilden. inte sugen på att köpa en kalibrerings skiva.

tack på förhand

Postad 07 June 2008 - 00:13

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0

Jag har likadan Tv som du Wixner....
har du några tips på inställningar som kann förbättra bilden. inte sugen på att köpa en kalibrerings skiva.

tack på förhand

Bild är ju väldigt subjektivt.
Jag kan säga att analoga signaler kommer alltid att se katastrofala ut på den här tv'n, men det var jag medveten om när jag köpte den. Annars är det ju bara att se till att alla källor du har (PS3, HTPC, XBOX) är konfigurerade för bästa möjliga utsignal (HDMI aktiverat, korrekt upplösning etc) och sedan bara justera gamma, kontrast och övrig färgbild tills dess att du själv är nöjd.

Har fortfarande in påbörjag någon kalibrering då det f.n är för ljust i vårt vardagsrum.

Postad 07 June 2008 - 13:27

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1102 inlägg
  • 0
Om ni läser onlinemanualen som ni kan nå från ps3:an om den är inkopplad på nätet så förklaras de flesta inställningarna.
För att kunna dra nytta av blacker than black och whiter than white/superwhite krävs att tv:n i sig klarar det vilket förhoppningsvis står i tv:ns manual eller på tillverkarens hemsida.
RGB full range är vanligtvis lämplig som limited för film och som full för spel då de använder olika standarder för färg och gråskalor.
Cross color reduction är för analoga anslutningar.

Postad 08 June 2008 - 09:33

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2346 inlägg
  • 0
Jag kör limited i GTA4 annars blir det alldeles för mörklt.

Postad 09 June 2008 - 11:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Är också intresserad, har precis kalibrerat med DVE. Men vad ska man ha för inställningar vad gäller RGB-scale, blacker than black, videosignal etc?
Jag vill ha min PS3 inställd för att vara optimal för film...

Ni missar att huvudpoängen med DVE är ju att den ska hjälpa en att få fram rätt/bra inställningar för ens display och källa.

Så med tanke på att du behöver fråga så har du inte kalibrerat med DVE - inte tillräckligt noga iaf. <_<

Använder man DVE kommer man fram till att för mest korrekt ut-signal från PS3 för video så kör man RGB:Limited, YCbCr och Superwhite:On.

För spel kan man dock med fördel prova RGB:Full. När man växlar mellan Full och Limited måste man dock växla mellan motsvarande (dvs pc ("full") eller video ("limited") nivåer) i displayen oxå (om det går) - om displayen inte gör det automatiskt.

DVD-upscale ska vara Full eller Double (sistnämda gör att bilden besärks några % men kan ge bättre bild). Movie-mode (heter det så?) ska vara Auto förutom om man får väldigt konstiga bildfel. Finns ett antal bildfilter och dynamic tjaffs, Off rekommenderas.

edit:
Wixner>> "Bild är ju väldigt subjektivt".
Poängen med DVE och kalibrering är iofs att Bild är allt annat än subjektivt. :)

Redigerat av pacman, 09 June 2008 - 11:44.

Postad 13 June 2008 - 14:52

Wixner
  • Wixner
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Ursäkta de totalt ultrasena svaren :)

Pacman
Det jag menar är naturligtvis att bra bild är subjektiv kontra korrekt bild som inte är subjektiv :)

Anledningen till att jag frågar är att om min källa (PS3'an) skickar ut en helt galen (felinställd) signal, kommer ju inte slutresultatet att bli detsamma om källan skickar ut en korrekt signal..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.