DVI Dual Link är till för skärmar med högre upplösning än 1920 x 1080.
Jag använder DVI Dual Link till min Apple 30" datorskärm med upplösning 2560 x 1600.
Det är väl ett gott exempel på överföringskapacitet? Det krävs ju mer information för att skicka en högre upplösning. Men detta kanske börjar bli lite OT...
Hej, och tack för alla svar!
Det verkar som att HDMI kommer att räcka gott o väl till att ansluta HTPC:n till TV:n.
Ang. ljudet: grafikkortet som jag har är från Asus ( http://www.asus.com....amp;modelmenu=1 fast med 512MB minne ). Det finns en S/PDIF ingång (2 pins) på grafikkortet och om jag förstår det rätt ska man kunna ansluta ljudkortet till grafikkortet (en sladd t.o.m. följde med grfikkortet). En av DVI utgångarna är gul, och DVI->HDMI adapter är också gul så jag antar att man på så sätt kan få ut både ljud och bild ur datorn.
Jag har X-Fi ljudkort (bla-bla-music) och i dagsläget får ut 5.1 analogt till Logitech högtalare. Problemet med X-Fi är att det inte finns en officiell S/PDIF och man måste använda sig av: http://www.neoseeker...f-definition/#0 (vilket jag aldrig provat tidigare). Hursomhelst är ljudet inget problem för jag är ganska nöjd med min analoga setup och kommer troligen att köra med det ist.f. att krångla till det med "digital-hell" (AC3 o DTS funkar men annat ljud från bl.a. spel enkodas inte i realtid).
Nu gäller det bara att välja "rätt" TV 
BTW: om man pixelmappar HDMI och bilden innehåller kanter (alltså källan är inte exakt av samma storlek som TV:n's upplösning) - vad gör TV då? Skalar den om bilden (då blir det ju ingen pixelmappning)? Eller får man då kanter som på bilden (inte så bra för plasma)? Alltså, vad händer om jag skickar en tv-serie som är 4:3 (t.ex. 640x480) över HDMI till TV som har upplösning på 1366x768? Och även det omvända: kan jag få TV:n att skala om bilden om jag vill det?
Tack för hjälpen
Pixelmappningen betyder bara att den klarar av datorupplösningar utan att köra overscan (ex kapa kanter), alltså skalar den inkommande bilden till rätt storlek. Vanliga icke-dator upplösningar hanteras som vanligt, tror jag. Tro mig inte på mitt ord dock men jag är 99% säker

Angående ljudet så kommer inte dvi kontakten hantera ljud över huvud taget, det finns liksom inga ledare för det. Så om du inte har en dvi+ljud->hdmi adapter kommer du inte få ljud därigenom. Däremot så tror jag nog att ditt creative-kort har digital utgång, i form av ett s.k. flexijack
- "FlexiJack (Digital In / Digital Out / Line In / Microphone) via 3.50 mm minijack" kolla här
I så fall så är det bara köra en vanlig 3.5mm-RCA adapter och därefter en vanlig koaxial sladd, eller någon liknande lösning. Jag kör så själv på mitt 5 år gamla creative live och det funkar fint

Men om det hjälper dig att få ut ljudet i hdmi låter jag vara osagt...
Mvh