Fotbolls EM 2008 ... Vem vinner ?
225 svar till detta ämne
Postad 13 June 2008 - 21:56
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Vem vinner EM ?
Holland ser otroligt starka ut .. Spanien skall bekänna färg mot Sverige
och Portugal är giftiga. Tyskland ? vad hände ?
Skriv vad du känner och rösta för vilket land du vill eller tror skalla vinna EM 2008
Maveric
Ps. vad tror ni om Sveriges chanser mot Spanien ? Skall man spela med bästa laget ?
Redigerat av Unregistered1103, 13 June 2008 - 22:02.
Postad 13 June 2008 - 22:14
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Turkiet har ju ingen chans iaf
Det går liksom inte att tippa något annat än Holland efter deras uppvisningar. 3-0 mot världsmästarna och 4-1 mot VM-finalisterna. Helt sanslöst fin fotboll de spelar också. Det ska sägas att Frankrike lika gärna kunde gjort 1-1 (borde) och dessutom gjorde 1-2 men fick ett riktigt snöpligt mål mot sig direkt efteråt som tryckte ned dem direkt.. och sedan var det ju 1-4 i slutsekunderna.. så med lite tur hade det blivit en betydligt tuffare match för Holland. Men å andra sidan så ska man förbi målvakten också och Van Der Sar är helt enkelt världsklassig.
Vi får se vilket lag som tar sig vidare från gruppen. Laget som kommer tvåa kan bli mycket farligt det också. Det känns dock som att Italien utan Cannavaro och dessutom "VM-mätta" kan få svårt att ta sig vidare. Frankrike imponerade betydligt mer. Rumänien har fina chanser, speciellt om Holland nu ställer över spelare iom att de är klara.
Portugal har världens bäste spelare och då är man givetvis livsfarliga. Deco är också i riktigt bra form. De har ett bra försvar, men målvakten är deras akilleshäl. 3-1 mot Tjeckien (utan Rosicky, Poborsky, Nedved iofs) är inte dåligt.
Spanien imponerade stort mot Ryssland men... efter 2-0 (där tvåan kom i slutet och Ryssland hade fina chanser att göra 1-1) så körde Ryssland med en försvarsstrategi som inte hör hemma i elitfotbollen. Att det bara blev 4-1 ska de vara glada för. Intressant imorgon att se hur Sverige och Spanien mäter sig mot varandra. Sveriges match mot Grekland var lite parodisk iom att Grekland inte ville vinna matchen. En helt annan sak att spela mot offensiva spanjorer.
Tyskland kommer igen och blir säkert farliga som vanligt. Dock måste man springa om man ska vinna matcher.
Edit: Vad gäller Sverige-Spanien ska man självklart köra med bästa laget. Klart vi kan slå Spanien.. det har vi gjort förut, utan Zlatan. Om vi kommer tvåa i gruppen (och vi är inte ens vidare än) så möter vi Holland. Nej Tack
Redigerat av Zoiler, 13 June 2008 - 22:16.
Postad 13 June 2008 - 22:31
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Kan inte bestämma mig. Holland gäller väl som favoriter efter sina uppvisningar, men jag tror på Kroatien som en outsider. de imponerade på mig i Tysklandsmatchen. Fortsätter de spela som då kan dom slå vem som helst. Att ställa över nyckelspelare som Zlatan och Henke mot Spanien vore en stor skandal. Det är match för match som gäller för Sverige. De har inte bredd att göra nåt annat. En pinne mot Spanien kan räcka långt, samtidigt som jag tror att det inte blir någon gratisseger mot Ryssland. Jag tyckte inte att ryssarna var så dåliga faktiskt. Grymt rörliga och farliga innan Spanien satte första bollen. Ett taggat ryssland i sista matchen blir ingen lek. det är inte lätt att vara Coach
Vad tror ni förresten om startelvan i morgon? Jag tror att Stor tar alexanderssons plats i försvaret. Mittfältet blir Ljungberg, Svensson, Källström och Seb Larsson. Sen hoppas jag att det blir Larsson/Ibra på topp, men att det kanske blir Elmander som börjar i stället för Zlatan.
Edit. Lägger min röst på Kroatien.
Redigerat av MacGam, 13 June 2008 - 22:41.
Postad 13 June 2008 - 22:54
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Kroatien kan bli riktigt farliga om de får den medgång i matcherna som de behöver..
Men man kan som sagt inte tro annat än att Holland skall gå hela vägen med den fotoboll de hitintills spelat.
Frankrike var absolut inte dåliga. De skulle ha slagit de flesta lagen med sitt spel från idag, men Holland hade
allt på sin sida. Italien tror jag inte ens går vidare så de kan vi nog stryka.
Spanien håller inte hela vägen och Portugal har inte en chans mot Holland som aldrig skulle låna
ut bollen till Portugiserna.
Sverige
Backlinje: Stor - Majstorovic - Mellberg - Micke Nilsson
Mittfält : Elmander- Kim - Ljungberg
Släpande Center : Zlatan
Topp : Henke - Allbeck
Det är så jag tror att man knäcker Spanien
Löp på bakifrån och två målgörare längst fram.
Avbytare : Svensson som byter med Zlatan efter 60 minuter för att vila KUNGEN 
Rosenberg byter samtidigt med Henke och Allbeck får spela vidare. Sebastian får
väl byta med Elmander som också tar slut efter 60 minuter.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 13 June 2008 - 23:00.
Postad 13 June 2008 - 22:55
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Jag hoppas att det äntligen är dags för Holland. Jag har hejat på dem ända sedan jag var liten. De spelar alltid en fantastiskt fartfylld och underhållande anfallsfotboll. Det här är nog det mäktigaste jag sett. Tänk om fotboll alltid var så här bra! Mål direkt efter avspark, kanonskott av Robben och sedan det sista målet som är EM:s snyggaste. Van the Man är tillbaka i gammal god form... Möter de Sverige så vet jag inte vilket lag jag håller på. Å andra sidan lär Holland springa ifrån Sverige rätt rejält så det kanske gäller att slå Spanien i morgon?
Postad 13 June 2008 - 23:09
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Jag avfärdar nog Tyskland som vinnare efter matchen igår. Kroatien var ruggigt bra och är helt klart en outsider, dock så impades jag inte av deras första match.
Holland däremot. Woow, har imponerat nått så in i norden, andra matchen i rad de visar upp spel i världsklass, som kommentatorn sa, de spöade världsmästerna med 3-0 och VM 2:an Frankrike med 4-1. Inte illa?
Portugal har också visat upp ett fint konsistent spel och många mål.
Kan man dock överhuvudtaget kommentera Spanien innan mötet mot Sverige?  Hoppas såklart på Sverige och då faller ju Spanien "lite" bort från tronen vid en ev förlust.
Ang Italien vill jag absolut inte avfärda dem från mästerskapet. De har alltid problem att ta sig ifrån gruppen oavsett vilka lag de än möter. Går de vidare blir de att räkna med! Har varit en del knasiga domslut emot dem också.
Postad 13 June 2008 - 23:26
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Postad 13 June 2008 - 23:31
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tomas ..
Vad röstade du på
Maveric
Postad 14 June 2008 - 04:58
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Tomas .. Vad röstade du på
Jag tänkte rösta omkring den 28:e när alternativen är färre
Postad 14 June 2008 - 07:23
flaerdfull
-
flaerdfull
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Holland, Kroatien eller Portugal vinnerHolland och Portugal har ruggiga offensiva kvaliteter. Kroatien är mer homogent som lag, bygger bakifrån med ett grymt försvar, storväxt och fysiskt. Hoppas Holland vinner av det tre då de spelar överlägset bäst fotboll. Sjuk offensvi då man kan ha Van Persie, Robben, Huntelaar på bänken. Dessutom Ryan Babel snart tillbaka. Dessa hade ju platsat i vilket annat lag som helst. Stöter vi på Holland i kvarten är det förmodligen godnatt. Vinner vi mot Spanien och vinner gruppen så slipper vi iaf holländarna. Har vi maximal tur blir det Rumänien i kvarten, jag tror de kan ta en pinne mot Holland som förmodligen ställer av halva laget. Å andra sidan är Holland inte som andra storlag, de vill göra fler mål även om de leder med 5-0.. Ska vi slå Spanien måste vi spela som mot Grekland, ligga tätt på dem och inte ge dem ytor. Jag tror att Lagerbäck matchar samma lag förutom att Stoor och Seb Larsson går in på högerkorridoren. Sidled och Taco bredvid varandra och Henke som släpande forward för att stänga Spaniens uppspelsfaser.... Sverige - Spanien 2-1 0 - 1 Iniesta (27) 1 -1 Ljungberg (59) 2 - 1 Ibrahimovic (73)
Postad 14 June 2008 - 08:19
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
När ska de som bestämmer inse att upplägget vid ett stort mästerskap (av vilket slag det än må vara) eller os inte ska vara som det är nu. Det är grymt orättvist. Alla ska möta alla efter gruppspelet. Som det är nu är det inte alls säkert att bästa land (lag) vinner. Tråkigt, men så är det.
Postad 14 June 2008 - 09:05
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
När ska de som bestämmer inse att upplägget vid ett stort mästerskap (av vilket slag det än må vara) eller os inte ska vara som det är nu. Det är grymt orättvist. Alla ska möta alla efter gruppspelet. Som det är nu är det inte alls säkert att bästa land (lag) vinner. Tråkigt, men så är det.
Hur menar du att det inte är säkert att det bästa laget vinner? Ett lag som vinner sina matcher är väl bättre än lag som inte vinner sina matcher?
Postad 14 June 2008 - 09:42
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Hur menar du att det inte är säkert att det bästa laget vinner? Ett lag som vinner sina matcher är väl bättre än lag som inte vinner sina matcher?
Tror han menar att slumpfaktorn blir högre i ett cupspel än ien serie.  Å andra sidan skulle nog ett lag som Sverige ha mindre chanser i ett sånt upplägg med sin tunnare trupp. De stora lagen kan ersätta skadade och slitna spelare på ett helt annat sätt. Spanien skulle i princip kunna byta ut hela laget till sverigematchen och ändå ha ett lag i världsklass.
Postad 14 June 2008 - 09:52
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Grekland är ett bra exempel på ett lag som vunnit EM trots att de flesta lagen var bättre.
Ja de vann sina matcher 2004 .. och trots att de spelade lika dålig fotboll som mot Sverige 2008.
Helt otroligt, men eftersom att det har hänt vet vi att det är sant
Det lutar åt Svensk seger idag .. 2-1
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 June 2008 - 09:53.
Postad 14 June 2008 - 10:11
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Efter gårdagen ser Holland ruggit bra ut. Enligt mig har dom oxå idagsläget världens bästa målvakt i Van der sar ( även vår kung i United  ) Även Portugal och spanien ser bra ut. Tror det står mellan dessa tre länder att ta hem hela skiten !
Tyskland håller inte i längden och samma gäller det för kroatien.
Vad gäller Sverige så är det själv klart att ställa upp med bästa laget och inget annat än att gå för seger vore ju oförklarligt. För som sagt vem vill komma tvåa i gruppen och möta holland som någon sa tidigare  nej tack !
Kör med zlatan så länge det går och in med Sebbe Larsson nu samt fredrik stoor. Vet att många kanske kommer lacka på mig nu men jag skulle vilja byta ut tönten Fredrik ljungberg och kanske sätta in elmander ist. Tycker inte ljungberg gör mycket nytta.
Tror på kanske 1-1 ikväll och så spöar vi skiten ur Ryssland
Måste lägga in att jag tycker det är lite tråkigt att inte England e me, älskar engelsk fotboll och tittar gärna på roliga lag
Postad 14 June 2008 - 12:52
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Har vi maximal tur blir det Rumänien i kvarten, jag tror de kan ta en pinne mot Holland som förmodligen ställer av halva laget
En pinne räcker inte för rumänerna. Man får utgå ifrån att antingen Italien eller Frankrike vinner i deras möte eftersom allt annat vore självmord (de får lita på målskillnad och hoppas att rumänerna förlorar med 3 mål eller mer vid lika). Kroatien tror jag inte har vad som krävs för att gå hela vägen. Förvånar mig faktiskt att de ligger tvåa i denna omröstning. De spelade kasst mot Österrike men vann med lite tur och en straff, och mot Tyskland var det snarare Tyskland som var dåligt än Kro som var jättebra. När ska de som bestämmer inse att upplägget vid ett stort mästerskap (av vilket slag det än må vara) eller os inte ska vara som det är nu. Det är grymt orättvist. Alla ska möta alla efter gruppspelet. Som det är nu är det inte alls säkert att bästa land (lag) vinner. Tråkigt, men så är det.
Det går ju inte... 8 lag som möter varandra i en serie blir på tok för många matcher. Däremot tycker jag det är skandal att Sverige i semifinal kan få möta t ex ett lag de redan mött i gruppspelet såsom Spanien. Varför inte mixa grupp a-b-c-d i semifinal istället för i final? Som det är nu möter bästa laget från grupp a + b det bästa från grupp c + d i finalen.
Postad 14 June 2008 - 13:21
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Som det är nu är det inte alls säkert att bästa land (lag) vinner. Tråkigt, men så är det.
Det är ju just det att även de lag som inte är bäst har chansen att vinna som gör det så spännande. Det jag tycker är tråkigt är att t.ex. Holland inte har något att spela för i sista gruppspelsmatchen, det ger ju en grym fördel till Rumänien i dödens grupp. Hade det istället varit en rak cup hela vägen hade vi sluppit de "taktiska" matcherna; vinner man inte får man åka hem. Man skulle även kunna ha med fler lag och slippa att bra lag som Danmark och England inte lyckas kvala in. Sen skulle det givetvis bli jäkligt snöpligt att åka hem efter en match, och logistiken vore en mardröm, men vilka roliga EM det skulle vara!
Postad 14 June 2008 - 14:03
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Det är väl bara att skriva under på att upplägget är lite tokigt.
Det kommer säkert kritiseras, när storheter som Italien, ev. Tyskland
inte tar sig vidare. Elller när som sagt två lag från samma grupp möter
varandra i semi.
Jag saknar gruppspel 2
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 June 2008 - 14:03.
Postad 14 June 2008 - 14:20
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Om Holland håller formen så blir de nog svåra att slå.
Klart bästa laget hittills i EM och så spelar de inte bara effektiv fotboll utan även rolig och vacker fotboll.
Hoppas att den vackra fotbollen vinner i år och att det är slut på betongfotboll à la Grekland.
Postad 14 June 2008 - 15:15
MacGam
-
MacGam
-
Användare
-
-
234 inlägg
Ingen Källström och ingen Sebastan Larsson på mittfältet. i stället får Elmander börja till höger på mittfältet!!! Hur tänker Lagerbäck?  Nåja, Stor får i alla fall börja som högerback.
Redigerat av MacGam, 14 June 2008 - 15:15.
Postad 14 June 2008 - 15:54
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Sverige - Spanien 2-1 0 - 1 Iniesta (27) 1 -1 Ljungberg (59) 2 - 1 Ibrahimovic (73)
Hade faktiskt tänkt lira Iniesta som första målskytt. Verkar inte ensam med den tanken? Galna tips kan gå in ibland Men jag tror på oavgjort, 1-1 kanske.
Postad 14 June 2008 - 17:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Helt rättvist att Spanien vinner
När man inte spelar för att vinna då skall man förlora
Varför spelar Ljungberg ? Sämre Stjärna får man leta efter.
Rosenberg blev överflödig då man gav bort bollen direkt efter att man vunnit den
i hela andra halvlek.
Taktisk miss ...
Synd .. men man vinner inte mot de stora lagen om man går ut för att spela 0-0
vilket man gjorde i hela andra halvlek
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 June 2008 - 18:54.
Postad 14 June 2008 - 19:03
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Hade de bara fortsatt spela som i första halvlek kunde det ju gått något bättre. De hade ju ändå några chanser att göra 2-1 själva. Sett över hela matchen tycker jag att 1-2 är ett rättvist resultat spelmässigt.
Men jag blir bara mer och mer förbannad när jag kollar på lag som Spanien och Italien, mer än hälften av spelarna är ju mer filmstjärnor än fotbollsspelare. Marchena var en av de jag störde mig allra mest på idag, vad håller han på med egentligen.
Domarinsatsen var godkänd, inte mer. Spanien gavs fördel ganska många fler gånger tyckte jag.
Ljungberg tyckte jag var bra faktiskt, Rosenberg däremot var ju ett bortkastat inbyte. Isaksson gjorde vad han skulle, inte mycket att göra på nåt av målen.
Redigerat av bananplanta, 14 June 2008 - 19:05.
Postad 14 June 2008 - 19:04
tomtefiluren
-
tomtefiluren
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Det märktes verkligen i andra halvlek att allting står och faller med ibra, vi har ju ingenting att komma med framåt när han inte är med. Henke verkar inte ens vilja göra mål längre. Är bara att hålla alla tummar och tår för att zlatan inte går sönder.
Postad 14 June 2008 - 19:04
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Det är bara att konstatera att Sverige inte har något att hämta i EM utan Zlatan... Allt hänger på hans knä nu...
Postad 14 June 2008 - 19:05
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Helt ###### otroligt. Klantskallar. Varför Elmander istället för S.Larsson? Schysst av Elmander att ge bort målet genom att skjuta den 10 meter utanför istället för att passa in till fristående Ljungberg (som förhoppningsvis hade kunnat ramla in bollen, något annat duger han inte till).
I andra halvlek sa jag direkt att det var kört rent offensivt när man slängde in Rosenberg. Vi kan lika gärna spela med 10 man istället för den sopan som aldrig gör något bra i landslaget.
Bittert. Vad göra? Utan Zlatan faller hela spelet.
Postad 14 June 2008 - 19:16
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
I andra halvlek sa jag direkt att det var kört rent offensivt när man slängde in Rosenberg. Vi kan lika gärna spela med 10 man istället för den sopan som aldrig gör något bra i landslaget.
Han måste ha fått en mental/fysisk kollaps av spelet. Såg honom i senaste klubbmatchen när han kom i samma lägen som i dag men då flög han fram och gjorde dessutom två mål. Men visst, vad fan hände med killen!
Postad 14 June 2008 - 19:18
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Varför spelar Ljungberg ? Sämre Stjärna får man leta efter.
Det har jag sagt nu i flera år. Han gör faan inte ett skit på plan. Jag e just nu så jäävla deprimerad. Känns inget kul att gå ut ikväll längre  Nää Zlatan e den ända kung vi har i sverige, allt hänger på han. Allt rasade ju när han går ut. Säger bara katasrof. I sverige talar man jämt om att det är ju jätte bra att vi än en gång gått till ett stort slutspel men sen är vi alldeles för dåliga helt enkelt !! Faan va lack ja e just nu
Postad 14 June 2008 - 19:23
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Om man ska gnälla lite så kan man säga att domaren borde gett en eller två straffar till Spanien men att han kompenserade detta i andra halvlek genom att skänka alla fördelar av frisparkar till Spanien. Rosenberg fick ju ingenting med sig och Spanien fick frisparkar hela tiden. Blev nästan komiskt efter ett tag. Sista målet borde också ha varit frispark till Rosenberg innan men det är klart att resultatet egentligen är ganska rättvist. Svenskarna blir så himla trötta också, det blev de redan i Greklandsmatchen. Hur är det med kondisen?
Postad 14 June 2008 - 19:36
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Nu är det inte bara Ljungbergs fel att vi förlorar, men såg intervjun efter matchen. Människan har inte ett
uns självkritik.
Sista 3 åren har han fått bollen .. sprungit .. tappat bollen ... kastat sig ...
Nej, in med nästa generation nu. Det finns bättre spelare.
Jag vill se Kim från start mot Ryssarna och så även Sebbe Larsson och Stoor.
Majstorovic måste in också .. han är en klippa.
Nu ser vi frammåt
1-1 mellan Ryssarna och Grekerna skulle sitta fint
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 14 June 2008 - 19:37.
Postad 14 June 2008 - 21:45
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1887 inlägg
Fast jag tycker att Henke Larsson oxå är väääldigt osynlig. Han har verkligen passerat sin topp.
Postad 14 June 2008 - 22:22
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Henke löper jättebra och arbetar kopiöst defensivt med att skära av deras speluppbyggnad. Han är även en smart spelfördelare (som när han spelade fram Elmander, eller Zlatan i första matchen). Tyckte han gjorde en bra match. Dåligt vid målchansen han lobbade över dock.
Postad 14 June 2008 - 22:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
sämst att vi släppte in 2-1 målet på övertid och bara sekunderna innan avblåsning
Redigerat av DVD-ai, 14 June 2008 - 22:25.
Postad 14 June 2008 - 22:31
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Spelar ju iofs ingen roll att vi släppte in det målet. Som jag sa innan matchen: vi var tvungna att slå Spanien för att komma vidare till semi. Holland kommer köra över oss även om vi lyckas slå ryssarna. Med facit i hand hade det varit bättre att bänka Zlatan och spela på 0-0.
Förresten räcker det med oavgjort mot ryssarna. Det tror jag vi grejar, med eller utan Zlatan, men sedan blir det torsk mot Holland.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 14 June 2008 - 22:38.
Postad 14 June 2008 - 22:34
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ljungberg är en kämpe men visst är han inte like bra som under storhetstiden i Arsenal. Han håller dock uppe farten och skapar oro på vänsterkanten så det är inte han som är problemet.
Henke, däremot är slut. Han är trött och loj och vandrar runt på ett sätt som hade fått Zlatan att skämmas under sin mest omotiverade period för något år sedan. Han ska absolut inte spela mer, utom möjligen som avbytare mot slutet av en match. Skräckfaktorn för motståndarna är också helt borta eftersom han inte skapat någonting och konsekvent varit tvåa på bollen.
Rosenberg klarar vi oss utan och Elmander kroknade trots att han inte sprang särskilt mycket.
Hansson skänkte bort sista målet - kunde han inte ha tagit en straff i alla fall?
Kort sagt har vi problem. Mot Ryssland bör vi starta med Zlatan, Källström och Allbäck. Allbäck är ingen lysande lirare men han är alltid bra placerad och kan ofta stöta in bollen på småchanser.
Holland är dock inte omöjliga i en kvartsfinal. Sveriges system är ju egentligen skapat för att störa ut skönspelande finlirare - så med tätt försvar, ett aktivt mittfält och en fungerande Zlatan finns det alltid en chans, om än liten.
Redigerat av Unregistered1197, 14 June 2008 - 22:43.
Postad 14 June 2008 - 23:58
Majorglenn
-
Majorglenn
-
Mästare
-
-
3071 inlägg
Jag tror på Portugal, trodde på dom redan innan EM å står fast vid det!
Postad 15 June 2008 - 01:12
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Henke, däremot är slut. Han är trött och loj och vandrar runt på ett sätt som hade fått Zlatan att skämmas under sin mest omotiverade period för något år sedan. Han ska absolut inte spela mer, utom möjligen som avbytare mot slutet av en match. Skräckfaktorn för motståndarna är också helt borta eftersom han inte skapat någonting och konsekvent varit tvåa på bollen.
Hade varit intressant att se kilometermätaren på Henke. Han sprang säkerligen topp 3 i laget. Han skapar också målchanser och vidarespel samtidigt som han öppnar upp ytor för andra. Konstigt hur man kan uppfatta en spelare så olika. Petter Hansson gjorde ett misstag i matchen, i övrigt var han grym med perfekta och vågade glidtacklingar. Skulle han ta en straff så han missar matchen mot Ryssland och vi får spela med Majstorovic samtidigt som de ändå gör mål (Isaksson är helt useless på straffar)? Knappast. Sverige gjorde en bra match i en halvlek - när Zlatan var med. Efter det tappar man offensiven totalt eftersom vi behöver en spelare som kan ta emot och hålla bollen och det är inte Henke och har aldrig varit. Det är omöjligt att spela fotboll om man inte får bollen. Så vårat problem är uppenbart, vi behöver Zlatan i 90 minuter. Vi behöver också spela med en äkta högermittfältare som dessutom är riktigt bra (hej S.Larsson) och inte en ovan egentlig anfallare. En Lyonspelare kan vara trevligt att hålla inne i laget också. Fast jag har en teori om att Lagerbäck vilade S.Larsson och möjligtvis Källström till Rysslandmatchen, precis som de tog ut Zlatan även fast han kunde ha spelat vidare. Till sist håller jag med om att Holland är inte omöjliga om det blir så. Det är inte idealmotståndaren men lets face it, vi skulle ändå stött på dem i semin om vi mötte lättare i kvarten. Vad som helst kan hända, de kan underskatta oss... bollen är rund.
Postad 15 June 2008 - 02:11
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2143 inlägg
Hade varit intressant att se kilometermätaren på Henke. Han sprang säkerligen topp 3 i lag.
Var lite det jag reagerade på, han jagade boll och stressade som ******** när spanska backarna passade mellan varandra, inte undra på att han blev trött.
Postad 15 June 2008 - 02:57
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Till sist håller jag med om att Holland är inte omöjliga om det blir så. Det är inte idealmotståndaren men lets face it, vi skulle ändå stött på dem i semin om vi mötte lättare i kvarten. Vad som helst kan hända, de kan underskatta oss... bollen är rund.
Jovisst men hur tröttsamt är det inte att åka ut i åttondel/kvart varje gång? En semi skulle vara en stor framgång för svensk fotboll. En kvart känns bara som ytterligare en axelryckning. Holland vinner! Underskatta oss lär de inte göra om Zlatan spelar. Han är glödhet just nu i fotbollseuropa.
Postad 15 June 2008 - 03:00
Unregistered74d4d0b1
-
Unregistered74d4d0b1
-
Veteran
-
-
2219 inlägg
Sverige gjorde en bra match i en halvlek - när Zlatan var med. Efter det tappar man offensiven totalt eftersom vi behöver en spelare som kan ta emot och hålla bollen och det är inte Henke och har aldrig varit. Det är omöjligt att spela fotboll om man inte får bollen. Så vårat problem är uppenbart, vi behöver Zlatan i 90 minuter.
Jag tror tyvärr inte att vi kommer att få se Zlatan i 90 minuter. 70 minuter om vi har tur. Angående Henke så kämpar han på bra och gör mkt nytta. Men han slår bort en del bollar för enkelt och känns helt ofarlig som målskytt nuförtiden. Straffar kan han inte slå heller...
Postad 15 June 2008 - 09:21
henke007
-
henke007
-
Guru
-
-
5366 inlägg
Jag gillade att Petter Hansson hoppade jämfota över bollen så att Villa kunde göra sitt mål, det var gentilt av honom!!
Postad 15 June 2008 - 09:47
klevman
-
klevman
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Två backar mot Villa, borde självklart lyckats stänga av ruschen. Men Villa lilla touch på bollen ställde Hanson helt. Men felet låg långt tidigare, Rosenberg som inte kunde hålla i bollen utan slänger sig så fort han får chansen, kan tyvärr inte nämna en bra sak som Rosenberg gjorde i sina 45minuter på plan. Förstår inte hur man kan vara fotbollsproffs och inte orka springa i 45min, ett betydligt bättre byte hade varit Allbäck, han må vara till åren men han kan hålla i bollen och spela den vidare!
Men självklart utan Zlatan så blir vi ett helt annat lag, ingen kan hålla i bollen, spela den vidare eller avgöra själv som han i svenska laget.
Nu räcker det med en poäng mot ryssarna för att vi skall gå vidare, i det fallet väntar Holland, och då blir det ju lite revansch!!!
Postad 15 June 2008 - 10:14
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Hade varit intressant att se kilometermätaren på Henke. Han sprang säkerligen topp 3 i laget. Han skapar också målchanser och vidarespel samtidigt som han öppnar upp ytor för andra. Konstigt hur man kan uppfatta en spelare så olika.
Nja, han jagade ganska mycket under en del av första halvlek men det vara bara för att han inte hängde med riktigt. Sedan hade han kört slut på sig och då missade han bollar framför mål som han hade tagit för några år sedan. Missförstå mig inte, jag gillar Henke. För några år sedan tyckte jag att han var en mer värdefull spelare än Zlatan. Men glöm inte att karln är 15 år äldre än många av de motståndare han möter. Självklart hänger han inte med. Ljungberg håller nog också på att närma sig slutet eftersom han inte är lika snabb som tidigare och inte kommer att orka med sina tjurrusningar länge till. Stoor gjorde några bra saker men klantade sig när han skänkte bort den första hörnan som blev mål. Dessutom släppte han bollen till Villas mål. Visserligen slog han det fina inlägget till Zlatans mål men det är något fel när en högerback är inblandad i matchens alla mål, särskilt när två går bakåt. Lagerbäck gör ett stor fel när han sätter orutinerade spelare på nyckelpositioner. Dessutom är han som alltid för långsam med bytena. Lagerbäck hyllas ofta för sin förmåga att kvala till mästerskapen men väl där händer ingenting. Nu när de flesta av våra nyckelspelare börjar falla för tidens tand så måste hans facit bli att hans slösade bort en lysande generation av fotbollsspelare med ett fantasilöst och improduktivt spelksystem.
Redigerat av Unregistered1197, 15 June 2008 - 10:21.
Postad 15 June 2008 - 10:30
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag tror ljungberg har för tajta kalingar och är därför inte lika rörlig längre
Han kan ju inte ens skjuta på en boll ..
Godmorgon.
Lika förbaskad idag som igår, för att man loosade på ett så onödigt vis. Håller med vissa som säger
att Rosenberg skulle tagit fajten istället för att kasta sig som en italienare.
Har kikat lite på inspelningen av matchen. Man har ju HD PVR numera 
Så mycket chanser man förlorade på grund av Ljungberg, så uppspelen stoppade på honom
istället för att passa bollen vidare, sprang han in i 2 spanjorer. Svensson och Andersson
var lysande. Mellberg och Stoor detssamma. Micke Nilsson överspelade sig själv gång på gång
men det är inte så lätt på vänsterkanten som är vår svaga sida.
Hade Emander passat istället för att skjuta hade det varit mål
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 15 June 2008 - 10:31.
Postad 15 June 2008 - 12:25
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Ja, jo ... Ljungergs funktion är ju numer att skapa oreda på motståndarnas högerflank utan att egentligen skapa så mycket framåt. Egentligen tycker jag att Ljungberg borde spela i mitten eftersom vänsterfoten aldrig varit en killer. Problemet är ju att vi inte har så många andra effektiva vänstermittfältare.
Ljungberg blir dock alltid utskälld trots att han jobbar bra. I förra VM bar han flera matcher på sina axlar och gjorde mål när resten av laget hade lagt av att spela. Ändå fick han skit av personer som inte gillar Ljungbergs stil utanför planen. Jaja, det finns ju större divor att reta sig på.
Stoor gjorde en del bra saker men på den här nivån är det de små misstagen som avgör matcher. Stoor gjorde sådana matchavgörande missar på grund av sin bristande rutin.
Sveriges lag är obalanserat och ömtåligt så matchen mot Ryssland kommer att bli en rysare. Hoppas att Lagerbäck i alla fall kommer att ha modet att inte spela Henke från start.
Redigerat av Unregistered1197, 15 June 2008 - 12:27.
Postad 15 June 2008 - 12:25
alienrebel
-
alienrebel
-
Veteran
-
-
1556 inlägg
Blir så j#### trött på allt gnällande på dommaren från spelarna, Koncentrera er på att göra mer mål eller stoppa moståndarna.
Det är ju inte så svårt
Sen hoppas jag att Alexandersson och rosenberg aldrig får spela mer i landslaget. Rosenberg är för dålig och Alexandersson har ju gjort mycke bra men håller inte längre som back i landslaget.
Källström måste väl ändå känna att det är hopplöst att va med i landslaget. När Linderoth går sönder och Svensson som defensiv mitt borde ju han få spela men då slänger man in Sidleds Danne istället och han gör suveräna matcher.
Men han kanske ska sluta lipa i tv över han inte får spela så kanske Lagerbäck låter honom spela mer.
Jaja nu knäcker vi ryssen med 4-1
Kvartsfinal: Sverige- Holland 3-0
SemiFinal: Sverige - Spanien 3-2
Final: Sverige - Tyskland 2-1 i förlängning
Postad 15 June 2008 - 12:30
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det är riktigt, om man gör mål behöver man inte bry sig så mycket om domarna. Det var helt klart Rosenbergs veka spel som vi ska skylla på, inte på domaren. Dock tror jag att han eventuellt kompenserade med ett gäng frisparkar för att han missade straffen till Spanien och för att inte belöna Sveriges destruktiva spel.
Redigerat av Unregistered1197, 15 June 2008 - 12:31.
Postad 15 June 2008 - 13:43
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38133 inlägg
Nja, han jagade ganska mycket under en del av första halvlek men det vara bara för att han inte hängde med riktigt. Sedan hade han kört slut på sig och då missade han bollar framför mål som han hade tagit för några år sedan.
Missförstå mig inte, jag gillar Henke. För några år sedan tyckte jag att han var en mer värdefull spelare än Zlatan. Men glöm inte att karln är 15 år äldre än många av de motståndare han möter. Självklart hänger han inte med.
Det är ju det som är grejen, han hänger ju med bättre än många andra. Han har en otrolig fysik för att vara så "gammal". Vare sig du gillar eller ogillar honom så sprang han mycket mer än Zlatan i denna match och definitivt mer än dagarna när Zlatan var slö och oinresserad. Han sprang mer än Zlatan, han sprang mer än Elmander, han sprang mer än Rosenberg och är äldre än alla. Och det är ju knappast för att han inte "hänger med" utan det är ju ett medvetet strategiskt drag för att hindra och störa uppspelen. Jag funderar också lite på hur du menar att motståndarna inte räds honom för att han inte skapat någonting. Vem väggade fram passningen till Zlatans mål mot Grekland? Vem spelade fram Ljungberg genialt till hans friläge som sedemera ledde till 2-0 målet? Han var direkt inblandad i Greklandsegern. Mot spanien var han med på Zlatans lyftning när han kom fri och lobbade över, han spelade fram Elmander lysande till vad som borde varit 1-0, han var närmast bollen när Hansson turligt fäpplade in inspelet framför mål. Hände det något mer i matchen utöver målet där han gick upp i en luftduell och tog bort en försvarare? Faktum är ju att Henke varit inblandad eller legat bakom de flesta offensiva situationer i båda matcherna. Jag tyckte han var kass i VM, men absolut inte nu. Klart bäst efter Zlatan i anfallet.
Postad 15 June 2008 - 14:06
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
OM Zlatan spelar mot Ryssland är i alla fall Henke mest given som anfallande partner. Henke är nästan programmerad att servera Zlatan men även övriga med målgivande passningar och hans touchar och skarvar har få jämlikar i mästerskapet.
Ryssarna spelar i mitt tycke en hjärndöd fotboll och här behövs lite av Henkes förmåga att få till bollen i den sista touchen. Att köra traditionella metoder med djupledsspringande forwards som Rosenberg och Elmander är knappast effektivt mot robotar som ryssarna.
Ljungberg klarar sig som vanligt undan kritiken, är det någon som har passerat bästföre datumet är det han. Känns mer som en statussymbol för landslaget än en nyttig fotbollsspelare. Han är i alla fall inte vad han har varit. Frågan är ju dock vem som ska ersätta honom nu när Chippen skadade sig? Han lirade bra även på vänsterkanten men kanske Källström? Lär knappast komma till tals dock.
Postad 15 June 2008 - 14:21
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1919 inlägg
Ljungberg klarar sig som vanligt undan kritiken, är det någon som har passerat bästföre datumet är det han. Känns mer som en statussymbol för landslaget än en nyttig fotbollsspelare. Han är i alla fall inte vad han har varit. Frågan är ju dock vem som ska ersätta honom nu när Chippen skadade sig? Han lirade bra även på vänsterkanten men kanske Källström? Lär knappast komma till tals dock.
Alexandersson har väll passerat bäst före datum för ett par år sedan, in med Sebastian Larsson.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|