Fälla in LCD-TV i gipsvägg
20 svar till detta ämne
Postad 02 July 2008 - 18:18
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
 Sony har använt den här bilden i sin reklam för sina senaste tv-modeller. I tråden om dessa modeller är vi överens om att bilden ljuger. Det går inte att få den här tunna looken utan att fälla in tv'n i väggen (dessutom har dom monterat den för högt för bekvämt TV-tittande från kuddar på golvet  ). Hursomhelst, jag vill naturligtvis precis som alla andra som sett bilden uppnå den här illusionen av en 3-4 cm tjock bildram i mitt eget hem. tv'n utan väggfäste är 11cm djup, ett väggfäste bygger ytterligare 3-6 cm på djupet, totalt ca 15 cm. Att montera utanpå gipset är uteslutet, tv'n måste fällas in så de bakre 10-12 cm av apparat och upphängning hamnar inuti väggen! Min vägg är av enkel-gips på träreglar, turligt nog med en förrådsskrubb bakom där all sladdragning kan göras. Hur jag än letar här och på Google så hittar jag inga praktiska erfarenheter av att ta upp stora rektangulära hål i gips och sänka in en tv med hjälp av något eget regel-arrangemang på baksidan. Är det här omöjligt? Har ingen annan av er gjort det här? Är det korkat ur något perspektiv? Vill ni som har egen erfarenhet eller har rotat i saken vara snälla dela med er erfarenheter, länkar, bilder här. Tack på förhand! //dagun - snart på gång att såga ett stort hål!
Postad 02 July 2008 - 18:28
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
har tyvärr ingen lösning men en liten synpunkt...får inte tvn svårt att göra sig av med värmen om du bakar in den i väggen?!?
Postad 02 July 2008 - 18:53
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Om du har tillgång bakom väggen är väl det enklaste att såga upp ett hål med hjälp av sticksåg eller liknande och sedan bygga en lagom hög hylla bakifrån som du helt enkelt ställer tvn på. Sedan får man väl sätta någon slags lämplig ram runt, i det där fallet en större vanlig tavelram och en bit vit kartong med ett lagom stort hål i.
Postad 02 July 2008 - 19:37
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Om du har tillgång bakom väggen är väl det enklaste att såga upp ett hål med hjälp av sticksåg eller liknande och sedan bygga en lagom hög hylla bakifrån som du helt enkelt ställer tvn på. Sedan får man väl sätta någon slags lämplig ram runt, i det där fallet en större vanlig tavelram och en bit vit kartong med ett lagom stort hål i.
hmm, finessen med just de här modellerna är att de är designade att se ut som en tavelram runt själva LCD-panelen. En ram till blir ju lite tårta på tårta. Alltså måste jag liksom låta sista delen ligga frilagd utanför ett relalivt tight hål för den inåtfasade tv-kroppen. Hyllidén är för övrigt utmärkt! Kanske som sätt att även försänka lite tillhörande apparatur som dvd och surround i något som ser ut som ytterligare en tavla, de har ju ingen egen ram. Ventliation hoppas jag skall ordna sig bakifrån, relativt gott om luft i skrubben så bakkroppen kan förhoppningsvis ventilera sig bakåt. Om inte nån dum design gjort att varmluftsutsläppet sitter runt ytterkanten nära framkant så de hamnar precis i höjd med gipsen. //Dan
Redigerat av dagun, 02 July 2008 - 19:38.
Postad 03 July 2008 - 08:39
Unregistered47457d0f
-
Unregistered47457d0f
-
Användare
-
-
228 inlägg
Ok jag skulle göra så här
Börja med att öppna väggen bakifrån från skrubben du kommer att behöva göra en ram av regelvirke. För att slippa tapetsera/måla om så skulle jag limma gipset med sättlim när du kapar upp hålet var noga så du får så släta kanter som möjligt använd sedan latexfog på gipskanterna. Beroende på hur du vill fästa tvn så går du vidare därifrån antingen så använder du någon slags väggfäste med teleskopsarm då måste du sätta reglar på rätt avstånd och höjd inne i skrubben annars så bygger du bara en hylla:D
Johan
Postad 03 July 2008 - 09:07
Unregistered2431065f
-
Unregistered2431065f
-
Lärjunge
-
-
473 inlägg

Sony har använt den här bilden i sin reklam för sina senaste tv-modeller. I tråden om dessa modeller är vi överens om att bilden ljuger. Det går inte att få den här tunna looken utan att fälla in tv'n i väggen (dessutom har dom monterat den för högt för bekvämt TV-tittande från kuddar på golvet ).
Hursomhelst, jag vill naturligtvis precis som alla andra som sett bilden uppnå den här illusionen av en 3-4 cm tjock bildram i mitt eget hem. tv'n utan väggfäste är 11cm djup, ett väggfäste bygger ytterligare 3-6 cm på djupet, totalt ca 15 cm. Att montera utanpå gipset är uteslutet, tv'n måste fällas in så de bakre 10-12 cm av apparat och upphängning hamnar inuti väggen! Min vägg är av enkel-gips på träreglar, turligt nog med en förrådsskrubb bakom där all sladdragning kan göras.
Hur jag än letar här och på Google så hittar jag inga praktiska erfarenheter av att ta upp stora rektangulära hål i gips och sänka in en tv med hjälp av något eget regel-arrangemang på baksidan. Är det här omöjligt? Har ingen annan av er gjort det här? Är det korkat ur något perspektiv? Vill ni som har egen erfarenhet eller har rotat i saken vara snälla dela med er erfarenheter, länkar, bilder här. Tack på förhand! //dagun - snart på gång att såga ett stort hål!
Det är enklare än du anar! 1.) Det bästa sättet att ta upp ett hål för en TV är att använda en Fein MultiMaster (alternativt Bosch's piratvariant). Med en sån kan man såga mycket exakt i gipset så att du slipper täcka en eventuell glipa med foder. 2.) Efter att du sågat upp hålet i väggen monterar du en tjockare plywoodskiva mellan reglarna. För att få fast den kan du använda vanliga skruv-/spikvinklar. 3.) Sedan kan du såga upp ett hål till garderoben på andra sidan väggen. (för kablar) 4.) Nu bygger du en smyg av MDF som du passar in i hålet, så att den ligger dikt mot plywoodskivan i bakkant, och livar med väggen i framkant. Om du var noggrann i steg ett så räcker det att fylla igen en eventuell glipa med latexfog, som sedan målas i samma färg som väggen. 5.) nu är det bara att skruva upp väggfästet, hänga upp TV'n och ta en kall öl. //BC
Postad 03 July 2008 - 15:54
RuneWebradio
-
RuneWebradio
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Jag kan iaf tipsa om att såga i gips funkar kanon med en vanlig fogsvans. Det blir rakt och fint och är väldigt enkelt.
Postad 03 July 2008 - 18:01
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Det är enklare än du anar! ... 5.) nu är det bara att skruva upp väggfästet, hänga upp TV'n och ta en kall öl. //BC
Tack BoneCutter! Det verkar som du har koll på hur det här skall göras. Jag skall kolla runt i bekantskapskretsen efter en Multimastern eller Boschkopian som verkar öppna för exakta och ev. fasade gipshål. Kände inte till verktyget förut, tack. Jag saknar dock fortfarande praktikfallet dvs någon som verkligen fällt in den. Det vore roligt att se någon annans fina resultat på bild innan man själv agerar testpilot, ingen som sett något? //dagun
Postad 03 July 2008 - 20:32
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Ventilationsöppningarna upptill är knappa 5 cm från framkanten, iaf på w4210, dvs hela blanka ramen + 1,5 cm
Styrknapparna är ännu längre bak, men det finns ju samma på fjärren, Övriga ventilationsöppningar ser jag inte.
Helnöjd med bilden på inbyggda boxen, analog endast lite sämre
Postad 07 July 2008 - 21:36
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
Vi fällde in en 52-tums sharp hos kund. Dock gjorde vi så att det blev lite luft runtom den. Men det vart stiligt! Vi satte ett SMS fäste med 3-d arm på så att man enkelt kunde dra ut tv:n och koppla etc. Vårat galleri
Redigerat av Reference audio, 07 July 2008 - 21:40.
Postad 08 July 2008 - 23:03
Lance Uppercut
-
Lance Uppercut
-
Rookie
-
7 inlägg
Kul projekt, och lycka till!
Jag har tänkt göra samma sak (med likadan TV) till hösten om det inte dyker upp någon supertunn TV innan dess. Jag har tyvärr inte tid att pyssla med det i sommar.
Publicera gärna bilder och erfarenheter hur det går.
Ska du inte passa på att fälla in lite högtalare när du ändå är igång och sågar? :-)
Postad 10 July 2008 - 06:17
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Jag fällde själv in en vanlig tjock Loewe 32 tums tv i gipsvägg, och det var inga problem. Detta var innan platta tv apparater gick att lösa för rimliga pengar och det blev inte så dumt. Tvn står av förklarliga själ på en hylla. Gör du som tidigare inlägg beskriver bör det inte vara några problem. Tänk bara på värmen, men i dittt fall med skrubben bakom löser det sig ju naturligt. Hägtalarna fällde jag in samtidigt och gjorde en ram runt i tjock papp som sedan kläddes i tyg. Lycka till! Bilden togs när det var nästan klart.
Postad 11 July 2008 - 15:31
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
 Någon som känner till/kan tipsa om ett väggfäste eller monteringsanordning som både är lite teleskopiskt och inte bygger för många centimetrar i tjocklek för att möjliggöra att putta in TV'n in i väggen efter den är upphängd? Se min egen schematiska bild ovan. Om väggfästet bygger för mycket kommer hela tv'n ut ur väggen igen och effekten av infällning försvinner. /dagun
Postad 14 July 2008 - 19:20
Life
-
Life
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Måste man inte ha koll på avståndet mellan reglarna, för stor tv måste innebära att en regel ryker om den skall kunna ligga i höjd med gipset?
Postad 15 July 2008 - 10:15
Unregistered47457d0f
-
Unregistered47457d0f
-
Användare
-
-
228 inlägg
Måste man inte ha koll på avståndet mellan reglarna, för stor tv måste innebära att en regel ryker om den skall kunna ligga i höjd med gipset?
Jepp det tror jag att man måste eftersom cc brukar vara 60 cm i väggar sen så tror jag att gipset blir sladdrigt om man inte sätter nått mellan reglarna. Fimpar man en regel utan att stadga upp så förlorar ju väggen stabiliteten. Johan
Postad 25 July 2008 - 15:03
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Mission completed, infällning.Nu har jag som inledningsvis startade den här tråden fått min TV infälld. Tack för alla tips och frågor som inspirerat. Men det hela blev till slut så att min mycket mer målinriktade och snickarkunnige bror fixade hela infällningen i en solo-performance. Han tog sig an uppgiften och sågade direkt upp hålet för tv'n i min gipsvägg, kapade två reglar och återupprättade deras stabilitet mha. en stödram av nya reglar. Bakom tv'n byggde han en enkel helt egen konstruktion, en trä-vesa som håller tv'n på plats säkert i hålet. Baksidan är till stora delar fri och ventilationen upplever jag som tillfredställande. Vi ökade luft-genomströmningen i den skrubb där baksidan finns genom två nya ventilationsgaller. Samtidigt fällde vi in en hylla för DVD, digitalbox2, streambox. Denna kommer att täckas av någon form av ram med glas. Väggen kommer att fyllas med andra ramar så bilderna är ännu lite sterila jämfört med Sonys Promo, men denna fas 2 tänker jag inte skriva om här. Från sidan upplever man verkligen nu att huset har en "platt" tv, det finns inget annat än en ram. Hoppas någon blir inspirerade när ni ser att det faktiskt går att göra det som Sony gör i annonsen.
IMG_3664.jpg 244.74K
9 Antal nerladdningarFramifrån med ännu ej klart apparatfack under tv'n
IMG_3665.jpg 276.55K
9 Antal nerladdningarFrån sidan, här syns den fina platt-tv effekten bäst
IMG_3661.jpg 160.22K
6 Antal nerladdningarBaksidan med vårt hembyggda trä-vesa väggfäste!
Postad 25 July 2008 - 16:44
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
inte illa,
har du satt dit själv en "ram" runt tv:en ?
Postad 25 July 2008 - 18:11
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
inte illa, har du satt dit själv en "ram" runt tv:en ?
Den svarta (midnight blue) ramen hör till TV'n - finns även i andra nya nyanser typ silver men då med andra modellbeteckningar. /dagun
Postad 24 November 2008 - 22:44
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Snyggt blev det!
(Och nu har ju en tunnare variant av samma tv kommit så då kanske det går ännu smidigare med tanke på den separat boxen på den modellen, också.)
Det jag har funderat över hela tiden jag läst om projektet och modellen, är ljudet - hur låter ljudet? sitter högtalarna baktill och är alltså inbyggda i väggen, eller kommer ljudet ut någon "glipa" på framsidan?
För till den finfina bilden måste man ju ha ljud! =)
Postad 25 November 2008 - 10:20
dagun
-
dagun
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Snyggt blev det! (Och nu har ju en tunnare variant av samma tv kommit...)
Tack!, Javisst men Sonys nya trådlösa modell kommer ju också med ett dubbelt så högt pris, det hade jag aldrig kunnat betala. Så infällning kvarstår för oss utan den större plånboken. Det jag har funderat över hela tiden jag läst om projektet och modellen, är ljudet - hur låter ljudet? sitter högtalarna baktill och är alltså inbyggda i väggen, eller kommer ljudet ut någon "glipa" på framsidan? För till den finfina bilden måste man ju ha ljud! =)
Ljudet kommer ut ur den vita kanten (som är rastrerad med tusentals små hål) under LCD-panelen. Jag förutsätter att det sitter minst två små framåtriktade högtalare där. Det verkar inte finnas någon bas eller annan högtalare som är riktad bakåt. Jag har sålt min 5.1 anläggning från Jamo och saknar den inte. Tittar man på mycket actionfilm är ju det perfekta tillbehöret något av Sonys tight integrerade microhögtalarsystem t.ex. HTP-BD3IS eller Sony HT-IS100.
Postad 25 November 2008 - 21:23
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ja är priset dubbelt så är nog en tjockare variant min melodi också, och bra att den låter fastän den är infälld, mycket lyckat resultat som sagt.
Blev sugen på en 26a själv (fast panelerna verkar lite siockså i den storleken) så en vacker dag så...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|