Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

i sär skrivningar

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 October 2002 - 20:15

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Pressbyråns nya reklamkampanj i tunnelbanan: HUNGRIG? VI HAR SNABB MAT
Hur mäter man farten på mat? Hekto i minuten eller kilo i timmen?
I en elaffär i Tyresö kan man köpa en RAK APPARAT
Undrar om de har böjda också?
I godiskiosken kan man vid juletid inhandla: Skum Tomte
Verkar rationellt. Antagligen lämnar man in sin student på morgonen och hämtar ut honom eller henne på kvällen, färdigfestad och klar!
En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter: "Jag arbetar en hel del med fel analys." Det verkar väl onodigt
Den här skylten, vars erbjudande jag inte vill spekulera om, brukar runt Halloween sitta utanför Pressbyrån i Kristianstad:
Pumpa gubben 29 kr

Postad 30 October 2002 - 20:24

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
hehehe, den sista va bäst helt klart !!!

Postad 30 October 2002 - 20:26

Unregistered6aaa97cc
  • Unregistered6aaa97cc
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
Ja...särsktivningar kan vara roliga att läsa ibland...fattar bara inte att de som skriver reklamer och sådant inte märker det själv och skriver om det....

GUL NACKAD PAPEGOJA TILL SALU!!!

Postad 30 October 2002 - 20:48

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Vi kan tacka engelska och USA för alla särskrivningar.
På www.skrivihop.nu kan man lära sig hur man ska tänka för att skriva rätt.

Postad 30 October 2002 - 21:02

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Som jag tidigare fråga på annat ställe på detta forum: Kan nån ge ett exempel på en särskrivning som verkligen kan leda till missförstånd?
Håkans exempel är nästan alla påhitt som en längre tid florerat på nätet för att förlöjliga de som särskriver. Jag var förut nitisk särskriftsmotståndare, men börjar nu vackla och inser att skriftspråket är förändligt.

Att jag har svårare att läsa text med särskrivna ord beror nog bara på gammal vana.

Postad 30 October 2002 - 21:06

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Ha ha ha, de är jäkligt roliga.... Själv tillhör jag tyvärr de som särskriver lite för ofta... Men inte så att det blir så här roligt.....

Postad 30 October 2002 - 21:25

Unregistered3e35add6
  • Unregistered3e35add6
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
det var allt roligt..[B)][:D][:)]

Postad 30 October 2002 - 22:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Staffan. Jag har ett par exempel.

En mataffär sökte för ett par månader sedan "Kassa medarbetare" via en jobbsite.

Jag skrev förstås och frågade om man behövde papper på sin inkompetens eller om det räckte med att jag aldrig jobbat i butik ö.h.t.
Jag fick tyvärr inget svar :)

"Rök fritt" är ju en annan som brukar vara med på liknande listor, och den har jag sett på mer än ett ställe i verkliga livet. Ett par av dem var platser där det var svårt att avgöra om det var tillåtet eller inte (inte direkt sjukhusmiljö eller bensinmack).
På grund av att jag vet hur vanliga särskrivningar är så vågade jag inte röka trots att det egentligen bara ska gå att tolka som "fritt fram".

Mitt största motstånd är dock att det resulterar i svårläst text som i onödan måste tolkas för att se vad som troligtvis menas, och att det är så förbannat lätt att undvika om man bara anstränger sig lite.

Postad 30 October 2002 - 22:55

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
`` Pumpa gubben 29 kronor ´´ [:)][B)][:D]

Visst har man kul åt dessa exempel på särskrivningar.

För min egen del tycker jag att det blir oerhört tungt att plöja igenom en text med mycket särskrivningar.
Men, det kanske bara är en vanesak?

Man kanske måste lära sig att leva med att en rak apparat å ena sidan kan betyda en pryl för avlägsnande av oönskad behåring samtidigt som det också kan betyda ett manligt organ utan sidoavvikelser.
Han har en rak apparat............

Postad 30 October 2002 - 23:06

optimus
  • optimus
  • Forumräv

• 811 inlägg
  • 0
Pumpa gubben........ hehehehhe [:)]

Postad 30 October 2002 - 23:29

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
MEN SNÄLLA! Kan inte alla skriva dom här kopierade exemplen och säga att folk ska sluta särskriva här på forumet. Börjar bli lite jobbigt nu. Särskrivning är väldigt dåligt men det räcker med att det påpekas nån/några ggr.

Postad 30 October 2002 - 23:33

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

• 469 inlägg
  • 0
Kontaktannons:
En lång hårig sjuk sköterska söker...

Postad 30 October 2002 - 23:54

BigDog
  • BigDog
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Just skylten Rök fritt är en av mina personliga favoriter. Mc Donalds kör hårt med den. Eftersom skylten leder till stort tolkningsutrymme så tänkte jag " Fan va gott med en cigg efter käket". Slutade med värsta argumentationen. Jag och kompisen blev utslängda av väktare. Det hela slutade med att väktarna bestämde sig för att tillkalla polis, för det var ju självklart att man inte fick röka på Mc Donalds. Enligt vilken paragraf i lagen? Snacka om att polisen blev trötta på väktarna då de kom och skulle hämta oss:-).

Visst är det kul med skyltar som kan tolkas på olika sätt. Om företag är så korkade att de sätter upp skyltar som kan tolkas precis hur som helst, så får de ju vara beredda på att det kan bli argumentation om skyltens innebörd.

Postad 31 October 2002 - 01:11

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Loco.spk: Jo, men kunde dessa två exempel verkligen misstolkas? Det finns väl inget företag som söker dåliga medarbetare? Man får helt enkelt ha överseende med sådana felskrivningar.

Och "rök fritt"... Jag har aldrig sett en skylt med den texten där rökning är tillåten, det brukar istället stå just "rökning tillåten", "rökare", "smoking area" eller en skylt med en stiliserad cigarett med ringlande rök. Vidare brukar avsaknaden av askkoppar vara en ledande indikator på om huruvida tobaksbruk i rökform är otillåtet.

Ja, det kan vara kul att bråka för bråkets skull, men, utan att peka ut någon, så tror jag att polisen kan ägna sig åt betydligt mer allvarsamma uppgifter än att tillkallas för att gripa folk som irriterat sig på en särskriven skylt och trots det självklara i situationen uppträder olämpligt.

När jag förses med ett enda exempel på ett särskrivet ord som verkligen kan misstolkas, så lovar jag att sluta särskriva. Inte ens folket på skrivisär.nu kan plocka fram något.

Ha!!! upptäckte just ett fel i skrivihop.nus standardbrev: de skriver tv-apparat med versala t och v - måste genast tipsa slutaversaliera.nu om detta :-).

Postad 31 October 2002 - 01:34

Unregistered9e0a434e
  • Unregistered9e0a434e
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
[:)][B)][:D] Ett tag sedan jag garvade så mycket, man är
bra lättroad ibland [:D][:D][:D]

Postad 31 October 2002 - 01:53

Unregistered4aa8af5c
  • Unregistered4aa8af5c
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
[email protected],

Självklart kan man i de flesta fall reda ut vad som menas, men det kapar ju läshastigheten en hel del. Om jag på en pizzeria skriver "pittsa met fost och skönka" så skulle du garanterat förstå vad jag menar, men det ser kanske inte så bra ut.

Jag anser att det är en stor brist på respekt att särskriva; i stället för att lära sig den lätta huvudregeln om särskrivning ska alla läsare staka sig fram genom texten.

-sandstrom

Postad 31 October 2002 - 02:04

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Hm, "stor brist på respekt"? Det finns ju faktiskt människor som har läs- och skrivsvårigheter etc. Tycker inte att man kan beskylla dem för dålig respekt. Men jag tycker att man kan kräva att alla skriver efter bästa förmåga!

Postad 31 October 2002 - 02:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Staffan, som jag sa var det bara ett par exempel ur verkligheten som jag sett. Jag trodde det var det du ville ha när du kallade Håkans lista för "påhitt". Missförstod dig tydligen.

Och jag tillade ju dessutom att det jag stör mig mest på är att överhuvudtaget BEHÖVA tolka meningen av tvetydiga särskrivningar. Det är just för att LÄSAREN ska behöva använda uteslutningsförmåga för att förstå texten som särskrivningar är ett sånt otyg.
Jag säger inte mot att det i 99% av fallen går ganska lätt att göra just det, men det är ansträngande, helt i onödan.
Om den som skriver bara läser texten i huvudet så är det superenkelt att avgöra vad som ska skrivas ihop. Precis som Sandström säger så tycker jag det är respektlöst att EN skribent ska slarva så ALLA läsare får anstränga sig i onödan.
Och nej Adf, jag köper inte det här med skrivsvårigheter, det handlar om slarv och slöhet i nästan alla fall. De som faktiskt har skrivsvårigheter tror jag anstränger sig mest, och särskrivningar är inte det de har störst problem med eftersom det är så lätt att lära sig av med om man vill.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Postad 31 October 2002 - 03:37

Unregistered28265
  • Unregistered28265
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Särskrivningar är inte kul......Framför allt inte i t.ex ett nyhetsbrev. Nån mer än jag som reagerade på Joynet:s senaste? "Film toppen", "film stjärnor" etc, etc. Skrämmade att dom låter sånt passera. Ser inte vidare proffsig ut...[}:)]

Däremot irriterar det mig inte lika mycket när det sker här i forumet, jag har lite mer överseende med att alla inte stavar perfekt, är helt grammatiskt korrekta eller bränner av en sär[B)] skrivning här och där....

Postad 31 October 2002 - 07:34

matså
  • matså
  • Beroende

• 1037 inlägg
  • 0
Sandstream redan i början av 1900 talet så var det en snubbe som klagade på svenskarnas särskrivningar.

Postad 31 October 2002 - 10:34

Unregistered4aa8af5c
  • Unregistered4aa8af5c
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
adf,

Visst, det är alltid kul att vrida och vända på vad man skriver för att få något att bråka om. I fallet med människor som har läs- och skrivsvårigheter är knappast särskrivningar det första man ser. Jag menar givetvis personer som har ett dugligt språk men som vägrar skriva ihop. Jag är dessutom övertygad om att resten i denna diskussion menar likadant.

Särskriver man enbart, och gör resten rätt, tyder det knappast på att man har läs- och skrivsvårigheter i ordens rätta bemärkelse.

-sandström

Postad 31 October 2002 - 12:16

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Loco.spk: Ja och nej. Somliga av exemplen i listan har säkert förekommit nån enstaka gång i verkligheten, men det har vandrat runt på internet i olika former i minst fem år.
"Glad packad" var för mig ett nytt exempel. En sökning på Google ger 23 träffar, samtliga pekandes på särskrivningsexempelsidor. "Gladpackad" ger däremot inte en enda träff...

Stavningsreformen i början av 1900-talet föregicks av decenier av debatt, innan regeringen 1906 fastslog att rättstavningen skulle baseras på den sjunde upplagan av Akademiens ordlista, utgiven år 1900. Ord som gjordt, godt, bref och hvad kom nu att stavas som de nu gör.

Verbens pluralböjelser försvann under 40- och 50-talen även i skriftspråket och det var länge sedan ordet "dom" renderade i röda bockar i rättskrivningsboken.

För att Sandström, adf, Loco.spk mfl (vart tog punkterna i förkortningarna vägen?) ska slippa motargumentera, så gör jag det själv: Men dessa nya skrivregler var ju en anpassning av skriftspråket till talspråket? Att skriva "tunnel banan" (vilket för övrigt säkert av den välvillige kan tolkas som en gul, krökt frukt på en ört som odlas under Hallandsås) efterliknar ju inte det sätt som vi säger tunnelbanan på, dvs icka tunnel /kortpaus/ banan?

Nej, men isärskrivningen skulle i stället vara en anpassning av vårt skriftspråk till andra länders sätt att behandla ordsammansättningar (läs engelskan).
98% av den dokumentation jag gör skriver jag på engelska och där har jag precis motsatt problem - jag ihopskriver helt felaktigt. De stackars engelskspråkiga läsare som tar del av denna kan inte begripa varför jag hejvildt, utan anledning, kombinerar ihop orden.
Detta visar att min tes om att läsbareheten vid särskrivning (och vice versa) skulle vara en vanesak är korrekt.

Att särskrivningen skulle underlätta för ordbehandlarnas rättstavning och synonymuppslagning må vara en marginell fördel, en mycket större blir det dock för fritextindexeringsmotorerna och dess sökmotsvarigheter som har till uppgift att indexera upp stora mängder text för att sedan låta texterna vara sökbara (som tex Google). Framförallt tesaurusindexeringen skulle underlättas enormt då man i första hand kunde utgå från de enskilda orden och i andra hand från kombinationen av två ord.

Nu säger jag alls icke att jag tycker att vi från och med dags dato skall börja särskriva, tvärtom så bör vi så långt som möjligt försöka följa de skrivregler som finns. Jag vill bara belysa det faktum att det vi lärde oss i skolan kanske inte kommer att gälla livet ut.

När det gäller forumet och dess debattörer som särskriver finns två kategorier - de som jag inte begriper varför de lyckas få med ett och annat avdelat ord i en annan mycket bra text och de som mer eller mindre redan börjat tillämpa särskrivning i praktiken i en, låt mig säga, mindre stilistiskt utvecklad text.

Om vi nu ändå har tråden uppe om läsbareheten, så har vi en annan sak som i lika hög grad stör läsandet:
ikonsmajlisarna. Jag har använt den textbaserade ":-)" i ca 13 år och det har för mig blivit ett ord som hjärnan automatiskt tolkar som "här är han lustig (tror han)".
Dessa färglada "Non Stops" med olika ansiktsuttryck gör mig ibland smått frustrerad om de förekommer i löpande text.
":-)" är något som är globalt spritt, men Snitz ikoner är en mycket lokal företeelse. Att lägga dessa på en separat rad eller efter ett inlägg är (nästan) helt OK, men snälla, låt mig slippa se dessa mitt inne i texten. Där är de minst lika störande som ett extra mellanslag.

Postad 31 October 2002 - 12:34

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
st@ffan: Fast jag ser inte versal-saken som samma typ av problem som särskrivning. Det där med versaler handlar ju om språkets utveckling och funkar utmärkt som det är, särskrivning gör läsning svårare oavsett om det betyder samma sak ihopskrivet eller ej.

Jag börjar dock tröttna på alla femtioelva trådar om det.

Postad 31 October 2002 - 13:00

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Chunga: Nej, "versalsaken" var bara en lustig iaktagelse. Om skrivihop.nu har en mall för ett brev som man kan skicka till de som särskriver, så bör dom kanske se till att texten även i övrigt följer språknämndens rekommendationer. Eller skitsamma...

Särskrivning gör läsningen svårare, no fockin' piss about det, men det är ändå en pryl man kan lära sig och sen gåre lika fort - fråga Chris - engelsmannen. Jag har rätt lätt för att läsa spegelvänd text. Det tar ba nåra timmar att lära sej. Vade nu ska va bra för...

Annat bra exempel e när man inte har åäö som vi inte hade i mailen på MS i början. Då skrev man ba aao istället å de tog nåra dar och sen funka det helt OK och ledde aldrig till nåra missuppfattningar mer än när man skrev att man skulle höra :-).

Postad 31 October 2002 - 13:40

Unregistereda5109ce5
  • Unregistereda5109ce5
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Och allvarligt pojkar, varför bryr ni er egentligen??? Om man hela tiden hakar upp sig på hur folk skriver skulle man inte ha något annat att göra...
För bara 20 år sen var inte detta något problem utan detta är en följd av att vi fått hit många invandrare som inte har hunnit lära sig svenska ordentligt!
Så jag tycker att det inte är något att haka upp sig på utan acceptera faktum att vårat språk är berikat med lite felstavningar/ särskrivningar mm...
[:)][B)]

Postad 31 October 2002 - 13:55

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Happe har en bra point där (och titta så föredömligt han placerade ikonsmajlisarna).
Svenska språket har alltid påverkats av andra språk.
Tänk bara på när stationsinspektören i de knastrande högtalarna förkunnar att "Hallå, hallå, snälltåget mot Göteborg kommer strax in till perrong tre." Här har vi tre tyska och ett franskt ord.

Varför bry sig och varför skriva långa, korkade inlägg? :-)

Postad 31 October 2002 - 14:19

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
st@ffan, Happe: Det är min "ideologi" också; att språket ska förändras och att det inte finns rätt och fel. Men det finns vissa saker som inte faller inom den ramen; särskrivning är en av dom. Särskrivning gör att språket blir SVÅRARE att förstå medans vanlig språkutveckling gör det lättare (hela poängen med språk är ju att göra sig förstådd, varför ska vi då krångla till det genom att särskriva?). Det är därför som man behöver bekämpa särskrivningen. Ovan nämnda skrivihop.nu kämpar inte emot att folk säger han istället för honom eller nåt sånt, bara särskrivningar. Deras uppdrag är inte att vara språkfacister/språkpoliser (även om vissa här inne som aplicerar det på allt i språket verkar tro det).

Postad 31 October 2002 - 14:28

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Staffan, jag tror att vi är ganska överens, några nyanser ifrån är vi väl men inte mer.
Jag skriver precis som dig mycket material på engelska och när man suttit ett par timmar och försökt tänka på att skriva isär ord är det ganska jobbigt att göra en tvärvändning och tänka motsatt.
Jag tror ändå inte att jag lyckats göra fler särskrivningar än att jag kan räkna dem på mina fingrar. Därför tycker jag att det inte borde vara allt för svårt för andra att också anstränga sig lite.
Jag är också för förändring av språket, så länge förändringen är en fördel, vilket särskrivningarna inte är.

När jag funderade lite på din fråga om ett exempel på när en särskrivning kan misstolkas så slog det mig. Om någon idag verkligen menar "En brun hårig sjuk sköterska", kommer någon att tolka det på rätt sätt, eller kommer alla, av vanan styrda, att "parsa" det till "långhårig sjuksköterska"?
Kommer vi framtiden att ha offrat ovanligare betydelser av särskrivna ord till förmån för de vanligare betydelserna i ihopskriven form? Eller går allt, alltid, att tolka på rätt sätt beroende på dess context? Jag vet faktiskt inte, jag bara spekulerar :)

Postad 31 October 2002 - 15:53

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Loco.spk, jag har omedvetet, vad jag kan erindra mig, endast skrivit isär ordet "likadant", men å andra sidan gjorde jag det konsekvent tills en arbetskamrat skadeglatt upplyste mig om mitt misstag. Skadeglatt för att jag var känd som den som alltid rättade särskrivningar i andra medarbetares mail genom att svara och också gärna cc-a alla övriga på företaget för att få en språkförbättring till stånd.

Dina tankar om "autoparsning" av ord som verkligen ska skrivas isär är mycket intressant. Lite klurigt konstruerade jag den sista meningen i ovanstående stycke just på detta vis - en språkförbättring till stånd.
Kanske detta skulle kunna tolkas som ett språkförbättringstillstånd? Just här är betydelseskillnaden marginell och parsern får göra om genus till neutrum och även lägga till ett dubbelbindnings-s, men vi kanske måste börja se upp (som han sa som skulle till Sala och klev av på fel station :-)).

Postad 01 November 2002 - 16:32

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

• 464 inlägg
  • 0
Tänk att det alltid är någon som gör reflexionen "är det verkligt". Själv har jag inga problem att glädjas åt en historia och ge blanka f-n i om den är påhittad eller ej... föresten :

"För vår tillverkning av skum tomte har vi sex med arbetare"

Den tycker jag är sk-tkul och den är garanterat påhittad [;)]...av en kollega till mig

en man som köpt en Porsche för 250:- [:(] Håkan

Förlåt allra djupast... skall ju vara

"För vårtillverkning av konfektyr en benämnd skum tomte har sex med arbetare"

eller

"En skum tomte har setts tillverkad av medarbetare som har sex med Sten"

eller

"Fryst kyckling lever med skum tomte"

eller

trevlig helg Håkan

Postad 01 November 2002 - 16:39

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Håkan: Ang. språkfacism: "...av skum tomte..." borde väll antingen vara plural eller "skum tomten"? Det kanske är ett varumärke, men då borde det ju vara stor bokstav.

Postad 01 November 2002 - 16:53

Unregisteredbaa98e7f
  • Unregisteredbaa98e7f
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Sexmedarbetare blir ju lika kul ihopskrivet också.

Postad 03 November 2002 - 18:36

Unregistered3e35add6
  • Unregistered3e35add6
  • Lärjunge

• 416 inlägg
  • 0
"sex stycken medarbetare" är kanske bättre formulerat...?

Postad 04 November 2002 - 00:16

Unregistered4aa8af5c
  • Unregistered4aa8af5c
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Eller "sju stycken medarbetare" så är man säker på att man inte tagit i för lite.

-sandström

Postad 13 December 2009 - 12:13

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
På Willys kunde man köpa sur strömming i höstas

Postad 13 December 2009 - 14:57

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Sett på Citygross:

Näsdukar - Snor Billigt

(det fanns bild med, tror att det var mr-välljud som postade den)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.