Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor ang. mitt val av högtalare och förstärkare!

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ 70 (Surroundhögtalare) 1 6,97 (30) Inga priser
XTZ 80 Center (Centerhögtalare) 3 8,14 (13) Inga priser
Mirage Omni 550 (Golvhögtalare) 1 7,67 (2) Inga priser
Sony STR-DG520 (Surroundförstärkare) 1 7 (8) Inga priser
8 relaterade trådar

Postad 12 augusti 2008 - 20:01

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Det här är delarna jag har mer eller mindre bestämt mig för! Fronthögtalarna är det jag prioriterar mest för jag vill gärna kunna lyssna på musik i någorlunda kvalité, lyssnar mest på lugn, klassisk musik etc... Min budget är förövrigt tight, men det jag mest undrar är ifall jag endast kommer behöva koppla Dator - Förstärkaren - TV allt med HDMI och få bild ifrån datorn och ljudet från datorn att fungera ut i högtalare och bilden på tvn?

Hoppas ni förstår gud vad vimsigt det blev, här är delarna:

Sony STR-DG520 1 990:- Surroundförstärkare/-receivrar
Mirage Omni 550 4 290:- Golvhögtalare
XTZ 70 250:- Surround-/ stativhögtalare
XTZ 80 Center 490:- Centerhögtalare

Som till synes har jag inte prioriterat Center och Satelithögtalarna direkt, men sen har jag inte världens hightech TV så jag är inte ut efter ett super biosystem...

Postad 13 augusti 2008 - 09:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Varför har du valt de saker du valt?

Postad 13 augusti 2008 - 10:28

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Varför har du valt de saker du valt?

Ingen aning, högtalarna är grymt snygga och förstärkaren verkar ha de HDMI stödet jag behöver samt att det är surround förstärkare... Har du nått andra tips eller? :S värdelöst?

Postad 13 augusti 2008 - 11:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Nja, jag bara undrade ang frontarna. De är ju lite speciellt med omniljudet. Dock är ju priset på 4'3 rätt bra. Hade för mig att de var betydligt dyrare. Gillar man omniljudet är det ju svårt att hitta så mycket bättre för pengen ... om man inte går på beg. Får du dem för det så köp.

Postad 13 augusti 2008 - 11:38

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Ska du se film så bör du prioritera fronten minst lika mycket som frontarna. Bakhögtalarna är inte lika viktiga.

Postad 13 augusti 2008 - 17:49

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Nja, jag bara undrade ang frontarna. De är ju lite speciellt med omniljudet. Dock är ju priset på 4'3 rätt bra. Hade för mig att de var betydligt dyrare. Gillar man omniljudet är det ju svårt att hitta så mycket bättre för pengen ... om man inte går på beg. Får du dem för det så köp.

Ska du se film så bör du prioritera fronten minst lika mycket som frontarna. Bakhögtalarna är inte lika viktiga.

Ja jag har ju en TV och tycker det vore trevligt med surroundljud när man spelar etc och ser filmer... Men jag vill även kunna ha ett fint rent 2.0 ljud med omni högtalarna, lyssnar mycket på lugn musik, Tom Waits etc...

Så då blir min nästa fråga kommer förstärkaren bli en flaskhals vid 2.0 spelande ur Omni högtalarna?

Postad 14 augusti 2008 - 09:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ja jag har ju en TV och tycker det vore trevligt med surroundljud när man spelar etc och ser filmer... Men jag vill även kunna ha ett fint rent 2.0 ljud med omni högtalarna, lyssnar mycket på lugn musik, Tom Waits etc...

Så då blir min nästa fråga kommer förstärkaren bli en flaskhals vid 2.0 spelande ur Omni högtalarna?

Om du syftar på att du tänkt använda TV's högtalare som komplement till centerhögtalaren så är det en dålig idé. Det låter inte alls bra.

Svårt att säga hur bra just den förstärkaren är i 2-kanal. Det måste man nästan provlyssna. Men för att förvirra dig ännu mer så låter den knappast lika bra som en renodlad 2-kanalsförstärkare i samma prisklass.
Inte sagt att den kommer låta dåligt, det beror helt på vilka preferenser man har. Har du tänkt handla förstärkare i den prisklassen så kan det vara klokt att kolla vad som finns begagnat innan du beställer nytt. Du kan få mycket kraftfullare och roligare prylar för samma peng om du vågar chansa. Nackdelen är ju att garantierna kan vara lite tvivelaktiga. ;)

http://www.blocket.s...94.htm?ca=1_9_s (Marantz SR5200)
Exempelvis denna skulle nog låta många gånger bättre än Sonyn du tittat på. Nackdelen kanske är att du inte har lika bra stöd för t.ex. HDMI som nyare recievrar har. Men prioriterar du 2-kanal så är det helt klart värt.

Postad 14 augusti 2008 - 11:57

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Jag har ju inte hört just den stärken med de högtalarna men GISSAR att det blir stärken som sätter begränsningarna.

har du inte HDMI-krav så finns ju väldigt gott om kompetenta stärkare på beg-marknaden.

Postad 14 augusti 2008 - 15:13

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Om du syftar på att du tänkt använda TV's högtalare som komplement till centerhögtalaren så är det en dålig idé. Det låter inte alls bra.

Svårt att säga hur bra just den förstärkaren är i 2-kanal. Det måste man nästan provlyssna. Men för att förvirra dig ännu mer så låter den knappast lika bra som en renodlad 2-kanalsförstärkare i samma prisklass.
Inte sagt att den kommer låta dåligt, det beror helt på vilka preferenser man har. Har du tänkt handla förstärkare i den prisklassen så kan det vara klokt att kolla vad som finns begagnat innan du beställer nytt. Du kan få mycket kraftfullare och roligare prylar för samma peng om du vågar chansa. Nackdelen är ju att garantierna kan vara lite tvivelaktiga. ;)

http://www.blocket.s...94.htm?ca=1_9_s (Marantz SR5200)
Exempelvis denna skulle nog låta många gånger bättre än Sonyn du tittat på. Nackdelen kanske är att du inte har lika bra stöd för t.ex. HDMI som nyare recievrar har. Men prioriterar du 2-kanal så är det helt klart värt.

Jag har ju inte hört just den stärken med de högtalarna men GISSAR att det blir stärken som sätter begränsningarna.

har du inte HDMI-krav så finns ju väldigt gott om kompetenta stärkare på beg-marknaden.

Vad tror ni om detta då?

https://www.prisjakt...51,305132,20344

Billigare och säkert sämre 2.0 ljud men billigare får det gärna vara!

Postad 15 augusti 2008 - 09:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8 314 inlägg
  • 0
Om du byter högtalare till ett m65-paket så får du sjukt mycket mer ljud för pengen. Visst- någon tusenlapp till, men då får du närmare 100kg kärlek med posten. Det är då dessutom billigare än ditt ursprungliga paket. Utan att ha hört ditt paket skulle jag gissa att det även skulle ge klart mer att Ta ett Dynavoice f6-paket. Kolla tex på http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2955 och se vad folk tycker om sakerna.(Finns ju i fler färger och med andra stärkare.)

En sub då du får pengar så blir det riktigt trevligt.

Postad 18 augusti 2008 - 20:16

oldswede
  • oldswede
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen ett hemmabiosystem i "instegsklassen" efter att ha varit utan riktig HiFi ett tag. Mina gamla B&W DM 4: or hade nästan tappat all bas när jag beslutade mig för att prova något nytt. Efter mycket lyssnande blev det den här anläggningen:
Mirage
Omni 350
Omni C150
Omni 150
Onkyo
TX-SR 606
Budgeten räckte inte till en sub men det kommer längre fram och jag tänker också bygga på anläggningen efter hand eftersom jag blivit biten av allt det goda ljudet. Jag kan sitta och höra mina gamla CD om igen därför att jag missat hälften med en undermålig anläggning. Slår på Pure Audio på 606:an skruvar upp lite sedan är det som att vara på konsert. 350:orna är fantastiska för att vara i den prisklassen. Tveka inte att köpa dig ett par 550!
Jag jämförde med canton GLE och Tangent bl.a. men Mirage var strået vassare och mycket snyggare.
Jag har redan börjat drömma om ett par OMD-15.....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.