Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Knastrande ljud

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 augusti 2008 - 16:29

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Har börjat använda HDMI-växeln i min reciever nu när man både kör PS3 och dvd-spelare med HDMI till projektorn.
Hur som helst så har man väl kört så över en vecka och allt funkat bra (har spelat bra många timmar då man plöjt på med GTA4 då det var "dåligt väder"/bra filmtittar/tv-spels väder)

Hur som helst så i helgen då det var fest och GH3-session så när vi kört en timma kanske så började det knastra lite i ljudet, var inte någon som vart i närheten av setupen och ryckt i några kablar eller flyttat på någon högtalare.
Självklart så misstänker man någon banankontakt mellan recievern - högtalarna men dom satt tight, funderade i nån sekund och slängde snabbt i en cd i min dvd-spelare som jag använder då jag lirar musik. Det lät hur bra som helst, bytte även skivor och testade lite olika musik för att verkligen kunna urskilja om det lät något missljud. Men kunde konstatera att det inte var någon koppling mellan reciever - högtalare som slaskade.

HDMI är ju det enda jag hade kopplat mellan PS3 till Reciever så då misstänkte man ju 2-meters "clicktronic HDMI:n" man köpte på Kjell o CO. Tryckte i en opto-kabel man hade och ställde om ljudet i konsollen att gå på den istället. Vilket löste problemet, ljudet lät hur bra som helst då.

Sen nu någon dag efter så tänkte jag kolla om det var något fel på kabeln då jag inte hade kvittot kvar så kanske är svårt att få en ny. Så provade att koppla in den igen, spelade ett tag och det funkade bra igen.
...ett tag sen kom knastret tillbaka, rycker ur kabeln och flyttar ps3:an (som var igång) så jag kan prova min halvmeterkorta Supra HDMI men lika då med knastrigt/lite sprakande ljud. Så borde inte vara något fel med någon kabel.

Vad kan det vara? Är en Yamaha 661:a Reciever som man har och den klarar ju inte nya HD-ljudformaten så är ju inte hela världen om man tvingas köra ljudet på optiska utgången. Men det som jag tycker är skumt är ju att det har funkat hur bra som helst i över en vecka sen blir det sådär, sen när man testar lite senare så funkar det ett tag med innan det blev så igen.

Kan det vara någon strömstörning? Men det borde väl inte påverka digitaltljud. Dock lät ju det knastrande som man skulle tänka sig analogljud som störs.

Postad 13 augusti 2008 - 16:50

Unregisteredf53f9190
  • Unregisteredf53f9190
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Tjaa!
Har en 661:a och ps3a me och fick ett knastrande ljud när jag spela upp musik...
Ställde om hz och något annat kommer inte ihåg vad nu precis.. Det löste problemet spelar iof inte alls mycket musik genom ps3an men.. hoppas det löser sig tror inte det är kabeln

mvh/jag

Postad 13 augusti 2008 - 19:07

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Ok, tror jag fortsätter att köra som jag kör nu med optisk-kabel där jag kör ljudet. Det var i GH3 som vi märkte knastret, lirar inte musik annars på konsollen jag heller.

En sak som slog mig kan det ha något med HDMI 1.2 - 1.3 att göra? Vet inte vad det är för version i 661:an.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.