Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Popcorn hour-kolfiberedition

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2008 - 06:30

Ozwald
  • Ozwald
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Äntligen fick man arslet ur vagnen och började leka lite med kolfiber.
Tänkte börja lite lätt med plana ytor bara för att se hur materialet var att arbeta med och det var förvånasvärt lätt.

Bygget gick till såhär:
-Klipp ut önskad storlek av kolfiber väven och lägg ut på ytan som ska lamineras så att man ser ungefär hur man ska göra när det är "skarpt" läge sen.
-Blanda lite epoxy(OBS! Blanda noga och med exakt rätt blandning, höfta inte för då blir det väldigt lätt skit av det)
-Blanda runt lite till med en spatel, alltid lugnt och metodiskt för att undvika luftbubblor.(Tills man inte ser slöjor i epoxyn och sen lika länge till)
-Stryk ut epoxyn på underlaget (Som är preparerat med gladpack och packningstejp) med en pensel.
-Lägg första lagret väv och upprepa tills sista lagret väv är lagt.
-Mellan varje lager och när sista lagret är lagt kan man ta en gummiskrapa med rundade kanter och stryka ut luftbubblorna med.
-Sedan lägger man liggunderlaget på kolfiberväven och en platta för att fördela trycket, denna gången användes inte tvingar utan oljedunkar för att hålla delarna under tryck.
-Vänta ett antal timmar tills det stelnat.
-Plocka bort och kapa ut rätt form på delarna för att sedan klarlacka och slipa x-antal gånger tills man är nöjd.

OBS!!! Tänk på att använda heltäckande klädsel munskydd och 2par gummihandskar för säkerhet när du arbetar med epoxy då det är KRAFTIGT allerogent.

Här kommer lite bilder ifrån projektet (Fler borde komma ikväll): Bygget

Kommentera gärna och kom gärna med tips på förbättringar då detta som sagt är första försöket någonsin för mig med plastning av något slag, eller om någon kanske har något förslag på något kul att gjuta.

Postad 28 August 2008 - 06:58

tknutsson
  • tknutsson
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jäklar vilken finish du fått till! Men jag saknar en bild när den är monterad på PCHn igen.

Vad har kalaset kostat?

Postad 28 August 2008 - 07:22

Ozwald
  • Ozwald
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har inte hunnit montera på den igen.. sista lagret lack hade inte torkat klart igår.
Hoppas på en bild när det är monterat senare ikväll eller imorgon.

Bara dom där delarna har inte kostat så mycket, kolfiber ~400kr m^2 gick åt ungefär 0,3 m^2 kanske och sen mindre än en halvburk epoxy á 109 kr samt klarlack á 52 kr.
Sen är resten som tejp och gladpack osv inte en så stor kostnad.

Postad 30 August 2008 - 11:05

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Vart har du köpt kolfibern?
Johan

Postad 31 August 2008 - 10:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Mycket snyggt! Älskar kolfiber looken. :) Väntar med spänning på systemkamera bilderna!

Postad 31 August 2008 - 10:50

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Vart har du köpt kolfibern?
Johan

Biltema?

Några tips:
-Laminera mot en vaxad/isopropanol-ad glasskiva så får du bättre ytjämnhet och slipper slipa så förbaskat.
-Om det är varmt så sätt epoxin+behållare i en yttre behållare med is i.
-Lägg in resterande epoxi i frysen om du vill fortsätta lite senare.
-Man kan "rulla" ur luftbubblor med en metallroller eller glasflaska el. liknande.
-Lägg på extra epoxi på sista vävlagret så kan man slipa fram finishen med våtslip och slippa klarlacken.

Redigerat av dunde, 31 August 2008 - 10:58.

Postad 22 September 2008 - 18:53

Ozwald
  • Ozwald
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen dunde.
Jag har fått liknande tips från killen jag köpte kolfibern av men hade ingen glasskiva liggande tyvärr.
Men fick med lite alko-baserat släppmedel, tror de var liknande isopropanol.
Får ta och införskaffa en sådan metall roller till nästa gång då det lät lite smidigare än en gummispatel.

Märkte också som du sa att det kan vara bra att lägga ett extra lager epoxy på väven som avslutning då det vart lite väl många lager klarlack.
Bra tips att lägga epoxyn i frysen, men hur länge "håller" den då?

Rymmarn: Kolfibern är inte köpt på biltema utan det är köpt på rulle av ett företag som arbetar med sådant. Den på biltema är ju tyvärr veckad och det syns sen när man lägger ut den och det blir inte så snyggt.

Postad 29 September 2008 - 18:41

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Nu blev jag verkligen sugen på att köpa lite kolfiber saker.
Låg i sängen och tänkte på kolfiber i säkert 40min.
Skulle va assfränt om jag kunde bygga ihop en "hörlursask" så man kan lägga ner hörlurarna i. eller något annat.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 30 September 2008 - 20:26.

Postad 30 September 2008 - 13:28

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
riktigt snyggt, hur svårt är det att få det så där bra

Postad 01 October 2008 - 23:35

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Tackar för tipsen dunde.
Jag har fått liknande tips från killen jag köpte kolfibern av men hade ingen glasskiva liggande tyvärr.
Men fick med lite alko-baserat släppmedel, tror de var liknande isopropanol.
Får ta och införskaffa en sådan metall roller till nästa gång då det lät lite smidigare än en gummispatel.

Märkte också som du sa att det kan vara bra att lägga ett extra lager epoxy på väven som avslutning då det vart lite väl många lager klarlack.
Bra tips att lägga epoxyn i frysen, men hur länge "håller" den då?

Rymmarn: Kolfibern är inte köpt på biltema utan det är köpt på rulle av ett företag som arbetar med sådant. Den på biltema är ju tyvärr veckad och det syns sen när man lägger ut den och det blir inte så snyggt.

Jag har bara haft i frysen över natten, men jag skulle tro att det går att ha det där ett bra tag.

Det är inte svårt att få en plan kolfiberbit snygg. Problemen kommer om man vill forma mera avancerade detaljer, runt hörn och liknande.

Redigerat av dunde, 01 October 2008 - 23:37.

Postad 03 October 2008 - 22:47

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Holy s**t va snyggt!

/Tony

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.