Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Så kallade Netbooks

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 September 2008 - 15:18

Unregistered676039ae
  • Unregistered676039ae
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hej,

Har fått intresse för dessa små skapelser nyligt och idag var jag och klämde på en Acer One och en Asus Eee. Shyssta små datorer och jag är lite imponerad över t.ex. att skärmstorleken funkar så bra. Tangentbordet också men det var i minsta laget på Asus'en.

Som jag förstått det finns det flera till att spana på om man ska skaffa en sådan, Fujitsu, MSI och Dell t.ex.

Men jag har lite frågor:

- Om man köper en där Linux är installerat, kan då inte köra Windows om man har det sedan tidigare?
- De har ju ingen optisk enhet, betyder det att eventuella installationer sköts via USB, eller att det inte går att installera andra applikationer/program?
- På en sån här liten mobil pryl är batteritiden viktig, stämmer batteritiderna med spefikationen, generellt?
- Har ni annan input att tillföra?

Mvh,
Emil

Postad 13 September 2008 - 18:14

Paiste
  • Paiste
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Det ska gå att installera Windows, har sett på nätet där folk har installerat XP på äldre Eee. Installation kan ske genom en extern optisk enhet som kopplas via USB.

Postad 13 September 2008 - 18:19

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hej
Jag har en Asus eeePC 701. Eftersom jag sökte en ersättare till min 5 år gamla HP bärbara så var köpbeslutet enkelt.
Använder denna snikdator till Hemekonomi och works7-program samt som musikspelare (om jag inte redan hade en Hårddiskspelare skulle jag kunna tänka mig att använda eeePC:n som filmspelare med extern Hårddisk).

eeePC 701 kommer med Linux förinstallerat, det var bara stoppa i batteriet och starta datorn.
Jag kom aldrig överens med Linux framför allt att installera ny program var för knepigt på Linux. Så jag valde att installera WindowsXP på min eeePC 701
I handboken finns detaljerad instruktion hur man installerar WinXP sp2 via USB-minne. Då jag bara har WinXP sp1 men en extern USB CD-brännare så valde jag att installera direkt från CD-skivan. Med eeePC 701 följde en CD med alla drivrutiner för grafik, ljud, Wifi och tangentbord styrplatta med mera, installationen av drivisarna gjordes via ett program, det behövdes bara ett musklick om man installerade alla drivrutiner. Det är bara den inbyggda kameran som inte fungerar i WinXP sp1
Via USB-minne eller DVD-skiva kan jag åter installera Linux om jag vill, OS:et följde också med i paketet

Batteri tiden på min eeePC 701 är ett skämt den räcker för 2-3 uppstarter eller 1-2 timmar på en uppstart
Medföljande batterieliminator är större än de flesta och tar upp emot 2 timmar att ladda ett tömt batteri

Asus eeePC 701 har en 600Mhz processor men med WinXP motsvarar det kanske en 200Mhz med Win95.
Jag har två bilder i mitt galleri med eeePC 701
Red: rättade några stavfel och synonymfel samt namnet på datorn

Redigerat av Unregistered1533, 14 September 2008 - 00:50.

Postad 14 September 2008 - 07:45

Unregistered676039ae
  • Unregistered676039ae
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tack för era svar! Jätteshysst!

Trist att batteritiden är dålig, det är så pass väsentligt att jag kan backa för en sån grej..

Till saken hör att datorn inte måste vara så liten. En 12-14 tummare med relativt låg vikt (läs: runt 2 kg) skulle funka bra för mig också, men då blir priset så högt. Finns det någon billig och ok sådan?

Mvh,
Emil

Redigerat av Unregistered676039ae, 14 September 2008 - 07:51.

Postad 15 September 2008 - 17:38

A318
  • A318
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Till saken hör att datorn inte måste vara så liten. En 12-14 tummare med relativt låg vikt (läs: runt 2 kg) skulle funka bra för mig också, men då blir priset så högt. Finns det någon billig och ok sådan?

http://billigadatore...?...0&cat_id=22

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.