Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bäst codecs för ljud och bild

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 September 2008 - 13:46

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag har använd min dator som HTPC ända sen det kom typ och på senare tid så finns det ju en sjö av codecs för både ljud och bild.

Som topic säger. Vad ger bäst bild och ljud? Prestanda på burken är inga problem.

Just nu kör jag ffdshow och powerdvd's codec för mkv filmer vilket är det jag kör mest, spelare kör jag zoomplayer för TVn och MPC när jag ska kolla på dataskärmen - olika setups för ljudet (lurar eller ej). Kör vistas renderer också, då det inte blir nån tearing med den.

Ljudet går kanske inte göra mycket mer än att köra ac3filter och passthrough till försärkaren? Tänkte mer på bäst ljud från winampen och ut till förstärkaren då.

graffekort 8800gt och ljudkort X-fi platinum
TV = Panasonic PZ70 50"

Nån kanske har svaren eller kan länka till nån bra guide på nätet. Egna synpunkter och tankar välkomnas också.

Mvh Johan

Redigerat av superjohan, 24 September 2008 - 13:47.

Postad 24 September 2008 - 15:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Den frågan är nästan omöjlig att besvara, det som funkar bra på min hårdvara och med mina program kanske är kass på din. Men ffdshow är ju alltid en bra grund att stå på, där finns det mesta man behöver, men det kräver gott om tid att få att funka som man själv vill ha det.

Har under en längre tid använt vista mce, med powerdvd 8 och ffdshow som enda tillägg. Men börjar mer och mer gå tillbaka till dvbviewer som jag använde innan, mest därför att jag kan dra större nytta av ffdshow postprocess där, även när jag kollar tv. Coreavc kan ju vara ett alternativ om du kollar HD.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 24 September 2008 - 15:31.

Postad 24 September 2008 - 19:40

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Kollar mest HDTV rippar av serier och filmer typ. Nån avi film då och dvd då o då.

Men vad är best typ mellan powerdvd codecen och coreavc t.ex. ? Vad ger bäst bild.

Postad 25 September 2008 - 08:41

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Jag använder i regel ffdshow som codec, och när jag inte gör det (till live-tv använder jag dscaler) använder jag den till post processing. Grym på att skala och ge bilden skärpa mha sharpen-filter.

Postad 25 September 2008 - 16:59

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Satt mig ner här en dag förra veckan, 6h i sträck innan jag vart nöjd. efter många svordomar så vart jag nöjd. kört HTPC i cirka en månad. Kom fram till att detta funkar bäst.

Windows Media Player classic
Coreavc 1.8 + Haali splitter för bild
AC3 filter för ljud
Voicesub (stanalone) för undertexter.

alltså inget ffdshow, tyckte den inte koda lika bra. vart lätt pixligheter i xvid, h.264.
sen ska man se till att stänga av alla Media players egna codecs (tex directshow) o välja att coreavc endast för bild.
Coreavc ställer man in på att coda allt.

voicesub kommer ju med ffdshow men finns att ladda ner skillt.

detta "paketet" drar oxå minst prestanda..
VLC är absolut ett program man ska undvika för h.264, man får ryckig bild och sämre kvalitet.

mitt system är: C2D [email protected], 2gb 800mhz, msi skitmoderkort som jag kör coax sdpif ut på.
För att få DTS o funka med ac3 filter se till att SDPIF är ikryssat, annars kodar datorn och inte recivern. vilket kan bli sämre ljud och drar mer cpu kraft.

Powerdvd upplever jag som segt och jobbigt när MPC funkar så bra :P (även TS (blue ray rip) funkar bra i MPC)

Redigerat av Crusher, 25 September 2008 - 17:02.

Postad 26 September 2008 - 07:14

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Ok crusher. Vilken renderer kör du med i MPC då? Och frågan är om inte bilden blir snäppet bättre med ffdshow än med coreavc. Fan vad lurigt det är. Det borde la finnas nån som gjort ett seröst test av codecs nånstans.

Postad 26 September 2008 - 07:23

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Om inte annat så kan du ju decoda med CoreAVC och post-processa med FFDShow <_<

Postad 26 September 2008 - 10:07

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Vad ska jag post processa då? 720p HDTV rips och filmer kör jag mest. alltså .mkv

alltså vad kan man göra för att det ser bättre ut <_<

Postad 26 September 2008 - 11:01

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Det måste du ju lura ut själv. Skalar du om till annan upplösning? Om det är låg bitrate kanske debanding kan vara intressant. Vid skalning kan sharpen vara intressant. Osv.

Postad 26 September 2008 - 11:56

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Nej, skalar inte om. Ah kanske inte finns så mycket o göra när det häller HD

Postad 26 September 2008 - 22:43

Unregistered6ee38357
  • Unregistered6ee38357
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Satt mig ner här en dag förra veckan, 6h i sträck innan jag vart nöjd. efter många svordomar så vart jag nöjd. kört HTPC i cirka en månad. Kom fram till att detta funkar bäst.

Windows Media Player classic
Coreavc 1.8 + Haali splitter för bild
AC3 filter för ljud
Voicesub (stanalone) för undertexter.

alltså inget ffdshow, tyckte den inte koda lika bra. vart lätt pixligheter i xvid, h.264.
sen ska man se till att stänga av alla Media players egna codecs (tex directshow) o välja att coreavc endast för bild.
Coreavc ställer man in på att coda allt.

voicesub kommer ju med ffdshow men finns att ladda ner skillt.

detta "paketet" drar oxå minst prestanda..
VLC är absolut ett program man ska undvika för h.264, man får ryckig bild och sämre kvalitet.

mitt system är: C2D [email protected], 2gb 800mhz, msi skitmoderkort som jag kör coax sdpif ut på.
För att få DTS o funka med ac3 filter se till att SDPIF är ikryssat, annars kodar datorn och inte recivern. vilket kan bli sämre ljud och drar mer cpu kraft.

Powerdvd upplever jag som segt och jobbigt när MPC funkar så bra ;) (även TS (blue ray rip) funkar bra i MPC)

Tur att ngn orkar ta på sig att testa codecs :D En annan är ju för lat! Har kört med Vista codec pack ett tag, All j'''a tearing och hackande har fått mig att vilja testa ngt nytt...

Används Haali media splitter för AVI också eller behövs det fler codecs än de du nämnt? Några inställningar att tänka på eller är det bara att slänga in codecsen och fixa till hur man vill få ut ljudet i AC3filter?

Redigerat av Unregistered6ee38357, 26 September 2008 - 22:44.

Postad 27 September 2008 - 10:03

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Tur att ngn orkar ta på sig att testa codecs ;) En annan är ju för lat! Har kört med Vista codec pack ett tag, All j'''a tearing och hackande har fått mig att vilja testa ngt nytt...

Används Haali media splitter för AVI också eller behövs det fler codecs än de du nämnt? Några inställningar att tänka på eller är det bara att slänga in codecsen och fixa till hur man vill få ut ljudet i AC3filter?

Ja numera upplever jag ingen tearing eller hack..:D

Jag kör Haali splitter för AVI oxå, mest kör jag divx osv från xboxen. Den startar snabbare och klarar avi bra tycker jag ;)..

kör endast me Coreavc, Haali, Ac3.. allt annat är avstängt, märkt oxå att man får bättre flyt i bilden om man har lite seg dator att stänga av alla effekter i vista. Vilket drar mycket, samma med sidebar osv. Stäng ner allt annat onödigt, man ska ju se på film inte köra kontor :D

Ska ta lite screenshots hur jag har mina inställningar, kanske göra en liten guide.. Måst se va jag gjort hehe :blush:

Redigerat av Crusher, 27 September 2008 - 10:04.

Postad 27 September 2008 - 10:08

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Ok crusher. Vilken renderer kör du med i MPC då? Och frågan är om inte bilden blir snäppet bättre med ffdshow än med coreavc. Fan vad lurigt det är. Det borde la finnas nån som gjort ett seröst test av codecs nånstans.

Jag kör med Haali splitter som renderer.. Jag fick inte till bilden bra med ffdshow, kändes som det är för mycket lull lull i det och att coreavc har bara inriktat sig på bild. ffdshow har ju filter för ljud, text osv..

vilken är den bättre kameran, den som e bara kameara eller den med mp3 i ;)

Postad 27 September 2008 - 21:31

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Bäst renderer ska ju vara EVR. Fasen att man inte kan köra med den i Media player classic. Eller kan man det nu kanske? var ett tag sen jag tanka ner nån ny variant.

Postad 30 September 2008 - 22:12

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Testade o köra mec AVC codec och det funkade knappt till full HD rip av matrix. Men tycker nog att bilden ser bättre ut och är snabbare med ffdshow.

Så jag kör ffdshow för allt nu.

Postad 01 October 2008 - 06:44

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
En liten instickare bara: Någon som vet hur man får FFDShow att fungera på live-tv (dvb)? Just nu kör jag med DScaler som decoder och FFDShow som post processing filter för jag fick inte igång FFDShow som decoder på TV, men det vore kul att testa. Jag har för mig att FFDShow inte gillar "fel" i mpeg-strömmen särskilt mycket så det kanske inte är hållbart, menmen.

Postad 01 October 2008 - 10:22

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Om du vet vad det är för format på live-tv så kan du ju testa o kolla under codecs på ffdshow och se ifall du kan välja nått där och sen ta bort dscaler.

Vet inte vad du provat med innan plus att jag aldrig kört nån TV sändning från min burk så jag bara chansar på vad som kan funka för dig :) .

Postad 01 October 2008 - 11:21

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Det är ju mpeg2, vilket FFDShow i övrigt hanterar som det ska för mig. Känner FFDShow på något vis till "filnamnet"? Jag tror det är en .ts som matas till grafen.

Det är för övrigt MediaPortal jag använder för att titta på TV (och allt annat med).

Postad 01 October 2008 - 18:41

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Känner till filnamnet?

Postad 04 October 2008 - 08:56

Crusher
  • Crusher
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
.Ts är formatet blue-ray kör på.. Som dvd´s .vob

Postad 04 October 2008 - 16:55

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Ja numera upplever jag ingen tearing eller hack..:wacko:

Jag kör Haali splitter för AVI oxå, mest kör jag divx osv från xboxen. Den startar snabbare och klarar avi bra tycker jag :D..

kör endast me Coreavc, Haali, Ac3.. allt annat är avstängt, märkt oxå att man får bättre flyt i bilden om man har lite seg dator att stänga av alla effekter i vista. Vilket drar mycket, samma med sidebar osv. Stäng ner allt annat onödigt, man ska ju se på film inte köra kontor ;)

Ska ta lite screenshots hur jag har mina inställningar, kanske göra en liten guide.. Måst se va jag gjort hehe :D

Hur går det med Guiden? :)

Postad 05 October 2008 - 10:21

Unregistered710b3906
  • Unregistered710b3906
  • Veteran

• 2199 inlägg
  • 0

Bäst renderer ska ju vara EVR. Fasen att man inte kan köra med den i Media player classic. Eller kan man det nu kanske? var ett tag sen jag tanka ner nån ny variant.

Var ett tag sen dom implementerade det samt hårdvaruavkodning på vissa type av mkvs.

http://www.xvidvideo...category/1/1/2/

Postad 06 October 2008 - 08:33

Ludvig
  • Ludvig
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Skulle också bli jätteglad för en liten guide där man förklarar lite mer i detalj hur man gör så att t.ex. Media player classic inte använder sig av directvideo eller vad det nu hette utan av Coreavc osv :)

Postad 06 October 2008 - 17:42

didjital
  • didjital
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
1. Bocka ur alla interna filter i mpc.
2. Installera coreavc, ac3filter, haali media splitter, ffdshow.
3. I mpc, gå in i options/external filters (ta bort allt om något ligger här) och ta "add filter") för de 4 ovanstående, och så lägger du till filen som slutar med .ax i mappen.
4. Ta bort allt utom "coreavc video decoder, ac3filter, haali media splitter, ffdshow video decoder" och sätt de tre första som "prefer".

Sen bör det vara klart. Du får slå på rätt renderare i "output" (vmr7/9) och "auto load subtitles" under "playback" om du vill ha subs. Om det krånglar med digitalt ljud ut så se till att du har valt rätt device i ditt OS först och att du sedan har slagit på s/pdif mm i inställningarna för ac3filter.

Ovan nämnda setup funkar fint för mig. Möjligt att jag missat något men känn er fria att lägga till i så fall..

Postad 07 October 2008 - 01:00

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Låter fin fint didjital.

Men alltså varför ska man ha coreavc? Jag märker ingen skillnad mellan att köra det eller enbart med ffdshow.

Postad 27 October 2008 - 20:44

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
CoreAVC är lite "snällare" mot processorn vilket gör att du kan köra HD även om du har en lite vek processor. Bildmässigt kan jag inte se någon skillnad. Det stora problemet är väl inte bildkvaliteten på codecs. Det är väl snarare att man hela tiden måste anpassa sig till 24fps, 25fp, 30fps dvs ändra refreshrate samt att mkv filmerna har svårt med att synka ljud och bild. Detta gör att man tröttnar rätt snabbt och inser att DVD via HDMI som dras upp till 720p är helt okej, inga problem och tillräckligt bra bild. Har i princip lagt av med HD rippar på min htpc eftersom det strular för mycket.

Postad 27 October 2008 - 23:20

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag har inga problem what so ever med HD rippar. Bara om nån skulle klanta sig med rippandet..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.