Jag och min familj är ägare till en ganska nyinköpt Philips LCD-tv. Idag ansåg min lilla odåga till 4-åring att denna teve nog hade förbättringspotential genom att medelst tuschpenna anbringa ett mer permanent konstverk. Oavsett den konstnärliga verkshöjden och eventuella därmed sammanhängande upphovsrättsliga frågeställningar vill jag och den övriga familjen snarast avlägsna illdådet från själva teven då detta enligt vår mening kraftigt stör bildupplevelsen. Konstverket kan också i vissa sammanhang uppfattas som stötande. I morse upptäckte jag t ex att Rafaela Bjäringer (ekonomijournalisten på TV4) hade sitt ena bröst utmarkerat med ett streck som kunde uppfattas som en pil. Jag har visserligen skäl att anta att detta inte kommer medföra straffrättsliga konsekvenser rörande ärekränking för min del i egenskap av förmyndare för detta flickebarn, men ändå.
Det är ingen tvekan om att det expressionistiska konstverket med en tydlig dragning åt det abstraktiva hållet (tänk Vincent van Gogh i unga år) har en alldeles unik särart. Ett förringat faktum är ju också att konst faktiskt ibland har som mål att provocera, vilket kan sägas ha blivit resultatet just i detta fall. Kanske bör jag överväga att ansöka om något kulturbidrag. Vet inte vilka pengar det kan röra sig om, men nya platt-tv har ju kraftigt gått ner i pris på senare tid.
Nåväl, till saken:Skärmen är av traditionell LCD-typ (ingen glasfront).
Den använda pennan är en "STEADTLER Permanent Lumocolor Dry Safe", en penna av den typ som används på blädderblock (inte whiteboard).
Jag är djupt tacksam för alla tips som leder till att jag kan avlägsna tuschen från teven.
Redigerat av mrWolf, 18 October 2008 - 14:05.