Dock så skulle jag här behöva en hel del hjälp då det var några år sedan jag sist införskaffade en stationär dator/server.
Syfte:
Servern kommer i första hand att agera filserver men även webserver och torrentserver. Eventuellt kommer det även längre fram läggas in mer funktionaliteter såsom router, brandvägg, central backup från laptops, virtuella testmaskiner, spara profiler centralt o.s.v. men det kommer som sagt senare isåfall.
Administration av servern kommer mestadels ske via Remote Desktop eller liknande.
Krav/förväntningar:
- OS: Windows 2003- eller 2008-server som jag får via studier
- Energisnålt då den står på 24/7
- Inte alltför stort och klumpigt chassi och helst ganska tyst
- Plats för minst 3st diskar i chassit
- 1000Mbps nätverkskort på moderkortet
- Minst 2GB RAM
- Inte för klen CPU, måste klara av lite tyngre saker i framtiden.
- DVD-brännare (vi har dåliga brännare på våra laptops så vi bränner allt via servern)
- Disk1: Lagringsdisk på 1TB (som senare kommer byggas ut med en tvilling för säkerhetskopiering)
- Disk2: En mindre systemdisk för operativ och program
Så, har ni några bra förslag på utrustning? Kikade först på ett Sonata III-chassi men stör mig på luckan på framsidan vilket blir omständigt då vi använder dvd-brännaren ganska flitigt i perioder.
Har tittat runt lite här på forumet och hittade ett litet förslag som jag modifierade lite så vad tror ni om följande:
https://www.prisjakt...d...ta&k=544334
Priset bör ligga på max 4000-4500kr men blir det ännu billigare så gör det absolut ingenting då det blir mer pengar att lägga på annan teknik
Tack på förhand!
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?