Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mellanring?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 oktober 2008 - 14:54

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Hur fungerar en mellanring och vad bör man använda för objektiv?
/Simz

Postad 31 oktober 2008 - 15:26

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0
Mellanringar ökar utdraget. Vilket gör att du kan fokusera närmare och komma ner i macro eller mer. Tänk dig att du har en projektor som du "skjuter" mot en duk, ökar du utdraget, alltså flyttar projektorn längre från duken så kommer bilden bli större och duken tar bara emot en liten del av bilden. Duken motsvarar alltså sensorn i kameran. Detta gör också att du förlorar ljusstyrka.

Jag körde mellanringar med mitt Pentax 50/1.4 och det fungerade suveränt. Det finns lite olika sorters mellanringar, vissa är helt passiva, vissa har mekanisk bländarstyrning, ytterligare andra har elektriska kontaker för överföring av autofokussignaler. Problem som kan uppstå är ett sjukt litet skärpedjup, och om man bländar ner kan det bli för mörkt för att se vart man siktar...

Postad 31 oktober 2008 - 15:33

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Så hur vet jag vilka mellanringar som passar och som är rätt till just mitt objektiv?
Skulle gjärna vilja ha info om det eftersom jag snart troligtvis inhandlar ett lite äldre minolta 35-70..

Postad 31 oktober 2008 - 15:43

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Vad använder man närbildsfilterna till då?
/Simz

Postad 31 oktober 2008 - 15:49

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Så hur vet jag vilka mellanringar som passar och som är rätt till just mitt objektiv?
Skulle gjärna vilja ha info om det eftersom jag snart troligtvis inhandlar ett lite äldre minolta 35-70..

De här kanske fungerar Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm till Minolta/Sony AF, om de passar för det äldre minolta får du höra med någon annan om, Ekke hallå? :D

Jag impulsköpte min Canon EF-25 II Mellanring begagnad för 900, trodde jag hade gjort ett kap och det var efter att jag just hade inhandlat en extender/konverter och blev lite snopen när jag upptäckte att det inte var något glas den, det är ju bara ett hål, ett dyrt hål. :rolleyes: Nytt kostar "hålet" 1290kr på Cyberphoto..

Postad 31 oktober 2008 - 15:57

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Vad använder man närbildsfilterna till då?
/Simz

Är väl bara för att kunna komma närmare. På de jag har står det typ +1 eller +2. Men jag vet inte hur det fungerar på ett tex tele om det har dålig närgräns.

Postad 31 oktober 2008 - 16:08

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Så +1 betyder att man kommer 1 centimeter närmare?

Postad 31 oktober 2008 - 16:15

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Så +1 betyder att man kommer 1 centimeter närmare?

Inte en aning faktiskt, tog över mina från farsans gamla grejer typ från 70-talet.. :(

Postad 31 oktober 2008 - 16:20

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Märker du någon skillnad med dom på? :(

Postad 31 oktober 2008 - 16:20

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0
En mellanring och en närbildslins gör samma sak. Istället för att kunna fokusera (ställa in skärpan) mellan oändlighet (mycket långt bort) och en viss närgräns som objektivet har flyttas hela skalan närmare. Det innebär att det som var oändlighet innan istället blir någon meter bort och det som var närgränsen t.ex. 0.45 m blir kanske bara någon dm. Det innebär alltså att man kan få skärpa även när objektet är mycket närmare och därmed blir det en förstoringseffekt.

Om en närbildslins är märkt +1 innebär det 1 dioptrid. fokallängden är då 1/1=1meter. Med 3 dioptrider blir den 1/3=0.333 m eller 333 mm. Ju högre tal desto mer flyttar man skalan mot närbild.

En närbildslins innebär att ljuset går genom en lins till. Är den av sämre kvalité än objektivet blir det en sämre bild. Med en mellanring behövs inget extra och därmed är risken för försämrad bild mindre.

Normalt används ett ljusstarkt fast objektiv som t.ex. 50/1.4 ihop med mellanringar.

/ProfessorB

Postad 31 oktober 2008 - 17:09

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Ah! Tack för infon, professorn. :(

Postad 31 oktober 2008 - 17:14

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Tackar professorn.
Mycket bra info.
Då skall jag sattsa på en mellanring till fast 50 1,8.
Problemet är bara att denna lins har ganska kort skärpedjup.
Hoppas att det inte blir problem.
Får se om man kan hitta en begagnad.
/Simz

Postad 01 november 2008 - 07:15

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1 294 inlägg
  • 0
Att en 50/1.8 har kort skärpedjup är naturligt då skärpedjupet minskar med större bländarare (mindre f-tal) för alla linser. Med makrofoto kan det bli besvärande smalt till och med. All makrofotografering bör ske med stativ och själv/fjärrutlösare av den anledningen.

Om man vill komma extremt nära är det vanligt att man faktiskt vänder på objektivet och har frontlinsen vänd in mot kameran. Strålgången genom linserna skall då bli mest lik den vid normal fotografering och objektivet presterar bättre. Det är dock inte något jag provat själv (ännu) så jag kan inte ge förstahandsinfo.

Postad 02 november 2008 - 20:32

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Om man vill komma extremt nära är det vanligt att man faktiskt vänder på objektivet och har frontlinsen vänd in mot kameran. Strålgången genom linserna skall då bli mest lik den vid normal fotografering och objektivet presterar bättre. Det är dock inte något jag provat själv (ännu) så jag kan inte ge förstahandsinfo.

Dessutom kan man ju koppla på ett objektiv bakvänt på ett annat. Så om man t.ex. har ett 200-objektiv på kameran och monterar på ett 50-objektiv bakvänt, så får man, om jag minns rätt 4x förstoring.

Postad 03 november 2008 - 10:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Monterar med hjälp av? :)

Postad 03 november 2008 - 10:17

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1 475 inlägg
  • 0

Monterar med hjälp av? :D

Ah, sorry! :)

Med en sån här! Kopplingsring

Tänk bara på att man i princip måste ha ett objektiv med bländarring. Det kan fungera om man har ett objektiv med elektronisk bländarstyrning också, men det blir krångligare.

Postad 03 november 2008 - 11:16

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0

Monterar med hjälp av? :)

Silvertejp :D

Postad 21 juli 2009 - 16:34

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0
Hej!
Har köpt ett kit med mellanringar till min D-90 och testade presis med Nikkor 35/1,8 och jag får det inte att fungera..
Det är väldigt mörkt i sökaren och i dispayen blinkar "F--".
Det finns inte några elektriska kopplingar i mellanringen.

Vad är fel? vill så gärna ta närbilder!

Postad 21 juli 2009 - 16:46

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Kanske måste använda manuell exponering?

Postad 21 juli 2009 - 17:04

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0
Har undersökt problemet närmre och det är en liten återfjädrande arm som kamerahuset påverkar för att ställa bländaröppningen och när man lossar objektivet från huset så fjädrar den till maxstängt läge.
Ska man förregla armen eller är det så illa att man måste kunna ställa bländaren manuellt på objektivet för att det ska fungera?

Postad 21 juli 2009 - 17:06

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Tror nog att du måste köra manuellt!

Postad 21 juli 2009 - 17:32

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Såvida det inte finns någon elektrisk förbindelse i mellanringen måste ett äldre objektiv användas som har manuell bländarring. Kameran blinkar "F --" då den inte får någon in-signal ifrån mellanring/objektiv.
Har man däremot möjlighet till manuell bländarinställning kommer kamerans ljusmätning att kunna lista ut slutartiden. Även fokusering sköts manuellt, men för att kunna se ordentligt genom sökaren måste man ställa bländaren i fullt öppet läge (man tittar ju genom objektiv och bländare).

edit// Jag misstänker att den lilla återfjädrande armen kan ha med Nikons inbyggda fokusering att göra?

Redigerat av Velodynamic, 21 juli 2009 - 17:39.

Postad 21 juli 2009 - 19:37

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Såvida det inte finns någon elektrisk förbindelse i mellanringen måste ett äldre objektiv användas som har manuell bländarring. Kameran blinkar "F --" då den inte får någon in-signal ifrån mellanring/objektiv.
Har man däremot möjlighet till manuell bländarinställning kommer kamerans ljusmätning att kunna lista ut slutartiden. Även fokusering sköts manuellt, men för att kunna se ordentligt genom sökaren måste man ställa bländaren i fullt öppet läge (man tittar ju genom objektiv och bländare).

edit// Jag misstänker att den lilla återfjädrande armen kan ha med Nikons inbyggda fokusering att göra?

armen öppnar bländaren, objektivet har inbyggd fokusmotor.
Fokusera kan jag göra manuellt men jag kan inte påverka bländaren manuellt, enda sättet att få upp bländaren enligt vad jag ser så är det att förregla den mekaniskt men då är ju bländaren fullt öppen helatiden..
Finns det någon som använder mellanringar här som är mer erfaren?

Postad 21 juli 2009 - 19:47

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Konica/Minolta numera Sony använder sig av samma system, bländaren är i minsta läget som standard och den öppnas via en arm som sitter i kamerahuset. På mina mellanringar har jag en arm som går igenom mellanringarna, det måste ju finnas på mellanringarna till Nikon också? Eller har du hittat något ryskt och gammalt?

Postad 21 juli 2009 - 19:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Men vadå, finns det inget läge på programratten (typ M) som gör att du kan ändra bländare manuellt?

Postad 21 juli 2009 - 19:56

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Men vadå, finns det inget läge på programratten (typ M) som gör att du kan ändra bländare manuellt?

Som jag har förstått det öppnas bländaren mekaniskt som på vissa andra system, och om mellanringarna inte är kompatibla med detta krävs det antingen att man tvingar upp bländaren manuellt genom att tejpa armen på objektivet eller att man kan ställa bländaren på objektivet manuellt , som man kan på många äldre Nikkor-objektiv.

Det fungerar alltså på samma sätt som autofokusmotor i huset, har du mellanringar utan en lång cylinder som kan "vidarebefordra vridmomentet" genom mellanringarna har du ingen autofokus alls.

Rätta mig om jag har fel, har aldrig ägt en Nikon-kamera, men flertalet KM/Sony. =)

Postad 21 juli 2009 - 20:11

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1 309 inlägg
  • 0

Som jag har förstått det öppnas bländaren mekaniskt som på vissa andra system, och om mellanringarna inte är kompatibla med detta krävs det antingen att man tvingar upp bländaren manuellt genom att tejpa armen på objektivet eller att man kan ställa bländaren på objektivet manuellt , som man kan på många äldre Nikkor-objektiv.

Det fungerar alltså på samma sätt som autofokusmotor i huset, har du mellanringar utan en lång cylinder som kan "vidarebefordra vridmomentet" genom mellanringarna har du ingen autofokus alls.

Rätta mig om jag har fel, har aldrig ägt en Nikon-kamera, men flertalet KM/Sony. =)

Du har förstått rätt. Känns inte rätt att tejpa bländaren men jag ska testa för attse om det funkar.
Mellanringarna köpte jag på tradera.. sök på nikon, det kommer fler helatiden.. gav inte mycket för dom så det var på vinst och förlust men det vore roligt om det fungerade!!
Kanske ska leta efter ett gammalt objektiv med manuell bländare då :)

Postad 21 juli 2009 - 20:17

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Tänk också på att ju kortare brännvidd desto färre mellanringar behövs innan oändlig fokus hamnar innuti objektivet. Med ett 35mm kommer du nog inte kunna använda så många mellanringar innan du måste stoppa in insekterna du vill fotografera, i objektivet, för att få någon fokus. Ett Nikkor 50/1,8 med manuell inställning för bländare borde du kunna hitta för runt tusenlappen.

Postad 22 juli 2009 - 16:04

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Om man då skall fota macro med ex Tamrons 90 mm skall man då satsa på ett mellanrings kit eller en telekonverter? :)

Postad 22 juli 2009 - 20:44

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0

Om man då skall fota macro med ex Tamrons 90 mm skall man då satsa på ett mellanrings kit eller en telekonverter? :)

Det beror lite på vad du ska fota. Vill du knäppa skygga insekter kanske 90mm inte räcker, och då kan en teleconverter vara bra att ha. Vill du fota döda insekter som förmodligen inte rör sig lika mycket är nog mellanringar roligare, du kan då få högre förstoringsgrad och "häftigare" bilder. Man kan kombinera mellanringar och teleconverter, men tänk på att det då kan bli rätt så ljussvagt. Blixt rekommenderas starkt.

Postad 22 juli 2009 - 20:53

Pata64
  • Pata64
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

Det beror lite på vad du ska fota. Vill du knäppa skygga insekter kanske 90mm inte räcker, och då kan en teleconverter vara bra att ha. Vill du fota döda insekter som förmodligen inte rör sig lika mycket är nog mellanringar roligare, du kan då få högre förstoringsgrad och "häftigare" bilder. Man kan kombinera mellanringar och teleconverter, men tänk på att det då kan bli rätt så ljussvagt. Blixt rekommenderas starkt.

Tack.. :) Då är det nog en konverter jag skall satsa på i 1a läget så får mellanringarna komma i andra hand
Tog några bilder på en död geting jag hittade och det var väl ingen höjdare men jag kan tänka mig att
det blir helt andra bilder om man kommer väldigt nära och då kanske det inte spelar så stor roll. men som sagt..

Det är blommor och insekter just nu har precis börjat och tycker att det är skitkul "rentutsagt" :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.