Sitter med ett par bronze b2 som frontar i mitt lilla 2-kanals, tycker om dem till max men funderar på diskanten. Symbaler i musik ligger nästan över resten av musiken, röster mm låter rent och bra men just symbalerna låter väldigt "högt". Missförstå mig rätt nu, de är klara men höga. I övrigt en riktigt grym högtalare med fantastiskt driv. Någon mer med erfarenhet av monitor audio diskanter som har en åsikt?
Monitor audio diskant-övertydlig?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
21 år sedan |
Postad 02 november 2008 - 12:23
Sitter med ett par bronze b2 som frontar i mitt lilla 2-kanals, tycker om dem till max men funderar på diskanten. Symbaler i musik ligger nästan över resten av musiken, röster mm låter rent och bra men just symbalerna låter väldigt "högt". Missförstå mig rätt nu, de är klara men höga. I övrigt en riktigt grym högtalare med fantastiskt driv. Någon mer med erfarenhet av monitor audio diskanter som har en åsikt?
Postad 02 november 2008 - 12:47
Men vad jag vet så borde dessa högtalare inte ha en så markant topp som kan ställa till med detta, utan det hänger nog till mycket stor del på rummet, eller en kombination av högtalare och rum som inte blev bra.
Du kan försöka att åtgärda detta genom att fixa med Acustiken i rummet

Häng upp lite tyger på väggarna och ett par absorbenter på väggen bakom högtalarna om du inte redan har det för dom bidrar ofta med lite finare mellanregister och övre basområde också

Postad 02 november 2008 - 16:02
Postad 02 november 2008 - 16:54
Postad 02 november 2008 - 19:21

Postad 02 november 2008 - 20:15
Vad drivs dom med?
Är det på all sorts musik?
Mätmässigt är dom bra, vad jag vet...,
Postad 02 november 2008 - 20:18
Postad 02 november 2008 - 21:45
Postad 04 november 2008 - 20:31
HAde själv MA GS 60 ett tag, Körde dem mot B&W 804 och blev mer förtjust i MA så jag köpte dom.. Men ganska snart tröttnade jag på deras framfusighet som jag föll för i början. För vass diskant är ett av deras problem anser jag. Men det går att sätta på ett "filter"..
Annars är det bara att byta.. Satsa på B&W =) silkeslen diskant som man inte tröttnar på. En del tycker de är för "laidback" men det är bara i början. Man behöver vänjas vid detta.
Ungefär som när man letar TV i en butik... De som verkar bäst är de som sticker ut (dynamisk) så var det att köra B&W mot MA. Ma stack ut...
Postad 04 november 2008 - 21:09
Denna förklaring håller jag med om, då är vi fler som tycker samma och inte bara jag som inbillar mig.Fast har man inte ett dedikerat lyssningsrum så kan man i de flesta falla inte göra så mycket åt rummet..
HAde själv MA GS 60 ett tag, Körde dem mot B&W 804 och blev mer förtjust i MA så jag köpte dom.. Men ganska snart tröttnade jag på deras framfusighet som jag föll för i början. För vass diskant är ett av deras problem anser jag. Men det går att sätta på ett "filter"..
Annars är det bara att byta.. Satsa på B&W =) silkeslen diskant som man inte tröttnar på. En del tycker de är för "laidback" men det är bara i början. Man behöver vänjas vid detta.
Ungefär som när man letar TV i en butik... De som verkar bäst är de som sticker ut (dynamisk) så var det att köra B&W mot MA. Ma stack ut...
Postad 04 november 2008 - 23:03
//Erik
Postad 05 november 2008 - 12:26
Postad 05 november 2008 - 15:28
Tack för vettig input Erik. Är inte Onkyon en "varm" stärkare alltså? Har förövrigt supra-ply3.4 kablar mellan stärkaren och talarna.
Jag har hittills inte jobbat något med Onkyo, så jag sa låta va osagt hurvida Onkyo låter klangmässigt. Men SUPRA PLY är ganska neutrala, kanske lite åt det ljusa och piggare hållet.
//Erik
Postad 06 november 2008 - 22:31
Hitta första reflex på golv väggar och tak och lägg en matta på golvet, kanske en absorbent eller diffusor i taket samt en absorbent eller diffusor på vägg.
Bakom väggen kan du sätta en absorbent eller diffusor iom att diskanten rundstrålar.
jag har själv valt att absorbera första reflexerna men vissa diffuserar.
Onkyos sound skulle jag beskriva som lite åt det "varmare" hållet.
Postad 07 november 2008 - 08:57
Postad 07 november 2008 - 09:51
Postad 08 november 2008 - 20:48
Postad 08 november 2008 - 22:36
vinklade mina rs1 så att dom korsade varann precis framför lyssnings platsen tyckte det vart mycke bättre.
fick göra samma med mina GS 60.
De stod rejält invinklade på slutet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar