Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

mitsubishi hc 5500

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 November 2008 - 13:37

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Jag är i köpartagen på en projektor och jag tänkte lägga runt 15-18 max för en full hd projektor. Jag tittade lite på hc 5500 och den verkar vara riktigt vettig på papper, den kommer passa med avståndsmåtten jag mätt upp och vart den ska sitta. Rummet är 7,5 meter långt och cirka 4 meter brett. Det här är ju min första projektor jag köper så man är inte direkt kung på ämnet.
Bilden jag ska ha är runt 120". Verkar denna vara en bra projektor?, någon som har den eller någon som vet nåt om den, läsa recensioner kan man ju göra i evigheter utan att det säger nåt.
Sen behöver jag ju allt annat med duk, fäste, kabel, ljud mm men jag hittade ingen topic med kompletta system som man plockar ihop tyvärr.

Mvh Robban

Postad 07 November 2008 - 13:53

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Hade 5500 som kandidat innan, men övergav den för den var fullständigt oflexibel att placera. Den fick väldigt bra kritik för ljudnivå och bild överlag minns jag. Nu väntar jag med spänning på recensioner på Epson TW3800 som har bättre placeringsmöjligheter pga sjysst lens shift och zoom. Men om du har kollat så att Mitsun kan ge dig den bildstorlek och placering som du behöver nu och imorgon så är den säkert ett finfint val!

Postad 07 November 2008 - 14:58

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Oflexibel??

Rummet:
7,5m lång och 4m brett. (antar att det är på längden hc5500 ska sitta..)

120" duk => (enl http://www.projector...calculator.htm)
att du kan placera projektorn alltifrån 3.84m till 4.64 m från duken!

120"/0.86 = 3,5m (detta avstånd vill THX att man ska sitta på för att få högst upplevelse) Kan kännas lite nära.. Själv kommer jag sitta 3,5m från min duk på (92") och funderar liksom du på HC5500! ;)

Jag upplevde denna som helt ok när jag kollade på den!

Redigerat av Sync, 07 November 2008 - 15:04.

Postad 07 November 2008 - 19:58

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Om du tycker att 80 centimeter är bra flexibilitet så har vi ganska olika definitioner på det ordet. :-)

Postad 07 November 2008 - 22:03

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Oflexibel??

Rummet:
7,5m lång och 4m brett. (antar att det är på längden hc5500 ska sitta..)

120" duk => (enl http://www.projector...calculator.htm)
att du kan placera projektorn alltifrån 3.84m till 4.64 m från duken!

120"/0.86 = 3,5m (detta avstånd vill THX att man ska sitta på för att få högst upplevelse) Kan kännas lite nära.. Själv kommer jag sitta 3,5m från min duk på (92") och funderar liksom du på HC5500! :)

Jag upplevde denna som helt ok när jag kollade på den!

Projektorn kommer sitta på cirka 5 meter och jag likaså. räknade ut med något program att det skulle bli optimalt med 120" 5 meter från mina ögon, sen kollade jag så projektorn kunde sitta så långt bak för att det skulle bli bra. Det gjorde jag på deras hemsida, det stod 3.8m till 6.0m om man skulle ha 120", man vill ju inte ha projektorn framför sig... Vi får se vart det leder men tack för svaren alla.

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 07 November 2008 - 23:07.

Postad 07 November 2008 - 23:25

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Om du tycker att 80 centimeter är bra flexibilitet så har vi ganska olika definitioner på det ordet. :-)

Haha, nja, jag kanske misstog mig lite.. jaja, jag skrev iallafall ut mellan vilka avstånd som 120" kunde projiceras! :)

Postad 07 November 2008 - 23:58

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Rent bildmässigt är det en suverän projektor, men den är ganska oflexibel som sagt, jag har en själv, och det var inte det lättaste att få den riktigt mot duken, men till slut fick jag till det med ett långt takfäste...men rent bildmässigt som sagt är den ganska ohotad i -20k klassen.

Redigerat av hdready, 08 November 2008 - 00:25.

Postad 08 November 2008 - 12:48

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Funderar på hur stor skillnaden är mellan:
Mitsubishi HC5500
Epson TW2000

Det jag läst är att TW2000 skall ha bättre svärtbotten än HC5500, medans skärpan skall vara bättre på HC5500.

Ni som har HC5500, blir svart riktigt svart eller blir svart mörk grått?

Lite bildexempel:

HC5500:
http://www.projector...arwen_large.jpg
TW2000:

HC5500:
http://www.projector...d_bar_large.jpg
TW2000:

HC5500:
http://www.projector...rship_large.jpg
TW2000:

Tycker att bilderna på HC5500 blir väldigt gula.. Detta är ju inte så kul!
Skärpan är ju väldigt skarp på HC5500, är detta något man retar sig på? Känns som att TW2000 har lite mjukare bild.. Dock är ju sista bilderna som natt och dag, där TW2000 ser helt knasig ut medans HC5500 är riktigt fin!
/S

Postad 08 November 2008 - 14:31

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Rent bildmässigt är det en suverän projektor, men den är ganska oflexibel som sagt, jag har en själv, och det var inte det lättaste att få den riktigt mot duken, men till slut fick jag till det med ett långt takfäste...men rent bildmässigt som sagt är den ganska ohotad i -20k klassen.

Jo bara hoppas att siffrorna stämmer på deras hemsida med avstånd mm.. jag håller på med att sänka taket så projektorn kommer rätt långt ner nästan rakt mot duken..mvh

Redigerat av Unregisteredb94672ca, 08 November 2008 - 14:35.

Postad 09 November 2008 - 01:01

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
NadRobban: Var såg du de generösa värdena? Projectorcentrals kalkylator visar precis som Sync skrev tidigare 3.84m till 4.64 m för 120"

Postad 09 November 2008 - 02:09

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Funderar på hur stor skillnaden är mellan:
Mitsubishi HC5500
Epson TW2000

Det jag läst är att TW2000 skall ha bättre svärtbotten än HC5500, medans skärpan skall vara bättre på HC5500.

Ni som har HC5500, blir svart riktigt svart eller blir svart mörk grått?

Lite bildexempel:

HC5500:
TW2000:

HC5500:
TW2000:

HC5500:
TW2000:

Tycker att bilderna på HC5500 blir väldigt gula.. Detta är ju inte så kul!
Skärpan är ju väldigt skarp på HC5500, är detta något man retar sig på? Känns som att TW2000 har lite mjukare bild.. Dock är ju sista bilderna som natt och dag, där TW2000 ser helt knasig ut medans HC5500 är riktigt fin!
/S

Jag har jämnfört den mot epson 2000, om du tycker att färgerna var gula på hc:n så har du nog sett en okalibrerad, eller så har bilderna tagits med en kamera som inte gör bilden rättvisa, den har mycket bra färger efter kalibrering, tw 2000 har lite bättre svärta, men hc:n har mycket bättre skärpa, jag tycker att hc:n gav bättre bild i det stora hela.och Hc:n har bra svärta, inget man klagar på.

Postad 09 November 2008 - 12:15

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Det verkar från bilderna som att den är klassiskt Mitsu-gul (och lika klassisk Mitsu-skärpa). När man ser den i verkligheten utan att jämföra sida vid sida så ser den riktigt bra ut faktiskt och det eventuella gula är inget jag tänkt på. Jag tror tyvärr inte att det går att kalibrera bort.
Svärtan är nog fortfarande bra mycket bättre på TW2000 vad jag förstått, men återigen, när man sitter och tittar på en film med denna Mitsu så upplever jag inte det som ett problem till skillnad från när man tittar på t ex HC4900 eller HC5000.

Det är också två olika filosofier:
Mitsu = lågt pris, grym skärpa, "good enough" färgkorrekthet för den stora massan (?)
Epson = högt pris, färgkorrekt, cineastens val som kräver kalibrering och helst ett helt mörklagt rum för att ta vara på dess fulla potential

Det är pengapungen och ambitionsnivån som får bestämma här...

Postad 09 November 2008 - 15:13

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Det verkar från bilderna som att den är klassiskt Mitsu-gul (och lika klassisk Mitsu-skärpa). När man ser den i verkligheten utan att jämföra sida vid sida så ser den riktigt bra ut faktiskt och det eventuella gula är inget jag tänkt på. Jag tror tyvärr inte att det går att kalibrera bort.
Svärtan är nog fortfarande bra mycket bättre på TW2000 vad jag förstått, men återigen, när man sitter och tittar på en film med denna Mitsu så upplever jag inte det som ett problem till skillnad från när man tittar på t ex HC4900 eller HC5000.

Jag vet ej ifall den var kalibrerad..
Jag besökte hembiobutiken i GBG för att jämföra x10 mot HW10 samt AE3000. Och när dom körde x10 så såg jag att HC5500 hängde framför så jag bad dem dema den också!

Det jag genast märkte var skärpan, vilket jag tyckte förhöjde hela upplevelsen. Kommer dock inte ihåg om jag upplevde bilden "gul" under demonstrationen (tror inte det).. Syftade mest på de bilderna jag länkade till ovan där det är mycket tydligt. (Kan det verkligen bero på kameran dom fotat med? Han använder ju samma kamera till samtliga bilder han tar?!)

Angående svärtan på HC5500: Upplevde du den som svart när du jämförde? (visst TW2000 är becksvart, men bara inte HC5500 är mörk mörk grå eller nåt i den stilen..)

Det är också två olika filosofier:
Mitsu = lågt pris, grym skärpa, "good enough" färgkorrekthet för den stora massan (?)
Epson = högt pris, färgkorrekt, cineastens val som kräver kalibrering och helst ett helt mörklagt rum för att ta vara på dess fulla potential

Det enda jag är orolig över är ifall svärtan är/upplevs som grådassig.. Det kommer ju isåfall förstöra upplevelsen totalt! Då är det bättre att spara ihop mer pengar och köpa TW2000..

Får väl helt enkelt åka och kika på den igen! :)

Tack båda för svar!

Redigerat av Sync, 09 November 2008 - 15:14.

Postad 09 November 2008 - 16:02

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0
Att jämföra HC5000 och TW2000 är väl lite orättvist med tanke på just prisskillnaden.
Är du ändå kanske beredd att växla upp i pris och som jag gillar Mitsuns skärpa så
glöm inte bort att titta på storebror HC7000.
Det kan göra ont i sadelväskan - Nästan dubbla priset men inte så mkt mer än TW2000.
Beroende på inköpsställe förstås. :)

Postad 09 November 2008 - 16:49

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Att jämföra HC5000 och TW2000 är väl lite orättvist med tanke på just prisskillnaden.
Är du ändå kanske beredd att växla upp i pris och som jag gillar Mitsuns skärpa så
glöm inte bort att titta på storebror HC7000.
Det kan göra ont i sadelväskan - Nästan dubbla priset men inte så mkt mer än TW2000.
Beroende på inköpsställe förstås. :)

Fast nu är det ju TW2000 vs HC5500.

HC5500 är ju en 2008 års modell vs TW2000 som är 2007års modell.. Det jag vill få fram är ifall svärtan på HC5500 duger.. TW2000 tycker jag är mycket bra på just svärta (åfan) Men jag får väl helt enkelt masa mig in och kolla igen! :D

Postad 09 November 2008 - 18:29

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
[quote name='dnlar' date='Nov 9 2008, 01:01 ' post='2158198']
NadRobban: Var såg du de generösa värdena? Projectorcentrals kalkylator visar precis som Sync skrev tidigare 3.84m till 4.64 m för 120"
[/quo

Kollade här
http://www.mitsucine...mp;usida=teknik

Postad 09 November 2008 - 19:13

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

• 745 inlägg
  • 0

HC5500 är ju en 2008 års modell vs TW2000 som är 2007års modell.. Det jag vill få fram är ifall svärtan på HC5500 duger.. TW2000 tycker jag är mycket bra på just svärta (åfan) Men jag får väl helt enkelt masa mig in och kolla igen! :D

Sorry, my bad! Fel på tangentbordet - jag menade naturligtvis HC5500. :)

Postad 09 November 2008 - 22:25

Gargantua
  • Gargantua
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0

Det enda jag är orolig över är ifall svärtan är/upplevs som grådassig.. Det kommer ju isåfall förstöra upplevelsen totalt! Då är det bättre att spara ihop mer pengar och köpa TW2000..

Får väl helt enkelt åka och kika på den igen! :D

Tack båda för svar!

Jag tror som sagt att TW2000 är rejält bättre på svärtan, men det är ju en referens proj map just det. Man ser att HC5500 inte går bråddjupt i svärtan när bilden inte fyller ut duken (vid sidan om bilden alltså), sedan är frågan om man bryr sig och det kan bara du svara på efter att ha tittat på den.
TW2000 kostar ju en del mer (8 papp) och kräfver kalibrering á 2,5 papp till för att blomma ut. Det positiva är att HC5500 klår den i skärpa vilket ju är en annan aspekt som förhöjer upplevelsen.

Du får nog bestämma dig för om du vill ha det bästa (där TW2000 fortfarande är med och spelar) - och betala för det, eller välja något som du fastnar för som kanske inte rankas högst men som du upplever som good enough.

Jag känner väl själv att projarna nu börjar bli så bra att man nog kan leva med de flesta.

Redigerat av Gargantua, 09 November 2008 - 22:32.

Postad 10 November 2008 - 00:17

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Det dom flesta skriver stämmer, tw-2000 har bättre svärta, hc bättre skärpa, men det du ska ha klart för dig är att hc:ns svärta är bra! det är inte nån projektor som du kommer bli besviken på...inte på nån punkt,men om svärta är första prioriteringen för dig så tycker jag att du ska titta på sony vpl hw-10 som har mycket djup svärta och grymt färgkorrekt, dessutom kostar den några tusen mindre än tw2000, det är en projektor som verkligen slår epsonen på dom flesta punkterna, t.o.m svärtan skulle jag vilja säga.Men om du har bestämt dig som du säger för just tw-2000 och hc 5500 så är det inte mycket att välja på eftersom svärta verkar vara din största prioritering, då vinner ju epson,jag har sett mycket av den, men jag tycker att efter kalibrering så får man bättre bild med 5500.

Redigerat av hdready, 10 November 2008 - 00:47.

Postad 10 November 2008 - 08:39

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Det dom flesta skriver stämmer, tw-2000 har bättre svärta, hc bättre skärpa, men det du ska ha klart för dig är att hc:ns svärta är bra! det är inte nån projektor som du kommer bli besviken på...inte på nån punkt,men om svärta är första prioriteringen för dig så tycker jag att du ska titta på sony vpl hw-10 som har mycket djup svärta och grymt färgkorrekt, dessutom kostar den några tusen mindre än tw2000, det är en projektor som verkligen slår epsonen på dom flesta punkterna, t.o.m svärtan skulle jag vilja säga.Men om du har bestämt dig som du säger för just tw-2000 och hc 5500 så är det inte mycket att välja på eftersom svärta verkar vara din största prioritering, då vinner ju epson,jag har sett mycket av den, men jag tycker att efter kalibrering så får man bättre bild med 5500.

Jag tänker köpa inom närmsta tiden, men har inte bestämmt mig för någon speciell projektor ännu. Jag var och kollade på HW10, AE3000, X10 samt HC5500 förra helgen.. Dock var inte jämförelsen helt rättvis då HW10 och AE3000 visades i totalt mörker i ett riktigt biorum, medans X10 och HC5500 visades dels i dagsljus och dels i "mysljus" dvs lampor tända lite här och där..
Men eftersom jag blev så imponerad av AE3000, tyckte den var bäst av de fyra ovan, så glömde jag helt enkelt bort att titta närmare på hc5500, utan konstaterade bara en mycket bra skärpa.

Jag tycker helhets upplevelsen imponerar, inte enbart svärta eller färgkorrekthet eller vass skärpa utan alla tillsammans. Dock behöver projektorn inte ha bäst på allt, bara den är tillräckligt bra som du skriver ovan.
Tack för svaren!

Postad 10 November 2008 - 09:50

Locomotiv
  • Locomotiv
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Är i köpartag..läst lite här på forumet om denna projektor. Men vad gäller allt snack om att den är svårplacerad jämfört med andra projektor? Orsak?

Själv kommer jag sitta 3.4m ifrån duk..optimal storlek?

Är hyfsat grön när det gäller projektorer.

Postad 10 November 2008 - 10:37

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Mitsubishi har så sjukt bra skärpa så jag skulle inte välja någon annan i dagsläget. Köpte själv en Mitsubishi HC4900 och är helnöjd. Svärtan kunde som sagt vara bättre, men helheten är oslagbar. Och den är helt tyst.

Postad 10 November 2008 - 11:33

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Är i köpartag..läst lite här på forumet om denna projektor. Men vad gäller allt snack om att den är svårplacerad jämfört med andra projektor? Orsak?

kolla http://www.projector...-calculator.htm
där kan du ändra reglagen och se hur stor bild vid vilket avstånd och zoom mm..
(Vid 3.4m kan du få mellan: 88" - 106")
[optimalt för dig är det bara du som kan svara på.. själv siktar jag in mig på 92" från 3.5m]
/S

Mitsubishi har så sjukt bra skärpa så jag skulle inte välja någon annan i dagsläget. Köpte själv en Mitsubishi HC4900 och är helnöjd. Svärtan kunde som sagt vara bättre, men helheten är oslagbar. Och den är helt tyst.

Jo, skärpan gör väldigt mycket, det noterade jag! (HW10/AE3000 upplevde inte jag som lika skarpa)

Jo kommer nog köpa HC5500 tillsammans med en grå "high contrast" dreamscreen 92" duk (gain 1.0)
Då borde ju svärtan bli helt okej eller? :D

Postad 10 November 2008 - 14:12

Locomotiv
  • Locomotiv
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

kolla http://www.projector...-calculator.htm
där kan du ändra reglagen och se hur stor bild vid vilket avstånd och zoom mm..
(Vid 3.4m kan du få mellan: 88" - 106")
[optimalt för dig är det bara du som kan svara på.. själv siktar jag in mig på 92" från 3.5m]
/S

Jo, skärpan gör väldigt mycket, det noterade jag! (HW10/AE3000 upplevde inte jag som lika skarpa)

Jo kommer nog köpa HC5500 tillsammans med en grå "high contrast" dreamscreen 92" duk (gain 1.0)
Då borde ju svärtan bli helt okej eller? :D

Problemet gällande placering då? Verkar vara det som folk klagar över mest gällande denna projektor...?

Postad 10 November 2008 - 14:59

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Problemet är att du inte kan lenshifta(flytta) bilden i sidled.
Jag har denna projje på en hylla ovanför soffan där jag sitter och det går att flytta projektorn i sidled så att det blir rätt.
Hur man gör om man har ett takfäste vet jag inte.
Sen har du 50% lensshift vertikalt(upp/ner) och det är ju inte jättemycke men det är okej. Vissa projektorer har ju 102% tex.
Annars är denna projektor kanon.

Postad 10 November 2008 - 15:51

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0

Problemet är att du inte kan lenshifta(flytta) bilden i sidled.
Jag har denna projje på en hylla ovanför soffan där jag sitter och det går att flytta projektorn i sidled så att det blir rätt.
Hur man gör om man har ett takfäste vet jag inte.
Sen har du 50% lensshift vertikalt(upp/ner) och det är ju inte jättemycke men det är okej. Vissa projektorer har ju 102% tex.
Annars är denna projektor kanon.

Om du jämför med tidigare projelktorer du haft hur upplever du hc5500 då? (bättre/sämre?)
Vad har du för duk? Grå/Vit och vilken gain har duken?
(blir det svarta riktigt svart (och inte grått) på en vit duk?)

Låter bra att den är kanon! :)

Redigerat av Sync, 10 November 2008 - 15:53.

Postad 10 November 2008 - 17:12

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Har tidigare haft Epson TW700.
Tycker nog att Mitsubishi HC5500 är vassare på alla punkter. Framför allt skärpan är ju bättre och svärtan är bättre.
Det enda som Epson var bättre på om man nu kan kalla det bättre var ju dynamic mode på Epson som var ljuststarkare än mitsubishin. Men då är ju inte färgerna spciellt bra. Så det ser jag inte som nått bra argument.

Kör idag med en vit Projecta Homescreen 90" 1.0 gain.
Har ju projektorn i vardagsrummet så har lite ljusinsläpp på dagarna. Då kan det va lite dåligt tryck i bilden om man jämför när man kör på kvällen då det funkar kanon. Men det går alldeles utmärkt att titta på dagarna också.
Jag tänkte jag skulle åka och titta på en ReAct duk eller liknande och se om det skulle hjälpa att få mer tryck i bilden.
Men som sagt i mörka förhållanden så funkar vit duk utmärkt.

Om jag ska jämföra med Sony HW10 och Panasonic AE3000 så har väl dom lite bättre svärta men det var inte värt dom extra pengarna.

Postad 12 November 2008 - 00:18

Unregisterede30d5a3b
  • Unregisterede30d5a3b
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Ja kör 95" från typ det avståndet... funkar bra.
Projen sitter mitt ovanför skallen å den är knäpptyst ;)

Dock riktigt irriterad nu på PS3'an som brummar i skåpet.

Redigerat av Unregisterede30d5a3b, 12 November 2008 - 00:21.

Postad 12 November 2008 - 18:15

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Kollade på en benq 5000 idag och blev riktigt impad. en dlp då men jag ser inga tendenser till regnbågseffekt alla tjatar om. killen i butiken har arbetat med dlp i 15 år och tycker det är för mycket prat om just regnbågseffekter hit och dit..ja ja jag blev riktigt impad i varje fall .
Svärtan och skärpan var riktigt bra och priset likaså..mvh robban

Postad 12 November 2008 - 21:51

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Kollade på en benq 5000 idag och blev riktigt impad. en dlp då men jag ser inga tendenser till regnbågseffekt alla tjatar om. killen i butiken har arbetat med dlp i 15 år och tycker det är för mycket prat om just regnbågseffekter hit och dit..ja ja jag blev riktigt impad i varje fall .
Svärtan och skärpan var riktigt bra och priset likaså..mvh robban

Vad har detta med hc 5500 att göra exakt? :unsure:

Postad 12 November 2008 - 23:17

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Vad har detta med hc 5500 att göra exakt? :unsure:

Kanske ska skriva en orsak. Kunde inte placera den som jag ville, alltså hc5500:an. mvh robban

Postad 16 November 2008 - 14:14

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Vad är ljusstyrka i lågt lampläge för denna?

(Det anges 1200 ANSI-lumens för fullt lampläge vad jag har sett enl specar på nätet, t.ex. här: http://www.mitsucine...index_flash.asp ).

edit: ändrade referens

Redigerat av dantheman, 16 November 2008 - 14:19.

Postad 20 November 2008 - 22:41

dantheman
  • dantheman
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Ahh öppnade ögonen :) och hittade siffran själv, 750 ansi lumen skall den ge i "eco mode".

Postad 25 November 2008 - 00:16

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Hej
Jag kopplade ihop min Pioneer DV-610, Onkyo 606, HC5500. Ändrade spå att bilden blev rättvänd och zoommade så att den gröna rutmönstret täcker duken. När jag sedan körde igång Mamma Mia filmen(inte min). Så komm bilden upp men den täcker inte hela duken. Ser ut som 16:9 men med en bred svart ram runt. Frågan är vad skall jag göra och var börjar man med inställningarna för bilden. Skall man gå från proj->reciver->dvd om det behövs eller skall man börja med något annat.

/Jokaim

Redigerat av dorner, 27 November 2008 - 14:58.

Postad 27 November 2008 - 19:08

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1556 inlägg
  • 0
Är det bara svarta fält uppe och nere?? i så fall är det som det ska. Filmen har aspect ratio 2.40:1

Postad 27 November 2008 - 21:49

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

Är det bara svarta fält uppe och nere?? i så fall är det som det ska. Filmen har aspect ratio 2.40:1

Nej runt hela.Kanske skall ändra aspect ratio i projen till en som drar ut bilden på bredden då. Kan man få den att göra det automatiskt eller recivern?

Postad 27 November 2008 - 22:22

Lusen
  • Lusen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej, har haft min HC 5500 ca 1 vecka nu och är nöjd med det jag sett än så länge, tyckte att bilden var ganska bra
"out of the box" för nog göra lite små justeringar när den blivit inkörd. Om det är någon som har några bra tips på några inställningar som kan få bilden bättre i low mode får ni gärna dela med er. Kommer väl att testa med DVE så småning om
.[/size]

Postad 28 November 2008 - 22:40

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Hej, har haft min HC 5500 ca 1 vecka nu och är nöjd med det jag sett än så länge, tyckte att bilden var ganska bra
"out of the box" för nog göra lite små justeringar när den blivit inkörd. Om det är någon som har några bra tips på några inställningar som kan få bilden bättre i low mode får ni gärna dela med er. Kommer väl att testa med DVE så småning om
.[/size]

Tänker du på inställningar för bluray,dvd eller xbox eller playstation? :rolleyes:

Postad 30 November 2008 - 23:14

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Intressant projektor ... Kan man förvänta sig att den sjunker i pris under/efter jul, eller kommer priset att gå motsatt väg precis som för alla Infocus-projektorer?

Postad 03 December 2008 - 22:28

Lusen
  • Lusen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej det är inställningar för DVD som är intressanta i dagsläget, kommer förhoppningsvis att uppgradera till en blueray spelare så småning om. Så om någon har några tips e dessa välkommna.

Angående priset på denna modell och många andra var dom på THE ROCK (där jag köpte min, kan rekomenderas) inte säkra på att dom kunde hålla 16.900kr vid nästa leverans då dom varit tvungna att höja priserna på 3-4 st dom senaste veckorna pga utveckling av dollar o kurser mm.

Postad 03 December 2008 - 22:38

hdready
  • hdready
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Hej det är inställningar för DVD som är intressanta i dagsläget, kommer förhoppningsvis att uppgradera till en blueray spelare så småning om. Så om någon har några tips e dessa välkommna.

Angående priset på denna modell och många andra var dom på THE ROCK (där jag köpte min, kan rekomenderas) inte säkra på att dom kunde hålla 16.900kr vid nästa leverans då dom varit tvungna att höja priserna på 3-4 st dom senaste veckorna pga utveckling av dollar o kurser mm.

Jag har kalibrerat min efter dve hd-basics, för vanligt dvd tittande med lampan på "low mode" har jag color-6, colortemp normal, sharpness 2,gamma user1 low-3 mid-2 high -4, har ett mörkt rum med en vit duk.

Postad 03 December 2008 - 22:41

Lusen
  • Lusen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tack för tipset "hdready" får ta och prova dessa insällningar.

Redigerat av Lusen, 03 December 2008 - 22:41.

Postad 08 December 2008 - 01:21

Unregistered1203
  • Unregistered1203
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
http://www.mitsubish...promotions.html

300 dollar tillbaka + en extra lampa om du köper en före den 31 januari i Nordamerika. Finns det något liknande i Europa?

Postad 09 December 2008 - 23:43

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Skalar projektorn alltid upp bilden?
I info menyn så står det 576 i upplösning är det vad signalen har och det är alltid 1080 ut på duken.
Sista frågan jag har en ps2 som jag sätter till 16:9 och projektorn står på Auto i aspect, borde den inte fylla hela bilden då? jag får svarta kanter runt om.
/Joakim

Postad 10 December 2008 - 13:54

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Skalar projektorn alltid upp bilden?
I info menyn så står det 576 i upplösning är det vad signalen har och det är alltid 1080 ut på duken.
Sista frågan jag har en ps2 som jag sätter till 16:9 och projektorn står på Auto i aspect, borde den inte fylla hela bilden då? jag får svarta kanter runt om.
/Joakim

Projektorn visar alltid bilden i 1080p. 576 är upplösningen på ingående signal.

Testa att bya från auto till 16:9 eller vad motsvarande heter i projens meny. Projen kanske inte känner av vilket format PS2an skickar ut?

Postad 12 December 2008 - 09:03

shafty
  • shafty
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Min gissning angående de svarta kanterna beror på att projen körs utan overscan och att det du ser är den verkliga signalen ut från PS2:an(som inte fyller ut hela bilden som t.ex en Blu-Ray).

Kör jag DVD på min HC6000 så sker samma sak om jag inte ställer ovescan i projen till 97%. I övrigt får jag ca 5-7cm svarta fält runt runtomkring. Jag upplever ingen bildförsämring med att köra 97%.
/Shaft

Postad 13 December 2008 - 00:16

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Skall prova det och se om det blir bättre

/Joakim

Postad 15 December 2008 - 23:53

dorner
  • dorner
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Är det många som har denna. Vad tycker ni?
Det är min första så jag har inget att jämföra med men jag tycker den verkar mycket bra. Framför allt mycket tyst, dvdn låter mer.
Gärna kommentarer om vad andra tycker.

Postad 06 January 2009 - 17:05

Runersten
  • Runersten
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Har läst igenom och tycker denna projektor verkar riktigt prisvärd..

Hade tänkt mig en 108" duk.. men undrar lite ..
Sittavståndet från duken kommer vara ca 5.5 meter..
Hur långt ifrån duken måste projektorn sitta och hur långt ifrån kan man ha den som längst utan att tappa kvalite?
Antar att jag måste ha den typ mitt i taket i rummet :S Kansek inte såå snyggt men får väll hitta nån bra lösning på de..
Sen en sak till.. Hur långt ner ifrån taket måste projektorn sitta? läst snack om att den va dålig på placering?

Hjälp uppskattas innan köp görs..

Tack tack

Stefan

Postad 23 January 2009 - 12:06

Lusen
  • Lusen
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej, Har satt min projektor på ca 3,70 meter från duken (Lins till duk) o har en bild på 104", mitt sittavstånd är ca 4 meter o det funkar perfect för mig, kan förstora upp bilden ganska mycket så jag tror att du kan ha den på samma avstånd o få en bild på 108". Zoomen är väldigt snål så testa förs innan du fäster den.
Hoppas detta kan hjälpa till lite.

Kan oxå säga att bilden är är mycket bra o skarp, funkar även bra att köra tex lite bilder från datorn.

Mvh

Redigerat av Lusen, 23 January 2009 - 12:07.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.