Nu har jag fått min 42PZ8! Första varningen - ta det försiktigt om ni försöker lyfta kartongen själva! Jag har fruktansvärt ont i ryggen i dag. Men det får det väl vara värt antar jag!
Första intrycket när kartongen väl skulle öppnas är att den är väldigt snygg. I mitt tycke mycket snyggare än både PZ80 och PZ85. Den liknar PX80 lite men som jag kommer ihåg den från en affär i förra veckan så var kanterna lite annorlunda på den. Hela tvn är svart förutom en mörksilver rand i nerkant på framsidan. Kanterna runt bildrutan är blanka och övrigt är matt. Kanterna är en del bredare än den tv jag hade innan men inte störande mycket.
Jag kör min plasma med en HTPC så jag har inte testat den inbyggda mottagaren alls, jag har ingen antenn i tv-rummet. På min förra tv så hade jag inga HDMI så för att kunna utnyttja denna bättre fick jag "möblera" om lite mellan mina datorer för att få ett grafikkort med HDMI i HTPCn. Jag installerade drivrutinerna för mitt NVidia 7600 och satte i kontakten och startade om datorn. Datorn valde då automatiskt en 1080p upplösning med 50Hz uppdteringsfrekvens. Det finns även 24p och 60p att välja på i NVidias kontrollpanel. Först så blev bilden för "stor" för plasman men efter att jag tagit upp menyn på plasman och valt inställningar så kunde jag stänga av Overscan och fick då pixelmappat! Jag har tittat lite på filmerna Cars (tecknat från Pixar) och nya Indiana Jones filmen. Det är helt enormt bra bild. Jag valde läge bio och varm i bildinställningarna men har i övrigt lämnat allt som det var tills vidare.
När jag kör TV/Boxer via min HTPC får jag också väldigt bra bild. Jag försökte lite snabbt att köra lite HD material från nätet men min HTPC orkar inte riktigt med det. Att titta på foton har också blivit ett rejält lyft jämfört med förut.
Jag har ingen Blu ray och min PC orkar som sagt inte riktigt den typen av material så jag kan inte säga hur den klarar 24p men eftersom PZ80 ska klara det så borde ju även denna göra det eftersom det är samma processorer idem.
Efter bara några få timmar en kväll så är jag hittills väldigt nöjd. Jag kan återkomma om ett tag när jag testat mer om det finns intresse. Jag kan också försöka svara på frågor om det är någon som undrar något.