Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa kompletta moderkortet för htpc?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2008 - 18:54

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Verkar som moderkortet i min htpc har sett sina sista dagar, så måste köpa nytt.
Mina önskemål är som följer:

- Intel 775
- Blueray/hd-dvd support
- Gärna hw accelerering av x264/h264
- Inbyggt grafikkort med hdmi
- Ljud ut via hdmi
- Stöd för DTS Master / DD+ ut eller åtminstonde så att förstärkaren kan få avkoda dessa (Onkyo TX-605)

Plus i kanten:
- Wlan
- Passiv kylning

mATX eller ATX spelar ingen större roll så länge jag har 2 lediga pci-platser (tv-kort och wlan), pris är väl inte
heller så viktigt, funktionerna är viktigare.

De jag tittat på hittils är:

Postad 15 November 2008 - 19:13

Unregistered2851a0df
  • Unregistered2851a0df
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Verkar som moderkortet i min htpc har sett sina sista dagar, så måste köpa nytt.
Mina önskemål är som följer:

- Intel 775
- Blueray/hd-dvd support
- Gärna hw accelerering av x264/h264
- Inbyggt grafikkort med hdmi
- Ljud ut via hdmi
- Stöd för DTS Master / DD+ ut eller åtminstonde så att förstärkaren kan få avkoda dessa (Onkyo TX-605)

Plus i kanten:
- Wlan
- Passiv kylning

mATX eller ATX spelar ingen större roll så länge jag har 2 lediga pci-platser (tv-kort och wlan), pris är väl inte
heller så viktigt, funktionerna är viktigare.

De jag tittat på hittils är:

Jag kör själv med gigabytes moderkort och det fungerar hur bra som helst. Sen att den är så billig gör ju inte saken sämre. Däremot var det lite snålt med minnes platser men 4gb räcker gott och väl i en htpc.

Postad 15 November 2008 - 20:11

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
ta och surfa in på Nvidia MCP7A, GeForce 9300/9400 tråden här på forumet

Där har du kort som är klockrena för en htpc, då man vill kunna köra 1080p 24hz utan problem så är något av de korten man skall ha just nu i sin htpc.
Har själv ett asus kort och kan bara prata gött om det än så länge.

//Niklas

Postad 15 November 2008 - 20:37

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Tackar båda. Var lite osäker på om gigabytekortet skulle klara av 1080p material. Ska ta och kolla in den tråden du tipsade om dFlex.
Måste beställa i helgen så man får det så fort som möjligt, frugan blir olidlig om hon inte får se på tv :blush:

Postad 15 November 2008 - 22:56

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Tackar båda. Var lite osäker på om gigabytekortet skulle klara av 1080p material. Ska ta och kolla in den tråden du tipsade om dFlex.
Måste beställa i helgen så man får det så fort som möjligt, frugan blir olidlig om hon inte får se på tv :blush:

Det är idioti att köpa något annat än ett kort med NVIDIA:s MCP7A idag till en HTPC.

Postad 16 November 2008 - 07:20

janeee
  • janeee
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Gigabyte moderkort med Geforce 9400 https://www.prisjakt...kt.php?e=359049

Asus moderkort med Geforce 9300 https://www.prisjakt...kt.php?e=350767

Postad 16 November 2008 - 09:35

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Är det stor skillnad på Geforce 9300 och 9400 om man bara ska ha det till htpc, skiljer ju lite i pris på asus och gigabytekortet.
Å andra sidan vill man ju inte snåla om det nu ger en markant prestandavinst.

Postad 16 November 2008 - 10:18

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
skiljer inte så värst mycket i prestanda, som jag skrev i en annan tråd så är de korten inte framtagna för att spela utan att för fungera med film.
Så vilket fall som helst så kommer man få dålig fps i de nya spelen och då är ett externt grafikkort att föredra ändå.

Sen har gigbyte kortet firewire som asus inte har, om man skulle behöva det någon gång i framtiden finns alltid pci firewire kort för runt 200:- att köpa.

//Niklas

Postad 16 November 2008 - 10:48

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Låter ju bra. Kör hellre asus då mitt nuvarande kort som dött är just gigabyte :(

Postad 30 December 2008 - 20:27

edge78
  • edge78
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

skiljer inte så värst mycket i prestanda, som jag skrev i en annan tråd så är de korten inte framtagna för att spela utan att för fungera med film.
Så vilket fall som helst så kommer man få dålig fps i de nya spelen och då är ett externt grafikkort att föredra ändå.

Sen har gigbyte kortet firewire som asus inte har, om man skulle behöva det någon gång i framtiden finns alltid pci firewire kort för runt 200:- att köpa.

//Niklas

Funderar på att satsa på ett Gigabyte GA-E7AUM-DS2H för min kommande HTPC. Men jag har också tänkt spela på min HTPC. Är det ett vettigt koncept att kombinera detta med ett grafikkort typ Radeon 4850. Kan man nyttja kraften i båda samtidigt eller kommer grafikkortet vara det som endast nyttjas vid spel? Är det bättre att köpa ett enklare moderkort och satsa på grafikkortet istället?

Postad 30 December 2008 - 21:00

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
du har ju hybrid-sli med dessa kort. Men då måste du ha ett nvidia grafikkort som stödjer det.
techsweden.org har en test av denna funktion. Dock inte med mcp7a moderkorten.

Postad 30 December 2008 - 22:12

edge78
  • edge78
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

du har ju hybrid-sli med dessa kort. Men då måste du ha ett nvidia grafikkort som stödjer det.
techsweden.org har en test av denna funktion. Dock inte med mcp7a moderkorten.

Intressant repotage. Finns möjligheter att kräma ut lite extra.

Men vad är skillnaden mellan Hybrid SLI och vanlig SLI?

Vad är vettigast att satsa på? En sämre moderkort tillsammans med kraftigt grafikkort, eller att kombinera medelkapacitet på båda? Vad blir tystast för en HTPC? Vad skall man tänka på? Viktigt att man får rätt utgångar.

Någon med bra tips på moderkort och grafikkort för att se på HD-material samt spela på? Jag tycker det är en djungel av olika kort...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.