NVIDIA MCP7A (9300 / 9400)
258 svar till detta ämne
Postad 17 oktober 2008 - 15:18
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
GeForce 9300 / 9400 .Nu släpps snart de nya moderborden med NVIDIAS 9300/9400 chipset. En vidareutveckling på det tidigare 8200/8300 chippet. Skillnaden mellan 9300 & 9400 är klockfrekvensen på GPU:n som är integrerat på moderkortet. Nedan är några moderkort som troligen kommer komma ut på marknaden i slutet på denna månad (i Sverige). GeForce 9400 (codenamed MCP7A-U)- ASUS P5N7A-EM HDMI - EVGA 113-YW-E173-A1 - GIGABYTE GA-7AUM-S2H - J&W JWN7AM01 GeForce 9300 (codenamed MCP7A-S)- ASUS P5N7A-VM - BIOSTAR N7ASA-M7T - ECA MCP7AT-A - EVGA 113-YW-E173-A1 - Foxconn MCP7AM02 - J&W JWN7AA01 - MSI P7NGM-Digital Jag rekommenderar verkligen Anandtechs review:Källa: AnandTech - The IGP Chronicles Part 3: NVIDIA's GeForce 9300 (ASUS P5N7A-VM and MSI P7NGM-Digital)Thus we turn to NVIDIA's GeForce 9300 for hope. Prior to today, your best bet for a solid HTPC solution was to buy an Intel G45 or P45 based motherboard and stick a Radeon HD 4550 in a vacant PCIe slot for properly HDMI, HDCP and 8-channel LPCM support without any issues. Does NVIDIA's GeForce 9300 change that?
An astounding yes...... So far so good, we don't have any HDMI incompatibilities, no repeater issues to report, the GeForce 9300 just worked in all of our home theater setups. But how about the more niche features?
8-channel LPCM support comes natively with the GeForce 9300 and just like on the Radeon HD 4xxx series, it just works. NVIDIA's platform drivers include a HDMI audio driver that, once installed, allows you to configure your audio output as 2, 6 or 8 channels. Of course bitstreaming both Dolby Digital and DTS audio is supported. Unfortunately, as we've mentioned before, there is no support for bitstreaming Dolby TrueHD or DTS-HD MA; you'll need to wait until sometime next year before you get full support there.
As we mentioned in our last article, proper 24Hz refresh rate support is particularly useful for playing back 24 fps content (which happens to be most movie content). Intel offers no support for 24Hz/24fps playback, AMD's implementation is a bit flaky but NVIDIA's works flawlessly. When connected to a display that supports a 24Hz input signal the option appears in the driver, just select it and you're good to go. The result is silky smooth playback of video content and it's nice. ..... Short of TrueHD/DTS-HD MA support, NVIDIA's GeForce 9300 is the perfect HTPC chipset. The NVIDIA control panel even offers more post processing customization options than both AMD and Intel, although we're thankful that NVIDIA disables all of the features by default. Honestly the only other complaint we had was that we needed to have a monitor hooked up to the system to first get it installed in our home theater setup, but once properly configured it worked flawlessly with our Integra DTC-9.8 pre-processor and JVC DLA-RS2 projector setup. There is still need for improvement on the software side to enable users to build a computer and simply plug it into a HT setup without a monitor and have it work.
Good job NVIDIA, here's your crown (care for a service plan with that?)Källa..En massa andra länkar: - 4Gamers.net - GeForce 9300 (ASUS P5N7A-VM and ASUS P5Q-EM) - ars technica - NVIDIA spills beans on new 9400 chipset family - bit-tech.net - Nvidia MCP7a GeForce 9 series mGPU - bit-tech.net - Zotac GeForce 9300 (MCP7a) motherboard (ZOTAC GF9300-A-E) - ComputerBase - Test: „Nvidia GeForce 9300“-Chipsatz (MCP7A) (MSI P7NGM-Digital, ASUS M3A78-T, Intel DG45FC) - Guru of 3D - NVIDIA GF9300 (ECS GF9300TA) mainboard review (ECS GF9300T-A) - HEXUS.net - MCP7A - GeForce 9300 and GeForce 9400 (MSI P7NGM-Digital and Intel DG45ID) - HomeMedia - GeForce 9300 : le chipset HTPC de réference, en test ! (MSI P7NGM-Digital) - Hot Hardware - NVIDIA GeForce 9300 and 9400 Motherboard GPUs (ASUS P5N7A-VM, ZOTAC GF9300-A-E and Intel GD45ID) - Motherboards.org - Nvidia GeForce 9300 Launch Roundup :: Introduction (ASUS P5N7A-VM, ECS GF9300T-A, MSI P7NGM-Digital) - Neoseeker - Introducing nForce 730i: MSI P7NGM Digital Review & Overclocking (MSI P7NGM-Digital) - PC Watch - NVIDIA Intel GeForce 9300 (MSI P7NGM-Digital and MSI G45M-FIDR) - The Tech Report - Nvidia's GeForce 9300 chipset: Best integrated graphics chipset ever? (MSI P7NGM-Digital) - Tom's Hardware - Move Over G45: Nvidia's nForce 730i Arrives : Introduction (MSI P7NGM-Digital, Intel DG45ID, ASUS M3A78-T) - AnandTech - The IGP Chronicles Part 3: NVIDIA's GeForce 9300 (ASUS P5N7A-VM and MSI P7NGM-Digital)
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 17 oktober 2008 - 21:08.
Postad 18 oktober 2008 - 08:16
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Bra, äntligen en tråd... har ett par saker att kommentera och nämna ang. nVidias nya stykrets. * Det verkar som 9400-modellen senareläggs, uppgifter från AVS-forumet indikerar på release i början av november. * Se även upp för moderkort som saknar firewire, ett praktiskt exempel är ASUS P5N7A-VM. -EM modellen skall dock vara utrustad med den nämnda tekniken. * Vad gäller 1080/24p, styrkretsarna ifrån nVidia ska klara av detta galant - bara att läsa någon utav de ovannämnda testerna. Nämnt ovan men känns som att jag bör skriva det igen, då detta är en viktig del i valet av moderkortskrets till en HTPC. * Intressant nog är att Apple har ett förtroende för nVidias nya styrkrets, MCP7A, då den finns att hitta inuti Appels nya Macbook. Detta med tanke på nVidias bakgrund av kvalitetsbrist vad anbelangar moderkortskretsar till bärbara och stationära datorer. Betyder detta att nVidias dagar av misslyckanden med moderkort endast förblir ett blott minne? Sista tanken grundar jag på att Apple förhoppningsvis har testat styrkretsarnas kvalité - Steve Jobs är väl en kräsen typ? * Många utav de ovannämnda modellerna finns det ingen alls information om releasedatum (i vissa fall inte ens bilder) och därför är det osäkert om de kommer att släppas. Vissa av modellerna är även ATX, till skillnad ifrån majoriteten som är mATX. En miniITX modell skall även finnas.
Redigerat av Hesam, 20 oktober 2008 - 22:59.
Postad 19 oktober 2008 - 21:13
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Verkar som Nvidia har tagit sig i kragen och släppt rätt bra kretsar.
Till HTPC finns det ju inte mycket övrigt att önska.
Postad 20 oktober 2008 - 05:31
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Verkar som Nvidia har tagit sig i kragen och släppt rätt bra kretsar. Till HTPC finns det ju inte mycket övrigt att önska.
Precis, rena rama julafton, ÄNTligen kommer moderkort värdiga en HTPC. Nu kan jag bygga min egen mac-mini eftersom Apple vägrar uppdatera den. Leopard lär ju funka på dessa moderkort eftersom det är samma grafikkrets
Postad 20 oktober 2008 - 13:22
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Precis, rena rama julafton, ÄNTligen kommer moderkort värdiga en HTPC. Nu kan jag bygga min egen mac-mini eftersom Apple vägrar uppdatera den. Leopard lär ju funka på dessa moderkort eftersom det är samma grafikkrets 
Känns som att en update på mac mini med ny cpu + nya nvidia chippet hade kunnat bli en potentiell storsäljare.
Postad 20 oktober 2008 - 19:59
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Det här var ju inte helt fel
Postad 20 oktober 2008 - 21:06
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Nu när jag lämnat tillbaka mitt Asus P5Q-EM moderkort som inte fungerade som det skulle så blir det till att införskaffa ett MCP7 kort och se om det är bättre, ser iallafall lovande ut.
//Niklas
Postad 20 oktober 2008 - 22:02
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
På det här viset kommunicerar den nya styrkretsen 
Redigerat av Hesam, 20 oktober 2008 - 22:04.
Postad 20 oktober 2008 - 22:11
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Gigabyte Geforce 9400 (GA-E7AUM-DS2H) 

DFI LanParty JR Geforce 9300 (GF9300–T2RS) 

MSI Geforce 9300 (P7NGM-Digital) 

ASUS Geforce 9300 (P5N7A-VM) 

Zotac Geforce 9300-A-E 

ECS Geforce 9300T-A Black Edition (MCP7AT-A) 

Redigerat av Hesam, 25 oktober 2008 - 12:16.
Postad 21 oktober 2008 - 11:44
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Webbsidan Fudzilla rapporterar att nVidia endast kommer att samarbeta med sex moderkortstillverkare, vad gäller MCP7A, framöver. Ingenting är ännu säkert, men om detta stämmer kommer vi få se MCP7A-chipet hos följande tillverkare: EVGA, PC partner (Zotac), Asus, MSI, Palit och XFX
Det återstår att se om Fudzillas källor talar sanning. Från officellt håll är det sagt att nVidia skall komma med ett pressmeddelande. UPDATEOfficially
We got word from the director of Nvidia EMEA Public Relations Luciano Alibrandi and he said that our original news that you can read here, is absolutely not true.
Let us quote him: “This is absolutely not true” and we apologize for all the confusion that we might have created. These six will get special treatment, but it looks like the rest won’t be cut off. There will be cuts, but the holy six won't be the only ones to stay on board.
We are sure that this is not the last story about this special list, but some things might have been misinterpreted.

Vet dock inte hur pålitlig bilden är, källa.
Redigerat av Hesam, 22 oktober 2008 - 10:22.
Postad 22 oktober 2008 - 20:36
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Någon som vet när det bör dyka upp i butikerna? någon försening osv?
Är behov av ett nytt moderkort, då mitt Asus kort inte fungerade som det skulle och har lämnats tillbaka.
//Niklas
Postad 23 oktober 2008 - 11:09
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Någon som vet när det bör dyka upp i butikerna? någon försening osv? Är behov av ett nytt moderkort, då mitt Asus kort inte fungerade som det skulle och har lämnats tillbaka.
//Niklas
Jag gissar på i mitten på November.. //M
Postad 23 oktober 2008 - 12:26
Rockabilly
-
Rockabilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Då har du tagit viss försening med i beräkningarna eller? För jag hade för mig att det snackade om 1:e Nov... Men skall jag vara ärlig så får jag för mig så mycket konstigt ibland...
Postad 23 oktober 2008 - 20:57
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Asus P5N7A-VM test, ser ju lovande ut. Dock ingen firewire :/ //Niklas
Postad 23 oktober 2008 - 21:26
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Då har du tagit viss försening med i beräkningarna eller? För jag hade för mig att det snackade om 1:e Nov...
Men skall jag vara ärlig så får jag för mig så mycket konstigt ibland... 
I mitten på november låter rimligt - sad but true! Jobbigt med alla delays...
Redigerat av Hesam, 24 oktober 2008 - 11:40.
Postad 25 oktober 2008 - 19:32
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Har jag förstått det rätt i att dessa moderkort ska kunna klara lpcm via hdmi, isf är det ju nästan så man blir sugen på att uppdatera igen, bara 2 månader sen förra gången
Postad 25 oktober 2008 - 19:35
-Emil-
-
-Emil-
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Jag vill ha både firewire samt optisk utgång men det verkar inte något av korten har det?
Postad 25 oktober 2008 - 19:39
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Jag vill ha både firewire samt optisk utgång men det verkar inte något av korten har det?
Avsaknad av firewire är inget stort problem, ett firewire pcikort kostar ett par hundringar max, då får du dessutom fler uttag
Postad 25 oktober 2008 - 21:53
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Av bilderna, som hittas i inlägget längre upp, att döma så stämmer Gigabytes moderkort-variant in på det du söker. Asus -EM modell TROR jag också har optisk samt firewire. Har jag förstått det rätt i att dessa moderkort ska kunna klara lpcm via hdmi, isf är det ju nästan så man blir sugen på att uppdatera igen, bara 2 månader sen förra gången 
Vissa har gott om pengar, andra inte
Redigerat av Hesam, 25 oktober 2008 - 22:01.
Postad 25 oktober 2008 - 22:11
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Av bilderna, som hittas i inlägget längre upp, att döma så stämmer Gigabytes moderkort-variant in på det du söker. Asus -EM modell TROR jag också har optisk samt firewire.
Vissa har gott om pengar, andra inte 
Bra bild och ljud får kosta, ju färre komponenter man behöver i en låda desto enklare att kyla och därmed tystare.
Postad 25 oktober 2008 - 22:20
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Bra bild och ljud får kosta, ju färre komponenter man behöver i en låda desto enklare att kyla och därmed tystare.
Kan inget annat göra än att hålla med
Postad 28 oktober 2008 - 11:08
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Goda nyheter för de som har väntat på Gigabyte! 14/11 preliminärt hos komplett... ett tag kvar.
Redigerat av Hesam, 28 oktober 2008 - 11:11.
Postad 28 oktober 2008 - 15:08
Rockabilly
-
Rockabilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Goda nyheter för de som har väntat på Gigabyte!
14/11 preliminärt hos komplett... ett tag kvar.
Oj, det var lite dyrare än de andra, helt klart. Men jag antar att det är TOS och Firewire man betalar för om man väljer Gigabyte's kort. Kan man skicka ut 5.1-ljuda via den optiska utgången in i min reciever (ja den har en optisk ingång) och låta den processa ljudet ut till de olika högtalarna? Eller det kanske är just det man använder den optiska utgången till inser jag nu när jag skriver frågan.
Redigerat av Rockabilly, 28 oktober 2008 - 15:09.
Postad 28 oktober 2008 - 15:13
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Det som inkluderas med Gigabytes dyrare bräda är "Dolby Home Theater"-teknik. In addition, GIGABYTE has also included the powerful Dolby Home Theater® suite of audio technologies, which deliver a vivid surround sound listening experience for music, movies, and games using two to eight speakers or any set of headphones. Designed to automatically deliver the best possible listening experience, Dolby Home Theater® includes Dolby Pro Logic IIx for maximum surround sound expansion, Dolby Headphone and Sound Space Expander for a virtualized audio experience, and Natural Bass enhancement for the richest quality sound.
Givetvis får man en smärre överklockad mGPU (9400 hos Gigabyte). Måste nog sägas att jag är en riktig sucker för Gigabytes moderkort (läs: osaklig), så lyssna inte på mig
Redigerat av Hesam, 28 oktober 2008 - 15:22.
Postad 28 oktober 2008 - 15:57
Rockabilly
-
Rockabilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Det som inkluderas med Gigabytes dyrare bräda är "Dolby Home Theater"-teknik.
Givetvis får man en smärre överklockad mGPU (9400 hos Gigabyte). Måste nog sägas att jag är en riktig sucker för Gigabytes moderkort (läs: osaklig), så lyssna inte på mig 
Men denna "Dolby Home Theater"-teknik är väl helt oanvändbar om man skickar ljudet via en extern reciever? (Jag gillar också Gigabytes grejer, har nästan alltid varit smärtfritt... )
Postad 28 oktober 2008 - 16:37
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Men denna "Dolby Home Theater"-teknik är väl helt oanvändbar om man skickar ljudet via en extern reciever?
(Jag gillar också Gigabytes grejer, har nästan alltid varit smärtfritt... )
Tror att recieverns inbyggda codec tar över då. Men om en ljudsignal inte kan hanteras av recivern, tar väl datorn över jobbet att avkoda ljudet och i så fall kan DHT-tekniken vara rolig att ha? Har inte så bra koll på det egentligen...  Någon annan får gärna fylla i!
Redigerat av Hesam, 28 oktober 2008 - 16:42.
Postad 28 oktober 2008 - 16:55
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7 392 inlägg
Tror att recieverns inbyggda codec tar över då. Men om en ljudsignal inte kan hanteras av recivern, tar väl datorn över jobbet att avkoda ljudet och i så fall kan DHT-tekniken vara rolig att ha? Har inte så bra koll på det egentligen... Någon annan får gärna fylla i!
För att förstärkaren ska kunna använda egen inbyggd avkodning krävs ju att ljudet kan skickas som en bitstream, om man skickar en bitstream som förstärkaren inte klarar så blir det inget ljud, men däremot så kan man ju alltid låta ljudkortet leverera lpcm vilket kan hanteras av alla förstärkare som är kapabla till att ta ut ljudsignalen via hdmi, eftersom att dessa kort bör kunna leverera Dolby Digital och DTS som bitstream så blir det helt en inställningssak om förstärkare eller ljudkort ska avkoda, däremot kan de inte leverera bitstream på Dolby true HD eller dts HD och därför måste ljudkortet avkoda dessa 2 format och skicka vidare som LPCM. DHT ser jag inte direkt någon användning för om du har en kapabel förstärkare då förstärkaren klarar tex Dolby Pro Logic IIx Om man däremot kopplar analogt från ljudkort till högtalare så har funktionen ett berättigande, möjligt jag har missat nått så ta inte för tvärsäkert att jag har rätt i frågan om DHT
Postad 28 oktober 2008 - 18:09
NirreFirre
-
NirreFirre
-
Användare
-
-
222 inlägg
Dolby HT kunde ha varit intrssant för oss utan HT receiver men som tittar på Dolby Volume som en väldigt användbar feature, nu känns det som man "tvingas" köpa en fläskig koloss med sämre ljudkvalité än ens befintliga 2-kanalstärkare... för att komma åt sån funktionalitet vill säga.
Annars är det riktigt kul med nVidias nya kretsar som verkar kunna rocka Intel på IGP marknaden. Kanske t o m läge att titta in en kommande laptop med 9300-9400 i sig och köra en sån som HTPC...?
Postad 28 oktober 2008 - 22:08
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
För att förstärkaren ska kunna använda egen inbyggd avkodning krävs ju att ljudet kan skickas som en bitstream, om man skickar en bitstream som förstärkaren inte klarar så blir det inget ljud, men däremot så kan man ju alltid låta ljudkortet leverera lpcm vilket kan hanteras av alla förstärkare som är kapabla till att ta ut ljudsignalen via hdmi, eftersom att dessa kort bör kunna leverera Dolby Digital och DTS som bitstream så blir det helt en inställningssak om förstärkare eller ljudkort ska avkoda, däremot kan de inte leverera bitstream på Dolby true HD eller dts HD och därför måste ljudkortet avkoda dessa 2 format och skicka vidare som LPCM.
DHT ser jag inte direkt någon användning för om du har en kapabel förstärkare då förstärkaren klarar tex Dolby Pro Logic IIx Om man däremot kopplar analogt från ljudkort till högtalare så har funktionen ett berättigande, möjligt jag har missat nått så ta inte för tvärsäkert att jag har rätt i frågan om DHT
Dolby HT kunde ha varit intrssant för oss utan HT receiver men som tittar på Dolby Volume som en väldigt användbar feature, nu känns det som man "tvingas" köpa en fläskig koloss med sämre ljudkvalité än ens befintliga 2-kanalstärkare... för att komma åt sån funktionalitet vill säga.
Annars är det riktigt kul med nVidias nya kretsar som verkar kunna rocka Intel på IGP marknaden. Kanske t o m läge att titta in en kommande laptop med 9300-9400 i sig och köra en sån som HTPC...?
Tackar för infon grabbar!
Redigerat av Hesam, 28 oktober 2008 - 22:09.
Postad 29 oktober 2008 - 10:51
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Vad är det för prestanda skillnad på 9300 och 9400, har man någon nytta av att gå upp till 9400 för HTPC användande?
Postad 29 oktober 2008 - 14:27
Rockabilly
-
Rockabilly
-
Rookie
-
8 inlägg
Vad är det för prestanda skillnad på 9300 och 9400, har man någon nytta av att gå upp till 9400 för HTPC användande?
Råder dig att läsa den recensionen som länkas till i första inlägget, men kortfattat kan jag säga att det är ingen nytta med att gå upp till 9400. Skillnaden är ganska liten och det faller sig väldigt troligt att du kan överklocka ifatt dig. Detta uttalande är dock fullständig baserat på ovan nämnda recension, inte av egna erfarenheter.
Postad 29 oktober 2008 - 17:04
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Råder dig att läsa den recensionen som länkas till i första inlägget, men kortfattat kan jag säga att det är ingen nytta med att gå upp till 9400. Skillnaden är ganska liten och det faller sig väldigt troligt att du kan överklocka ifatt dig. Detta uttalande är dock fullständig baserat på ovan nämnda recension, inte av egna erfarenheter.
Enda gången det nog spelar roll i HTPC sammanhang är om man planerar att köra Leopard på den. Eftersom de har 9400 i macbooksen så kan man nog undvika strul med drivisar genom att köra på 9400, hehe....
Postad 30 oktober 2008 - 23:49
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Beställde ett ASUS P5N7A-VM, från Dustin. Beräknad leveranstid: 2008-11-06.
2x2GB minne
e8400 intel
500gb wd green
Letar nu efter en låda som är låg, ca 10cm och inte djupare än 38cm... mycket svårt.. ;(
//M
Postad 31 oktober 2008 - 13:37
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
2x2GB minne e8400 intel 500gb wd green
Letar nu efter en låda som är låg, ca 10cm och inte djupare än 38cm... mycket svårt.. ;( //M
Precis vad jag letat efter... finns typ inte, jag har skaffat plexi + lite plåt o ska bygga ett själv istället. Lite förvånad för det är ett "tomrum" bland chassina av just den typen. Ett chassi som är apsnyggt o passar beskrivningen är http://atechfabricat...client_2500.htm men de har inte någon svensk återförsäljare. Jag har mejlat med dem o de tar svenska beställningar o kan skicka. Dock så blir det väldigt dyrt för ett chassi... Sorry att jag drev bort från huvudämnet...
Redigerat av Unregistered951ada42, 31 oktober 2008 - 13:37.
Postad 31 oktober 2008 - 14:19
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
2x2GB minne e8400 intel 500gb wd green
Letar nu efter en låda som är låg, ca 10cm och inte djupare än 38cm... mycket svårt.. ;( //M
Vilken CPU-kylare skall du använda? Precis vad jag letat efter... finns typ inte, jag har skaffat plexi + lite plåt o ska bygga ett själv istället. Lite förvånad för det är ett "tomrum" bland chassina av just den typen.
Ett chassi som är apsnyggt o passar beskrivningen är http://atechfabricat...client_2500.htm men de har inte någon svensk återförsäljare. Jag har mejlat med dem o de tar svenska beställningar o kan skicka. Dock så blir det väldigt dyrt för ett chassi...
Sorry att jag drev bort från huvudämnet...
Är inte den lådan anpassad för mITX moderkort (designed for mini-ITX motherboards only)? Asus P5N7A-VM (mATX) skulle i så fall inte passa in i det ovannämnda chassit.
Redigerat av Hesam, 31 oktober 2008 - 14:42.
Postad 31 oktober 2008 - 15:32
memis
-
memis
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Lite svårt med storleken på lådan - håller med. Men en som jag sneglat på är Lian Li PC 37B Muse. Finns en tråd om det, men jag väntar fortfarande på att några andra ska gå före och testa det...
Postad 31 oktober 2008 - 18:40
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Lite svårt med storleken på lådan - håller med. Men en som jag sneglat på är Lian Li PC 37B Muse. Finns en tråd om det, men jag väntar fortfarande på att några andra ska gå före och testa det...
Snyggt chassi, själv ska jag köra Antecs V2 (VFD)! Ska nog börja beställa mina produkter precis som mlmc har gjort! Synd att Gigabyte var sent ute med sina 9400 brädor ;( - bara för mig att vänta in en sådan ändå...
Redigerat av Hesam, 31 oktober 2008 - 18:41.
Postad 31 oktober 2008 - 22:05
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Tjo!
Tack för tipsen grabbar! Hade dock tur, kom över en begagnad Omaura TF5...
och även en..
Hmm.. fläkten ingick, kommer inte ihåg vad den heter. Den är dock lågprofil, då chassit är under 6cm högt. Är själv väldigt nöjd..
//M
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 31 oktober 2008 - 22:07.
Postad 01 november 2008 - 23:03
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Tjo!
Tack för tipsen grabbar! Hade dock tur, kom över en begagnad Omaura TF5...
och även en..
Hmm.. fläkten ingick, kommer inte ihåg vad den heter. Den är dock lågprofil, då chassit är under 6cm högt. Är själv väldigt nöjd.. 
//M
Låter grymt, hoppas det blir bra. Vilket operativsystem skall du använda?
Postad 02 november 2008 - 12:02
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Låter grymt, hoppas det blir bra. Vilket operativsystem skall du använda?
Tänkte köra XBMC, vilket öppnar för både linux/windows... ja, mac också, men det kommer inte hända..  Troligen blir det Vista, gissar på att drivisar till linux kan vara ett problem i detta läge.
Postad 02 november 2008 - 13:14
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Tänkte köra XBMC, vilket öppnar för både linux/windows... ja, mac också, men det kommer inte hända..  Troligen blir det Vista, gissar på att drivisar till linux kan vara ett problem i detta läge.
Hur är det med drivisar till Linux? Någon som har koll? En anna sak... verkar ev. som att det kommer att dyka upp uppgraderade mac minis, om om det gör det med MCP7A = optimala HTPC:n med PLEX (XBMC för mac)?' Blir spännande kring den 10 nov... http://macworld.idg....ng---trots-allthttp://www.macrumors...c-mini-updates/
Redigerat av Unregistered951ada42, 02 november 2008 - 13:15.
Postad 02 november 2008 - 14:58
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Om den nya macminin kommer lanseras den 10:e, denna månad, då tvivlar jag på att den är baserad på NVIDIAs MCP7A chip. Det hade dock varit en mkt intressant liten burk..  Back on topic.. Hur är det med drivisar till Linux? Någon som har koll?
En anna sak... verkar ev. som att det kommer att dyka upp uppgraderade mac minis, om om det gör det med MCP7A = optimala HTPC:n med PLEX (XBMC för mac)?'
Blir spännande kring den 10 nov...
http://macworld.idg....ng---trots-allt http://www.macrumors...c-mini-updates/
Postad 02 november 2008 - 17:32
Unregistered83da33fc
-
Unregistered83da33fc
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Någon som vet vilken DAC som används i moderkort med Nvidia 9300/400? Skulle vilja ha ett moderkort med Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe egenskaper... "The HTPC feature set is nearly complete; the only thing we're lacking is the ability to bitstream Dolby TrueHD and DTS-HD MA (both of which no chipset currently supports)." Anandtech
Postad 02 november 2008 - 19:10
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Det är olika ljudkomponenter i varje enskilt moderkort, tex har Asus ALC1200 medans Gigabyte har ALC889a. Tyvärr har jag inte mer detaljer än så.. kanske någon annan som vet mer?  Någon som vet vilken DAC som används i moderkort med Nvidia 9300/400? Skulle vilja ha ett moderkort med Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe egenskaper... "The HTPC feature set is nearly complete; the only thing we're lacking is the ability to bitstream Dolby TrueHD and DTS-HD MA (both of which no chipset currently supports)." Anandtech
Postad 03 november 2008 - 16:22
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Looks like P5N7A-VM has finally arrived... ClickOK samt Datalätt uppger sig ha denna produkt i lager!
Postad 03 november 2008 - 21:29
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Looks like P5N7A-VM has finally arrived... ClickOK samt Datalätt uppger sig ha denna produkt i lager!
Har jag tur så får jag mina grejer (mb, cpu) till helgen, kanske, får se hur snabba Dustin är. Alla andra delar kommer trilla in denna vecka, från TVPC.SE, som gav utmärkt service och visade goda kunskaper! Så om jag har tur kanske jag kan börja installera min HTPC under helgen. Jag återkommer med status kring detta senare under veckan. //M
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 03 november 2008 - 21:37.
Postad 03 november 2008 - 22:24
NirreFirre
-
NirreFirre
-
Användare
-
-
222 inlägg
Låter bra. Ta gärna med info om hur konfig av mjukvara går på nVidia plattan, m a p videolevels, ev ffdshow, xbmc, fjärr mm.
Postad 03 november 2008 - 22:25
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har jag tur så får jag mina grejer (mb, cpu) till helgen, kanske, får se hur snabba Dustin är. Alla andra delar kommer trilla in denna vecka, från TVPC.SE, som gav utmärkt service och visade goda kunskaper! Så om jag har tur kanske jag kan börja installera min HTPC under helgen.
Jag återkommer med status kring detta senare under veckan. //M
Fy fan, låter gött! Enda som kan vara smått oroande är rapporter kommandes från AVS-forumet om en rykande NB på Asus brädan (NB heatsinken sägs bli het). Fast det verkar som att det endast är ett par som har blivit drabbade.
Postad 04 november 2008 - 12:52
joniS
-
joniS
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Asus brädan beställd ifrån clickok tillsammans med:
ASUS Mainboard S-775 nVidia Gf7300 mATX PCI-E VGA(512) VGA/ DVI/ HDMI/ DP Audio GBLan Raid Retail (P5N7A-VM)
SWEEX 3 PORT FIREWIRE PCI CARD (FW003)
OCZ TECH Gold XTC 4GB Kit 2x2048MB DDR2 PC2-6400 (OCZ2G8004GK)
INTEL E8400 CORE2D 3.0GHZ 1333/6M S775 (BX80570E8400)
(
Till detta tänkte jag ha:
HV-5, Silverstone ST30NF Fanless PSU 300W (utanför lådan), zalman reserator, SEAGATE Momentus 2.5" 320GB, FireDTV och någon gammal dvd-+r
)
//C
Redigerat av joniS, 04 november 2008 - 12:54.
Postad 04 november 2008 - 17:53
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
Asus brädan beställd ifrån clickok tillsammans med:
ASUS Mainboard S-775 nVidia Gf7300 mATX PCI-E VGA(512) VGA/ DVI/ HDMI/ DP Audio GBLan Raid Retail (P5N7A-VM) SWEEX 3 PORT FIREWIRE PCI CARD (FW003) OCZ TECH Gold XTC 4GB Kit 2x2048MB DDR2 PC2-6400 (OCZ2G8004GK) INTEL E8400 CORE2D 3.0GHZ 1333/6M S775 (BX80570E8400)
( Till detta tänkte jag ha: HV-5, Silverstone ST30NF Fanless PSU 300W (utanför lådan), zalman reserator, SEAGATE Momentus 2.5" 320GB, FireDTV och någon gammal dvd-+r )
//C
Smaskigt, ska du köra Vista 64 (tänkte på 4GB köpet)?
Redigerat av Hesam, 04 november 2008 - 17:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
2st Slutsteg till köket
Anton
2025-04-27 22:56:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|