Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Larsen 4

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Larsen HiFi 6 (Golvhögtalare) 1 8.699998 (9) Inga priser
Larsen HiFi 8 (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Larsen HiFi 4.2 (Golvhögtalare) 1 9.299998 (9) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 28 November 2008 - 13:14

david lindsten
  • david lindsten
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej, funderar på att köpa ett par larsen 4. Jag vet dock inte var man kan provlyssna, jag bor i malmö.

Har ni några bättre förslag än dem i samma prisklass annars? Är också ute efter en riktigt bra förstärkare, har hört att XTZ Class A-100 D3 skulle vara bra..

Hur passar den till larsen 4? Har ni några andra förslag?

Ge gärna förslag på kombinationer av högtalare och stärkare som ni tycker går bra ihop under 15000 tillsammans!

Tack på förhand

Postad 28 November 2008 - 13:43

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Larsen 4 bör kunna provlyssnas hos HiFi-Skåne i Malmö. Annars finns Ojco Ljud och Bild i Helsingborg som har både L4 och L6 för demo.

Jag kan varmt rekommendera Larsen 4 och jag är av åsikten att konventionella högtalare inte har så mycket att sätta emot, framförallt inte i den prisklassen. Dels p.g.a ljudkvaliteten (som är hög hos L4) men också spridning, möbleringsvänlighet etc. Högtalare som mår dåligt av rummets väggar o.s.v anser jag vara sämre än sådana som i stil med Larsen och Carlsson är optimerade för rummet.

För 6000 kronor är L4 inget annat än ett fynd.

När det gäller förstärkare har jag inte provat XTZ men jag anser att Musical Fidelity, YBA och Arcam är tre märken som ger bra resultat ihop med L4.

När det gäller XTZ kan du ju även undersöka Advance Acoustic som är ett systermärke men med bättre provlyssningsmöjligheter. AA säljs bl.a av Malmö HiFi-Center.

Tyvärr tog HiFi-Klubben över Arcam, annars är deras DiVA-serie utmärkt att para till Larsen 4. Jag har lyssnat på kombinationen Arcam och Carlsson OA58 ("föregångaren" till L4 i viss mån) och det lät mycket trevligt. Den lyssningen skedde hos HiFi Skåne.

Editerar: Musical Fidelity X-T100 valde jag till Larsen 4. En synnerligen trevlig kombination. Går det att pruta ner en X-T100 så du får in den i budgeten (borde gå om den köps ihop med högtalarna) så är det en mycket trevlig kombination.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 November 2008 - 13:47.

Postad 30 November 2008 - 01:00

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
Jag håller med, för 6 papp är dom riktigt bra. Själv blev jag så Larsen-biten efter jag fick hem mina 4:or att jag nu ställer dom bak och beställer ett par 6:or fram ;)

Postad 30 November 2008 - 09:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Jag håller med, för 6 papp är dom riktigt bra. Själv blev jag så Larsen-biten efter jag fick hem mina 4:or att jag nu ställer dom bak och beställer ett par 6:or fram ;)

Aha, du gör exakt som jag gjort. Det kan rekommenderas. Larsen-surround är mycket omslutande och trevligt att lyssna på.

Postad 30 November 2008 - 17:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker Larsen och Carlsson ger dålig utplacering i ljudbilden?
Kan man inte få scenen uppmålad med millimeterprecision så tycker jag inte det är värt besväret.

Postad 30 November 2008 - 21:29

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Det problemet upplever jag inte med Larsen 4 eller 6. Hos mig är placeringarna utmärkta och ljudet mycket realistiskt.

Däremot sprider de ljudet annorlunda än konventionella högtalare och det kan upplevas ovant. Men för min del är utplaceringarna mycket bra och stereosceneriet suveränt.

Postad 01 December 2008 - 06:29

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Aha, du gör exakt som jag gjort. Det kan rekommenderas. Larsen-surround är mycket omslutande och trevligt att lyssna på.

Det är precis det jag hoppas på, så det låter bra att du tycker det :)

Kör du med eller utan sub? Jag avvaktar tills 6:orna är på plats och hoppas det funkar bra med hemmabio också, bor ju trots allt i lägenhet.. Annars sneglar jag lite på REL T-serien för att fylla ut i botten.

Postad 01 December 2008 - 10:05

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag kör utan subwoofer. Dels klarar högtalarna djup bas till musik (vilket är prio 1 för mig), dels klarar de faktiskt filmbas riktigt bra på egen hand.

Ytterligare en aspekt är att en passande subwoofer till Larsen måste vara riktigt bra och klara att gå djupare än högtalarna. Plus att den skall kunna spela med god kontroll. Runt 20 Hz är vettigt för matchning (Larsen 6 är avstämd till 26 Hz).

Det gör att priset tenderar att dra iväg och därför har jag inte prioriterat det utan satsat på högtalarna istället.

Jag provade en gång i tiden subwoofrar till Carlsson OA58 och kom då fram till att man utan problem hamnade ganska högt i prisklass innan kontrollen och rappheten blev tillräcklig.

Postad 28 April 2009 - 13:37

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
jag är åxå sugen på ett par larsen 4. bor i halmstad och skulle gärna vilja provlyssna. är i göteborg ofta så där omkring funkar åxå.

edit: ågrens hifi i gbg har dom för demo ;)

Redigerat av Gubbslyna, 28 April 2009 - 13:58.

Postad 28 April 2009 - 20:18

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

jag är åxå sugen på ett par larsen 4. bor i halmstad och skulle gärna vilja provlyssna. är i göteborg ofta så där omkring funkar åxå.

edit: ågrens hifi i gbg har dom för demo ;)

Japp, fast ågrens uppställning gör inte högtalarna rättvisa direkt. Kolla även hos HembioConsult, har du ändå tagit dig 15 mil till Götet så är ett par mil till inga probs ;)

Postad 28 April 2009 - 20:46

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Japp, fast ågrens uppställning gör inte högtalarna rättvisa direkt. Kolla även hos HembioConsult, har du ändå tagit dig 15 mil till Götet så är ett par mil till inga probs ;)

wtf ligger stenkullen?! min tant bor i gbg så jag är ju ändå där ofta. ågren får allt möblera om lite för min skull hehe. någon som har nått mer kul att säga om dom? tycks inte hitta så mycket på nätet.

Postad 28 April 2009 - 21:55

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

wtf ligger stenkullen?! min tant bor i gbg så jag är ju ändå där ofta. ågren får allt möblera om lite för min skull hehe. någon som har nått mer kul att säga om dom? tycks inte hitta så mycket på nätet.

Ligger lite offside, ett par mil på vägen mot stockholm, men väl värt ett besök. Vad säga om L4, dom spelar inte Infected Mushroom så trumhinnorna viftar med vit flagg, men annars spelar dom med en härlig pondus det mesta i musikväg. Se till så dom står direkt mot vägg och ganska brett isär.

Ha're så kul :)

Postad 28 April 2009 - 23:30

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Ligger lite offside, ett par mil på vägen mot stockholm, men väl värt ett besök. Vad säga om L4, dom spelar inte Infected Mushroom så trumhinnorna viftar med vit flagg, men annars spelar dom med en härlig pondus det mesta i musikväg. Se till så dom står direkt mot vägg och ganska brett isär.

Ha're så kul :)

hahaha! infected mushroom på skadlig volym är inte riktigt min kopp så det gör inget! toksugen på att provlyssna nu.

Postad 03 May 2009 - 23:27

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
aj aj aj... min blivande sambo som jag trodde skulle gilla larsen 4 (men tanke på hur lättplacerade dom är) tyckte att dom såg ut som "soptunnor". sen sa hon att "då är ju dom där (mina nuvarande) bättre för dom ser iallafall ut som ett par högtalare".

men vafan, hon får ju bestämma över så mycket annat så då får jag köpa vilka soptunnor jag vill, eller hur?!

skall provlyssna dom i slutet på veckan förhoppningsvis. känns det bra är det bara att börja rota efter pengar!

Redigerat av Gubbslyna, 03 May 2009 - 23:41.

Postad 04 May 2009 - 00:48

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Hej!
Någon som har ny info om Larsen L8?
Hur är det med neutrala förstärkare till Larsen högtalare,
är det bättre med dom som är varma i klangen?
Funderar på att byta ut mina Von Schweikert Vr-1:or till ett par Larsen,
men har ej bestämt vilken modell det blir i så fall. ;)

Postad 04 May 2009 - 09:01

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Hej!
Någon som har ny info om Larsen L8?
Hur är det med neutrala förstärkare till Larsen högtalare,
är det bättre med dom som är varma i klangen?
Funderar på att byta ut mina Von Schweikert Vr-1:or till ett par Larsen,
men har ej bestämt vilken modell det blir i så fall. ;)

Har tyvärr inge info om Larsen L8. Du får no maila Larsen själva och fråga om fakta.
Men det är väll gissningsvis bara en ennu fetar högtalare en L6. Frågan är ju bara om du orkar vänta.

MVH Alex

Postad 04 May 2009 - 10:51

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
"bara en ännu fetare", hehe, jo så kan man nog säga om de flesta högtalarmodeller större än den under. L8 kommer väl ha en sidomonterade 8"-bas för att ge lite stöd de lägsta frekvenserna. Mer än så vet jag inte.

Postad 04 May 2009 - 17:05

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på Larsen 4 och 6 strax innan jul när det var dags för köp för min del.

Hur som helst, både jag och tanten tyckte att ljudet är lite "retro". Nästa lite dovt och luddigt skulle jag själv beskriva det men positivt är att ljudet är tämligen omslutande och högtalarna verkar vara väldigt lättplacerade.

Kom nu ihåg att min beskrivning är vad mina öron säger mig och inget annat.

Även min fru tyckte att de inte var särskilt upphetsande rent estetiskt, men att ta med frun när man köper hifi är nästan lika begåvat som att be sin fru välja bil :)

Hembioconsult i Lerum har också Larsen.

Redigerat av Unregistered1014, 04 May 2009 - 17:06.

Postad 04 May 2009 - 17:38

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Även min fru tyckte att de inte var särskilt upphetsande rent estetiskt, men att ta med frun när man köper hifi är nästan lika begåvat som att be sin fru välja bil :)

:P så sant. dock vill man ju kolla lite först så det inte blir ett surt nej när man bär in dom genom dörren!

Postad 04 May 2009 - 18:05

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Vilken tur att jag inte har någon fru :)

Postad 04 May 2009 - 18:11

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Jag menar så ofta som man håller på och byter stereoprylar, då skulle hon nog ha blivit helt galen :P
Nu kan man ju göra som man vill istället och hunden lär ju inte säga något, kanske ett Woff, men det betyder nog bara "Ja det får du" :)

Postad 04 May 2009 - 21:14

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
hehe, ja helt ärligt så har kvinnan ifråga inget att säga till om egentligen. man vill ju bara att hon ska tro det :)

på torsdag ska det provlyssnas på Larsen 4!!! har varit så seriös att jag gjort en blandskiva med "test" låtar hehe. vem orkar släpa på massa skivor!

Postad 05 May 2009 - 00:36

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Smart idé, det måste jag också göra, ofta vill ju highend-butiker och liknande bara spela high-end musik och det kan ju bli lite tråkigt, då är det ju bättre med lite blandat, även om det ofta låter väldigt bra med high-end skivor så är det ju inte alltid man bara lyssnar på sådan musik :)

Postad 05 May 2009 - 07:26

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
HighEnd-Perra: Nu får du väl ändå ta och leva upp till ditt namn! :)

Postad 05 May 2009 - 10:43

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
ja det känns ju rätt meningslöst att provlyssna högtalare med musik man inte lyssnar på själv! bästa receptet borde ju vara en samling låtar som man både gillar och "känner" (helst med lite varierande genres). :)

Postad 05 May 2009 - 13:03

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
har beställt ett par vita. Det är leveranstid eftersom diskantelementen är slut i Småland.

Jag bestämde mig efter att ha hört dem bredvid Elac 127 (jet ??), golvare med banddiskant och "testevinnare". Tonen från dem var mycket bra och bättre än Elacingen, som eventuellt hade en mer förförisk diskant. Känslan av att vara mitt i musiken och den stora basen och det bar priset fällde avgörandet.

MVH

Postad 05 May 2009 - 15:02

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

har beställt ett par vita. Det är leveranstid eftersom diskantelementen är slut i Småland.

Jag bestämde mig efter att ha hört dem bredvid Elac 127 (jet ??), golvare med banddiskant och "testevinnare". Tonen från dem var mycket bra och bättre än Elacingen, som eventuellt hade en mer förförisk diskant. Känslan av att vara mitt i musiken och den stora basen och det bar priset fällde avgörandet.

MVH

vi vill se bilder sen! detaljerade bilder :)

Postad 05 May 2009 - 15:51

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Även om man är HighEnd-Perra så är det ju inte bara HighEnd-musik som gäller, jag lyssnar ju på det med men det finns ju mycket annat också som kan vara kul :)
Men när HighEnd-Berit är och hälsar på då blir det en och annan High-End-skiva ;)

Postad 05 May 2009 - 15:53

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Även om man är HighEnd-Perra så är det ju inte bara HighEnd-musik som gäller, jag lyssnar ju på det med men det finns ju mycket annat också som kan vara kul ;)
Men när HighEnd-Berit är och hälsar på då blir det en och annan High-End-skiva ;)

exakt vad är high-end musik? alltid undrat :)

Postad 07 May 2009 - 15:32

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
nu, mina damer och herrar, har jag äntligen fått provlyssna på larsen fyrorna. och jag kan säga att jag är glatt överaskad! dom är riktigt kul att lyssna på. dom låter väldigt stort, även om man har dom ganska tätt ihop. givetvis större om man drar isär dom. helt fantastisk stereo-bredd samtidigt som mittbilden är sylvass. basen är verkligen stor för en så liten högtalare, utan att bli överdriven. diskanten är bra men helt klart låter tex en banddiskant bättre.

jag lyssnade först hos ågrens i gbg. där var dom kopplade till en liten kompakt-stereo från marantz. inte optimalt lyssningsrum och lite klen stärkare men ändå så lät det bra.

sen gick jag hem och drack kaffe och efter det tog jag en promenad till telemekano på hisingen. här hamnade tyvärr högtalarna ca 1 meter ut från bakväggen pga alldeles för mycket prylar i vägen! basen blev givetvis lidande men här kom högtalarna isär lite mer och därför blev ljudbilden väldigt stor och trevlig. jag misstänker dock att högtalarna inte var inspelade hos telemekano. edit: nej dom var knappast inspelade enligt säljaren på telemekano. lyssningsrummet var dessutom väldigt dämpat (som det brukar vara i hifibutiker). så jag väntar mej ännu bättre ljud hemma efter X antal speltimmar :)

jag har inte mycket negativt att säga om dessa högtalare. det som är lite synd och som nämnts tidigare är att musik som är sämre inspelat eller inte jättebra producerat låter lite platt, vasst och tråkigt fast fortfarande med en stor härlig ljudbild. så man kan säga att högtalarna spelar musiken med rättvisa. angående utseendet så är dom mycket snyggare irl än på bild. och faktiskt mindre än man tror.

nu har jag bara spenderat ca en timme totalt med dessa högtalare men det här är vad jag kom fram till. jag kommer helt klart köpa mej ett par. måste bara se över ekonomin först :)

Redigerat av Gubbslyna, 12 May 2009 - 11:43.

Postad 07 May 2009 - 15:56

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

det som är lite synd och som nämnts tidigare är att musik som är sämre inspelat eller inte jättebra producerat låter lite platt, vasst och tråkigt fast fortfarande med en stor härlig ljudbild. så man kan säga att högtalarna spelar musiken med rättvisa. angående utseendet så är dom mycket snyggare irl än på bild. och faktiskt mindre än man tror.

Det här tycker jag låter klockrent! Precis som det ska vara med andra ord. Jag skulle inte nöja mig med mindre. Har varit lite smånyfiken förut, men nu blev jag mer nyfiken. Behöver ett par högtalare till köket.

Postad 07 May 2009 - 16:00

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Det här tycker jag låter klockrent! Precis som det ska vara med andra ord. Jag skulle inte nöja mig med mindre. Har varit lite smånyfiken förut, men nu blev jag mer nyfiken. Behöver ett par högtalare till köket.

KÖKET?! :)

Postad 07 May 2009 - 18:25

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Haha, alltså inte för att de inte skulle duga i vardagsrummet, men jag är nöjd med det jag har där. Byter jag ut där ska det vara till något överjävligt bra. Köket saknar helt högtalare och jag har varit lite sugen på att renovera ett bar Carlsson OA12 eller -14, men de går sällan att fynda längre. Larsen tycker jag verkar vara ett bra alternativ då.

Postad 07 May 2009 - 18:38

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
då tycker vi lika! jag började snegla på carlsson men såg fördelarna med larsen istället. man är ju lite lat så att säga!

Postad 07 May 2009 - 18:42

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

köket.

:)

häpp!

med tanke på konstruktionen kanske du kommer att tro att det är en papperskorg! Verkar riskfyllt......

Postad 12 May 2009 - 11:44

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

:)

häpp!

med tanke på konstruktionen kanske du kommer att tro att det är en papperskorg! Verkar riskfyllt......

HAHAHA jag dör! och min flickvän tyckte åxå det var kul ;)

hur många timmar ska man räkna med innan dom är helt inspelade? hur många timmar ska man räkna med innan det värsta släpper? vad säger ni som vet?

Postad 12 May 2009 - 14:19

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0

Kan man inte få scenen uppmålad med millimeterprecision så tycker jag inte det är värt besväret.

:) Är det sarkasm eller?

En sak som Carlsson var emot var ju att man brydde sig för mycket om att analysera var musikerna stod, och glömde att lyssna på ljudet och de egenskaper som gör ljudet behagligt att lyssna på.

Postad 21 May 2009 - 10:49

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Har fått mina nu.

Packade upp dem och fann att jag fått en vit och en svart!

Det låter bra, mycket bra. jag har bara spelat i några timmar och de släpper mer och mer. Det fanns något hårt med diskanten som avtar ju mer man spelar. De låter bra i hela rummet.

Tyvärr skall de inte vara hemma utan på jobbet, men jag kunde inte låta bli att ta hem dem först, för att jämföra.

Kan återkomma med lyssningsintryck senare.

MVH

Postad 21 May 2009 - 10:57

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Har fått mina nu.

Packade upp dem och fann att jag fått en vit och en svart!

Det låter bra, mycket bra. jag har bara spelat i några timmar och de släpper mer och mer. Det fanns något hårt med diskanten som avtar ju mer man spelar. De låter bra i hela rummet.

Tyvärr skall de inte vara hemma utan på jobbet, men jag kunde inte låta bli att ta hem dem först, för att jämföra.

Kan återkomma med lyssningsintryck senare.

MVH

tack för detta! men, ska du inte byta så du får två av samma färg?

Postad 21 May 2009 - 13:14

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
;)

Jo, jag har fått två högerhögtalare också! De vita är knasigt snygga!

Postad 21 May 2009 - 13:15

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
nej shit vilken osis! vart har du handlat dom? vilken färg tänker du behålla?

Postad 21 May 2009 - 18:18

Unregistered2141
  • Unregistered2141
  • Mästare

• 2530 inlägg
  • 0
Om Larsen inte hade bestämt att det fanns en höger,
vänster högtalare så kunde du ju lackat om den ena till rätt färg:D

Postad 21 May 2009 - 19:56

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

Om Larsen inte hade bestämt att det fanns en höger,
vänster högtalare så kunde du ju lackat om den ena till rätt färg:D

Woofern och tweetern skall stå ca 45 grader i förhållande till väggen och spela in mot mitten. Man kan vrida högerhögtalaren så att den står som em vänsterhögtalare.

Jag tror att det finns en människa någomstans som har min vita vänster. Och jag dennes svarta höger! ;)

MVH

Postad 05 June 2009 - 16:39

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

Woofern och tweetern skall stå ca 45 grader i förhållande till väggen och spela in mot mitten. Man kan vrida högerhögtalaren så att den står som em vänsterhögtalare.

Jag tror att det finns en människa någomstans som har min vita vänster. Och jag dennes svarta höger! :)

MVH

hur har det gått? har du fått rätt högtalare ännu? lyssnings intryck? nyfiken :D

Postad 05 June 2009 - 20:27

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hej,

de låter väldigt bra. Nu hade jag dem bara hemma en helg för finlyssning (i den svartvita varianten). de bor nu på kontoret och matas med en nuforce icon och spotify samt cd-skivor ur datorn till iconens dac. Hemma matades de med SL1200//rega fono/rega appollo/rotel RC995/rotel RB 991. De lätt för illa de första timmarna!

hemrummet är mkt bra akustiskt (tjocka träväggar ute och inne, möbler och gardiner). Nu kommer lite adjektiv och subjektiva värderingar:

- homogen ljudbild
- basrikedom, som inte var slapp
- detaljrik och lite hård diskant
- korrekta, d v s inget blommande ljud
- ingen sweet-spot

Kort sagt en felfri kanonhögtalare. Jag har canton RC-L till vardags men har även haft ett par monitor audio BR2, kort innan. Larsöneran är resor bättre än MA talarna.

Det enda som kan vara kritik var att mellanregistret lät en smula hårt, utan att vara ansträngande. Detta kan vara inspelningsrelaterat; de gick endast ca 20 timmar hemma.

Ställ gärna frågor!

Postad 05 June 2009 - 23:33

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
då blir min fråga: vad jobbar du med? jag vill åxå ha ett kontor med en fin anläggning!

Postad 06 June 2009 - 01:52

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0

då blir min fråga: vad jobbar du med? jag vill åxå ha ett kontor med en fin anläggning!

jag är egen företagare :)

Du har ju fina AE-högtalare och jag tänkte köpa sådana eftersom hifihandlaren reade dessa rejält. Har alltid gillat AE, men då spelade han Larsen och jag var fast.

Jag tycker att du skall låna hem ett par inspelade över en helg. Det är inte säkert att man gillar det "omgivande" ljudet. Jag gör det.

Postad 06 June 2009 - 11:02

Gubbslyna
  • Gubbslyna
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0

jag är egen företagare :)

Du har ju fina AE-högtalare och jag tänkte köpa sådana eftersom hifihandlaren reade dessa rejält. Har alltid gillat AE, men då spelade han Larsen och jag var fast.

Jag tycker att du skall låna hem ett par inspelade över en helg. Det är inte säkert att man gillar det "omgivande" ljudet. Jag gör det.

jo visst låter AE mumma! men dom är svårplacerade och funkar inte så bra i en betongbunker :D
jag har lyssnat på larsen, inte mycket, men det lilla jag hörde föll mej precis i smaken! jag gillar verkligen det stora ljudet som larsen förmedlar.

Postad 29 September 2009 - 11:17

tomsta_66
  • tomsta_66
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Världspremiär för nya Larsen 8 i färdigt utförande, samt center/bak högtalare på Ljud & Bild Mässa
-09 KARLSTAD 2-3/10 se vidare
Mässinfo
http://www.hifi-punkten.se/show.htm

Jag har ett par vita 4:or hemma och är jätte nöjd med dessa. Jag har lyssnat massor av 2 kanals system i prisklassen innan jag valde dessa och jag ville ju ha 2 kanals stereo bild i hela rummet och ej enbart i sweetspot som de flera system erbjuder. Jag valde mellan Larsen 6:or och 4:or men det var för liten skillnaden i ljudet tycket jag som kunde motivera prisskillnaden mellan mellan 4:an och 6:an. Det som skiljer är lite bredare och bättre ljud i 6:an vid främst de högre frekvens registret för diskant- mellanregistret är lika bra och basen är lite minde märkbart bättre på 6:an vid låga till medel höga effekter. Vid högre effekter är dock 6 bättre överlag tyckte jag dock spelar jag sällan fest högt hemma i längre stunder nu för tiden. Innan köpet lånade jag hem högtalarna inkl ett par långa hi-end kablar från återförsäljaren för att kolla hur de lät hemma vilket jag rekommenderar starkt innan köp för att se hur de passar med egen elektronik och rummet. Jag ställe högtalarna med varierande mellanrum för att hitta bästa ljudet i rummet min 4:or lät bäst med överraskande långt mellanrum mellan sig så det blev till att inhandla ett par nya längre HI-End kablar modell "alla dammsugarslang också ;-)" snåla ej på kabeln varken i längd eller kvalité är mitt råd. Det tar en tid att spela in högtalarna och de låter bättre och bättre med tiden tycker jag har nu haft dem ca 1/2 år. Glöm ej att köpa dämpfötter och ställa högtalarna så nära väggen det går för bästa ljud också.

På mässan Arken 2008 samt på HIFI Mässan i Skövde så visade John Larsen helt nya Larsen 8. 8:an påminner och en förväxt 6:an fast med sidomonterad bas, blir det då en 2,5 eller 3 vägshögtalare?

8:an har avseväd större lådvolym än både 4:an och 6:an och det blir spännande och se om den har en annan uppbyggnad för basen och övriga element och elektronik jämfört med 4:an och 6:an. Högtalaren befanns sig under tidigare mässor fortfarande på prototypstadiet. Hoppas ej priset hamnar på 20-25kkr som det ryktas. Någon info eller bild på en center/bak högtalare har jag ej lyckas hitta, nån annan?

Nu lanserar Larsen HIFI i alla fall 8:an samt en center/bak högtalare på Ljud & Bild Mässa KARLSTAD 2-3/10
vi får väl se och framförallt höra hur dessa låter. Hoppas lite info kommer upp efter detta på hemsidan http://www.larsenhifi.com/

Spännande att läsa i detta forum från de som lyssnat på 8:an och center/bak högtalaren under mässan...

John Larsen kommer men i kontakt med genom att ringa 0370 70900 eller maila på: [email protected]
http://www.larsenhifi.com/

Bifogad fil(er)

Redigerat av tomsta_66, 29 September 2009 - 11:39.

Postad 29 September 2009 - 11:46

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Kul, jag ska in på mässan på lördag :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.