Någon som har knappat på denna tv och kan komma med tips på bildinställningar?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 03 december 2008 - 17:26
Någon som har knappat på denna tv och kan komma med tips på bildinställningar?
Postad 10 december 2008 - 19:26
Postad 21 december 2008 - 14:59
Men för en allt ännu bättre bild tror jag att det finns en hel del inställningar kvar. De måste väl ändå finnas nån med bättre expertis inom detta område som har en del bra tips på justeringar?
Postad 21 mars 2009 - 19:18
Har inte själv pyssalt så mycket med inställningarna då jag trodde att det redan fanns andra som har gjort detta och kommit fram till en del bra inställningar. Den enda justeringen jag gjort som jag fann till en avsevärd förbättring var att sätta den dynamiska kontrasten på låg. Detta ger en bättre svärta utan att störa bilden allt för mycket, vilket sker ifall man höjer den ännu mer.
Men för en allt ännu bättre bild tror jag att det finns en hel del inställningar kvar. De måste väl ändå finnas nån med bättre expertis inom detta område som har en del bra tips på justeringar?
Jag fann dessa inställningar någonstans här på forumet, känns helt ok för mig...
Basic
Mode = Standard
Backlight = 5
Contrast = 75
Brightness = 50
Sharpness = 30
Colour = 75
Tint (G/R) = G55/R45
Detailed Settings
Black Adjust = Off
Dynamic Contrast = Off
Gamma = -1
Colour Space = Custom
Custom Colour Space
Red = 50, 20, 30
Green = 30, 60, 30
Blue = 30, 40, 65
Yellow = 60, 35, 0
Cyan = 50, 35, 70
Magenta = 60, 30, 60
White Balance
R-Offset = 20
G-Offset = 25
B-Offset = 28
R-Gain = 30
G-Gain = 20
B-Gain = 20
Flesh Tone = Off
Edge Enhancement = Off
Picture Options
Colour Tone = Cool2
Size = 16:9
Digital NR = Off
100Hz Motion Plus = Off
Blue Mode Only = Off
Postad 21 mars 2009 - 19:25
Postad 07 juli 2009 - 16:34
Till att börja med - uppdatera programvaran i TVn till den senaste. Det görs superenkelt via samsung.se och sökning på "A866". Lägg den nedladdade och installerade programvaran på ett tomt USB-minne som du stoppar in i TVn och uppdaterar därifrån. (Inställningar >> Programuppdatering >> Via USB)
Jag prövade själv ovan nämnda schema postat av "Mohahaha". Mitt ser bättre ut, även om mycket är lika, och det är väldigt mycket "less is more". Kvaliteten kommer ju inte från TVn utan från kameran som materialet är filmat ifrån. Alltså gäller det att komma så nära originalbilden som möjligt för att få det att se riktigt bra och naturtroget ut.
Basic
Mode = Standard
Backlight = 7 (Ändrar mellan 5 och 10 beroende på om jag tittar på dagen eller kvällen)
Contrast = 63
Brightness = 56
Sharpness = 10
Colour = 56
Tint (G/R) = G55/R45
Detailed Settings
Black Adjust = Låg
Dynamic Contrast = Av
Gamma = 0
Colour Space = Custom
Custom Colour Space
Red = 50, 20, 30
Green = 30, 60, 30
Blue = 30, 40, 65
Yellow = 60, 35, 0
Cyan = 50, 35, 70
Magenta = 60, 30, 60
White Balance
R-Offset = 20
G-Offset = 25
B-Offset = 28
R-Gain = 30
G-Gain = 20
B-Gain = 20
Flesh Tone = 0
Edge Enhancement = Av
Picture Options
Colour Tone = Normal
Size = 16:9
Digital NR = Auto
100Hz Motion Plus = Låg
Blue Mode Only = Av
Som ni ser så har jag kopierat både färginställningarna och vitbalansen rakt av. Här är jag ute på för djupt vatten så har inte vågat röra dessa. Om jag ändrar till Standardvärden här så blir färgerna något mer mättnade, men jag tycker det ser mer naturligt ut med lite mindre färger.
Basic-inställningarna har jag tagit fram med hjälp av DVE-kalibrerings-DVD.
Här har jag varit mycket noggrann och fått fram vad som anses vara "originalbilden" efter timmar av testande och mixtrande.
Skärpan är som ni ser mycket låg, endast 10 av 100. Detta beror på att om man höjer den mer så adderar den information (kanter) till bilden, som inte finns där från början. Anser (efter massa testande i kalibreringsprogrammet) att runt värdet 10 så är den neutral, dvs den adderar ingen information som stör originalbilden, men den gör samtidigt inte heller bilden suddig. (!)
Samma sak gäller förstås den s.k. "Kantförbättraren" som är i läget AV eftersom den annars adderar falsk information till originalbilden.
Hoppas det hjälpte, kom gärna med feedback eller tips som får bilden att se ÄNNU bättre ut

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar