Försök till Passiv HTPC [b(ygg)logg]
54 svar till detta ämne
Postad 03 December 2008 - 23:31
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har bestämt mig för att experimentera lite med en HTPC och ska försöka bygga den helt passiv och utan mekaniska delar, dvs med SSD-disk/USB-minne och stora kylflänsar. Jag har inhandlat: Mobo:
CPU:
PSU:
Funderar på: CPU-kylare:
eller
Är nästan säker på att första kylaren inte passar i S10V, men den går bra i S14V om muttrarna på toppen tas bort. Den andra kan passa om jag tar bort fläkten högst upp. Chassi:
+ Helt otroligt snyggt chassi med bästa byggkvalitén jag har känt på. +/- Slim Slot-in läsare krävs, riktigt coolt samtidigt som det är dyrt och svårt att få tag på blu-ray läsare av denna typ. - Trångt = varmt - Rymmer inte expansionskort med fullhöjd, ruskigt svårt att få tag i low-profile tv-kort och ljudkort som passar mig. eller
+ Rymmer ljudkort osv. av fullhöjd. + Luftigare, rymmer större kylare. +/- Tar vanliga DVD/Blu-ray-läsare - Snyggt men ändå fulare än lillebror som är mer slimmad. Hela systemet drar runt 50W så nätaggregatet kommer inte att belastas speciellt mycket. Recension av mitt moderkort och modellen under min CPU finns Här. Moderkortet har inbyggt grafik och därmed tar jag bort en värmekälla i form av ext. grafikkort. Nackdelen är dock att iGPU:n verkar bli ganska varm men det kommer jag att experientera med senare. För att ta bort ytterligare värmekällor funderar jag på att köra OS från usb-minne (XBMC-live kanske?) eller köra med en SSD-disk. Det sistnämnda har jag inte kollat närmare på men jag hoppas att dom går någorlunda kallt. Film och Musik kommer att streamas från NAS eller Server på nätverket. Jag kommer att vänta med tv-kort och funderar på om jag ska ha ljudkort eller inte. Jag har ett:
i en annan dator nu som är riktigt bra till musik men då måste jag köra på S14V. Tankar, förslag? Någon som har försökt sig på passivt förut och har lite erfarenheter att dela med sig av?
Redigerat av AdrianTepes, 03 December 2008 - 23:36.
Postad 03 December 2008 - 23:55
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
om du har läst MCP7A geforce 9300/9400 tråden här på forumet + på avsforum.com så kräver dessa moderkort att man har bra luft flöde förbi iGPU kylflänsen då de har en tendens till att bli rätt varma.
Att du funderade på att köra på ett extern grafik kort..... men då är detta moderkort overkill för det som är speciellt med just dessa kort är att de klarar 1080p 24hz utan problem + att de har hårdvaruavkodning av HD film som fungerar utan anmärkning.
Redigerat av Unregistered36431, 04 December 2008 - 00:00.
Postad 04 December 2008 - 00:00
Hesam
-
Hesam
-
Användare
-
-
126 inlägg
om du har läst MCP7A geforce 9300/9400 tråden här på forumet + på avsforum.com så kräver dessa moderkort att man har bra luft flöde förbi iGPU kylflänsen då de har en tendens till att bli rätt varma.
+1
Postad 04 December 2008 - 09:06
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
om du har läst MCP7A geforce 9300/9400 tråden här på forumet + på avsforum.com så kräver dessa moderkort att man har bra luft flöde förbi iGPU kylflänsen då de har en tendens till att bli rätt varma. Att du funderade på att köra på ett extern grafik kort..... men då är detta moderkort overkill för det som är speciellt med just dessa kort är att de klarar 1080p 24hz utan problem + att de har hårdvaruavkodning av HD film som fungerar utan anmärkning.
Jo jag har fått det intrycket men jag tänkte låta CPU:n sköta avkodningen och bara låta iGPU:n skicka ut bilden i 24Hz som den verkar klara av. Kör så på min dator med C2D e4300 och 8800GT och det funkar skitbra. Jag vet att det är lite dumt men jag ser det främst som ett experiment, fungerar det inte med det här moderkortet kommer jag att bygga en server av det och testa med ett annat i HTPC:n. Externt grafikkort har jag inte tänkt att köra? kanske råkade formulera mig fel i första inlägget. Tack för era åsikter! fortsätt så om ni kommer på mer. EDIT: Jag funderar på att byta ut kylflänsen på iGPU:n mot en CPU-kylare, men det kommer jag att experimentera med senare. Får förhoppningsvis moderkortet idag.
Redigerat av AdrianTepes, 04 December 2008 - 09:14.
Postad 04 December 2008 - 13:02
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
EDIT: Jag funderar på att byta ut kylflänsen på iGPU:n mot en CPU-kylare, men det kommer jag att experimentera med senare. Får förhoppningsvis moderkortet idag.
Har du någon idé på vilken som kan tänkas få plats? Jag har själv sneglat på ett par lite bitigare chipsetkylare som bygger mer på höjden än bredden. Med tanke på att CPU-kylen hamnar rätt nära GPUn är spelrummet rätt litet, har sedan tidigare en Antec Fusion med Ninja Mini och det är lite snålt med plats mellan Ninjan och GPU'n.
Postad 04 December 2008 - 20:02
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Eller så kikar du på ett Mcubed HFX Classic så får du ett chassie som är byggt för att köras passivt.
Postad 04 December 2008 - 22:07
Unregistered36431
-
Unregistered36431
-
Forumräv
-
-
647 inlägg
Jo jag har fått det intrycket men jag tänkte låta CPU:n sköta avkodningen och bara låta iGPU:n skicka ut bilden i 24Hz som den verkar klara av. Kör så på min dator med C2D e4300 och 8800GT och det funkar skitbra. Jag vet att det är lite dumt men jag ser det främst som ett experiment, fungerar det inte med det här moderkortet kommer jag att bygga en server av det och testa med ett annat i HTPC:n.
Externt grafikkort har jag inte tänkt att köra? kanske råkade formulera mig fel i första inlägget.
Tack för era åsikter! fortsätt så om ni kommer på mer.
EDIT: Jag funderar på att byta ut kylflänsen på iGPU:n mot en CPU-kylare, men det kommer jag att experimentera med senare. Får förhoppningsvis moderkortet idag.
Det är så att jag själv har ett asus kort och hade inga problem med värmen, men iGPUN låg på mellan 60-70c med hårdvaruavkodning och med coreavc. Jag valde dxva då cpun fick avlastning då värmen inte spelade så stor roll, men eftersom igpun hade så hög värme utveckling skaffade jag mig en Thermalright HR-05 IFX utan fläkt och nu ligger igpun på max 56c under 100% load. Sen att du skulle få plats med en cpu kylare betvivlar jag starkt då igpun ligger rätt nära cpu kylaren, men en chipsetkylare får du allt plats med.
Postad 05 December 2008 - 00:24
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har du någon idé på vilken som kan tänkas få plats? Jag har själv sneglat på ett par lite bitigare chipsetkylare som bygger mer på höjden än bredden. Med tanke på att CPU-kylen hamnar rätt nära GPUn är spelrummet rätt litet, har sedan tidigare en Antec Fusion med Ninja Mini och det är lite snålt med plats mellan Ninjan och GPU'n.
Ska testa med ett par olika imorrn när jag får mitt moderkort, en som bygger mest i sidleds åt ett håll borde passa om man vänder dom med ryggarna mot varann, om du förstår hur jag menar. Eller så kikar du på ett Mcubed HFX Classic så får du ett chassie som är byggt för att köras passivt.
Har kikat lite på dom men jag är inget stort fan av designen, sen är priset lite i överkant också. Helt klart intressant koncept ändå. Det är så att jag själv har ett asus kort och hade inga problem med värmen, men iGPUN låg på mellan 60-70c med hårdvaruavkodning och med coreavc.
Jag valde dxva då cpun fick avlastning då värmen inte spelade så stor roll, men eftersom igpun hade så hög värme utveckling skaffade jag mig en Thermalright HR-05 IFX utan fläkt och nu ligger igpun på max 56c under 100% load.
Sen att du skulle få plats med en cpu kylare betvivlar jag starkt då igpun ligger rätt nära cpu kylaren, men en chipsetkylare får du allt plats med.
Intressant  blir troligtvis en sån kylare om jag inte hittar en större cpu-kylare som passar. Återkommer med första försöken efter jobbet imorrn!
Redigerat av AdrianTepes, 05 December 2008 - 00:24.
Postad 05 December 2008 - 12:32
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nu har moderkortet kommit. Jag passade på att skaffa en Thermalright HR-05 IFX som jag ska experimentera med tillsammans med en Nexus HOC-9000 utan fläkt. Uppdatering kommer senare ikväll!
Postad 05 December 2008 - 15:07
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Glöm att köra detta moderkortet och den CPU:n utan fläktar. Du kommer att få "thermal shutdown" på moderkortet innan du hunnit installera Windows.
Postad 06 December 2008 - 00:34
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har monterat lite snabbt med billig kylpasta och en e4300 som jag kommer att byta ut mot en e7300 senare. Efter ca 1 timme ligger CPU på runt 60-65°C och iGPU på 45-50°C. CPU load ~50%. Kör nu helt utan fläktar, rätt ovant att inte höra ett smack när datorn är igång.  Monteringen gick bra men det är riktigt tight mellan NB och CPU-kylare, inte för att det är någon nackdel när jag inte har något luftflöde.  Hyffsat lovande med tanke på att jag kör med en 65nm CPU och att jag kommer att ha en undervoltad 45nm senare. Kan hända att jag kör med en 120mm Nexus-fläkt på 5v men det är bara om jag absolut måste. Ska kolla om det finns bättre passiva kylare för CPU:n eller om jag kan bygga ut den nuvarande med lite extra kylflänsar. EDIT: Testar 100% load på båda kärnorna (orthos) med en 120mm @5v (800rpm) och kommer upp i max 47°C på CPU, iGPU ligger på 42°C. Fläkten sitter som utblås rakt ovanför VGA-porten om ni kollar på bilden ovan. Kanske ska säga att jag testar i ett stängt chassi med en 3,5 Seagate HDD som ligger på 40°C, den bidrar med värme nu men ska bort senare. Får se om det blir usb-minne eller SSD.
Redigerat av AdrianTepes, 06 December 2008 - 01:06.
Postad 07 December 2008 - 23:55
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Igång igen efter en tung helg. Kollade på en Equilibrium-rip i 720p och har loopat ett par 1080p-trailers ett bra tag. Alla avkodningar sköts av iGPU:n via MPC-HC. Jag valde dxva då cpun fick avlastning då värmen inte spelade så stor roll, men eftersom igpun hade så hög värme utveckling skaffade jag mig en Thermalright HR-05 IFX utan fläkt och nu ligger igpun på max 56c under 100% load.
Tack för tipset om Chipset-kylaren! Temperaturerna är relativt låga med tanke på att jag inte har en enda fläkt igång. iGPU: 65-70°C CPU: 55-60°C  Total tystnad!  Ska byta kylpastan till Zalman ZM-STG1 och hoppas på att det kan sänka tempen en aning. Byta CPU och undervolta den står senare på att göra listan.
Redigerat av AdrianTepes, 07 December 2008 - 23:56.
Postad 08 December 2008 - 13:49
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Mkt intressant. Min HTPC är näst intill ljudlös. Det största gisslet är hårddisken som trots att det är en Samsung Spinpoint låter en del (i förhållande till en 120mm chassifläkt som går på sparlåga).
Tager tacksamt emot info om *bra* SSD-diskar som inte kostar skjortan
/Henrik
Postad 08 December 2008 - 18:47
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Igång igen efter en tung helg. Kollade på en Equilibrium-rip i 720p och har loopat ett par 1080p-trailers ett bra tag. Alla avkodningar sköts av iGPU:n via MPC-HC.
Tack för tipset om Chipset-kylaren! Temperaturerna är relativt låga med tanke på att jag inte har en enda fläkt igång. iGPU: 65-70°C CPU: 55-60°C

Total tystnad!
Ska byta kylpastan till Zalman ZM-STG1 och hoppas på att det kan sänka tempen en aning. Byta CPU och undervolta den står senare på att göra listan.
Kör du verkligen en helt fläktlös setup i ett stängt chassi? Temperaturern låter alldeles för låga för 100% load i ett stängt fläktlöst chassi. Med CPU på 55 grader så borde du ha ca 35-40 grader i chassit vilket låter helt otroligt. Jag har kört en E5200 och detta moderkortet i 100% load med CPU-kylare utan chassi och fått "thermal shutdowns, visserligen med originalkylaren på moderkortet. Edit: Såg att du körde en 120mm fläkt högre upp, stämmer eller?
Redigerat av dunde, 08 December 2008 - 18:49.
Postad 08 December 2008 - 22:44
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Kör du verkligen en helt fläktlös setup i ett stängt chassi? Temperaturern låter alldeles för låga för 100% load i ett stängt fläktlöst chassi. Med CPU på 55 grader så borde du ha ca 35-40 grader i chassit vilket låter helt otroligt.
Jag har kört en E5200 och detta moderkortet i 100% load med CPU-kylare utan chassi och fått "thermal shutdowns, visserligen med originalkylaren på moderkortet.
Edit: Såg att du körde en 120mm fläkt högre upp, stämmer eller?
Tidigare körde jag med en 120mm på 5V men i mitt sista inlägg så var det i ett stängt chassit helt utan fläktar. Dock så låg CPU-load bara runt 20% när iGPU:n tog hand om avkodningen. Pressar jag CPU 100% blir det betydligt varmare men då ligger GPU:n på 5% load istället så den höga tempen byter bara plats. Spela är inget jag skulle försöka mig på passivt om jag inte leder värmen utanför chassit men för film och musik tror jag att det kommer funka. I början kommer jag att ha en fläkt som kan slås på i nödfall om tempen skulle stiga för mycket. Jag körde några tester idag med en 120@5v (800rpm) och pressade båda kärnorna i CPU:n 100% med ORTHOS, samtidigt som jag körde RT-HDR-IBL som brukar få upp tempen på GPU rätt högt och kom upp i: CPU: 66 GPU: ~65 EDIT: testerna kördes i ca 3 timmar. SSD-diskar har jag inte så stor koll på än, ska testa boota från ett usb-minne först och se vilka begränsningar som finns där. Har skaffat Zalmans kylpasta som jag har hört ska vara bra, får se om jag hinner testa det imorrn. På onsdag kommer ett Origen S14 som jag ska testa med.
Redigerat av AdrianTepes, 08 December 2008 - 22:49.
Postad 09 December 2008 - 00:44
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
En extern nätdel hade hjälpt till en del..
Postad 09 December 2008 - 15:28
xerfall
-
xerfall
-
Användare
-
-
119 inlägg
Herre gud, detta låter som en fantasi, en ljudlös PC. Tittar själv på detta moderkortet. Skall ha det för filmvisning, musik, kontor och fotoredigering, nästan inga (tunga) spel. Den kylflänsen du har bredvid CPU, är den standad eller något du köpt till? EDIT: Såg att det är en Thermalright HR-05 IFX du använder... Kan man inte sätta nån värmebrytare som starta en fläkt vid kanske 70 grader? Jag funderar själv på att köra med en ssd disk på 32 gb för systemet. finns för 1000:-. All bröte skall ligga på ett raidsystem som kan spinna ner när det inte används. Chassit har jag redan och det är rätt rejält. Funkar moderkortet att visa all film (hårdvaru dekod?), klarar den passiva kylaren att kyla vid uppspelning av film? Vad finns det för enkla fläktkontroller som man kan ställa in totalt stopp upp till en viss temp? Ser fram imot vad denna tråden leder, ser gärna kommentarer på dom två gamla SSD-disk-trådarna jag försöker få igång igen.
Redigerat av xerfall, 09 December 2008 - 15:36.
Postad 09 December 2008 - 19:58
hägernäs
-
hägernäs
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Själv byggde jag en ljud & fläktlös HTPC m.h.a ett miniITX-moderkort, deras tillhörande passiva nätaggregat, en compact-flash IDE-disk (8gb minne rakt ner i ide-porten, inga rörliga delar), passivt kylt nvidia 128mb (någon geforce modell, PCI-port).
På detta kör jag mythbuntu och har kopplat in en fjärrkontroll som tillhör windows mediacenter (Ganska ok fjärr).
Kör filmer via nätverket från en NAS-enhet och detta funkar kanon, dock inte hållt på med den mycket på sista tiden, men i min mening är kombinatioen ITX & USB/flashminne en grym lösning, dessutom väldigt enkelt för icke datormeckar,eftersom allt funkar out-of-the-box helt passivt kylt och filmer flyter coolers.
Kan skriva och länka ut lite mer detaljer om någon är intresserad, men det är tyst och fint.
Edit:
Läste att du skrev en kommentar och fullhöjd för PCIkort ang. dittchassi, lösningen heter Riser, PCI-riser/Risercard osv. Det är i princip en sticka som går ner i PCI(eller AGP/PCI-E) porten, går till en bred flatkabel (som en väldigt bred IDE/floppy kabel), och sedan till en ny likadan port (Beroende på vad den kom ifrån, PCI, AGP, PCI-E). Detta gör att du kan böja kortmonteringen till det som passar i chassit, liggande, 45-graders vinklat eller vad du nu känner för.
Redigerat av hägernäs, 09 December 2008 - 20:01.
Postad 09 December 2008 - 21:41
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Kan man inte sätta nån värmebrytare som starta en fläkt vid kanske 70 grader? ... Vad finns det för enkla fläktkontroller som man kan ställa in totalt stopp upp till en viss temp?
Det finns en produkt som heter T-balancer och är en slags fläktkontroller. Du placerar ut temp-sensorer på olika ställen och kan styra fläktar som kopplas in i den via medföljande program eller andra t ex Speedfan. Har inte kollat på var den går att köpa men jag läste lite om den för ganska länge sen.
Funkar moderkortet att visa all film (hårdvaru dekod?), klarar den passiva kylaren att kyla vid uppspelning av film?
Det fungerar bra om filmen är kodad på rätt sätt, annars övergår allt jobb till processorn men om du har en någorlunda ny sådan spelar det inte så stor roll. Själv byggde jag en ljud & fläktlös HTPC m.h.a ett miniITX-moderkort, deras tillhörande passiva nätaggregat, en compact-flash IDE-disk (8gb minne rakt ner i ide-porten, inga rörliga delar), passivt kylt nvidia 128mb (någon geforce modell, PCI-port).
Hur fungerar det att spela upp 1080p? Har själv kollat på en mini-itx lösning
men många verkar ha problem med tearing vid panoreringar. Berätta gärna mer om vilka codecs osv du kör. Läste att du skrev en kommentar och fullhöjd för PCIkort ang. dittchassi, lösningen heter Riser, PCI-riser/Risercard osv. Det är i princip en sticka som går ner i PCI(eller AGP/PCI-E) porten, går till en bred flatkabel (som en väldigt bred IDE/floppy kabel), och sedan till en ny likadan port (Beroende på vad den kom ifrån, PCI, AGP, PCI-E). Detta gör att du kan böja kortmonteringen till det som passar i chassit, liggande, 45-graders vinklat eller vad du nu känner för.
Har funderar på riser men problemet är att de flesta chassin inte har horisontella expansionsportar. Blir lite konstigt om portarna sitter inne i chassit. Vet att HFX har chassin med såna men jag har fastnat för Origen.
Postad 09 December 2008 - 21:55
hägernäs
-
hägernäs
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hur fungerar det att spela upp 1080p? Har själv kollat på en mini-itx lösning
men många verkar ha problem med tearing vid panoreringar. Berätta gärna mer om vilka codecs osv du kör.
Har funderar på riser men problemet är att de flesta chassin inte har horisontella expansionsportar. Blir lite konstigt om portarna sitter inne i chassit. Vet att HFX har chassin med såna men jag har fastnat för Origen.
Eftersom jag har ett extern grafikkort har jag inga problem med att spela upp hög kvalitet, mythbuntu kör VLC som standard och jag har inte brytt mig om att göra något annat. Det enda jag tycker är värdelöst i mythbuntu är mp3-spelaren, men video-codec'sen har aldrig stört mig. Dom gånger jag fått ner en film som hackat och låst sig har det visat sig bli samma problem på andra datorer så det har helt enkelt varit fil-fel, och inga problem i kapaciteten. Har du alltså köpt ett chassi som inte har några utgångar/platser för externa kort överhuvudtaget? Det verkar lite konstigt, jag tror samtliga chassin som jag sett för HTPC antingen har vanliga stående kortfack, alternativt dom som är för låga, har liggande. Men om du inte har några fack överhuvidtaget och måste ha ett expansionsfack... sätt moderkortet en bit in och kör ut kabeln genom ett hål eller något i bak på chassit, det lär ju lösa problemet i alla fall... Edit: Om någon funderar på miniITX skulle jag nog titta på detta kort: http://www.mini-itx....tore/?c=2#p16671.2GHz passivt och HDMI utgång med mera mums, inte alls fel. Jag hade antagligen kört på det om jag köpt ett kort idag, inte läst så mycket om kapacitet mm. men det ser bra ut på papperet.
Redigerat av hägernäs, 09 December 2008 - 21:59.
Postad 10 December 2008 - 12:52
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har du alltså köpt ett chassi som inte har några utgångar/platser för externa kort överhuvudtaget? Det verkar lite konstigt, jag tror samtliga chassin som jag sett för HTPC antingen har vanliga stående kortfack, alternativt dom som är för låga, har liggande. Men om du inte har några fack överhuvidtaget och måste ha ett expansionsfack... sätt moderkortet en bit in och kör ut kabeln genom ett hål eller något i bak på chassit, det lär ju lösa problemet i alla fall...
Nja Origen S10 har utgångar men det är för low-profile kort och jag hittar inga såna som passar mina behov. Vanliga kort är för höga och om jag kör med riser är de vertikala low-profile portarna ivägen. Köra ut kabeln genom ett hål känns inte som en optimal lösning... Men jag är grymt sugen på Origen S14 som är nästan samma chassi fast lite högre med stöd för vanliga kort. Min kommande förstärkare är ändå dubbelt så hög som S10 så det spelar nog inte så stor roll för utseendet i tv-bänken. Edit: Om någon funderar på miniITX skulle jag nog titta på detta kort: http://www.mini-itx....tore/?c=2#p1667 1.2GHz passivt och HDMI utgång med mera mums, inte alls fel. Jag hade antagligen kört på det om jag köpt ett kort idag, inte läst så mycket om kapacitet mm. men det ser bra ut på papperet.
Hur är grafikkortet för film på den där? Om inte filen jag försöker spela är kodad på rätt sätt går ju all avkodning över på processorn och det lär inte vara så kul med den där. Skulle hellre köra på Intels med G45 och stöd för vanliga 775-processorer då.
Postad 10 December 2008 - 17:09
Martin3
-
Martin3
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Om någon funderar på miniITX skulle jag nog titta på detta kort: http://www.mini-itx....tore/?c=2#p1667 1.2GHz passivt och HDMI utgång med mera mums, inte alls fel. Jag hade antagligen kört på det om jag köpt ett kort idag, inte läst så mycket om kapacitet mm. men det ser bra ut på papperet.
Har du koll på om VIA-processorerna på 1 GHz och uppåt lämpar sig bra för Windows? Jämfört med tex Intels Atom dual core..
Postad 13 December 2008 - 17:52
Knug
-
Knug
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nja Origen S10 har utgångar men det är för low-profile kort och jag hittar inga såna som passar mina behov. Vanliga kort är för höga och om jag kör med riser är de vertikala low-profile portarna ivägen. Köra ut kabeln genom ett hål känns inte som en optimal lösning... Men jag är grymt sugen på Origen S14 som är nästan samma chassi fast lite högre med stöd för vanliga kort. Min kommande förstärkare är ändå dubbelt så hög som S10 så det spelar nog inte så stor roll för utseendet i tv-bänken.
Har själv Origen s10, och hittade lowprofile kort till min. Vad är det du inte hittar för kort?. Kör själv Sapphire HD3450 som grafikkort, Tvkort FloppyDTV DVB-C kort (firewire) Liggandes i en av 3.5" hd platserna. Ljudet valde jag ett moderkort med ett hyffsat internt chip (Realtek ALC889), men finns ju ex. äldre soundblaster pci kort (audigy) som lp. Såg även att asus har både pci&pcix som lp. (xonar dx/d1).
Postad 15 December 2008 - 21:49
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har själv Origen s10, och hittade lowprofile kort till min. Vad är det du inte hittar för kort?. Kör själv Sapphire HD3450 som grafikkort, Tvkort FloppyDTV DVB-C kort (firewire) Liggandes i en av 3.5" hd platserna. Ljudet valde jag ett moderkort med ett hyffsat internt chip (Realtek ALC889), men finns ju ex. äldre soundblaster pci kort (audigy) som lp. Såg även att asus har både pci&pcix som lp. (xonar dx/d1).
Intressant! det är mest ljudkortet för musik jag tänker på, kör nu ett E-MU 0404 som jag är grymt nöjd med och för film använder jag moderkortets inbyggda. Kylningen jag har nu är tänkt för S14 och toppen på kylaren är samma höjd som ett fullstort PCI-kort. Men jag är förtfarande grymt sugen på ett S10. Ska kolla upp en sån lösning lite mer noggrant.
Postad 18 December 2008 - 08:34
aMplify
-
aMplify
-
Rookie
-
5 inlägg
Har just "slutfört" ett helt tyst HTPC bygge med följand innehåll:
Gigabytes GA-E7AUM-DS2H
Intel Core 2 Duo E8500
OCZ Nvidia SLI 4096MB
Blu-Ray mini Sony-Nec-Optiarc
Asus Xonar HDAV1.3 Delux
Linksys Trådlöst Nätverkskort WUSB300N
Logitech diNovo Mini
Western Digital 1TB SATA II Caviar Green
Kör detta i mCubeds Mini Metal med kylning via heatpipes till kylfänsatna i chassit.
Med detta spelar jag upp blueray utan några problem
Både CPU och chipset ligger på c.a. 43-44C i idle och verkar inte stiga nämnvärt vid normal användning (film,musik)
Hur testar man bäst (läs enklast) "full load" på CPU resp GPU/Chipset?
Postad 18 December 2008 - 13:40
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Har just "slutfört" ett helt tyst HTPC bygge med följand innehåll:
Gigabytes GA-E7AUM-DS2H Intel Core 2 Duo E8500 OCZ Nvidia SLI 4096MB Blu-Ray mini Sony-Nec-Optiarc Asus Xonar HDAV1.3 Delux Linksys Trådlöst Nätverkskort WUSB300N Logitech diNovo Mini Western Digital 1TB SATA II Caviar Green
Kör detta i mCubeds Mini Metal med kylning via heatpipes till kylfänsatna i chassit. Med detta spelar jag upp blueray utan några problem 
Både CPU och chipset ligger på c.a. 43-44C i idle och verkar inte stiga nämnvärt vid normal användning (film,musik)
Hur testar man bäst (läs enklast) "full load" på CPU resp GPU/Chipset?
Minnen & CPU: Ladda ner Orthos Här och kör Blend med 3 i Prioritet. Blend pressar både minnen och CPU. GPU: RTHDRIBL tankas här. Starta och maximera fönsterstorleken. Det går att starta flera fönster men ett borde räcka för att få din GPU att svettas rejält. För att hålla reda på temperaturerna kör jag HWMonitor och CoreTempStarta alla program samtidigt och låt det stå på minst en timme så borde du se hur din kylning fungerar under press. Beställde ett
Idag som jag ska testa med också men det kommer jag mest troligt att bygga en liten server/NAS av. Väntar på ett Origen S14V som verkar ta väldigt lång tid på sig att komma.
Postad 19 December 2008 - 07:19
Knug
-
Knug
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Intressant! det är mest ljudkortet för musik jag tänker på, kör nu ett E-MU 0404 som jag är grymt nöjd med och för film använder jag moderkortets inbyggda. Kylningen jag har nu är tänkt för S14 och toppen på kylaren är samma höjd som ett fullstort PCI-kort. Men jag är förtfarande grymt sugen på ett S10. Ska kolla upp en sån lösning lite mer noggrant.
Ja, kylaren du har nu för s14 kommer inte passa på höjden i s10 tror ja.. Men kan passa på och tipsa om en liknande kylare (ifall du missat) är en från Origen själva, C10 heter den o är speciellt för bl.a s10 lådan. Det fina med den (och liknande kylare) är att luftflödet ser ut och bli mer passande mot chassiets ventilation än med dom "vanliga" låga kylararna av typen "intel orginal" som blåser åt alla håll. Har själv varit sugen på att skaffa en C10 men inte blivit av då jag inte hittat den hos mina vanliga dataaffärer...
Postad 16 April 2009 - 02:09
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Ja, kylaren du har nu för s14 kommer inte passa på höjden i s10 tror ja.. Men kan passa på och tipsa om en liknande kylare (ifall du missat) är en från Origen själva, C10 heter den o är speciellt för bl.a s10 lådan. Det fina med den (och liknande kylare) är att luftflödet ser ut och bli mer passande mot chassiets ventilation än med dom "vanliga" låga kylararna av typen "intel orginal" som blåser åt alla håll. Har själv varit sugen på att skaffa en C10 men inte blivit av då jag inte hittat den hos mina vanliga dataaffärer...
Kylaren passade inte kan nämnas, anledningen till att uppdateringen tar så otroligt lång tid på sig är att Origen inte lyckas få några chassin över atlanten. Dom måste tydligen fylla en hel container för att kunna skicka och det verkar inte vara så het åtgång (pga priset?). Jag har iaf såld iväg p5n7a-vm pga problem med hibernate. Kommer att testa Gigabytes motsvarigheter när mitt chassi har kommit. Riktigt nöjd med Silverstones passiva nätagg och GF9300 så det kommer jag att fortsätta med. Har lånat hem ett Origen S10V och en Nexus LOW-7000 som jag körde utan fläkten och det blev riktigt tyst och bra, så det lutar åt en sån kylare och det chassit.
Om du fortfarande är sugen så kan jag säkert fixa en Origen C10 för normalpris genom en datorbutik här.
Postad 16 April 2009 - 11:35
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
AdrianTepes, jag undrar (eftersom jag har ett Asus P5N7A-VM-kort) -- går det att montera Thermalright HR-05 utan att ta loss moderkortet från chassit? Jag skulle vilja förbättra kylningen på GPUn och väljer mellan en Thermalright HR-05 och en 40 mm fläkt att montera på den befintliga kylflänsen.
Postad 16 April 2009 - 12:21
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
AdrianTepes, jag undrar (eftersom jag har ett Asus P5N7A-VM-kort) -- går det att montera Thermalright HR-05 utan att ta loss moderkortet från chassit? Jag skulle vilja förbättra kylningen på GPUn och väljer mellan en Thermalright HR-05 och en 40 mm fläkt att montera på den befintliga kylflänsen.
Japp, det går fint. Du fäster den i samma hakar som orginalkylningen sitter på och spänner åt med ett par skruvar. Det kan bli lite tight att komma åt om du har stora händer men det borde fungera. Tycker absolut att du ska välja den över en fläkt.
Postad 16 April 2009 - 14:15
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Tips på bästa och billigaste SSD är då helt klart OCZ Vertex. just över 1000kr + frakt från USA (kan eventuelt åka på tull+moms men så låga summor brukar man slippa det) http://global.ebay.c...ery=vertex 30gbAnnars ca 1600 från sverige.
Postad 16 April 2009 - 14:31
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Tips på bästa och billigaste SSD är då helt klart OCZ Vertex.
just över 1000kr + frakt från USA (kan eventuelt åka på tull+moms men så låga summor brukar man slippa det) http://global.ebay.c...ery=vertex 30gb
Annars ca 1600 från sverige.
Bra tips! Har också haft ögonen på den där. Funderar på att testa 2 såna i raid 0 för att få lite mer utrymme och bättre hastighet än att köra en på 60GB
Postad 17 April 2009 - 14:29
johan_77
-
johan_77
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Annat tips: OCZ Solid State 30 GB säljs för 1150:- på komplett. Den är nästan lika snabb som Vertex.
Postad 18 April 2009 - 19:58
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Annat tips: OCZ Solid State 30 GB säljs för 1150:- på komplett. Den är nästan lika snabb som Vertex.
Jag har kört dessa ett par månader i raid 0, har inte varit några problem. Lotro är väl det mest avancerade jag kör på burken, E-post, Surf, Spotify, msn. Inbillar mig att burken startar snabbare än med mina tidigare 7200 varvare i raid. Så tummen upp från mig, köpte två till till lilla damens burk som skall installeras när jag orkar eller inte orkar höra på brummet från de nuvarande diskarna.
Postad 18 April 2009 - 22:00
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Sugen att köra typ hdtach eller något på den så jag kan jämföra mot mina raidade diskar och se lite om det är värt att byta till dem?
Postad 22 April 2009 - 13:02
Merlinen
-
Merlinen
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Skulle vara kul å se ett ATTO test på den. Här är lite siffror från en 30gb vertex. http://www.desktopre...ture.asp?f=2379
Postad 24 April 2009 - 19:36
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jag kör själv en mCubed HFX Mini och det funkar klockrent. Visst den är lite dyr, men knäpptyst, snygg, och bra värmehantering. Jag kan tom spela spel på den, fick i ett nvidia 8600GT kort tillsammans med en Intel C2D E7200. Byggde den för ett år sen. Ska du ha helt passivt är det bäst att släppa ut värmen så bra som möjligt istället för att kapsla in den. 
Det här är en gammal modell. De nya har lite annorlunda lock. Ett uruselt foto av min: http://img396.images...htpcwithvfd.jpg
Redigerat av kusling, 24 April 2009 - 19:41.
Postad 25 April 2009 - 10:29
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
mCubed gör grymma prylar, men för mig bär det emot att lägga de pengarna. Nu har jag en tillräckligt tyst dator för att den skall få bo i biorummet utan att ta till HFX prylar.
Postad 26 April 2009 - 10:53
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Jo dyra är dem. Kan man kompromissa lite med ljudnivån finns det mer prisvärda alternativ där ute 
Jag är lite känslig för oljud och föll pladask för hfx mini rent utseendemässigt, så jag tog den kostnaden.
Men har man som krav på absolut tyst dator så är det nog enda alternativet om man inte vill köra som OP, men det är en dålig lösning rent tekniskt då det kapslar in värmen. HFX chassina har rejält stora ventilationshål i locket, och trots dem plus att man leder ut det värsta via heatpipes så blir det ändå rätt varmt i lådan. Värme reducerar livslängden på komponenter, och även om CPU och GPU är kylda så finns det massa andra komponenter där. Framförallt elektrolytkondensatorer får man va vaksam över.
Nu låter jag som en säljare för mcubed och det är jag inte, så jag råder OP att istället sätta in en eller två väldigt tysta fläktar (noctua eller liknande) och då få en väldigt tyst dator ändå, plus mer välmående. Och mycket billigare än ett hfx chassi. På några meters avstånd hörs de inte ändå.
Postad 26 April 2009 - 13:49
CyberVillain
-
CyberVillain
-
Veteran
-
-
1789 inlägg
Jo dyra är dem. Kan man kompromissa lite med ljudnivån finns det mer prisvärda alternativ där ute  Jag är lite känslig för oljud och föll pladask för hfx mini rent utseendemässigt, så jag tog den kostnaden.
Kör du med SSD? För även den tystaste disk överöster ju en tyst luftkylning. Jag kör tex CPUfläkten och chassifläktarna på 30-50% och det hörs inte. Därimot kan diskarna höras... Tyvärr så är en filserver svårt för mig då jag har svårt att dra gigabit lan till det stälel där servern i såfall ska stå...
Postad 26 April 2009 - 14:22
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Försöker man sig på att lagra något är man ju rökt vad det gäller ljudnivån. Har lyckats rätt bra med min WHS som har 16 diskar i sig där jag inte hör diskarna, men däremot fläktarna som kyler dem...
Skall bygga photoshopdator så snart jag har lite pengar över med dubbla ssd i raid-0 för att komma åt ljudet men även hastigheten..
Postad 26 April 2009 - 14:24
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag kör själv en mCubed HFX Mini och det funkar klockrent. Visst den är lite dyr, men knäpptyst, snygg, och bra värmehantering. Jag kan tom spela spel på den, fick i ett nvidia 8600GT kort tillsammans med en Intel C2D E7200. Byggde den för ett år sen.
Ska du ha helt passivt är det bäst att släppa ut värmen så bra som möjligt istället för att kapsla in den. 
Det här är en gammal modell. De nya har lite annorlunda lock.
Ett uruselt foto av min: http://img396.images...htpcwithvfd.jpg
Har sneglat en del på MCubeds chassin men jag faller inte riktigt för priset och utseendet. Mini ser iofs hyffsat bra ut men jag gillar inte riktigt att nätagget måste ligga utanför i kabelhärvan bakom tv-bänken. OrigenAE är inte heller speciellt billiga men dom är ruskigt stabila och det klart snyggaste jag har sett hittills. Jag kommer att köra med:
S10V kan komma att ändras till S14V, kylaren har jag testat att köra passiv och det funkar riktigt bra men då är det bra med en chassifläkt på lågvarv. Moderkortet..var inte riktigt nöjd med P5N7A-VM så det sålde jag, ska testa ett från gigabyte tror jag. Någon som har hittat Mini-ITX moderkort med 9300, har sett att Jetway kommer med ett men det har nog inte hittat till sverige än.
Postad 26 April 2009 - 14:29
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Inga mini med 9300 än vad jag sett heller. Har 2 Jetway på väg in via en polare i USA om allt klickar som det skall.
Dendär kylaren är jag sugen på att veta mer om - har missat den helt!
Postad 26 April 2009 - 14:35
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Inga mini med 9300 än vad jag sett heller. Har 2 Jetway på väg in via en polare i USA om allt klickar som det skall.
Dendär kylaren är jag sugen på att veta mer om - har missat den helt! http://www.nexustek....-CPU-Cooler.htmBara 7cm hög så den passar perfekt i låga HTPC-chassin, kylde en e4600 riktigt bra och e5*/e7* går kallare så det passar perfekt. Den är byggt för Core i7 så det säger en hel del om kylförmågan  Har för mig att Core i7 har TDP på 130w och e7* har 65w.
Redigerat av AdrianTepes, 26 April 2009 - 14:35.
Postad 23 May 2009 - 16:44
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nu är jag igång igen!  Har bytt ut i princip allt: e7300 -> e5200 = svalare och lika bra på 1080p Asus P5N7A-VM -> Gigabyte E7AUM-DS2H = stabilare, svalare. Chassi: OrigenAE S10V = Otroligt snyggt/stabilt, otroligt bra display och ir-mottagare (IRtrans) HDD: kör med en WD Green tillfälligt, SSD (vertex) köper jag när allt annat är stabilt. CPU-kylare: har beställt en Origen C10 som är tillverkat för just det här chassit. Fungerar otroligt bra än så länge  Kolla i mitt galleri längst ner så har jag 2 filmer på Displayen in action + Ipod Touch som frärrkontroll. EDIT: Nästa vecka för jag ett Zotac Mini-ITX 9300 + ett Zotac ION moderkort som jag ska testa i ett ITX-chassi!
Redigerat av AdrianTepes, 23 May 2009 - 16:48.
Postad 30 May 2009 - 14:54
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Nytt moderkort i min och en polares HTPC! Zotac 9300-ITX Wifi 775   Ska just installera Vista på den lilla, återkommer med fler intryck senare.
Postad 31 May 2009 - 16:58
kusling
-
kusling
-
Lärjunge
-
-
378 inlägg
Kör du med SSD? För även den tystaste disk överöster ju en tyst luftkylning. Jag kör tex CPUfläkten och chassifläktarna på 30-50% och det hörs inte. Därimot kan diskarna höras... Tyvärr så är en filserver svårt för mig då jag har svårt att dra gigabit lan till det stälel där servern i såfall ska stå...
Nej jag har en vanlig disk änsålänge. Planen är dock SSD så fort jag får råd. Nu ligger visserligen min disk i mcubeds "hdd min silentbox", som gör det tystare, men det är inte tillräckligt tyst. Jag tror jag skulle kunna ha en fläkt igång utan att den skulle höras då disken låter mer. Men planen är som sagt helt tyst, så SSD är nästa steg. Då får de vanliga diskarna åka in i en NAS eller liknande. Så om man planerar SSD är hfx chassin bra, om man vill ha vanliga diskar är nog andra alternativ bättre rent prismässigt. Själv hade jag tvångstankar som sa att jag bara måste ha ett hfx mini, dels för tystnaden men framförallt designen  SSD är nästa inköp. Edit: Adrian, grymt snygg htpc. Vad har du för temps på CPU passivt kyld? Jag tror nog du kan sätta på en fläkt på den kylaren, utan att det hörs. Jag håller med om att OrigenAE är grymt snygga. Hade nog själv köpt ett sånt om jag inte fixat hfx mini.
Redigerat av kusling, 31 May 2009 - 17:06.
Postad 31 May 2009 - 19:27
AdrianTepes
-
AdrianTepes
-
Användare
-
-
114 inlägg
Edit: Adrian, grymt snygg htpc. Vad har du för temps på CPU passivt kyld? Jag tror nog du kan sätta på en fläkt på den kylaren, utan att det hörs. Jag håller med om att OrigenAE är grymt snygga. Hade nog själv köpt ett sånt om jag inte fixat hfx mini.
Tackar, den ligger runt 60C när jag har kollat på lite 1080p och haft igång den ett tag, däremot så blir Nordbryggan rätt varm så jag funderar på att byta kylaren till en Origen C10 som hjälper till att dra luft från NB. Rymmer tyvärr inte en fläkt ovanför kylaren och om jag hade gjort det så hade turbulensen med locket så nära låtit alldeles för mkt. Lite intryck om Zotac 9300-ITX Wifi: Märker inte någon direkt skillnad förutom att det tar mindre plats i lådan och att jag nu har Wifi som kan vara rätt smidigt. Wifi fungerar bra och jag har inte haft problem med att ansluta på flera olika platser. Nu till ett STORT irritationsmoment: inte nog med att den saknar wake-on-usb, den hittar inte mina usb-enheter när jag väcker den ur viloläge! För att få igång dom måste jag antingen dra ur och sätta i enheterna (tgb/mus), eller starta om datorn. Ska testa lite olika drivrutiner och se om det finns någon lösning på problemet, det skumma är att fjärren och displayen fungerar och dom går på usb..
Postad 01 June 2009 - 09:12
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Det lät ju mindre roligt - återkom när du provat mer. Wake on usb kan jag leva utan, men att usb, enheter (läs mce fjärren) inte funkar efter wake är ju rätt ruttet.
Postad 01 June 2009 - 13:13
frollic
-
frollic
-
Über-Guru
-
-
14166 inlägg
Det lät ju mindre roligt - återkom när du provat mer. Wake on usb kan jag leva utan, men att usb, enheter (läs mce fjärren) inte funkar efter wake är ju rätt ruttet.
Borde ju gå att komma runt genom att ta de 5V som USB matar ut från någon annanstans i datorn (tex molex), och på det sättet fejka att enheterna inte är anslutna förrän strömmer kommer på igen (mao en inkoppling av enheten)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|