Jag har köpt en lcd-tv som jag är nöjd med förutom backlight bleeding. Jag trodde jag lyckats justera bort det värsta igår och editerade bort tråden men märkte idag att bilden fick dåligt tryck med dom inställningarna (låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka) så nu är jag tillbaka på ruta 1.
Det som irriterar mest är att det släpps igenom så mkt ljus i övre vänstra hörnet. Nedan är en bild tagen utan blixt, det som lyser blått lyser i verkligheten grått (de tre pixlarna är från kameran).
Är bleedingen som syns något man får ta eller är det lite väl mkt?
Rent spontant ser det kanske lite mycket ut, men LITE sådana effekter finns normalt alltid, om man tittar tillräckligt noga. Det relevanta är om du märker detta när du kollar på film?
För övrigt är det ju till stor del en inställingsfråga. Du skriver låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka men jag antar att du menar hög kontrast + låg bakgrundsbelysning?
Vet inte vilken TV modell och om du kollar TV i ett maxar upplyst rum men på min TV så använder jag kanske ca 50% av max inställninge på ljusstyrka. Skulle se för jäkligt ut om jag drog upp den för mycket. För att få det mörka mörkare ska du ju öka kontrasten, sen vet jag inte hur finessen "dynamisk" kontrast reagerar på en helsvart bakgrund? Har du testat det? Rent logiskt skulle man misstänka att skärmen skulle sätta kontrasten till MIN för att framhäva de minimala _relativa_ kontraster som möjligt finns i en "svar bild"

OM du å andra sidan har optimera TVn för ett ljus rum, så ska du inte sedan släcka ned rummer för att leta fel

Lek lite mer med inställningarna och frågan är om du verkligen får bäst (naturligast) bild genom att blåsa på med ljusstyrkan? Jag upplever att det blir för starkt på min TV. Fast min tv har automatisk ljusjustering, så ljusstyrkan får automatiskt ned när det är mörkt.
Det där är ändå peantus jämför med de ghostning och/eller inbränningsbilder som en del postat på sina plasmor.
Det är bara att konstatera att det fins finns någon perfekt TV. LCD är inte perfekt. Plasma är inte perfekt. Välj det som du tycker är bästa kompromissen.