Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Backlight bleeding (bild)

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 January 2009 - 00:16

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Jag har köpt en lcd-tv som jag är nöjd med förutom backlight bleeding. Jag trodde jag lyckats justera bort det värsta igår och editerade bort tråden men märkte idag att bilden fick dåligt tryck med dom inställningarna (låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka) så nu är jag tillbaka på ruta 1.

Det som irriterar mest är att det släpps igenom så mkt ljus i övre vänstra hörnet. Nedan är en bild tagen utan blixt, det som lyser blått lyser i verkligheten grått (de tre pixlarna är från kameran).

Är bleedingen som syns något man får ta eller är det lite väl mkt?

Bifogad fil(er)

Redigerat av viggo, 27 January 2009 - 22:16.

Postad 27 January 2009 - 22:54

Unregistered237f3f9e
  • Unregistered237f3f9e
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Det är sånt här som gör att man är "livrädd" för att lägga en massa kulor på en LCD. Jag hade absolut inte accepterat det där och i alla fall försökt byta ut TV:n.

Sedan om det är inom acceptabla gränser kan jag inte uttala mig om, bara anser att det inte borde vara acceptabelt.

Postad 29 January 2009 - 08:47

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Jag har köpt en lcd-tv som jag är nöjd med förutom backlight bleeding. Jag trodde jag lyckats justera bort det värsta igår och editerade bort tråden men märkte idag att bilden fick dåligt tryck med dom inställningarna (låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka) så nu är jag tillbaka på ruta 1.

Det som irriterar mest är att det släpps igenom så mkt ljus i övre vänstra hörnet. Nedan är en bild tagen utan blixt, det som lyser blått lyser i verkligheten grått (de tre pixlarna är från kameran).

Är bleedingen som syns något man får ta eller är det lite väl mkt?

Rent spontant ser det kanske lite mycket ut, men LITE sådana effekter finns normalt alltid, om man tittar tillräckligt noga. Det relevanta är om du märker detta när du kollar på film?

För övrigt är det ju till stor del en inställingsfråga. Du skriver låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka men jag antar att du menar hög kontrast + låg bakgrundsbelysning?

Vet inte vilken TV modell och om du kollar TV i ett maxar upplyst rum men på min TV så använder jag kanske ca 50% av max inställninge på ljusstyrka. Skulle se för jäkligt ut om jag drog upp den för mycket. För att få det mörka mörkare ska du ju öka kontrasten, sen vet jag inte hur finessen "dynamisk" kontrast reagerar på en helsvart bakgrund? Har du testat det? Rent logiskt skulle man misstänka att skärmen skulle sätta kontrasten till MIN för att framhäva de minimala _relativa_ kontraster som möjligt finns i en "svar bild" :)

OM du å andra sidan har optimera TVn för ett ljus rum, så ska du inte sedan släcka ned rummer för att leta fel :)

Lek lite mer med inställningarna och frågan är om du verkligen får bäst (naturligast) bild genom att blåsa på med ljusstyrkan? Jag upplever att det blir för starkt på min TV. Fast min tv har automatisk ljusjustering, så ljusstyrkan får automatiskt ned när det är mörkt.

Det där är ändå peantus jämför med de ghostning och/eller inbränningsbilder som en del postat på sina plasmor.

Det är bara att konstatera att det fins finns någon perfekt TV. LCD är inte perfekt. Plasma är inte perfekt. Välj det som du tycker är bästa kompromissen.

Postad 29 January 2009 - 09:08

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

• 2644 inlägg
  • 0
Om fotot visar rättvis bild, anser jag det vara för mycket för att acceptera det.Försök isåfall få den utbytt.
Dem kan inte påstå att det är inom acceptabel nivå, om det visar rätt på fotot.
På min egen LCD, även om jag sätter bakgrundsljus på max, i ett helt mörkat rum, så är svärtan 100 jämn, hur noga man än tittar. Så det stämmer inte ricktigt, att man alltid kan hitta något, om man tittar noga, som några säger.

Postad 29 January 2009 - 22:01

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

Rent spontant ser det kanske lite mycket ut, men LITE sådana effekter finns normalt alltid, om man tittar tillräckligt noga. Det relevanta är om du märker detta när du kollar på film?

För övrigt är det ju till stor del en inställingsfråga. Du skriver låg bakgrundsbelysning, hög ljusstyrka men jag antar att du menar hög kontrast + låg bakgrundsbelysning?

sen vet jag inte hur finessen "dynamisk" kontrast reagerar på en helsvart bakgrund? Har du testat det?

Med hög ljusstyrka (kristallerna justeras för att släppa igenom mer ljus om jag förstått det rätt) och låg bakgrundsbelysning försvinner problemet nästan helt. Tyvärr blir bilden grådaskig och utan tryck med dom inställningarna så det blir inte bra. Dynamiska kontrasten minskar bleedingen mkt eftersom den dimmar ner bakgrundsbelysningen vid mörka bilder. men den är långsam och verkar kräva en helt mörk och inte bara delvis mörk bild för att dimma så för tv/film kan jag inte se att det hjälper.

Man märker förståss inget om det är en ljus scen men i mörka, speciellt om det är helt svart vid vänstra sidan, eller med sorgkanter vid 4:3-sändningar är det som sagt irriterande.

Redigerat av viggo, 29 January 2009 - 22:02.

Postad 11 March 2009 - 20:17

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
Hämtade ut TVn idag. Toshiba "kunde inte hitta något fel".

Postad 11 March 2009 - 23:14

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Vägra acceptera det! Reklamera.

/ Jacob

Postad 12 March 2009 - 11:27

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

/ Jacob

Word!!

isåfall informerade väl säljaren dig om att du får acceptera att bilden kan se ut såhär när han sålde den till dig?
annars är det "bara" att starta WW3 i butiken :D

Postad 12 March 2009 - 21:40

viggo
  • viggo
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0

/ Jacob

Det blev så, gjort en returansökan.

edit: TVn återlämnad.

Redigerat av viggo, 30 March 2009 - 20:51.

Postad 30 March 2009 - 21:34

Valle_81
  • Valle_81
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Det där ska du kunna få utbytt utan problem, stå på dig!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.