Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fota med blixt

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 februari 2009 - 22:20

Luzer
  • Luzer
  • Veteran

• 1 793 inlägg
  • 0
Jag har nästan alltid varit väldigt allergisk mot att fota med blixt, blir konstigt ljus och aldrig jämnt. Tar med blixt inne när jag mest vill spara minnet och ha en skarp bild istället för nån suddig tomte på julafton.
Men efter ett litet försök att använda blixten utomhus för att lätta upp motivet så håller jag på att ändra mig :D
Bifogad fil  ann1_0178.jpg   263,07K   1 Antal nerladdningar

Tycker att det egentligen inte borde bli bra, det är väl ganska stor skillnad på ljus och färgtemperatur på blixten och solen? Men trots detta så ser det inte så tokigt ut ändå, lite overkligt kanske om man letar fel men ändå mycket snyggare än om motivet är väldigt mörkt och bakgrunden ljus.
Men innan jag springer iväg och köper en separat blixt till min D40 tänkte jag kolla om det finns andra ställen där den inbyggda blixten faktiskt funkar och kan ge snygga bilder.

Tycker även det är lite konstigt med ljusmätningen, jag kör nästan uteslutande i A läget med bländarstyrd automatik. Och då beräknar ju kameran ljuset och ställer in tiden efter det, men om jag väljer att slå på blixten så borde ju kameran ha mycket svårare att beräkna ljuset som kommer att reflekteras tillbaka? Eller kan man lita lika mycket på kamerans ljusmätare även när man väljer att använda blixt?

Postad 05 februari 2009 - 22:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0
Du skulle ju kunna skaffa en sån här, fast jag rekomenderar en extern blixt!

Postad 05 februari 2009 - 22:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Intressat ämne eftersom jag själv är nybliven blixtägare till 580 EX II.
Är det inte så att vissa påhängsblixar har en egen inbyggd ljusmätare och kör man med exempelvis ETTL så räknas det ut mot kamerans egen ljusmätare hur mycket kraft det behövs ifrån blixten.
Det finns t.ex. ett speciellt läge där blixten först gör en provblixt för att mäta av det reflekterande ljuset och sedan utlösa den verkliga blixten med "rätt" styrka utifrån mätningen.
Eller har jag misstolkat det hela? :D
Som tur är så har ju dock de allra flesta blixtar, även inbyggda, en egen manuell "blixtljus" kompensation så att man kan öka eller minska styrkan själv beroende på ex.vis hur långt ifrån motivet man befinner sig.

Redigerat av Velodynamic, 05 februari 2009 - 23:11.

Postad 05 februari 2009 - 23:19

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

• 3 956 inlägg
  • 0
Det här är början till en ordlista jag gjorde 2006. Jag antar att jag hade lite för ambitiösa mål eftersom att jag aldrig kom längre... :D Jag postar den här så har den gjort NÅGON nytta iallafall :D

Blixtautomatik

TTL är en förkortning för Trought The Lens. Detta är benämning för den teknik som inom fotografin utnyttjas i sammanband med användning av blixt. Syftet med tekniken är att automatiskt beräkna den ljusmängd som blixten behöver avge för att få en korrekt ljusnivå vid exponeringen. Mätningen sker när slutaren har öppnat sig varefter en sensor mäter och beräknar det ljus som reflekteras tillbaka från objektet. Ljuset passerar alltså genom just kamerans lins, därav namnet. TTL fungerar endast med analoga filmkameror och ej på digitala systemkameror eftersom att dess blanka sensorer i sig reflekterar så mycket ljus att det stör själva mätningen.

*-TTL är de nya varianterna av TTL. Vissa varianter är till skillnad från TTL som fungerar enbart med analoga filmkameror kompatibel med digitala kameror. Dessa typer har särskilda blixtsensorer dedikerade för att uppta och mäta ljuset som kommer genom kamerans lins, och använder inte ljuset som reflekteras från filmen/bildsensorn som i fallet med analoga filmkameror.

Vid anvädning av extern blixt måste blixten ha stöd för kamerans TTL-system för att dra nytta av blixtautomatiken. Nedan följer de olika tillverkarnas varianter av *-TTL-systemen.

Canons A-TTL (Advanced TTL) är en äldre teknik utvecklad av Canon för deras kameror i EOS-serien. Det som skiljer A-TTL från TTL är att blixten har en egen inbyggd sensor. Innan kamerans slutare öppnar sig sänder blixten ut en förblixt som sensorn upptar för att sedan beräkna rätt bländarinställning samt kontrollera objektavståndet för att säkerhetsställa att blixtljuset når fram. I sammanband med detta görs också mätningen av befintligt ljus som är identiskt med den vanliga TTL-metoden.

Canons E-TTL (Evaluative TTL) använder en liknande metod som A-TTL, men med vissa betydliga skillnader. För det första har blixten ingen egen sensor utan använder en och samma sensor i kamerahuset. På så sätt tar mätningen hänsyn till eventuella filter som sitter på linsen och ger dessutom en mer korrekt beräkning. Istället för att sända förblixten i sammanband med den vanliga ljusmätningen avges en icke synbar förblixt strax före vilket gör att beräkningar av dels blixtens ljus och dels det befintliga ljuset kan göras separat.

Canons E-TTL II är i princip en mjukvaruuppgradering av E-TTL. Systemet är endast beroende av att kamerahuset har den nya mjukvaran och är således kompatibel även med blixtar med det gamla E-TTL-systemet. De huvudsakliga skillnaderna består i att mer avancerade beräkningar kan göras för att uppnå naturligare exponeringar. Mätningarna är inte länge kopplad till autofokusen, där tidigare system baserade mätningen på fokuspunkten. Istället kombinerar E-TTL II mätningarna från både förblixten och det omkringliggande ljuset för att räkna ut var objektet befinner sig. Systemet tar också i beräkning avståndet mellan objektet och linsen.

Postad 06 februari 2009 - 00:29

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

• 3 695 inlägg
  • 0
Ah shitt alltså, det var ju E-TTL II jag syftade till i tidigare inlägget. :D
Guld värt Jocke! :D
Så allt ljus mäts alltså genom kamerahuset.

Postad 06 februari 2009 - 09:42

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Bra förklarat Joakim.
Det jag undrar över är om TTL fungerar med radiosändare.
Tror jag har läst att det fungerar om man kör över IR med SB600 men frågan är med radio.
Och om jag har fattat det rätt så gör TTL att det bara är att trycka på blixten och fota så sköter
TTL resten.
Men jag har mäsrkt att jag inte alltid varit helt nöjd över exponeringen.
Skall man då ändra på ljuskompensationen eller skall man ändra på ljusstyrkan i blixten?
/Simz

Postad 06 februari 2009 - 11:33

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Bra förklarat Joakim.
Det jag undrar över är om TTL fungerar med radiosändare.
Tror jag har läst att det fungerar om man kör över IR med SB600 men frågan är med radio.
Och om jag har fattat det rätt så gör TTL att det bara är att trycka på blixten och fota så sköter
TTL resten.
Men jag har mäsrkt att jag inte alltid varit helt nöjd över exponeringen.
Skall man då ändra på ljuskompensationen eller skall man ändra på ljusstyrkan i blixten?
/Simz

Nikon CLS kan bruge TTL, Pocket Wizards kan ikke og de billigere kan heller ikke.
RadioPopper kan, men de koster så også en hel del mere :D

Postad 06 februari 2009 - 12:53

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Ja radiopopper är riktigt trevlig men alldeles för dyr för en glad amatör som jag.
249$ för sändare och lika mycket för motagare.
/Simz

Postad 06 februari 2009 - 13:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Så kan du jo satse på SB-600 og anvende Nikon CLS fra dit kamera :D

Postad 06 februari 2009 - 14:03

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Ja det är det jag har gjort.
Har dock haft lite problem med att inte ir når fram till blixten då jag skulle vilja skapa ett porträtt bild där ljuset kommer igenom en dörr och träffar modellen.
Skulle därför behöva radio.
Skall man köra med cls så bör man skaffa en Nikon sg3-ir som går på ca 100kr.
Då känner jag att jag lika gärna kan skaffa en Cactus V2s för 499kr.
De 400 kr som är i skillnad kan de vara värt.
Sedan kan jag använda CLS när det fungerar för att få TTL.
/Simz

Redigerat av Simz, 06 februari 2009 - 14:04.

Postad 06 februari 2009 - 14:21

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Ja, fordelen er så lærer du dig også hvad du manuelt skal stille de extra biltz'er på ;)

Postad 08 februari 2009 - 14:31

Jonny74
  • Jonny74
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Wow tack för en bra förklaring :D

Sitter i blixtköpartankar och denna förklaring gjorde det lättare.

Postad 08 februari 2009 - 15:08

Unregistered97a8a24e
  • Unregistered97a8a24e
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
En SB-600 med cactusar är väldigt trevligt kan jag upplysa om! :D

Sen om man enkelt sätter dit (i mitt fall) 20cm gammal högtalarsladd kommer man upp i en räckvidd av 40-50m :P Lödde inte ens fast kabeln, utan drog den ett varv runt hålet.

En beg SB-600 går väll på ungefär 1500:- och en SB-400 runt 800:- har jag för mig.

Inte världens bästa bild, men visar hur lösningen är gjord ifall nån är intresserad.
Bifogad fil  54001_1234024678.jpg   64,43K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered97a8a24e, 08 februari 2009 - 15:08.

Postad 14 februari 2009 - 18:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag har en 580 EX II till min canon och känner att man skulle vilja lära sig mer om alla inställningar man kan göra, någon som kan tipsa om bra guides?

Postad 14 februari 2009 - 21:06

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Här 2 länkar som jag själv sparat men inte själv orkat gett mig in på än :)
http://strobist.blog...ghting-101.html
http://www.planetnei...phy-techniques/

Postad 15 februari 2009 - 02:04

partajare
  • partajare
  • Mästare

• 3 282 inlägg
  • 0
jag använder nästan alltid blixt nu förtiden oavsett ljusförhållanden.
Just för att det är enklare att styra ljuset så som man vill ha det.
Jag önskar bara att jag kunde prioritera ytterligare inköp av blixtar då endast min sb600 känns lite lite.
Bifogad fil  Badare.jpg   210,47K   1 Antal nerladdningar
Så här skoj kan man ha med en SB600 och ett 55-200 objektiv i vattnet.

Postad 22 februari 2009 - 11:15

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0

Jag har en 580 EX II till min canon och känner att man skulle vilja lära sig mer om alla inställningar man kan göra, någon som kan tipsa om bra guides?

En guide till: http://web.canon.jp/...work/index.html

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.