Det här är början till en ordlista jag gjorde 2006. Jag antar att jag hade lite för ambitiösa mål eftersom att jag aldrig kom längre...

Jag postar den här så har den gjort NÅGON nytta iallafall
BlixtautomatikTTL är en förkortning för
Trought The Lens. Detta är benämning för den teknik som inom fotografin utnyttjas i sammanband med användning av blixt. Syftet med tekniken är att automatiskt beräkna den ljusmängd som blixten behöver avge för att få en korrekt ljusnivå vid exponeringen. Mätningen sker när slutaren har öppnat sig varefter en sensor mäter och beräknar det ljus som reflekteras tillbaka från objektet. Ljuset passerar alltså genom just kamerans lins, därav namnet. TTL fungerar endast med analoga filmkameror och ej på digitala systemkameror eftersom att dess blanka sensorer i sig reflekterar så mycket ljus att det stör själva mätningen.
*-TTL är de nya varianterna av TTL. Vissa varianter är till skillnad från TTL som fungerar enbart med analoga filmkameror kompatibel med digitala kameror. Dessa typer har särskilda blixtsensorer dedikerade för att uppta och mäta ljuset som kommer genom kamerans lins, och använder inte ljuset som reflekteras från filmen/bildsensorn som i fallet med analoga filmkameror.
Vid anvädning av extern blixt måste blixten ha stöd för kamerans TTL-system för att dra nytta av blixtautomatiken. Nedan följer de olika tillverkarnas varianter av *-TTL-systemen.
Canons
A-TTL (Advanced TTL) är en äldre teknik utvecklad av Canon för deras kameror i EOS-serien. Det som skiljer A-TTL från TTL är att blixten har en egen inbyggd sensor. Innan kamerans slutare öppnar sig sänder blixten ut en förblixt som sensorn upptar för att sedan beräkna rätt bländarinställning samt kontrollera objektavståndet för att säkerhetsställa att blixtljuset når fram. I sammanband med detta görs också mätningen av befintligt ljus som är identiskt med den vanliga TTL-metoden.
Canons
E-TTL (Evaluative TTL) använder en liknande metod som A-TTL, men med vissa betydliga skillnader. För det första har blixten ingen egen sensor utan använder en och samma sensor i kamerahuset. På så sätt tar mätningen hänsyn till eventuella filter som sitter på linsen och ger dessutom en mer korrekt beräkning. Istället för att sända förblixten i sammanband med den vanliga ljusmätningen avges en icke synbar förblixt strax före vilket gör att beräkningar av dels blixtens ljus och dels det befintliga ljuset kan göras separat.
Canons
E-TTL II är i princip en mjukvaruuppgradering av E-TTL. Systemet är endast beroende av att kamerahuset har den nya mjukvaran och är således kompatibel även med blixtar med det gamla E-TTL-systemet. De huvudsakliga skillnaderna består i att mer avancerade beräkningar kan göras för att uppnå naturligare exponeringar. Mätningarna är inte länge kopplad till autofokusen, där tidigare system baserade mätningen på fokuspunkten. Istället kombinerar E-TTL II mätningarna från både förblixten och det omkringliggande ljuset för att räkna ut var objektet befinner sig. Systemet tar också i beräkning avståndet mellan objektet och linsen.