Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pro-Ject Head Box II + Creative X-fi Extreme Gamer

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2009 - 21:15

Hulkoff
  • Hulkoff
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har för några dagar sedan fått ett par Sennheiser Pc-350 i födelsedagspresent och är riktigt nöjd med dem. Kör dem på ett Creative X-fi Extreme gamer och tycker att det låter bra. Jag har även en bärbar dator med en Creative Xmod som jag använder för musik då den var för gammal för de lite nyare interna ljudkorten. Bara lite på skoj testade jag hörlurarna i Xmoden och märkte att ljudet blev lite bättre. Inte så mycket bättre men man märkte en skillnad. Så jag kollade runt lite på internet för att se om man kunde förstärka ljudet på något sätt och kom in på ämnet Hörlursförstärkare. Efter att kollat runt lite så hittade jag Pro-Ject Head Box II som verkade vara en gedigen hörlursförstärkare för mina behov. Inte så speciellt dyr och väldigt smidig. Precis innan jag skulle beställa den kom jag på att kolla hur man kopplar hörlursförstärkaren med ljudkortet. Vad jag förstått hittills kopplar man in det via RCA sladdar in i förstärkaren. Men jag kunde inte hitta några sådana uttag på mitt ljudkort. Efter lite letande hittade jag att tydligen ska MIC utaget på ljudkortet på något sätt kunna användas för att koppla in i förstärkaren (Kan varit en felaktig källa eller bara jag som har uppfattat det hela fel också). Detta ville ju inte jag då jag redan använder den för mikrofonen på mitt headset.

Finns det något sätt att koppla in ljudkortet i förstärkaren samtidigt som jag kan ha kvar mikrofonen i eller måste jag köpa ett till ljudkort? Jag vill gärna ha ett ljudkort som är framförallt bra för gaming men om det är lika bra på musik och film så är det ett klart plus. Eller finns det kanske en smartare lösning som inte innehåller Pro-Ject Head Box? Min budget ligger runt 1500 men kan gå uppåt och nedåt vid behov.

Tack på förhand!

Postad 09 February 2009 - 22:45

Henkster
  • Henkster
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det du behöver är en kabel som har 3.5mm kontakt från ljudkortet och rca-kontakter till pro-ject:en

http://www.dustinhom...5010115939.aspx till exempel :)

Postad 09 February 2009 - 23:36

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
I mic utgången ska du inte koppla.. Kopplar i ljud ut med typen av kabel som Henkster nämner och länkar till..
Så där du i vanliga fall kopplar högtalare eller hörlurarna i dagsläget, sär kopplar du nu stärkaren och i stärkaren kopplar du lurarna.. ;)

Själv så kan jag tycka att det kan vara värt att lägga pengar på en bättre kabel typ HiFi klubbens Argon kabel när du nu ska lägga pengar på att förbättra ljudet... ;)

http://www.hifiklubb...l_1,5_meter.htm

Redigerat av Darth Tojayz, 09 February 2009 - 23:37.

Postad 10 February 2009 - 10:17

Hulkoff
  • Hulkoff
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Okej! ;) Tack så mycket. Måste ha missuppfattat hur man skulle koppla in den helt och hållet ;). Stod någonting om en Multiflex eller Flexijack eller någon sådant så jag antog att det skulle kopplas in där. Tack för de snabba svaren. Nu blir det nog en Pro-Ject!

Redigerat av Hulkoff, 10 February 2009 - 10:18.

Postad 08 September 2010 - 16:33

Dalthor-san
  • Dalthor-san
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hur skulle det bli om man kopplar Head boxen via sån där y-kabel MEN sen i ljudkortsfrontpanel á la X-fi Fatal1ty? Då behöver man ju även en 3,5 - 6,5 adapter. och det blir dubbla volymkontroller?

Redigerat av Dalthor-san, 08 September 2010 - 17:21.

Postad 08 September 2010 - 23:58

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Du kopplar ju inte in en hörlursförstärkare till en annan hörlursförstärkare eller hur?

Postad 09 September 2010 - 16:12

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0
Skulle ge Nuforce uDac - https://www.prisjakt...kt.php?p=532500 - en seriös koll. Tror det kan bli en utmärkt lösning.

Postad 10 September 2010 - 09:48

Dalthor-san
  • Dalthor-san
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
är det "onödigt" med andra ord med en extern hörlursförstärkare om man har X-fi fronten? menar hur kraftfull är den på en skala och kvalitet gentemot head boxen? har beställt K601 från AKG

Postad 10 September 2010 - 09:56

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Vet tyvärr inte hur bra hörlursförstärkaren är i X-Fi fronten, men den som sitter i min Audigy2 front är inte alls bra (och då är den kopplad till en X-Fi kort så det är inget skräpigt Audigy kort). Hörlursförstärkaren i min Onkyo är mycket, mycket bättre (och då har ju hörlursförstärkare i receivers inte särskilt bra rykte). Headboxen är garanterat bättre än den i X-Fi fronten iaf, det jag syftade på var att man kopplar ju inte in den i X-fi frontens hörlursutgång. Utan dra då istället en 3,5mm -> 2xRCA från baksidan på ditt X-Fi kort. Det sitter ingen DAC i Headboxen så en digital koppling är tyvärr omöjlig.

Postad 11 September 2010 - 18:19

Dalthor-san
  • Dalthor-san
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Det va ju skit ^^ då får jag skaffa en splitter för jag har redan högtalare kopplade där bak till hemmabion. Det ska väl gå hmm?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.