Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bubblig Duk Vad göra...

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 november 2002 - 11:48

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
har en mörkläggningsgardin som duk. Den är 2,5m bred och med 5cm svarta kanter på varje sida så blir bildbredden 2,4 m.
Problemet är att duken blir bubblig och böjer sig i kanterna. Detta är oerhört jobbigt att se på när man tittar på film.
Har det med min budgetvariant att göra( rullgardin) eller är detta ett fenomen som uppkommer så fort man har en hängande duk. Förslag någon....
har haft mycket funderingar på någon form av " duksträckare" på baksidan av duken som man hänger på vid filmvisning men då försvinner själva enkelheten med hela grejen.

Man kan väl inte få allt.... Tyvärr...

Postad 25 november 2002 - 12:10

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

• 1 114 inlägg
  • 0
Du kan inte spänna den nedåt med ett par snören eller liknande? Ungefär som de fäste dukarna i skolan under svarta tavlan?

Har själv en duk som rullas ner och den blir inte helt slät. Har precis flyttat och håller på med ett nytt rum för hembion och då blir det ramspänd duk på väggen för att slippa ojämnheterna.

Postad 25 november 2002 - 13:53

Jodre
  • Jodre
  • Forumräv

• 600 inlägg
  • 0
Har samma tendens som dej har också en rejäl budgetvariant av draper som är 1,8m bred och inte kostade mer än 1k + moms dom bättre dukarna klarar sej antagligen bättre men ingen av dessa (springroll) verkar klara att stå nedhissade merparten av tiden utan skall förvaras upprullade annars kommer de att böja sej. Det hjälper till viss del för mej att rulla upp den ett par dagar men det händer ju inte allt för ofta

Postad 25 november 2002 - 14:14

Unregisterede93f6c51
  • Unregisterede93f6c51
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Du kunde inte valt ett annat nick?

Postad 25 november 2002 - 16:14

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Hjälper nog inte med att spänna duken nedåt då fjädern i mekanismen inte är så stark. Känns också som att man skulle behöva spänna duken även på sidorna för att få rätt spänn på den.
Fick råd av Tele-H i GBG att antingen hålla sig under 2m i bredd ( skall bli bättre då) eller införskaffa en motordriven duk som tydligen har ett mycket tjockare "tyg" som inte veckar sig så lätt!!
Min är ändå upprullad större delen av veckan för att sen hissas ner ordentligt när helgen kommer men detta hjälper inte.
Längtar till den stunden när man kan inreda ett ordentligt hembiorum istället för att hålla på med kompromisser i en hyres 2:a!!!!!!!

naffats80: Bra nick va!!

Postad 25 november 2002 - 16:45

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag har lite små vågor på min Draper duk. Jag är övertygad om att det beror på att duken inte sitter fast i sidorna på stången längst nere. Strången sitter bara fast i duken där handtaget sitter. Annars löper den fritt i en ficka i dukens nedankant. Dum konstruktion. När man då dra i handtaget i mitten så sträcks duken uppe från varje hörn ner mot handtaget och det blir lite V mönster.

Håller på att fundera ut något smart sätt att spänna duken. Vänster dukhörn längst nere ska ha en spännkraft snätt neråt vänster. På så sätt sträcks den i vertikal led samtidigt som den sträcks ut mot vänstra stånghörnet i horisontalled. Tvärtom för höger sida.

Postad 25 november 2002 - 17:29

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Lordx.
Jag ser exakt samma sak med min en vecka gamla draper.
Vad tror du om tyngder i stångens ändar? (Typ en järnstång instucken i röret.

/Bengt

Postad 25 november 2002 - 19:05

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0
Jag har köpt en vit mörkläggningsgardin från ikea. Den har sytts så du kan lägga i en träpinne i nederkant för att få tyngd, tycker man inte att de räcker är det bara stoppa in nåt tyngre.
För att få sidorna stagade har jag köpt svarta plastlister som man använder till plansher. Givetvis har jag oxå målat kanterna svarta, 5cm på varje sida, med en svart spritpenna. Då blir det inte kladdigt.
Hade tänkt att använda svart matt takfärg först men då finns det risk att man stryker på för mycket och att färgen spricker om man nån gång vill rulla upp duken. Duken är 2m bred och bildytan blir 1,90m bred med de svarta kanterna påmålade.
Allt för det facila priset av 350:-[:)]

Postad 25 november 2002 - 19:49

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
papegoja: Jag har sett att vissa knutit ett snöre i vardera sida på stången och mot krokar nere vid golvet. Men jag tror inte det hjälper helt. Jag provade själv med en mindre tyngd i var sida men det gjorde ingen direkt skillnad mer än sträckte kanterna lite. V formade vågorna var ändå kvar.

Jag tror hela problemet ligger i att stången ligger löst i dukfickan. Den är bara fastsatt där handtaget sitter. När du då drar i handtaget blir det en kraft mitt på stången varvid duken glider in lite mot mitten från sidorna. Du kan själv testa med att dra ner duken med båda händerna där varje hand är ungefär mitt emellan handtaget och sidorna. Då kommer du se att när du drar ner duken kommer vågmönstret att röra sig mot de ställen där du hade händerna.

Om man tittar på de dukar Draper har som är upprullningsbara och som har spännannordning så får i varje fall jag intrycket av att deras spännanordning strävar efter att spänna duken både vertikal och horisontellt. Jag har lite ideer om hur jag skulle kunna hitta på en lösning men jag vill finna en lösning som inte innebär någon åverkan alls på duken utan bara som något tillägg man sätter dit när duken är nerrullad.

Postad 25 november 2002 - 20:52

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Fjädern verkar ju vara allt för spänd på draper. Du har aldrig provat att släppa på den??

Postad 25 november 2002 - 23:05

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Jag tycker inte fjädern verkar för spänd. Det är skönt med lite motstånd när man drar ut den. En spänd fjäder borde också innebära att duken rullas ihop hårdare än en svag fjäder.

Provade att horisontalspänna duken på ena sidan. Blev stor skillnad. I princip alla svaga vågor mellan hantaget och höger sida var som bortblåsta! När jag tog bort min lilla testanordning såg det forfarande bra mycket bättre ut än tidigare. Kanske får göra det någon gång då och då på båda sidorna. Tänk om jag bara kunde komma på en bra permanent lösning... då skulle nog duken bli riktigt riktigt bra.

Postad 26 november 2002 - 06:40

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Var på duken horisontalspände du? Nere vid stången eller?

/Pappegojjan

Postad 26 november 2002 - 13:38

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Funderar på någon form av krysstag på baksidan av duken som man kan plocka bort när duken skall rullas upp. Måste isåfall hitta på en "spänn" funktion som sträcker duken på något sätt på baksidan.

Funderar vidare...........

Postad 26 november 2002 - 14:12

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
papegoja: Ja, nere vid stången. Jag fixade en klämvariant som jag spännde fast där stångfickan är fastsydd i duken. Sen satte jag en bit kabel i klämman och gjorde en liten anordning med buntband runt plastknoppen i sidan av stången så att jag fick en fästpunkt på kortsidan av stången. Kabeln gjorde jag sedan fast i fästpunkten och använde en tång för att snurra kabeln och på så sätt spänna det hela.

naffats: Låter som en bra ide med någon form av krysstag. Har själv funderat lite på om man kan göra något med en sådan där stång man har för duschdrapperier. Den spänner med en fjäder och sitter riktitgt stabilt mellan två väggar.

Postad 26 november 2002 - 14:25

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Lordx: Det med duschstången låter som något man kan spinna vidare på. Frågan är bara hur man skall fästa den i duken på sidorna. Nån form av klämmor kanske som inte syns för mycket på framsidan.
Undrar förresten hur mycket duken håller för. Skulle man inte kunna göra ett litet hål i maskningen på varje sida för att sedan kunna använda typ samma infästningar som till kapell på båtar. ( menar nu inte vridfästen utan dom man bara trär igenom kapellet så att det sitter på plats)
Då syns ju bara en liten rund skalle i den svarta maskningen................

Postad 26 november 2002 - 16:48

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att duken ganska lätt spricker, då den är gjord som en väv.
Men prova gärna MEN var försiktig. (det kan ju bli en dyr historia)

Postad 02 december 2002 - 11:11

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Var på ett varuhus e helgen å skulle handla mat när jag såg att dom sålde hängslen på klädavdelningen. Sagt å gjort så köpte jag ett par som jag testade direkt när jag kom hem.
Har bara fäst dom provisoriskt på väggen brevid duken och satt hängslena i lätt spänn så att duken sträcker sig ut mot väggarna.
Jösses vicken skillnad!! Duken blev istort sett helt slät med raka å fina kanter runt bilden.
Kan man leva med hängslen som spänner duken ut mot väggarna så funkar detta perfekt.
Sjösjukeeffekten som fanns innan av den bubbliga duken är bortblåst.
Kostnad 60:-!!!!

Postad 02 december 2002 - 12:07

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Bra tips, bara att testa.
Kanske skulle det gå att förlänga stången 40 cm/sida och därifrån fästa hängslena eller vad man nu använder.

Postad 02 december 2002 - 12:09

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Förresten, var på deuken fäste du hängslena???

Postad 02 december 2002 - 12:59

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Fäste dom i maskningen på sidorna på duken . En uppe och en i nederkant på bilden på varje sida.
Kanon!!

Postad 02 december 2002 - 14:22

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
Intressant ide naffats! Har själv funderat på att kanske kunna använda "bläckfisk" men hängsle verkar vara en superb ide! Liten fråga: Blir det inte märke på duken där hängselklämman suttit? Jag skulle nog satt en bit svart vävtejp (svart "silvertejp") på var sida på duken där klämman klämmer åt för att skydda väven.

papegoja: Tror inte man behöver göra som naffats och fästa hängslen i ovankanten på duken. En Draper har ju en rätt kraftig rullmekanism med bra motstånd. Vad tror du om att göra så här:
Fästa svart "silvertejp" i varje hörn på båda sidorna på duken precis ovanför fickan som stången ligger i, alltså där duken är fastsydd i fickan och inte på själva duken.Ta ett hängsle och klämma fast det på de ställe där tejpen sitter.Spänna hängslet snett ner från duken mot golvet för att på så sätt få både horisontalspänning och vertikalspänning. Samma för andra sidan.Skulle kunna använda någon sorts flyttbar vikt (en för varje sida) att sätta på golvet och som hängslet kan fästas på så man slipper skruva fast något i väggen.

Postad 02 december 2002 - 15:45

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
LordX: har inte märkt något slitage än men skall iallafall sätta nån form av tejp på duken så att greppet för hängselklämmorna blir bättre. Dom har en tendens till att glida av.

Postad 02 december 2002 - 16:52

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
naffats: Man kanske skulle kunna använda en bit självhäftande karbborreband istället för tejp? Då har ju klämman något att "gräva" i. Sen vet jag inte om man ska föredra den mjuka eller hårda delen av kardborrebandet. Den mjuka är mer tyglik och skulle kanske fungera bättre.

Postad 02 december 2002 - 21:53

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Sätt för guds skull bara inte fast kardborreband mer är precis vid den nedre stången eftersom att annars blir det ju en bula på upprullad duk om ni förstår vad jag menar. Jag är rädd att detta skulle förstöra duken. Tom. tejp är jag tveksam till om den sitter en bit upp, eftersom då blir ju duken tjockare vid rullens ändar och medför sannolikt att duken blir ännu skevare.

Förresten, när jag i mitt tidigare inlägg skrev "vid stången" menade jag den nedre!

Postad 02 december 2002 - 22:11

Unregistered0ff54576
  • Unregistered0ff54576
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Proffsen använder strykjärn för att krympa duken så att bubblorna försvinner [:)]

Farligt för oss dödliga skulle jag tro [:D]

//Birdie

Postad 03 december 2002 - 11:28

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
LordX, papegoja : Istället för att tejpa duken kan man kanske modifiera klämman med tejp eller dyligt.. Det löser sig säkert.
Frågan nu är hur man skall fixa till fästena i väggen så att man får en snygg lösning som inte syns ( iallafall inte så mycket) vid upprullad duk!

Postad 03 december 2002 - 22:05

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Det är nog en bra idé. Jag har för övrigt fått min duk utbytt idag, den nya kommer innan helgen.

Postad 04 december 2002 - 00:53

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
papegoja: Var det Drapern och i så fall varför? För att den var för bubblig eller? Var köpte du din
?

Postad 04 december 2002 - 02:03

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Det var dräparen, ja. Anledningen var att när den är upprullad så går den nedre stången mot kåpan på höger sida medan det blir en glipa på ca 1 cm på vänster sida. Detta beror på att rullen har lossnat i vänstra sidan, förmodligen transportskada. En sned duk löper ju en jätterisk att bli bubblig så det var nog lika bra.

Postad 04 december 2002 - 02:03

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Jag glömde, duken är ju för bövelen bara en vecka gammal.

Postad 04 december 2002 - 08:06

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
Papegoja: Jag har samma sak på min Draper. Duken är inte helt rak känns det som och när den är helt upprullad så tar den bara i på ena sidan. Orkar dock inte byta den igen, det första exet jag fick var "låset" trasigt på. Den stannade inte nere, lite jobbigt precis när man fått sin proj och monterat upp duken. [:D] Var ganska frustrerad då kan jag säga....

Draper verkar ha en hel del kvalitetsproblem tyvärr. Blir nog läge att köpa/göra en ny. [:P] Alltid kul med nya grejer. Man kanske ska skära bort duken från kassetten och spänna på en ram.... [:)]

/Magnus

Postad 04 december 2002 - 12:38

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
papegoja: Jag har faktiskt inte reflekterat över det på min så jag ska kolla ikväll. Verkar dock som Draper inte gör speciellt bra grejor. Alla har ju något att anmärka på och flera har fått sina dukar utbytta. Undrar hur en Euroscreen är i jämförelse?

magnusp: Det var någon som skar bort sin duk och ramspännde den. Har stått i någon tidigare tråd och det fanns även länk till projektet. Fast själv är jag skeptiskt till att förstöra duken. Då har jag den hellre nerrullad hela tiden och stadgar den i sidorna. På så sätt är ju duken samt mekanismen intakt.

Postad 04 december 2002 - 13:13

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1 036 inlägg
  • 0
Enligt hembioconsult har euroscreen fler reklamationer i % räknat.

Postad 04 december 2002 - 15:20

magnusp
  • magnusp
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0
LordX: Hade jag haft möjlighet att ha den nere hela tiden så hade jag nog gjort så. Nu har jag tyvärr en tv och lite annat bakom duken så frugan blir nog inte så glad om jag har den nere hela tiden. [:)]

/Magnus

Postad 04 december 2002 - 16:26

LordX
  • LordX
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0
magnusp: Tur jag har tvn framför duken [:D]. Din fruga kanske gillar att duken är nere för då slipper hon ju se vad du har bakom den... [:)]

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.